Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Voor iedereen die nog even 1,2 miljoen dollar in een oude sok heeft liggen én daarnaast op zoek is naar een speciale raceauto voor het circuit heeft Ford goed nieuws. Dit is namelijk de overtreffende trap van de GT: de Mk II.
Ford ging met Multimatic de samenwerking aan voor de auto die het merk vandaag tijdens het Goodwood Festival aan de wereld laat zien. De Ford GT Mk II komt in gelimiteerde oplage op de weg. Dan niet de openbare weg overigens, want de auto is uitsluitend voor het circuit bedoeld. De 3,5-liter EcoBoost met 700 pk doet dienst als krachtbron, maar die werd voor het circuitmonster uiteraard van alle kanten aangepast. Ditzelfde blok ligt namelijk ook de reguliere GT, maar perst er dan ‘slechts’ 500 pk uit.
Daarnaast lag de focus bij Ford op de aerodynamica om de auto zo dicht mogelijk op de grond te krijgen met zo min mogelijk luchtweerstand. In vergelijking met de reguliere GT heeft de GT Mk II 400 procent meer downforce. Daarnaast ging de sportauto op een rigoureus dieet, waardoor hij 90 kilogram lichter is dan de reguliere straatlegale versie.
Aan de buitenkant valt natuurlijk de immense achterspoiler op, net als het extreme bumperwerk. Nieuw is de luchtinlaat op het dak om de motor, koppeling en transmissiekoelers van wat extra koelte te voorzien. Carbon-karamische remmen moeten de auto weer tot stilstand weten te brengen. De remmen zijn verstopt achter aluminium 19-inch wielen. Binnenin monteert Ford speciale Sparco-racestoelen met zespuntsgordels en een optionele passagiersstoel. Een speciaal datasysteem voorziet de bestuurder via een beeldscherm - dat tevens dienstdoet als doorgeefluik voor de achteruitrijcamera - van informatie.
Ford komt met een gelimiteerde oplage van 45 stuks. De vanafprijs is vastgesteld op 1,2 miljoen dollar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ford heeft zijn sportiefste auto, de GT, eens onder een vergrootglas gelegd. De uitkomst is een subtiele update op verschillende vlakken.
Voor de liefhebbers heeft Ford goed nieuws: de GT krijgt meer vermogen. De al niet bescheiden 3,5-liter EcoBoost V6 biturbo is voortaan goed voor 660 pk. Dat is 13 pk meer dan voorheen! Ford voert verder nog tal van andere technische updates door, zoals een betere motorkoeling door middel van onder andere nieuwe luchtkanalen. De standaarduitrusting wordt vergroot met de premium titanium uitlaat van Akrapovic.
Aan het leveringsgamma wordt de Liquid Carbon-uitvoering toegevoegd. Daarbij is de nadruk gelegd op de lichtgewicht koets van koolstofvezel. Ford werkt met een kleurloze verf, waardoor het materiaal duidelijker te zien is. Ook de wielen worden bij deze versie van het lichtgewicht materiaal gemaakt. De speciale versie waarmee Ford terugkijkt op de Le Mans-overwinning van 1968-1969 ondergaat eveneens een subtiele ingreep. Het optioneel te bestellen nummer op de koets van de speciale editie was een 9, maar wordt vanaf nu een 6, wow!
Ford is al begonnen met de productie van de geüpdatete GT. De fabrikant geeft aan dat de productie van de GT tot maximaal 2022 wordt voortgezet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Ja super showcar. Of hij objectief gezien zijn centen waard is is een ander paar mouwen. Beetje spijtig dat vooral de beperkte productie de prijs opdrijven.
Het is volgend jaar 55 jaar geleden dat Ford met de GT40 geschiedenis schreef bij de 24 uur van Daytona en bij de 24 uur van Le Mans. Een mooi moment voor de Amerikanen om hun huidige GT uit te dossen in de oorspronkelijke kleurstelling.
In 1966 trok Ford ten strijde in twee befaamde enduranceraces, de 24 uur van Daytona en de 24 uur van Le Mans. Met de GT40 had Ford in de jaren ervoor (samen met Carroll Shelby en Ken Miles) een bloedstollend monster neer weten te zetten, dat dat jaar eindelijk voor elkaar kreeg waarvoor het was gemaakt. Het was het begin van een uiterst dominante periode in de autosport voor Ford. Omdat het volgend jaar 55 jaar geleden is, vindt Ford het hoog tijd om de moderne GT uit te dossen in de kleuren van zijn succesvolle voorvader.
Ford kiest er daarbij voor om de GT uit te voeren in de kleurstelling van auto nummer 98, die de 24 uur van Daytona won met Ken Miles en Lloyd Ruby achter het stuur. Geheel volgens het voorbeeld van het origineel heeft de GT zodoende een asymmetrische kleurstelling, met een zwarte motorkap met op de neus een rood vlak aan de linkerzijde. Verder komt het 'Race Red' ook enkel op de linkerflank terug, zoals dat bij het origineel ook het geval was. De 20-inch wielen zien historisch correct goudkleurig.
De historisch verantwoorde aankleding hoort bij een breder scala aan personificatiemogelijkheden voor de GT voor het laatste volle productiejaar, 2021. In totaal zijn 40 GT's in diverse speciale kleurstellingen uit te voeren, waaronder dus deze Daytona-kleuren. Andere opties zijn iets eenvoudiger. Zo zien we een witte GT met subtiele blauwe striping, maar ook een rode, blauwe en zelfs gifgroene GT met accentuerende strepen. Daarbij is het volgens Ford ook mogelijk om bepaalde delen ongelakt te laten om het kale koolstofvezel te tonen. Ook volledig 'kale' koolstofvezel 20-inch wielen behoren tot de opties. Wat het allemaal moet kosten, laat Ford nog niet los.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
90-JARIGE FORD-DEALER NEEMT SPECIALE FORD GT IN ONTVANGST
Een hoogbejaarde verwacht je niet snel achter het stuur van een ontzettend lage supercar. Toch heeft de 90-jarige heer Henk Dekker de sleutels van zijn eigen Ford GT in ontvangst genomen. Daar zit uiteraard meer achter.
