Dit is de 570S Coupe, het nieuwe 'instapmodel' van McLaren. Maar dan wel eentje met 570 pk die het de Porsche 911 Turbo lastig moet gaan maken.
De 570S Coupe is het eerste lid van de Sports Series van McLaren, een reeks die in de toekomst verder zal worden uitgebreid. Hoger in de pikorde staan de modellen uit de Super Series: de 625C, 650S en 675LT. Aan de bovenkant van het spectrum staat de (inmiddels uitverkochte) hypercar P1, die samen met de P1 GTR-raceversie de Ultimate Series vertegenwoordigt.
'Instapmodel' is bij een merk als McLaren een relatief begrip. Achter in de 570S ligt namelijk nog altijd een 3,8-liter V8-biturbo, hetzelfde blok als in de Super Series, maar dan iets teruggeschroefd tot 570 pk en 600 Nm. Daarmee wordt het sprintje naar 100 km/h in 3,2 seconden afgeraffeld, 0-200 km/h vergt slechts 9,5 seconden. De topsnelheid ligt op 328 km/h. Schakelen gaat met een zeventraps SSG-transmissie. Voor wie het weten wil: het gemiddelde verbruik bedraagt 11,3 l/100 km, de CO2-uitstoot 258 g/km.
Met de 1.313 kg (inclusief de lichtgewicht opties) wegende 570S richt McLaren de pijlen op onder andere de Porsche 911 Turbo. Volgens de Britten heeft de 570S de beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse: 434 pk per ton. Dat betekent dat elke pk 2,3 kg auto in beweging moet krijgen. Ter vergelijking: de 911 Turbo S heeft 560 pk en weegt 1.580 kg, oftewel 2,8 pk/kg.
De 570 S is 4,53 meter lang, 2,10 meter breed en 1,20 meter hoog. Het nieuw ontworpen koolstofvezel MonoCell II-chassis weegt minder dan 80 kg, aluminium bodywork draagt ook bij aan het lage wagengewicht. Carbon-keramische remmen zijn standaard.
Hoewel de 570S in eerste instantie lijkt op z'n sterkere broers uit de Super Series, wijkt het koetswerk bij nadere bestudering toch behoorlijk af. De grootste verschillen zie je aan de achterzijde, die wordt gedomineerd door een forse diffuser, waar twee ellipsvormige achterlichtunits voor een heel ander aanzien zorgen. Een verticaal geplaatst achterruitje en een 'normale' motorkap onderscheiden de 570S verder van de 650S (Super Series).
De McLaren 570S Coupé maakt deze week zijn debuut op de New York International Auto Show, in de loop van dit jaar staat-ie in de showroom. Een Spider-versie volgt later. Geen tijd of zin om naar New York af te reizen? Geen nood, de 570S staat later deze maand ook op onze eigen AutoRAI.
Bron: Autoweek
De 570S Coupe is het eerste lid van de Sports Series van McLaren, een reeks die in de toekomst verder zal worden uitgebreid. Hoger in de pikorde staan de modellen uit de Super Series: de 625C, 650S en 675LT. Aan de bovenkant van het spectrum staat de (inmiddels uitverkochte) hypercar P1, die samen met de P1 GTR-raceversie de Ultimate Series vertegenwoordigt.
'Instapmodel' is bij een merk als McLaren een relatief begrip. Achter in de 570S ligt namelijk nog altijd een 3,8-liter V8-biturbo, hetzelfde blok als in de Super Series, maar dan iets teruggeschroefd tot 570 pk en 600 Nm. Daarmee wordt het sprintje naar 100 km/h in 3,2 seconden afgeraffeld, 0-200 km/h vergt slechts 9,5 seconden. De topsnelheid ligt op 328 km/h. Schakelen gaat met een zeventraps SSG-transmissie. Voor wie het weten wil: het gemiddelde verbruik bedraagt 11,3 l/100 km, de CO2-uitstoot 258 g/km.
Met de 1.313 kg (inclusief de lichtgewicht opties) wegende 570S richt McLaren de pijlen op onder andere de Porsche 911 Turbo. Volgens de Britten heeft de 570S de beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse: 434 pk per ton. Dat betekent dat elke pk 2,3 kg auto in beweging moet krijgen. Ter vergelijking: de 911 Turbo S heeft 560 pk en weegt 1.580 kg, oftewel 2,8 pk/kg.
De 570 S is 4,53 meter lang, 2,10 meter breed en 1,20 meter hoog. Het nieuw ontworpen koolstofvezel MonoCell II-chassis weegt minder dan 80 kg, aluminium bodywork draagt ook bij aan het lage wagengewicht. Carbon-keramische remmen zijn standaard.
Hoewel de 570S in eerste instantie lijkt op z'n sterkere broers uit de Super Series, wijkt het koetswerk bij nadere bestudering toch behoorlijk af. De grootste verschillen zie je aan de achterzijde, die wordt gedomineerd door een forse diffuser, waar twee ellipsvormige achterlichtunits voor een heel ander aanzien zorgen. Een verticaal geplaatst achterruitje en een 'normale' motorkap onderscheiden de 570S verder van de 650S (Super Series).
De McLaren 570S Coupé maakt deze week zijn debuut op de New York International Auto Show, in de loop van dit jaar staat-ie in de showroom. Een Spider-versie volgt later. Geen tijd of zin om naar New York af te reizen? Geen nood, de 570S staat later deze maand ook op onze eigen AutoRAI.
Bron: Autoweek
Comment