Je wilt er zo eentje hebben hé, Jocar?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hyundai Tucson (2016)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door kwiepneus Bekijk BerichtenJe wilt er zo eentje hebben hé, Jocar?Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kwiepneus Bekijk BerichtenJe wilt er zo eentje hebben hé, Jocar?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Acemath Bekijk Berichtenmijn vrouw is aan het onderhandelen voor een firmawagen, en voorlopig heeft ze haar zinnen gezet op de Nissan X-trail. Maar hoe meer ik de Tucson zie, hoe meer ik de aandrang heb om haar te laten wachten tot deze op de markt is. Alhoewel ik vrees dat ze NOOIT de prijs van de X-trail kunnen evenaren. Die kostte in topuitvoering, inclu fleet korting iets meer als 30K.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kwiepneus Bekijk BerichtenNaar het schijnt komt ie nu binnen bij de dealers, kan je gelijk even een testrit doen en informeren naar de fleetprijzen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Acemath Bekijk BerichtenVerschijnt toch pas in 2016?
Comment
-
Rij-impressie: Hyundai Tucson
In 2004 verraste Hyundai de wereld met een stoere, maar betaalbare SUV. De Tucson was zo’n twintig centimeter korter dan de Santa Fe, de Kia Sportage zat nog net in de glazen bol en de rest was aanzienlijk duurder. Succes verzekerd dus. Vandaar de terugkeer van de oude naam voor de opvolger van de iX35.
Tucson is terug. De oude naam waar de compacte suv van Hyundai ooit zijn leven onder begon, werd in 2010 aan de kant geschoven omdat Hyundai consequent alle modellen van een i-typenummer wilde gaan voorzien. Tucson werd dus iX35. Maar nu, vijf jaar later, komt Hyundai er weer op terug. Een welluidende naam, dat is zeker. Tucson is een woestijnstad in Arizona, in de buurt van de Mexicaanse grens en het dorpje Tombstone, waar het Wilde Westen amper verder weg dan gisteren lijkt. De naam Tucson is afgeleid van het indiaanse woord voor ‘zwarte voet’, verwijzend naar de vulkanische bergen ten westen van de stad. Veel stoerder wordt het dus niet.
Toch is dat niet de belangrijkste reden dat de oude naam weer van zolder is gehaald. De Tucson is, net als de Genesis en de Santa Fe en anders dan de resterende i-types, een ‘wereldauto’, die dus wereldwijd gevoerd wordt. De iX35 heette elders ook Tucson; vandaar. De nieuwe Tucson oogt wat minder stoer dan zijn hoekige oervader. Bij de overstap naar de iX35 werd hij al een keer breder, langer en lager, nu kruipt hij voor de tweede keer weer een beetje richting crossover. Wat heet, een beetje: de nieuwe Tucson is 7 cm langer, 3 cm breder en 2 cm lager dan de iX35. Tegelijkertijd de wielbasis met 3 cm toegenomen en dat is weer een mooie belofte met betrekking tot het stuurplezier. En de binnenruimte natuurlijk.
Lekker ruim
Hyundai claimt met de nieuwe Tucson de breedste auto in zijn segment te hebben. Of dat klopt, hebben we niet gecontroleerd, maar feit is dat het ruimtelijke gevoel vanbinnen dat ze er mee beoogden, bereikt is. Ondanks zijn gedrongen buitenlijnen is de Tucson een lekker ruime auto. Achterin heb je verrassend veel beenruimte en de kofferruimte is met 629 liter een stuk forser dan die van de iX35. De rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen tot een mooi vlakke laadvloer, waar je 1.503 liter op kwijt kunt. De achterklep is mooi breed zodat je er ook grote spullen gemakkelijk in kunt schuiven. Puntje van irritatie bij onze testauto is de elektrisch bediende achterklep, die na uitstappen dienst weigert, zodat je weer naar voren moet om de ontgrendelingsknop in te drukken, waarna hij de ene keer wel, de andere keer nog steeds niet open wil. Als het eindelijk lukt, gaat het openen (en weer sluiten) te traag voor ongeduldige mensen. Gelukkig is die klep een optie, die we graag niet aanvinken.
