Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Fiat plakt een andere badge op de Aegea, een Europees ontwikkelde sedan die furore moet maken in Turkije, waardoor hij nu ook naar België komt. De Fiat Tipo is geboren.
Halverwege dit jaar scheven we al over de Aegea, een best wel knap gestileerde sedan die in het budgetsegment van de Dacia Logan en Skoda Rapid moet opereren. Een komst naar België zat er alvast niet in volgens Fiat. Nu blijken ze niet helemaal gelijk te hebben. Wel gelijk in die zin dat de Aegea inderdaad niet naar België komt, geen gelijk omdat de Tipo eigenlijk gewoon zo'n Aegea is met een andere naam. Daardoor komt de 'Ikea onder de automobielen' ook naar ons land. Een sensibele sedan die wat later geflankeerd zal worden door de nieuwe Bravo hatchback. Het design is afkomstig van het Italiaanse designcenter van FCA, de ontwikkeling gebeurde dan weer in Turkije. Krachtbronnen van dienst zijn twee diesels en twee benzines met vermogens tussen de 95 en 120 pk.
Slingers en taart voor Fiat. Ze hebben eindelijk iets zonder 500-badge om in de showroom te zetten. Oké, die zagen we niet aankomen. In mei presenteerde Fiat de Aegea, een in Turkije gebouwde sedan die zijn primeur beleefde op de Istanbul Motor Show. Een concurrent voor budgetauto’s in het C-segment die kan wedijveren met bijvoorbeeld de Skoda not-very-Rapid. De Aegea zou ook enkel voor budgetlanden in het Midden-Oosten en Zuid-europa bestemd zijn. Nederlanden België ging ‘ie voorbij. Tot vandaag. Want Fiat laat weten dat ze hem hier gaan leveren onder de naam Tipo. Hij komt in de loop van volgend jaar naar ons land. Leverbaar met twee Multijet II-diesels en twee benzinemotoren, met vermogens variërend van 95 tot 120 pk.
Fiat zegt dat er meerdere carrosserievarianten van de Tipo aankomen. Na de sedan volgen er een hatchback- en stationvariant. Zie dit dus meteen maar als de opvolger van de Bravo en de niet zo lekker op het netvlies liggende Linea. En dat is prima nieuws, want de Tipo is qua design best geslaagd.
Strategie lijkt me ver zoek. Hoe zet je zoiets in de showroom naast een up-market fiat 500?
Past helemaal in de strategie,
Ze delen hun gamma op in 2 doelgroepen (zie je ook op hun website):
-Ten eerste de 500 lijn die trendy en hip is, met een zeer goede afwerkingsgraad.
-En ten tweede een meer budgetlijn met deze Tipo (alledrie de varianten) en modellen zoals de panda
Comment