Oorspronkelijk geplaatst door timothy
Bekijk Berichten
Er stond een opening edition binnen, en ook eentje buiten. Na wat rondkijken kreeg ik de sleutels toegestopt van de 1.6 Multijet Opening Edition die buiten stond (zonder vragen!).
Ik had er natuurlijk op het autosalon al eens uitgebreid naar gekeken en de eerste indrukken van toen werden bevestigd: geen kleine auto, goede binnenruimte, immense koffer.
Het design, dat moet ieder voor zich uitmaken. Ik vind hem alvast heel mooi in. Persoonlijk vind ik wel dat hij om de 17 inch vraagt, en een kleurtje als rood best kan verdragen. Zwart lijkt me ook heel mooi.
Vanbinnen ook heel homogeen samengesteld, en goede zetels.
De auto is zeer comfortabel. Ik heb hem eerst rustig warmgereden, waarbij het opviel dat hij enorm stil is op constante snelheid. Eveneens een paar vlottere bochten genomen en de auto doet perfect wat je verwacht.
Intussen de radio eens opengedraaid en gaat luid genoeg met veel bass zonder te kraken. De GPS doet zijn ding (als ik me niet vergis op basis van een TomTom, maar geïntegreerd).
Eens warm een drietal hernemingen gedaan in 3e en 4e. De 1.6 diesel is een zeer aangename motor en het klopt als de pers zegt dat dit een zeer goede diesel is. Meer dan snel genoeg voor het dagelijkse verkeer, en een soepel schakelende zesbak.
Daarna kort mijn vrouw even laten rijden en ook zij was overtuigd van het geheel.
Ik las vorige week de test in de Autogids van deze Tipo, en wil ook even de voornaamste kritiekpunten bespreken die zij aanhaalden:
Harde plastics in het interieur: akkoord, maar: ten eerste mag je niet vergeten aan welke prijs je deze Fiat in huis kan halen. Ten tweede vraag ik me wie zijn auto toch steeds zit te betasten op de meest onlogische plaatsen... Stuur en pook zijn alvast in leder. Bovendien (en zo eerlijk waren ze ook in de Autogids): geen rammeltje of kraakje. Brouwkwaliteit is zeer goed (mijn huidige Doblo komt uit dezelfde fabriek in Turkije, en ze hebben daar steeds degelijke producten afgeleverd).
Diesel maakt lawaai tijdens versnellen: een heel klein beetje misschien. Natuurlijk: wat is je referentiekader. Als je uit een Audi A3 sedan komt hoor je waarschijnlijk wel iets meer. Als je uit een Dacia komt, zeer zeker niet. Bovendien verdwijnt alle geluid op constante snelheid, en met de zesbak kan je de diesel altijd laag in toeren houden.
Interface Navi/radio verouderd: je merkt inderdaad dat dit niet het nieuwste van het nieuwste is. Langs de andere kant werkt alles heel goed. Vergeet ook niet, opnieuw, naar de prijs te kijken.
Nadien een paar offertes laten uitrekenen, en er zijn best leuke opties te krijgen: Achteruitrijcamera, zetelverwarming voor, elektrisch alles, cruise control, Navi-mp3 met USB en aux-in, koffer gaat automatisch open, en zoveel meer.
Fiat heeft een toppertje in zijn showroom staan met de Tipo! Aan iedereen die twijfelt: ga eens kijken en rijden!
Het enige wat me een beetje doet twijfelen, is eigenlijk dat mijn Doblo nog perfect is (ondanks 8 jaar en 160.000km). Pluim voor Fiat dus!
Langs de andere kant wil ik wel eens iets anders, just because...
Een hele dikke merci aan garage Pieteraerens voor de goede ontvangst en uitleg - eigenlijk zoals steeds!
Comment