Het dashboard van de Tucson oogt met zijn tweekleurige uitvoering mooi en rijk, maar wie op details gaat letten, ziet hier en daar toch nog wat minder chique kunststoffen. Ook is de opbouw van het geheel niet altijd even logisch en had er wat ons betreft net wat meer eenheid in de verschillende materialen mogen zijn. Liefhebbers van luxe en weelde kunnen zich in elk geval naar tevredenheid laven aan de nieuwe Tucson, want zaken als stoelverwarming en –ventilatie voor en verwarmde achterbank behoren tot de mogelijkheden. Ook op veiligheidsgebied heeft de Tucson vooruitgang geboekt. Zo monteert Hyundai afhankelijk van de uitvoering Autonomous Emergency Braking, waarmee de auto automatisch remt wanneer hij een obstakel nadert en de chauffeur dat niet in de gaten lijkt te hebben. Het functioneert ongeacht de snelheid, maar tot 70 km/h belooft Hyundai kop-staartbotsingen te voorkomen. Blindehoekdetectie, lane departure warning en verkeersbordenherkenning horen ook tot de mogelijkheden. Ook biedt Hyundai Rear Traffic Cross Alert, dat je waarschuwt voor aankomend verkeer bij achteruit rijden en kun je inparkeren aan de Tucson overlaten (alleen leverbaar in combinatie met automaat).
Aangescherpt
Alle motoren zijn voor de Tucson verder aangescherpt en zuiniger gemaakt, maar de motor die wij vandaag kiezen is helemaal nieuw voor deze auto. De 1.6 turbo met directe inspuiting is een afgeleide van de machine die we eerder in de Veloster troffen en gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die de conventionele automaat uit de iX35 (bij de benzineversie tenminste) vervangt. Het is beslist een vooruitgang, hoewel de nieuwe transmissie nog wel wat trager op het gas reageert dan de meeste concurrenten. De nieuwe motor bevalt ons uitstekend. Ondanks de turbolader heeft hij een vrij atmosferisch aandoend krachtverloop door het toerenbereik, waardoor hij krachtig, maar toch rustig aanvoelt. Bij een constant tempo op de snelweg draait hij zo’n drieduizend toeren en dat betekent een relaxte sfeer aan boord.
Europees
Al is het dan een wereldauto, Hyundai heeft de afstelling van het onderstel wel op onze Europese smaak toegespitst, wat een stuk gemakkelijker is gezien het feit de Tucsons voor ons continent in de fabriek in Tsjechië worden gebouwd. Zeker wanneer je hem vergelijkt met zijn voorganger is de Tucson erg goed in balans. Je hebt ruim voldoende gevoel met de weg, maar hard wordt hij nooit, zelfs niet op slechtere wegen. De besturing is op een comfortabele manier licht, zonder aan scherpte in te boeten. Je kunt behoorlijk hard de bocht in duiken, overhellen blijft beperkt. In de basis is de Tucson voorwielaangedreven. Ook in 4WD-uitvoering gaan alle krachten in eerste instantie naar de vooras, bij dreigend tractieverlies gaat een gedoseerde hoeveelheid naar achteren. Maximaal is dat veertig procent, waardoor je dan een veilige 60/40-verhouding hebt. Op gladde ondergrond kun je bij lagere snelheden de verdeling links/rechts vastzetten, zodat je minder snel vast komt te zitten.
De Hyundai Tucson staat begin september bij de Nederlandse dealers. Naast de motor die wij reden is er dan ook een atmosferische 1.6 benzine met 132 pk, die het grootste deel van de Nederlandse verkopen voor zijn rekening moet gaan nemen. Die is er uitsluitend met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Wie liever diesel tankt, kan terecht bij de 1.7 met 116 pk (ook alleen handbak en 2WD) of de tweeliter met naar keuze 136 of 186 pk. Die zijn er beide met handbak en automaat, maar wel de conventionele zestraps. De sterkste is er alleen met 4WD.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Acemath Bekijk Berichtenpark assist enkel met automaat? vreemd...Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenDe meest overbodige optie ooit voor wie een beetje kan sturen, ik heb dat nu ook op mijn GLA (zat in een duur pakket natuurlijk ). Op 8 maanden éénmaal gebruikt en dan nog om het aan iemand te demonstreren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Acemath Bekijk BerichtenWorst "parker" ever . Geen slechte chauffeur ikzelf, maar laat me niet achterwaarts inparkeren, want dan breekt me het koude zweet uit lol. Zeker als de plaats beperkt is :'(
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenHier in Duitsland al eentje zien rijden die heel mooi uitgerust was. Zowel mijn vriendin als ik kunnen hem smaken. Is wel duur!Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenDe meest overbodige optie ooit voor wie een beetje kan sturen, ik heb dat nu ook op mijn GLA (zat in een duur pakket natuurlijk ). Op 8 maanden éénmaal gebruikt en dan nog om het aan iemand te demonstreren
Paar keer getest / gedemonstreerd en thats it.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenHier net hetzelfde.
Paar keer getest / gedemonstreerd en thats it.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenDe meest overbodige optie ooit voor wie een beetje kan sturen, ik heb dat nu ook op mijn GLA (zat in een duur pakket natuurlijk ). Op 8 maanden éénmaal gebruikt en dan nog om het aan iemand te demonstreren
Comment
Comment