Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik vroeg me af wat andere forum bezoekers en Skoda Superb rijders de meest interessante opties vinden.
Voor een nieuwe bedrijfswagen (keuze beperkt, Skoda Superb / Superb Combi hoort er wel bij) ben ik aan lijstje research begonnen. De stortvloed aan veiligheidsopties (lane assist, blind spot detect, Adaptive cruise control etc) is beetje overweldigend.
Mijn lijstje minimale vereisten:
automaat
cruisecontrol (de klassieke versie)
zeer degelijk audiosysteem (liefhebber klassieke filmmuziek) en aansluitmogelijkheden
goede zetels (hoeven geen sportzetels, maar indien de basisversies niet zo goed zijn, opteer ik daar wel voor)
airconditioning
Parkeersensoren achteraan
Volgende opties graag, maar niet onoverkomelijk indien niet aanwezig:
Leder interieur (of de Alcantara variant zou ook al mooi zijn)
trekhaak
elektrische achterklep (combi)
iets meer pk's (ik moet de 1.6 tdi en 2.0 tdi nog zelf vergelijken)
GPS (mijn huidige gps in Audi A3 sportback 2013 maakt weinig indruk dus geen must maar zit toch vaak in een optiepakket)
getinte achterruiten (combi)
buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Xenons, led verlichting, schuifdak zijn allemaal mooie opties, maar geen noodzaak. Mijn ervaring met opties is dat je sommige nogal snel niet meer of nog amper gebruikt (verwarmbare zetels bvb)
Zijn er opties die Skoda aanbiedt die de moeite waard zijn (bvb die adaptive cruise control etc)? Veiligheid vind ik wel belangrijk, maar ik wil als chauffeur nog wel zelf de controle behouden.
Iemand ervaring met het Canton geluidssysteem?
En tot slot geen onbelangrijke vraag: worden de levertijden een beetje gerespecteerd bij Skoda ?
Ge wilt wel ne CruiseControl, maar die Adaptieve Cruise Control is geen must? Persoonlijk doe ik enorm veel kms en gebruik nooit de CC omdat dit in BE nauwelijks bruikbaar is. Wanneer kunt ge eens aan 120km/u blijven rijden? 's Nachts lukt dat wel, maar overdag niet. Dus ne ACC is dan wel een bruikbare CC. Dus daar zou ik zeker voor gaan.
Als de rest is te bezien hoe dat in uw budget pas. Die lane assist en blind spot vind ik persoonlijk dan weer minder belangrijk.
ik rij altijd op CC, ACC is dan weer totaal onbruikbaar in belgie tenzij je in de file staat
Wat verteld gij nu?
Waarom is ACC nu niet bruikbaar in BE? Die volgt toch uwe voorligger, ook buiten de file. Laatst nog gebruikt tijdens een testrit en werkt perfect.
CC vind ik net onbruikbaar, zeker op de E313 en E314 omdat ge nooit kunt doorrijden en dus simpeler is om gewoon met de voet gas te geven en te lossen, dan dat ge om de 10 seconden op de pauzeknop op uw stuur moet drukken. Ik gebruik dat enkel af en toe op de E40 en in Duitsland. Voor de rest krijgt ge er in BE ne gameduim van
Ge wilt wel ne CruiseControl, maar die Adaptieve Cruise Control is geen must? Persoonlijk doe ik enorm veel kms en gebruik nooit de CC omdat dit in BE nauwelijks bruikbaar is. Wanneer kunt ge eens aan 120km/u blijven rijden? 's Nachts lukt dat wel, maar overdag niet.
Je moet natuurlijk niet je CC op 120 km/h zetten maar op 126 of 128 bvb. Dan lukt dat perfect, ook als het drukker is
Hier fan van beide systemen. En ze zijn beiden bruikbaar vind ik. Geen ervaring met ACC bij Skoda, wel bij andere wagens.
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Ik heb er nog nooit mee gereden, met zo een ACC, maar ik kan mij goed voorstellen dat dat ding overuren moet doen in België met al die snullen die constant voor u in zitten te rijden...
