De X1 die je momenteel in de showroom van BMW vindt, stamt alweer uit 2009. Zin in iets moderners? Ren dan niet meteen naar de concurrent, want zojuist heeft BMW het doek getrokken van de nieuwe X1!
De nieuwe generatie X1 is uiteraard trouw gebleven aan het concept van het uitgaande model, maar is met z'n nieuwe koets - waar wat vleugjes Active Tourer in te bespeuren zijn - helemaal een kind van z'n tijd. Zaken als optionele led-verlichting in de koplampunits draagt daar aan bij.
De X1 is liefst 5,3 centimeter hoger dan z'n voorganger, centimeters die ten goede komen aan het interieur. De zitpositie is volgens BMW beduidend hoger dan voorheen. De X1 groeit niet alleen in de hoogte, hij is namelijk achterin ruimer. De bagageruimte groeit met liefst 85 liter tot 505 liter. Met de achterbank plat is 1.550 liter aan spul mee te nemen. Standaard levert BMW zaken als airco, audio met USB- en AUX-aansluiting, iDrive en een op het dashboard geplaatst 6,5-inch metend display.
Keuze zat
Onder de kap legt BMW de nieuwe reeks viercilinders. Er zijn twee benzine- en twee dieselversies beschikbaar. Op benzinegebied vinden we onderaan de ladder de sDrive20i. Deze 192 pk sterke voorwielaandrijver levert 280 Nm en is in staat om in 7,7 seconden naar de 100 km/h te sprinten. Z'n topsnelheid ligt op 225 km/h en wie rustig met z'n rechtervoet omgaat, moet een verbruik van 5,9 tot 6,0 (afhankelijk van de transmissie) l/100 km kunnen halen.
Dezelfde krachtbron als xDrive gaat in 7,3 tellen naar de 100 km/h maar levert 2 km/h op z'n topsnelheid in. Ook ligt het verbruik met 6,3-6,4 l/100 km iets hoger. De voorlopig krachtigste benzineversie is de xDrive25i, die 231 pk en 350 Nm levert. In 6,5 tellen staat de 100 km/h op de klok en pas bij 235 km/h gooit hij de handdoek in de ring. Z'n verbruik ligt op 6,4-6,6 l/100 km.
Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een achtrapsautomaat, beide transmissies zijn nieuw voor de X1. Verder meldt BMW dat de xDrive vierwielaandrijving lichter is en nu gebruikmaakt van een elektro-hydraulisch gestuurde meerplatenkoppeling.
Uiteraard kan er ook gedieseld worden. De sDrive18d met handbak stoot slechts 109 gram per kilometer uit, en is daarmee de schoonste van het stel. Je krijgt 150 pk en 330 Nm, goed voor een 0-100-sprint in 9,2 seconden en een top van 205 km/h. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,1-4,3 l/100 km.
Een trede hoger staat de xDrive20d met 190 pk en 400 Nm. Met een sprinttijd van 7,6 seconden naar de 100 km/h is hij behoorlijk rap, maar wie dat al te veel uitprobeert haalt het verbruik van 4,9-5,1 l/100 km natuurlijk niet. De xDrive25d met 231 pk en 450 Nm sterke 2.0-liter viercilinder zwaait de dieselscepter. In 6,6 seconden heb je de 100 km/h op de klok staan. Bij 235 km/h stopt het versnellen en het gemiddeld verbruik ligt op 5.0-5,2 l/100 km.
Geen nieuw model zonder nieuwe gadgets. BMW geeft de X1 optioneel ConnectDrive mee, bestaande uit zaken als een headup-display, Driving Assistant Plus, Active Cruise Control, Lane Departure Warning, Traffic Jam Assistant, Collision Warning en Pedestrian Warning met City Braking-functie.
Eind oktober is de nieuwe X1 in de showrooms te vinden. Prijzen worden in de zomer bekendgemaakt.
