De nieuwe 'megacar' van Koenigsegg laat zich vandaag in Genève aan de buitenwereld zien: de Regera!
De benaming 'megacar' mag terecht genoemd worden. Koenigsegg gaf de One:1 eerder die titel, maar met een totaal vermogen van 1500 pk is de Regera de overtreffende trap. De Zweden volgen met hun nieuwste model het voorbeeld van de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918. De Regera is namelijk ook voorzien van een hybride aandrijflijn, maar wel een die afwijkt van de andere drie.
De Regera is voorzien van een dubbelgeblazen 5,0-liter V8 en drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen komt daarmee uit op 1500 pk en een duizelingwekkende 2000 Nm. Volgens Koenigsegg sprint de auto binnen twintig seconden naar - hou je vast - 400 km/h en ligt de topsnelheid nog hoger. De accu heeft een capaciteit van 9,27 kWh, genoeg om de samen 670 pk sterke elektromotoren van stroom te voorzien. Tijdens het remmen wordt maximaal 150 kW aan energie teruggewonnen. De Regera kan 50 km volledig elektrisch afleggen.
Het zijn indrukwekkende cijfers, maar wat de aandrijflijn zo bijzonder maakt is de Koenigsegg Direct Drive transmissie. Dat houdt in dat-ie geen conventionele versnellingsbak heeft, maar een hydraulische koppeling tussen de motor en aandrijving op de achterwielen. Bij lage snelheden rijdt de Regera volledig elektrisch, maar boven de 50 km/h nemen de motor- en wielsnelheid proportioneel toe. Dat betekent dat de toerenbegrenzer op 8250 toeren gelijkstaat aan een topsnelheid van 400 km/h.
Koenigsegg noemt het ontbreken van versnellingen een kwestie van wennen. Volgens de Zweden scheelt het weglaten van een versnellingsbak het nodige gewicht en gaat er tot wel 50 procent minder energie verloren. Er worden slechts 80 Regera's geproduceerd. Een prijskaartje is nog niet bekend, maar die zal niet misselijk zijn.
Bron: Autoweek


De benaming 'megacar' mag terecht genoemd worden. Koenigsegg gaf de One:1 eerder die titel, maar met een totaal vermogen van 1500 pk is de Regera de overtreffende trap. De Zweden volgen met hun nieuwste model het voorbeeld van de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918. De Regera is namelijk ook voorzien van een hybride aandrijflijn, maar wel een die afwijkt van de andere drie.
De Regera is voorzien van een dubbelgeblazen 5,0-liter V8 en drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen komt daarmee uit op 1500 pk en een duizelingwekkende 2000 Nm. Volgens Koenigsegg sprint de auto binnen twintig seconden naar - hou je vast - 400 km/h en ligt de topsnelheid nog hoger. De accu heeft een capaciteit van 9,27 kWh, genoeg om de samen 670 pk sterke elektromotoren van stroom te voorzien. Tijdens het remmen wordt maximaal 150 kW aan energie teruggewonnen. De Regera kan 50 km volledig elektrisch afleggen.
Het zijn indrukwekkende cijfers, maar wat de aandrijflijn zo bijzonder maakt is de Koenigsegg Direct Drive transmissie. Dat houdt in dat-ie geen conventionele versnellingsbak heeft, maar een hydraulische koppeling tussen de motor en aandrijving op de achterwielen. Bij lage snelheden rijdt de Regera volledig elektrisch, maar boven de 50 km/h nemen de motor- en wielsnelheid proportioneel toe. Dat betekent dat de toerenbegrenzer op 8250 toeren gelijkstaat aan een topsnelheid van 400 km/h.
Koenigsegg noemt het ontbreken van versnellingen een kwestie van wennen. Volgens de Zweden scheelt het weglaten van een versnellingsbak het nodige gewicht en gaat er tot wel 50 procent minder energie verloren. Er worden slechts 80 Regera's geproduceerd. Een prijskaartje is nog niet bekend, maar die zal niet misselijk zijn.
Bron: Autoweek



Comment