Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo Giulia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Iemand eigen ervaring met een Giulia 2.2 jtdm? Overweeg die 2de hands te kopen.
    Heb gekeken bij Mijn Italiaanse Auto maar blijkbaar geen enkele forummer met dit type (althans toch geen topic over)
    2.0 JTDm

    Comment


    • Testrit gedaan, toen die nieuw uit was, met 2.2 JTDm 180 pk manueel.

      Ik blijf erbij dat dat 1 van de leukste auto’s was waar ik ooit mee gereden heb, vooral dan de manier van sturen/directheid.

      Ook testrit gedaan, ruime tijd later, met een Q4 Veloce benzine 280 pk.

      Ik lees enorm weinig over problemen op het internet, en er staan er al genoeg te koop met +100.000 km dus op zich zou ik het zeker aandurven.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
        Testrit gedaan, toen die nieuw uit was, met 2.2 JTDm 180 pk manueel.

        Ik blijf erbij dat dat 1 van de leukste auto’s was waar ik ooit mee gereden heb, vooral dan de manier van sturen/directheid.

        Ook testrit gedaan, ruime tijd later, met een Q4 Veloce benzine 280 pk.

        Ik lees enorm weinig over problemen op het internet, en er staan er al genoeg te koop met +100.000 km dus op zich zou ik het zeker aandurven.
        Thx voor je ervaringen
        Heb nu een 2.0 jtdm 163 nog een Euro5, wordt stilaan tijd voor een upgrade dus
        Voordeel is dat ook de 2.2 nog steeds 11 fiskale pk blijft want is in feite 2143cc
        2.0 JTDm

        Comment


        • Beetje dezelfde ‘truc’ als Mercedes met hun 220 cdi’s vroeger - valt inderdaad goed mee qua taks nog!

          In welke auto hangt die 2.0 jtdm?
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
            Iemand eigen ervaring met een Giulia 2.2 jtdm? Overweeg die 2de hands te kopen.
            Heb gekeken bij Mijn Italiaanse Auto maar blijkbaar geen enkele forummer met dit type (althans toch geen topic over)
            Ik heb in mijn onmiddellijke omgeving twee vrienden met zo'n auto, in de ene heb ik al veel zelf gereden, oa tijdens onze tripjes naar de GP F1 in Monza. Ze hebben inderdaad een erg fijn onderstel, heel communicatief zonder oncomfortabel te worden. Het zijn auto's waar je veel positieve reacties op krijgt, velen vinden ze mooi maar weinigen durven de stap aan. De 2.2 is blijkbaar standaard ontwikkeld op 190 pk en werd voor de instapversies softwarematig gedowntuned, maar kan dus ook zonder veel betrouwbaarheidsissues weer "omhoog" gechipt worden. Hij kan ook erg zuinig gereden worden (standaard heeft de motor een berg koppel bij lage toeren, maar rond de 2500 rpm is het vat een beetje af). Na chippen blijft hij ook in de toeren doortrekken. De ene maat zit aan een verbruik van 8 à 9 liter (zware voet en regelmatig gebruik van de 222 pk (Squadra tuning) die hij ondertussen heeft), de andere rijdt rustig en zit aan 5,5 liter gemiddeld. Minpuntjes zijn het motorgebrom als je hem in de toeren jaagt, en het "springen" van de voorbanden als je bij volledige stuuruitslag gas geeft (vb in een haarspeldbocht op een van de baantjes rond het Comomeer), dat ligt blijkbaar aan de setup van de ophanging. Qua betrouwbaarheid hebben geen van beide al issues gehad, de oudste is vier jaar en heeft 180 000 km gedaan, de andere is nog vrij recent.
            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

            Comment


            • Zei m’n dealer ook al, mocht ik een nieuwe willen bestellen: laagste vermogensversie nemen. Is krak hetzelfde op alle gebied dan de meest krachtige. De 136 pk kan men eerst terugzetten naar 190, en dan chippen naar 220-230 pk. Dan heb je een heerlijke low profile auto met heel wat power.
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

              Comment


              • Met mijn 2016 Giulia 2.2 jtd 150pk tot op heden 94.000km gereden. Het is de ecoversie die ze het eerste volledige bouwjaar hadden, met 16-duimers en 205/60 banden. Zeer goed comfort, prettig stuur en erg zuinig (5,3 l gemiddeld, in de minder filerijke zomermaanden zelfs 5,1 l). Motorisch geen enkel betrouwbaarheidsprobleem. Er zit wel een rare gremlin in mijn infotainment, dat soms uitvalt, om na een typische vaderlandse verkeersdrempel weer wakker te worden. Moet een slecht contact zijn ergens, maar garage wil niet aan de kabels prutsen om het uit te zoeken. Dat is wellicht ook beter zo, want die gasten zouden wellicht uit onbekwaamheid brand veroorzaken.

                Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                  In welke auto hangt die 2.0 jtdm?
                  In een 159 uit 2010 en met 221.000km Is een ex-leasing die ik na 4 jaar heb overgenomen en intussen 6j zelf mee rij. Maar nu stilaan tijd voor en zin in iets anders.

                  2.0 JTDm

                  Comment


                  • Thx voor de input elio en Peba i
                    Degene die ik op het oog heb is zelfs een 136pk versie (wist niet eens dat die bestond) uit NL.
                    Intussen ook de hele uitleg van Squadra gelezen en die 136 piekt al qua koppel en vermogen op 2500 rpm om daarna snel in te zakken. Medio en Massimo tuning houden koppel veel langer vlak en bouwen vermogen verder op naar 210-225 (zoals het hoort).
                    'Minpunt' (naar tuning toe dan) is dat het een manuele is (budgetoverwegingen) waardoor koppelwinst eerder beperkt is maar goed die is standaard al vrij goed voorzien.
                    State of the art infotainment en de dikste velgen boeien me minder, ik zoek eerder een 'rijdersauto' waar je ook in normale verplaatsingen wat plezier aan hebt. Deze is een 'Super' uitvoering en staat op 17"
                    Valt me ook op als ik de cijfers bekijk hoeveel lichter de Giulia is in vergelijking met de 159, moet wel goedkomen dus met die rijderskwaliteiten
                    2.0 JTDm

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                      Thx voor de input elio en Peba i
                      Degene die ik op het oog heb is zelfs een 136pk versie (wist niet eens dat die bestond) uit NL.
                      Intussen ook de hele uitleg van Squadra gelezen en die 136 piekt al qua koppel en vermogen op 2500 rpm om daarna snel in te zakken. Medio en Massimo tuning houden koppel veel langer vlak en bouwen vermogen verder op naar 210-225 (zoals het hoort).
                      'Minpunt' (naar tuning toe dan) is dat het een manuele is (budgetoverwegingen) waardoor koppelwinst eerder beperkt is maar goed die is standaard al vrij goed voorzien.
                      State of the art infotainment en de dikste velgen boeien me minder, ik zoek eerder een 'rijdersauto' waar je ook in normale verplaatsingen wat plezier aan hebt. Deze is een 'Super' uitvoering en staat op 17"
                      Valt me ook op als ik de cijfers bekijk hoeveel lichter de Giulia is in vergelijking met de 159, moet wel goedkomen dus met die rijderskwaliteiten
                      Die Giulia liet me voelen wat ik in weinig auto’s beleefd heb ik de laatste 10 jaar. En dat zeg ik niet als fanboy van alles wat Italiaans is, maar echt objectief. Manueel hoeft trouwens geen nadeel te zijn, bak schakelt prettig genoeg en de versnellingen waren correct gespreid.
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • Ik heb ondertussen ook al een dik jaar en 32.000 km een intieme relatie met een Giulia 2.2 JTDm 8AT 180 RWD, naar volle tevredenheid. Ze is argento Silverstone (zilver dus) met zwart leder en alu inzet vanbinnen, heeft de "Ferrariflippers" (ik heb veel fantasie), panodak en rode remklauwen.
                        Ik had hiervoor een BMW F20 120d M-sport die de nodige problemen heeft gehad (ik vermoed dat ze dik spijt hadden van hun 4 jaar garantie ) en die ik ook rijdynamisch wat overroepen vond, de schokdempers en veren leken niets met elkaar te maken hebben, onvoorspelbaar onderstuur, geen aangenaam stuurgevoel. Desondanks toch veel lol mee gehad. Toen de 1 200.000 km had en dus al 150.000 km gaar was opzoek gegaan naar iets anders. Omdat ik door mijn 2 190's nog steeds een Benzmens ben met een paar C-klasses gaan rijden, wat me erg goed beviel maar het model begon wat te verouderen in 2019 vond ik en had al een tijd zin in "zo eens iets anders". Op de Jaguar XE was ik vanaf lancering verliefd op, maar de testrit sloeg tegen zowel qua rijden als afwerking. Nooit iets gehad met Alfa eigenlijk, ik vond die "passie" in die auto's zever, had het meer voor serieuze Duitsers en Zweden en zoals velen niet meteen een positief beeld van de kwaliteit. Enkel voor de 159 heb ik wel lang een boon gehad, vooral als 2.4 JTD met die vijfcilinder! Maar als de Giulia uitkwam was het wel raak, en hij was helemaal wat ik zocht qua type auto ; een comfortabele sportsedan met RWD en een deftige mazoutbrander. Meteen mee gaan testrijden al in 2016 en dat is me altijd bijgebleven, ik kon me zelfs 3 jaar later nog perfect herinneren hoe dat voelde op één of andere manier. Toch beslist nog wat door te rijden met de 1, omdat ik me er goed mee amuseerde, de fiscaliteit niet duidelijk was, ik de kwaliteit van Giulia wou afwachten en omdat een C toch ook wel m'n ding was. In 2019 was de garantie van de 1 op en was het zover. De nieuwe 3 was ondertussen ook uitgekomen en ondanks dat ik eigenlijk afgeknapt was op BMW mij toch laten overtuigen door een heeel goede verkoper om ermee te rijden Prachtige auto, heel comfy, mooiere materialen en verfijnder als de Giulia, moderner als de C, maar het voelde als een kleine 7 en reed erg steriel vond ik. Bovendien toch wel heel duur als je dat nieuw zou kopen naar mijn goesting.