Bron: Autoweek
![](http://media.autoweek.nl/m/tzky93qb7nvw.jpg)
![](http://media.autoweek.nl/m/3ssy3xybnexw.jpg)
De nieuwe generatie X1 is uiteraard trouw gebleven aan het concept van het uitgaande model, maar is met z'n nieuwe koets - waar wat vleugjes Active Tourer in te bespeuren zijn - helemaal een kind van z'n tijd. Zaken als optionele led-verlichting in de koplampunits draagt daar aan bij.
De X1 is liefst 5,3 centimeter hoger dan z'n voorganger, centimeters die ten goede komen aan het interieur. De zitpositie is volgens BMW beduidend hoger dan voorheen. De X1 groeit niet alleen in de hoogte, hij is namelijk achterin ruimer. De bagageruimte groeit met liefst 85 liter tot 505 liter. Met de achterbank plat is 1.550 liter aan spul mee te nemen. Standaard levert BMW zaken als airco, audio met USB- en AUX-aansluiting, iDrive en een op het dashboard geplaatst 6,5-inch metend display.
Keuze zat
Onder de kap legt BMW de nieuwe reeks viercilinders. Er zijn twee benzine- en twee dieselversies beschikbaar. Op benzinegebied vinden we onderaan de ladder de sDrive20i. Deze 192 pk sterke voorwielaandrijver levert 280 Nm en is in staat om in 7,7 seconden naar de 100 km/h te sprinten. Z'n topsnelheid ligt op 225 km/h en wie rustig met z'n rechtervoet omgaat, moet een verbruik van 5,9 tot 6,0 (afhankelijk van de transmissie) l/100 km kunnen halen.
Dezelfde krachtbron als xDrive gaat in 7,3 tellen naar de 100 km/h maar levert 2 km/h op z'n topsnelheid in. Ook ligt het verbruik met 6,3-6,4 l/100 km iets hoger. De voorlopig krachtigste benzineversie is de xDrive25i, die 231 pk en 350 Nm levert. In 6,5 tellen staat de 100 km/h op de klok en pas bij 235 km/h gooit hij de handdoek in de ring. Z'n verbruik ligt op 6,4-6,6 l/100 km.
Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een achtrapsautomaat, beide transmissies zijn nieuw voor de X1. Verder meldt BMW dat de xDrive vierwielaandrijving lichter is en nu gebruikmaakt van een elektro-hydraulisch gestuurde meerplatenkoppeling.
Uiteraard kan er ook gedieseld worden. De sDrive18d met handbak stoot slechts 109 gram per kilometer uit, en is daarmee de schoonste van het stel. Je krijgt 150 pk en 330 Nm, goed voor een 0-100-sprint in 9,2 seconden en een top van 205 km/h. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,1-4,3 l/100 km.
Een trede hoger staat de xDrive20d met 190 pk en 400 Nm. Met een sprinttijd van 7,6 seconden naar de 100 km/h is hij behoorlijk rap, maar wie dat al te veel uitprobeert haalt het verbruik van 4,9-5,1 l/100 km natuurlijk niet. De xDrive25d met 231 pk en 450 Nm sterke 2.0-liter viercilinder zwaait de dieselscepter. In 6,6 seconden heb je de 100 km/h op de klok staan. Bij 235 km/h stopt het versnellen en het gemiddeld verbruik ligt op 5.0-5,2 l/100 km.
Geen nieuw model zonder nieuwe gadgets. BMW geeft de X1 optioneel ConnectDrive mee, bestaande uit zaken als een headup-display, Driving Assistant Plus, Active Cruise Control, Lane Departure Warning, Traffic Jam Assistant, Collision Warning en Pedestrian Warning met City Braking-functie.
Eind oktober is de nieuwe X1 in de showrooms te vinden. Prijzen worden in de zomer bekendgemaakt.
Bron: Autoweek
![](http://media.autoweek.nl/m/tzky93qb7nvw.jpg)
![](http://media.autoweek.nl/m/3ssy3xybnexw.jpg)
![](http://media.autoweek.nl/m/sroylqwb3ca1.jpg)
Comment