Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SsangYong Tivoli
Collapse
X
-
Rij-impressie: SsangYong Tivoli
Met hun kleinste model ooit wil het Koreaanse SsangYong de Renault Captur en Opel Mokka het leven zuur maken. Het is de vraag of dat gaat lukken.
Koreans Can Do. Met dat veelbelovende credo presenteerde SsangYong in 2011 de tweede generatie van de Korando – een letterlijke samenvoeging van de drie woorden. De compacte SUV werd dan ook aangekondigd als de definitieve doorbraak van SsangYong in Nederland. Het succes bleef uit. Het is een understatement om te stellen dat de Korando bij ons een rol in de marge speelt: de importeur voor de Benelux wist in heel 2014 slechts drie (!) modellen op geel kenteken te verkopen in Nederland, naast nog enkele tientallen exemplaren van de oersterke Rexton op grijs kenteken. Daarvan kun je niet eens een schoorsteen kopen, laat staan dat hij rookt…
Dat SsangYong, gesteund door het immense Mahindra&Mahindra uit India, niet van opgeven weet, blijkt uit het feit dat het merk nu opnieuw een SUV lanceert. Al is de Tivoli met zijn 4.19 meter een stuk compacter dan de vier meter eenenveertig lange Korando. Het kleinere broertje valt nu precies in het B-segment, waar autofabrikanten tegenwoordig liever spreken van een ‘crossover’ dan van een SUV. Hoe het ook zij, de Tivoli past qua formaat netjes tussen auto’s als de Renault Captur – die een tikkeltje kleiner is – en de Opel Mokka. Eén ding heeft de Tivoli al mee: crossovers van dit formaat zijn mateloos populair.
Budget
De Tivoli moet in de smaak vallen bij het Europese publiek, en om dat plan te laten slagen gebruikt SsangYong eenzelfde strategie als landgenoten Kia en Hyundai – volgens Koreaans recept dus. Terwijl daar een Duitse hoofdontwerper de juiste designsnaar moet raken, contracteerde SsangYong een Koreaanse designer die het kunstje geleerd heeft bij Citroën door onder meer de DS3 voor zijn rekening te nemen. Kijk je naar de Tivoli dan zie je wel dat de beste man enkele stijlkenmerken (neem de haaienvin-achtige C-stijl) heeft ‘onthouden’, maar dat soort details geeft de compacte crossover in ieder geval wat karakter.
Binnenin heeft de Tivoli een dashboard dat vrij serieus is voor het B-segment. Ergonomisch steekt de boel goed in elkaar maar de gebruikte kunststoffen zijn niet overal even netjes. Zo doet de glimmende middenconsole met zilverkleurig plastic ons iets te veel denken aan een budget-stereotoren van de Blokker, lijken de schakelaars van de interieurverlichting uit een Hyundai Santa Fe uit 2005 en zetten we vraagtekens bij de slijtvastheid van de knoppen. Zo was bij één toets op het stuurwiel van de testauto al wat verf afgebladderd. Al zeggen we daarbij wel meteen dat dit een auto uit de voorserie is, dus de Tivoli verdient het voordeel van de twijfel. De zitpositie valt trouwens niet tegen, ondanks de afwezigheid van diepteverstelling in de stuurkolom.
Raffinement
Ook op andere vlakken vertoont de Tivoli overeenkomsten met producten van Hyundai. De besturing is namelijk precies dezelfde als die in de i30, inclusief de drie standen van de bekrachtiging die je kunt selecteren met een druk op de knop. Een leuke gimmick, maar net als in de Hyundai blinkt het systeem niet bepaald uit in communicatie, gevoel en finesse. Het veranderen tussen ‘Sport’, ‘Comfort’ en ‘Normal’ past namelijk vooral de mate van bekrachtiging aan terwijl de feedback vanaf de voorwielen niet verbetert. Eigenlijk stuurt de Tivoli altijd te licht en afstandelijk, terwijl ‘Sport’ kunstmatig zwaar wordt.
Voor een fabelachtig stuurkarakter koop je deze SsangYong dus niet. Evenmin als voor een enorm uitgebalanceerd onderstel, trouwens: de vering vangt oneffenheden weliswaar mooi soepel op en zo lang het wegdek strak is rijdt de Tivoli heel behoorlijk, maar op drempels en dwarsrichels zakt met name de demping van de achteras – zeker in onbeladen toestand – een beetje door het ijs. De uitgaande slag is aan de harde kant waardoor de Tivoli soms wat onrustige klappen geeft. Schokkend wordt het nooit, maar zo nu en dan mist de Koreaan wel een randje raffinement.
Motorisch is er voorlopig alleen keuze uit een 1,6-liter benzinemotor met 128 pk in combinatie met voorwielaandrijving. Later dit jaar volgt een 1.6 diesel met 115 paarden en vanaf dat moment zijn beide varianten te voorzien van een automaat en vierwielaandrijving. Onze eerste indruk van de turboloze benzine? Hij is vlot genoeg, heeft voldoende souplesse bij lage toerentallen en draait mooi stil, al is het zeker op het gebied van CO2-uitstoot en verbruik geen wereldverbeteraar.