                        Nog eens met een Giulia gaan rijden ter bevestiging en alles klopte, het lichte maar erg directe stuur, het Ferrarigevoel (met veel fantasie, maar dat heb ik) met die flippers, de goed afgestelde automaat (itt de XE), comfy ophanging, luidere maar brutere motor, het specialere gevoel,...

                        Uiteindelijk opzoek gegaan naar een Giulia naar m'n zin, pré EURO 6D (dus 180 pk), omdat de CO2 hiermee aanzienlijk gestegen was (nieuwe meetmethode) en er mooie deals waren op tweedehands of stock Giulia's. Helaas heb ik een heel moeilijke smaak en moest het dus een 180 pk diesel met panodak, 35W xenons in het zilver zijn wat bijna onvindbaar is.

                        Enkel in Duitsland stond er al lang zoeentje bij een Alfa-dealer met daginschrijving en 7 km op de teller, maar Duitsers willen dat niet dus met een heel schone korting.

                        Dat werd ze dus!








                        Ondertussen de ruitlijsten blinkend zwart laten wrappen en grijze Velocewielen gekocht, past beter bij het zilver met het panodak vond ik.

                        Het interieur is eenvoudig en nog geen ruimteschip, maar voelt speciaal aan met de ronde klokken en dat prachtig geïntrigeerde scherm. De materialen in het interieur lijken minder fijn dan de gemiddelde Duitse collega, maar het zit wel erg goed/soms beter in elkaar heb ik de indruk.

                        Infotainment is ongeveer vergelijkbaar met iDrive van 2012 en werkt prima. De motor heeft veel koppel (450 Nm) en dat is goed voelbaar, trekt van mooi onderin goed door tot boven en valt niet echt dood. Klinkt bij vollast wel een beetje als een tractor, maar dat betrekt je bij het rijden pakt

                        De 8-traps ZF is prima afgesteld, soms nog iets te veel op koppelomvormer maar doet altijd wat je wilt. Ook de eerste auto die ik rij waarin de sportstand ("D") niet vermoeiend is. De automaat schakelt sneller zonder hyperkinetisch te worden, de reacties op de flippers zijn dan DSG-achtig snel, de gasrespons verbetert, maar het stuur verandert niet voelbaar.

                        Wegligging is duidelijk beter als een F20 of F30, veel meer "composed", stabieler, betrouwbaarder en voorspelbaarder met veel minder neiging om met de voorwielen te beginnen pushen en veel controleerbaarder overstuur, het is echt een ballerina ons Giulia! Ondertussen duidelijk comfortabeler als de 1 en vrij zacht, maar ik voel wel graag de auto wat bewegen.

                        Verbruik is na 30.000 km 7,4l/100 km, maar ik doe veel stop & go en woon in een stad waar er altijd en overal file is, dan valt dat goed mee vind ik. Heel leuk dat er veel complimenten op komen van random strangers, al 2 oudere mensen gehad die komen vragen of ze er eens in mogen zitten

                        Andere Alfarijders wuiven, flashen of steken hun duim op, erg leuk dat dat bestaat met nieuwe auto's (met m'n Saab 900 had ik dat ook). Heel veel mensen gaan er ook vanuit dat hij in panne gaat vallen en over een jaar krokant is langs de andere kant

                        Nadelen zijn er ook : ik vind dat er te veel windgeruis is op de autostrade, te veel windgeruis van het panodak als het open staat (+70 km/h) en aan kleine prullen waarin ik als freak gevoelig aan ben merk je soms toch kleine verfijningsmissers ; de motorkap trilt soms licht als er veel wind staat bij hoge snelheden (dat is normaal meneer, licht materiaal en 2 sloten op de hoeken), de spiegelglazen durven wat vibreren (dat is normaal meneer) en het ESP/TC uitschakelen gaat niet zomaar, daar moet je wat creatief mee zijn

                        Tot hiertoe erg betrouwbaar gebleken en na de 190's de beste auto die ik al had.

                        Elke rit is feest en de verliefdheid blijft, echt een aanrader!





                        Samengevat : dikke aanrader als je geen dashboardknuffelaar of computerfreak bent. Ik ben niet speciaal een Alfaliefhebber en de Giulia wist en weet me nog steeds te overtuigen, zelfs los van het zalige rijgedrag en mooie poep, ook rationeel en technisch gezien is dit een topper!

                        Comment


                        • Prachtig omschreven!
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • Folie op de ruitlijsten is een goeie beslissing geweest. Klein detail dat veel doet.

                            Comment


                            • Ik ben in september 2016 met een QV gaan testrijden. Die blijft ook nog steeds in het geheugen gegrift.
                              Best sturend voertuig waar we ooit mee gereden hebben en vroeg me af of de versies eronder met dezelfde stuurinrichting gezegend waren.
                              Hij blijft ook na vier jaar nog steeds de leukst uitziende berline samen met een Jag XE vind ik. Ook die hebben we getest en vonden die prachtig rijden dankzij zijn toen nog heerlijke motorisatie.


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                              Last edited by Metaxa; 18/06/2020, 12:15.
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • Waarom ze hier nooit geen break van gemaakt hebben blijft mij een raadsel. Anders stond hij hier al in de garage,....jammer.

                                Comment


                                • Mooie foto's, Giulia is prachtig in het zilver. Pano dak inruilen voor de Veloce sportstoelen en hij is perfect (voor mij dan). Inderdaad zeer jammer dat er nooit een break is gekomen, anders had ik nooit voor de Stelvio gekozen. Stelvio rijdt ook fijn, maar toch iets minder leuk dan een Giulia.

                                  Comment


                                  • Ik heb in beide naar Oostenrijk h/t gereden en vind net dat een Stelvio beter rijdt, veel stabieler vooral. Bij de Giulia zit je op de autostrade constant de corrigeren wegens het hyperdirecte stuur en dit is op de duur best wel vermoeiend. Stelvio is veel rustiger. Maakt van de Giulia absoluut geen slechte auto, verre van, maar als je veel autostrade doet zou ik daar wel rekening mee houden.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bercki Bekijk Berichten
                                      Waarom ze hier nooit geen break van gemaakt hebben blijft mij een raadsel. Anders stond hij hier al in de garage,....jammer.
                                      Sop <—> kolen.

                                      In heel veel landen verkoopt een break niet.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
                                        Ik heb in beide naar Oostenrijk h/t gereden en vind net dat een Stelvio beter rijdt, veel stabieler vooral. Bij de Giulia zit je op de autostrade constant de corrigeren wegens het hyperdirecte stuur en dit is op de duur best wel vermoeiend. Stelvio is veel rustiger. Maakt van de Giulia absoluut geen slechte auto, verre van, maar als je veel autostrade doet zou ik daar wel rekening mee houden.
                                        Tiens, dan is de mijne geen Giulia.

                                        Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bercki Bekijk Berichten
                                          Waarom ze hier nooit geen break van gemaakt hebben blijft mij een raadsel. Anders stond hij hier al in de garage,....jammer.
                                          Omdat de Giulia en de Stelvio een soort vitrine van het technische kunnen van FCA waren, in de periode 2015-2016 door Marchionne bedoeld om een strategische partner te verleiden tot een deal. Voor een volledige uitbouw van het Alfa Romeo gamma was er geen geld voorzien, omdat de cash vooral opgepot werd om tot een netto-schuldenvrije positie te komen, ook met het oog op dergelijke deal. Vandaar geen sportwagon, in essentie 1 diesel- en 1 benzinemotor (het Ferrari-derivaat van de Q niet meegerekend), zeker geen coupė,... En dan hebben we het nog niet gehad over de totale afwezigheid van investeringen in de meeste andere merken van de groep. Chrysler heeft geen nieuw product gekregen sinds de Pacifica. Dodge moet het nog altijd doen met meuk uit het Cerberus en Daimlertijdperk,...

                                          Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X