ACC kun je idd in België niet gebruiken bij drukker verkeer. Iedereen die een gat ziet van groter dan 10 meter smijt er zich tussen waardoor jouw auto weer gaat afstand houden tot de volgende er zich tussenfoefelt... En op den duur rij je nog 70 op de snelweg.
Je moet natuurlijk niet je CC op 120 km/h zetten maar op 126 of 128 bvb. Dan lukt dat perfect, ook als het drukker is
Hier fan van beide systemen. En ze zijn beiden bruikbaar vind ik. Geen ervaring met ACC bij Skoda, wel bij andere wagens.
Doe ik, maar telkens er dan iemand tegen 100km/u ne camion voorbij steekt, moet ik weer op pauze drukken en al dan niet remmen. Om daarna terug op resume te duwen. En als mijne voorligger 1km trager rijd, moet ik weer op de min duwen. Zo zijt ge bijna op ne playstation aant spelen Dan toch liever mijne voet op pedallekes
ACC kun je idd in België niet gebruiken bij drukker verkeer. Iedereen die een gat ziet van groter dan 10 meter smijt er zich tussen waardoor jouw auto weer gaat afstand houden tot de volgende er zich tussenfoefelt... En op den duur rij je nog 70 op de snelweg.
Bij franse auto's zou dat inderdaad niet zo heel goed werken
(grapje hé, maar bij Citroën heeft alleen de C4 Picasso dat en naar het schijnt kunt ge de afstand niet instellen, waardoor het idd onbruikbaar wordt, omdat de afstand zo groot is dat continu iemand er tussen komt).
Zelf een aanzienlijk stuk getest met de Tiguan en reed super.
Bij Espace kan je ook de afstand afstellen hoor...
Ik was er dan ook maar mee aant zwanzen. Denk dat enkel bij de C4P het niet gaat en alle andere auto's wel. Op de nieuwe gaat het zitten, maar of ik het veel ga gebruiken, weet ik nog niet. Gewone CC heb ik nu al op de 3de auto staan en gebruik het zeer zelden.
ACC kun je idd in België niet gebruiken bij drukker verkeer. Iedereen die een gat ziet van groter dan 10 meter smijt er zich tussen waardoor jouw auto weer gaat afstand houden tot de volgende er zich tussenfoefelt.
Mijn Golf 7 had dat ook, maar alleen als iemand voor mij invoegde remde hij niet haha, die ziet da te laat en zou dan gewoon tegen de voorligger botsen.
& hoe vaak dat die bij mij de noodrem gebruikt heeft omdat die dacht dat ik een fietser ging aanrijden...(die trouwens langs de weg op het fietspad reed).
Ik stel mijn ACC altijd in op 125, afstand op middellang en dat bevalt me perfect zo (Opel Insignia)...
Had vroeger in mijn Astra gewone CC en dat vond ik nu niet noodzakelijk slechter of beter. Is een kwestie van gewoon worden, denk ik...
Ik vroeg me af wat andere forum bezoekers en Skoda Superb rijders de meest interessante opties vinden.
Voor een nieuwe bedrijfswagen (keuze beperkt, Skoda Superb / Superb Combi hoort er wel bij) ben ik aan lijstje research begonnen. De stortvloed aan veiligheidsopties (lane assist, blind spot detect, Adaptive cruise control etc) is beetje overweldigend.
Mijn lijstje minimale vereisten:
automaat
cruisecontrol (de klassieke versie)
zeer degelijk audiosysteem (liefhebber klassieke filmmuziek) en aansluitmogelijkheden
goede zetels (hoeven geen sportzetels, maar indien de basisversies niet zo goed zijn, opteer ik daar wel voor)
airconditioning
Parkeersensoren achteraan
Volgende opties graag, maar niet onoverkomelijk indien niet aanwezig:
Leder interieur (of de Alcantara variant zou ook al mooi zijn)
trekhaak
elektrische achterklep (combi)
iets meer pk's (ik moet de 1.6 tdi en 2.0 tdi nog zelf vergelijken)
GPS (mijn huidige gps in Audi A3 sportback 2013 maakt weinig indruk dus geen must maar zit toch vaak in een optiepakket)
getinte achterruiten (combi)
buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Xenons, led verlichting, schuifdak zijn allemaal mooie opties, maar geen noodzaak. Mijn ervaring met opties is dat je sommige nogal snel niet meer of nog amper gebruikt (verwarmbare zetels bvb)
Zijn er opties die Skoda aanbiedt die de moeite waard zijn (bvb die adaptive cruise control etc)? Veiligheid vind ik wel belangrijk, maar ik wil als chauffeur nog wel zelf de controle behouden.
Iemand ervaring met het Canton geluidssysteem?
En tot slot geen onbelangrijke vraag: worden de levertijden een beetje gerespecteerd bij Skoda ?
Een (mogelijk) toekomstige Skoda rijder ;-)
Hier moest ik toch even op reageren omdat:
1) Ik recent ook een Skoda Superb als nieuwe bedrijfswagen besteld heb
2) Ik ook met een Audi A3 Sportback uit 2013 rondtuf
Ik wil je dan ook een paar tips geven die ik geconstateerd heb bij mijn zoektocht naar de juiste opties binnen mijn budget. Ik heb volgende config besteld:
Skoda Superb Combi Style 1.6 TDI DSG-7
Kleur
Black Magic
Bekleding
Black
Optionele uitrustingen
- Pack LED Plus
- Lichtmetalen velgen 7Jx17" - "ZEUS"
- Fond Package
- TRAVEL ASSIST - Verkeersbordenherkenning met multifunctionele camera
- Zonnekleppen met verlichte make-up spiegel (LED- verlichting) en airbag-label
- ACC - ADAPTIVE CRUISE CONTROL (Max. 160km/u) - zonder speedlimiter
- Pack Style Comfort
- Pack Style GPS
- Pack Style Premium
In eerste instantie liep ik te configureren op basis van de Ambition, maar al gauw bleek dat mijn leasingmaatschappij (Volkswagen D'Ieteren Finance) €1000 extra korting gaf als je voor de beter uitgeruste Style uitvoering koos. Waarschijnlijk owv betere herverkoopwaarde. Ik geef het maar mee moest je leasingmaatschappij die regel ook hanteren.
Het klopt dat er veel veiligheidsopties te bestellen zijn, maar weet ook dat de auto via VCDS te programmeren valt om extra opties aan te zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld de verkeersbordenherkenning besteld (optie van zo'n €50) want diezelfde camera wordt gebruikt voor de lane assist die je achteraf kan laten vrijschakelen. Toch gauw €600 uitgespaard in opties! Lees zeker dit topic er eens op na wat er zo nog allemaal mogelijk is.
Qua zetels zit je in de Superb in elk uitrustingsniveau goed. Het is enkel de afwerking die verschilt. Er is ook maar één soort zetels qua vorm trouwens, tenzij je voor de recent gelanceerde Sportline kiest.
De automaat: ga zeker eens testrijden, maar als je voor de 1.6TDI gaat is dit een absolute must en een absolute droom om mee te rijden. De bak is perfect afgesteld op deze motor en dit rijdt uiterst comfortabel en voelt helemaal niet sloom aan!
Audiofreak? Canton zeker nemen! Al was ik aangenaam verrast van de standaard speakers en ben ik voor meer comfort opties gegaan.
Tot zover het goeie nieuws, want dan zijn we nu aanbeland bij de levertijden en daar kan ik heel kort over zijn: ik heb 31 juli besteld en de verwachte leverdatum is februari 2017. Dat is bijna 8 maanden wachten en dat vind ik wel erg veel voor een nieuwe auto. Reden: nieuw model is immens populair! Heel veel bestellingen. Dus als je nu bestelt hou dan rekening met levertermijn april/mei!
Voor de TS. Zie gewoon wat ge graag hebt. Niet iedereen hecht evenveel belang zan bepaalde opties. Zo,moest mijn vrouw ooit een A3 over nam uit de pool op haar werk en daar zat panoramisch dak op, maar gene gps, geen regensensoren en geen automatische lichten. Iets dat zij nooit heeft kunnen begrijpen.
Zo zou ik bv nooit LED lampen pakken, maar dat budget aan andere dingen zou besteden.
Comment