Moordend
Waar moet de Tivoli het dan wél van hebben? Ten eerste van zijn binnenruimte, want die is bovengemiddeld. Niet alleen voorin zit je goed, op de achterbank is het dankzij uitsparingen in de hemelbekleding en voldoende beenruimte ook prima uit te houden. Bovendien biedt de achterbak met 430 liter een capaciteit waar de SsangYong zich niet voor hoeft te schamen; de tildrempel is wat hoog, maar een Captur is met zo’n 380 liter beduidend krapper.
Een ander sterk punt bij deze auto is zijn verhouding tussen prijs en uitrusting. De vanafprijs is relatief hoog met ‘dank’ aan de uitstoot, maar de importeur voorziet de Nederlandse versies wel al standaard van cruise control, handbediende airco en vier elektrische ramen. De Quartz biedt dan ook nog onder meer 16-inch lichtmetaal, een aanraakscherm met radio, bluetooth en achteruitrijcamera en een knieairbag, terwijl de Sapphire over achttien inch, keyless go, een geventileerde voorstoel en automatische airconditioning beschikt. SsangYong is op de goede weg en de Tivoli vecht aardig mee in het segment, maar mist wel keiharde argumenten waarmee hij zijn tegenstrevers genadeloos in de touwen mept. De concurrentie is moordend.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Het interieur is dik in orde. Niets op aan te merken.
De kofferruimte lijkt me niet handig. Geen rechte hoeken en dus veel onbruikbare ruimte.
Wat ik niet begrijp. De bumper achteraan gaat omhoog en de daklijn gaat naar beneden, waardoor het lijkt alsof iemand z'n poep gewoon samengeknepen.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
ZUID-KOREAANSE UPDATE VOOR SSANGYONG TIVOLI
OPGEWAARDEERDE VERSIE HEET ARMOUR
SsangYong heeft in het thuisland een milde facelift doorgevoerd op de Tivoli. De cross-over krijgt een nieuwe toet en vooral een hele berg aan accessoires tot zijn beschikking.
In januari 2015 voegde SsangYong de Tivoli aan de onderkant van zijn modellengamma toe, een compacte Koreaan waarmee SsangYong een deel van de taart wilde inpikken die tot dan toe door auto's als de Renault Captur en Peugeot2008 werd verdeeld. In maart vorig jaar werd de XLV, in Zuid-Korea Tivoli Air geheten, aan het Tivoli-gamma toegevoegd. In het thuisland is de Tivoli nu marginaal gefacelift.
SsangYong doopt de gefacelifte Tivoli op de thuismarkt Tivoli Armour. De compacte cross-over krijgt een nieuwe voorbumper die volgens SsangYong is geïnspireerd op, jawel, de schouderpads van een American Football-speler. SsangYong zet nieuw 17-inch lichtmetaal op de bestellijst en in het interieur zijn, optioneel, two-tone kleurstellingen te krijgen. De mistlampen maken voortaan gebruik van led-techniek. Verder zeggen de Koreanen dat het dankzij betere geluidsisolatie stiller dan ooit moet zijn in het binnenste van de Tivoli.
In Zuid-Korea komt de Tivoli beschikbaar in vijf, volgens SsangYong, uiterst hippe edities. Zo is er de Touch Down, de Apache, de Red Rocket, de Swagger en de Black Swan. Op de accessoirelijst komen we zaken tegen als een led-logo voor op de achterzijde, projectoren in de zijspiegels die het SsangYong-logo op de grond kunnen projecteren, rode biesjes rond de wielen, sideskirts, koolstofvezel spiegelkappen en aluminium sportpedalen. Of en wanneer de vernieuwde Tivoli naar Nederland komt, is nog niet bekend.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
NIEUWE MOTOR EN COMPLEET NIEUW INTERIEUR
SSANGYONG TIVOLI ONDER HET MES
SsangYong voert in het thuisland een facelift door voor de Tivoli. De cross-over wordt niet alleen op cosmetisch vlak aangepakt.
De in 2015 op de markt gebrachte Tivoli werd in Zuid-Korea in 2017 al eens ietwat opgewaardeerd, maar nu voert het merk een échte facelift door bij z'n instapmodel. De auto krijgt een nieuwe neus, waarin niet alleen niet koplampen een plek krijgen, maar ook een nieuwe motorkap en een nieuwe voorbumper. Het ontwerp van die vernieuwde voorbumper sluit designtechnisch aan bij het exemplaar dat SsangYong voorop de nieuwe Korando schroeft. Ook is de zwarte strook tussen de koplampen net even anders vormgegeven. SsangYong kleedt het spits naar het midden toe lopende geheel onder andere aan met een chroomstrip.