Meneer Dekker heeft namelijk zijn achternaam op de gevels van meerdere officiële Ford-dealers staan. De familieonderneming Dekkerautogroep bestaat net iets langer dan meneer Dekker zelf: 98 jaar. Nu doet Dekker, die nog altijd betrokken is bij het bedrijf, zichzelf een Ford GT cadeau als bekroning van zijn lange carrière als Ford-dealer.
Op de GT staat het nummer 98 en dat is, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, geen verwijzing naar hoe lang de dealergroep bestaat. Het gaat namelijk om een Ford GT Heritage Edition en dit exemplaar is aangekleed als eerbetoon aan de auto die in 1966 zegevierde in de 24 Uur van Le Mans. Ford presenteerde deze speciale feesteditie vorig jaar al. Het is tevens één van de laatste GT's, want de klassiek gelijnde krachtpatser zit in zijn laatste productiejaar.
Van de Ford GT Heritage Edition worden er maar 40 gebouwd, dus meneer Dekker heeft iets heel speciaals in handen. Zeker als je bedenkt dat er volgens Ford vanwege de (te) hoge vraag besloten is dat er gekozen moet worden aan wie ze worden verkocht. Het verhaal van meneer Dekker was speciaal genoeg voor Ford om hem één van de 40 auto's te 'gunnen'.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
90-JARIGE FORD-DEALER NEEMT SPECIALE FORD GT IN ONTVANGST
Een hoogbejaarde verwacht je niet snel achter het stuur van een ontzettend lage supercar. Toch heeft de 90-jarige heer Henk Dekker de sleutels van zijn eigen Ford GT in ontvangst genomen. Daar zit uiteraard meer achter.
Meneer Dekker heeft namelijk zijn achternaam op de gevels van meerdere officiële Ford-dealers staan. De familieonderneming Dekkerautogroep bestaat net iets langer dan meneer Dekker zelf: 98 jaar. Nu doet Dekker, die nog altijd betrokken is bij het bedrijf, zichzelf een Ford GT cadeau als bekroning van zijn lange carrière als Ford-dealer.
Op de GT staat het nummer 98 en dat is, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, geen verwijzing naar hoe lang de dealergroep bestaat. Het gaat namelijk om een Ford GT Heritage Edition en dit exemplaar is aangekleed als eerbetoon aan de auto die in 1966 zegevierde in de 24 Uur van Le Mans. Ford presenteerde deze speciale feesteditie vorig jaar al. Het is tevens één van de laatste GT's, want de klassiek gelijnde krachtpatser zit in zijn laatste productiejaar.
Van de Ford GT Heritage Edition worden er maar 40 gebouwd, dus meneer Dekker heeft iets heel speciaals in handen. Zeker als je bedenkt dat er volgens Ford vanwege de (te) hoge vraag besloten is dat er gekozen moet worden aan wie ze worden verkocht. Het verhaal van meneer Dekker was speciaal genoeg voor Ford om hem één van de 40 auto's te 'gunnen'.
Pfffff wat een gelukzak zeg die mijn Dekker! Maar het is hem zeker van harte gegund. Moet een zalig gevoel zijn om die op zulke leeftijd nog te mogen besturen.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
De tweede generatie van de retro Ford GT is alweer ruim vijf jaar in productie, maar eind dit jaar houdt het echt op. Daarmee komt er mogelijk een definitief einde aan het Ford GT-verhaal.
Ford had 15 jaar geleden de retrosmaak even goed te pakken. In een jaar tijd presenteerde het zowel de eerste echt retro Mustang, maar ook een moderne reïncarnatie van de legendarische Ford GT40. Voor die tweede houdt het sprookje nu bijna op. De tweede generatie, die in 2015 het levenslicht zag en in 2016 in productie ging, zal dit jaar afzwaaien. Dat vertelt een woordvoerder van Ford aan Motor Authority. Inmiddels zou de teller op 1.100 gebouwde exemplaren staan en er zijn er in totaal 1.350 gepland. De laatste wordt eind dit jaar gebouwd.
De tweede Ford GT is ondanks zijn veel langere productieperiode aanmerkelijk zeldzamer gebleven dan de eerste retro Ford GT. Daarvan werden er van 2004 tot 2006 namelijk ruim 4.000 gemaakt. Aanvankelijk was het de bedoeling om er van de tweede generatie slechts 1.000 te bouwen, maar in 2018 werd al besloten dat er nog 350 aan toegevoegd zouden worden.
Er is voor zover bekend nog geen opvolger gepland en dus heeft het er alle schijn van dat het GT-boek bijna 60 jaar na het verschijnen van de GT40 Mk I dan echt wordt gesloten. Er verschenen de afgelopen jaren al diverse speciale edities die allemaal een ander onderdeel van de roemruchte geschiedenis van de GT40 eren. Afgelopen week nog trok Ford het doek van de Alan Mann Heritage Edition en in de zomer van 2020 verscheen bijvoorbeeld ook nog een simpelweg 'Heritage Edition' geheten uitvoering van de supercar. Wie weet blaast Ford het GT-thema op den duur nog eens nieuw leven in met een elektrische krachtpatser met klassieke lijnen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment