Hoe de snelste 308 eruit zou komen te zien wisten we sinds gisteren al door een vroegtijdige lekkage op het internet. Als reactie op die ongeplande onthulling schiet Peugeot nu dan maar alle details van de 308 GTi de wereld in. En het is grof geschut.
Maak kennis met de Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport, oftewel: 308 GTi. Dat-ie zou komen wisten we al en sinds gisteren wisten we ook al hoe-ie eruit zou komen te zien. Kennelijk vond Peugeot dat we dan ook maar gelijk alles mochten weten en dus kunnen we je nu de technnische details van de nieuwste Franse hot hatch verklappen.
Dat er een 1,6-liter viercilinder THP turbomotor onder de kap zou komen wisten we al, nu weten we zeker dat-ie 270 pk en 330 Nm gaat leveren. Althans, in de GTi 270, want daarnaast komt er ook een variant met 20 pk minder die als GTi 250 door het leven zal gaan. Die laatste sprint in 6,2 seconden naar de 100 km/h, met de sterkere versie daalt die tijd naar 6,0 seconden. Beide motoren hebben 330 Nm koppel, beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 toeren per minuut. De CO2-uitstoot ligt op 139 gram per kilometer. Over topsnelheden heeft de Franse fabrikant het niet, maar de Peugeot RCZ R, waarmee de GTi z'n 270 aandrijflijn deelt, is begrensd op 250 km/h, dus de nieuwe hot hatch zal daar niet ver vandaan zitten.
Standaard sperdifferentieel
Op de GTi 270 wordt een Torsen-sperdifferentieel standaard om die 330 Nm fatsoenlijk op de weg te kunnen krijgen, de GTi 250 moet het hebben van de fluwelen gasvoet van z'n bestuurder. Andere verschillen zijn de standaard wielmaat, 19 inch voor de GTi 270, 18 voor de GTi 250. Daaromheen liggen respectievelijk Michelin Pilot Super Sport banden in maatje 235/35R19 of Michelin Pilot Sport 3 banden in 225/40R18. Ten opzichte van de normale 308 staat de GTi 11 mm dichter bij het asfalt, zijn veren en dempers een stuk sportiever afgesteld en uiteraard zijn de remmen vergroot om de vaart er weer snel uit te kunnen halen.
Overigens lijkt het gewicht van beide versies erg mee te vallen. Peugeot geeft geen leeggewicht op, maar stelt dat de GTi 270 4,82 kilo per pk meetorst, waarmee het totaalgewicht op 1.204 kilo uit zou komen. Goed nieuws, aangezien het hoge gewicht van de vorige 308 GTi misschien wel het grootste kritiekpunt vormde.
Binnenin zijn er uiteraard kuipstoelen, een rechtuitindicator op het stuur en diverse GTi-logo's. Als de GTi straks leverbaar wordt is er de keuze uit zes kleuren. Wat al dat moois moet gaan kosten weten we op dit moment nog niet, maar die informatie zal ongetwijfeld binnenkort volgen. We verwachten de GTi rond september op de weg.
Bron: Autoweek
Maak kennis met de Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport, oftewel: 308 GTi. Dat-ie zou komen wisten we al en sinds gisteren wisten we ook al hoe-ie eruit zou komen te zien. Kennelijk vond Peugeot dat we dan ook maar gelijk alles mochten weten en dus kunnen we je nu de technnische details van de nieuwste Franse hot hatch verklappen.
Dat er een 1,6-liter viercilinder THP turbomotor onder de kap zou komen wisten we al, nu weten we zeker dat-ie 270 pk en 330 Nm gaat leveren. Althans, in de GTi 270, want daarnaast komt er ook een variant met 20 pk minder die als GTi 250 door het leven zal gaan. Die laatste sprint in 6,2 seconden naar de 100 km/h, met de sterkere versie daalt die tijd naar 6,0 seconden. Beide motoren hebben 330 Nm koppel, beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 toeren per minuut. De CO2-uitstoot ligt op 139 gram per kilometer. Over topsnelheden heeft de Franse fabrikant het niet, maar de Peugeot RCZ R, waarmee de GTi z'n 270 aandrijflijn deelt, is begrensd op 250 km/h, dus de nieuwe hot hatch zal daar niet ver vandaan zitten.
Standaard sperdifferentieel
Op de GTi 270 wordt een Torsen-sperdifferentieel standaard om die 330 Nm fatsoenlijk op de weg te kunnen krijgen, de GTi 250 moet het hebben van de fluwelen gasvoet van z'n bestuurder. Andere verschillen zijn de standaard wielmaat, 19 inch voor de GTi 270, 18 voor de GTi 250. Daaromheen liggen respectievelijk Michelin Pilot Super Sport banden in maatje 235/35R19 of Michelin Pilot Sport 3 banden in 225/40R18. Ten opzichte van de normale 308 staat de GTi 11 mm dichter bij het asfalt, zijn veren en dempers een stuk sportiever afgesteld en uiteraard zijn de remmen vergroot om de vaart er weer snel uit te kunnen halen.
Overigens lijkt het gewicht van beide versies erg mee te vallen. Peugeot geeft geen leeggewicht op, maar stelt dat de GTi 270 4,82 kilo per pk meetorst, waarmee het totaalgewicht op 1.204 kilo uit zou komen. Goed nieuws, aangezien het hoge gewicht van de vorige 308 GTi misschien wel het grootste kritiekpunt vormde.
Binnenin zijn er uiteraard kuipstoelen, een rechtuitindicator op het stuur en diverse GTi-logo's. Als de GTi straks leverbaar wordt is er de keuze uit zes kleuren. Wat al dat moois moet gaan kosten weten we op dit moment nog niet, maar die informatie zal ongetwijfeld binnenkort volgen. We verwachten de GTi rond september op de weg.
Bron: Autoweek
Comment