Ook achterop enkele aanpassingen: SsangYong geeft de auto een andere achterbumper en achterlichtunits, die weliswaar hetzelfde van vorm zijn als de huidige, maar een andere indeling hebben. De achterklep is anders gevormd dan voorheen, onder modelnaam Tivoli is nu een 'deuk' zichtbaar. In het interieur zien we een volledig nieuw dashboard. Zowel het instrumentarium als de overkapping ervan, de middenconsole en het gedeelte voor de bijrijder zijn compleet anders van vorm. Het instrumentarium is, waarschijnlijk afhankelijk van de gekozen uitvoering, voorzien van wat SsangYong de Blaze Cockpit noemt: een nieuwe, digitale klokkenwinkel. De unit heeft een diameter van 10,25 inch. Op de middenconsole zien we een 9-inch display, dat bij het vernieuwde infotainmentsysteem hoort. Het geheel oogt allemaal net wat strakker, maar wellicht minder speels, dan in de Tivoli van voor de bijpuntsessie.
SsangYong maakt melding van de komst van een nieuwe geblazen 1.5-motor. Zeer waarschijnlijk is dat de 163 pk sterke 1.5 die het merk ook in de Korando hangt. Deze 1.5 vervangt de huidige 1.6. De 115 pk sterke 1.6 diesel blijft bestaan. Mogelijkerwijs krijgt de Tivoli in een later stadium ook een geblazen 1.2 onder de kap. Wanneer de vernieuwde Tivoli beschikbaar is, is nog niet bekend.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
NU VOOR EUROPA: GEFACELIFTE SSANGYONG TIVOLI
Eerder dit jaar belichtten we al de in Zuid-Korea gefacelifte versie van de Tivoli. Nu is ook de voor Europa bestemde bijgepunte Tivoli uit de doeken gedaan.
Het is 2015 als SsangYong de Tivoli op de markt brengt, een compacte cross-over die in mei dit jaar in Zuid-Korea al werd gefacelift. Ook de versie die je straks in Europa tegen het lijf loopt, is nu onder handen genomen. De auto krijgt een nieuwe snuit, waar een nieuwe voorbumper, een aangepaste motorkap én vernieuwde ledkoplampen het beeld bepalen. Met zijn vernieuwde front loopt de Tivoli meer in de pas met de nieuwe Korando. Aan de achterzijde monteert SsangYong een nieuwe achterbumper en verlichting met een nieuwe indeling. De achterklep is nu anders van vorm. Onder de modelnaam Tivoli is nu een 'deuk' zichtbaar.
Ook gaat het binnenste van de Tivoli op de schop. Grondig ook. Zowel het instrumentarium als de overkapping ervan, de middenconsole als het gedeelte voor de bijrijder zijn compleet anders van vorm. Het instrumentarium is, afhankelijk van de gekozen uitvoering, voorzien van wat SsangYong de Blaze Cockpit noemt: een nieuwe, digitale klokkenwinkel. De unit heeft een diameter van 10,25 inch. Op de middenconsole zien we een 9-inch display, dat bij het vernieuwde infotainmentsysteem hoort. Dat systeem kan nu ook overweg met zaken als Android Auto en Apple CarPlay. Het geheel oogt allemaal strakker en is daarmee minder speels vormgegeven dan het binnenste van de Tivoli zoals die vier jaar geleden voor het eerst werd getoond. Andere aanpassingen: SsangYong geeft de Tivoli een groter handschoenenvakje, een exemplaar waar nu ook een 13-inch grote laptop in past.
Ook zijn er technische wijzigingen. SsangYong zegt sterker staal toe te passen voor onder andere de koets en ook zou het subframe stijver moeten zijn dan voorheen. Het moet de stijfheid van de auto ten goede komen. De lijst met veiligheidssystemen omvat onder meer een noodremsysteem en een actieve rijstrookassistent. Groter nieuws is te zien onder de motorkap. De huidige 128 pk sterke 1.6 benzine- en de even sterke 1.6 e-XDI-dieselmotor worden allebei vervangen door nieuwe motoren. De benzinemotor wordt vervangen door een 1.5 T-GDI, een geblazen 1.5 die 163 pk en 280 Nm levert. De nieuwe dieselmotor is wederom een 1.6 e-XDI, maar hij levert ditmaal 136 pk en 320 Nm.
De vernieuwde Tivoli staat binnenkort bij de dealers.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VERNIEUWDE SSANGYONG TIVOLI OOK MET DRIECILINDER
Hoewel de in 2015 gepresenteerde Tivoli in thuisland Zuid-Korea al in mei vorig jaar werd opgefrist, hield SsangYong de voor de Europese markt bestemde versie nog even onder de pet tot september. In die maand werd bekend dat ook het motorengamma van de Tivoli in ons werelddeel op de schop zou gaan. De 128 pk sterke atmosferische 1.6 benzinemotor werd vervangen door een 163 pk en 280 Nm sterke 1.5 T-GDI, een geblazen viercilinder. De 1.6 diesel werd vernieuwd en schopt het voortaan tot 136 pk en 320 Nm. Wie de 163 pk sterke T-GDI te krachtig vindt, kan bij SsangYong ook aankloppen voor een hagelnieuwe 1.2, een driecilinder!
De nieuwe, altijd aan een handgeschakelde zesbak gekoppelde, 1,2 liter grote geblazen benzinemotor levert 128 pk en 230 Nm koppel. Daarmee is deze nieuwe krachtbron in feite de rechtstreekse vervanger van de oude 1.6. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,9 l/100 km.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichtenden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment