Autonieuws | Audi introduceert geheel nieuwe A4
Nieuwe A4 is het Duitse antwoord op de Giulia
29 juni 2015 | 00:01 | Tekst: Alexander Inia Print Mail Houd me op de hoogte
Heel kort op de Italiaanse premium-aanval met de Alfa Romeo Giulia volgt het Duitse antwoord: een geheel nieuwe Audi A4.
De nieuwe Audi A4 is 4,73 meter lang, 1,84 meter breed en 1,42 meter hoog. De auto heeft een wielbasis van 2,82 meter. Daarmee groeit de auto drie centimeter in de lengte, de wielbasis neemt slechts met een centimeter toe. De bagageruimte van de Avant heeft een inhoud van 505 liter. Met neergeklapte achterbank is dit 1.510 liter.
Door een nieuw platform heeft Audi het gewicht flink kunnen drukken: afhankelijk van de versie neemt het gewicht met tot wel 120 kg af. Audi belooft dat de A4 de stilste auto in z'n klasse wordt.
Audi heeft zich bij de ontwikkeling van de A4 vooral gericht op het introduceren van voor de A4 nieuwe technieken en systemen. Zo komt de auto beschikbaar met de Audi Virtual Cockpit, Matrix led-koplampen, een Audi smartphone interface, een nieuw Bang&Olufsen audiosysteem en een geavanceerd nieuw voicecontrolsysteem.
De nieuwe A4 komt bij de introductie in Duitsland beschikbaar met drie benzine- en vier dieselmotoren.
De instapmotor is een 1.4 TFSI met 150 pk. Dit blok verbruikt 4,8 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 114 g/km. Maar opvallend genoeg is dat niet de zuinigste motor.
Die rol is weggelegd voor de 190 pk sterke 2.0 TFSI Ultra. Door een nieuwe verbrandingsmethode heeft die versie 4,7 l/100 km nodiig. De CO2-uitstoot is 109 g/km.
De sterke benzineversie is de 2.0 TFSI met 245 pk. Dat is de enigee benzineversie die vooralsnog met Quattro-aandrijving beschikbaar is.
De basisdiesel wordt een 2.0 TDI met 122 pk, maar die volgt pas later. Bij de introductie is de 2.0 TDI Clean diesel met 150 pk daarom de basismotorisering. Wie kiest voor de Ultra-versie, wordt beloond met een CO2-uitstoot van 95 g/km.
De tweede diesel is een 2.0 TDI met 190 pk. Die versie stoot in combinatie met een S-Tronic transmissie en voorwielaandrijving 107 g/km uit.
Daarna zijn er nog twee 3.0 TDI's. De eerste is goed voor 218 pk en heeft een CO2-uitstoot van 110 g/km. De topdiesel is een versie met 272 pk en 600 Nm. Die stoot 129 g/km uit.
Het showdebuut van de Audi A4 vindt plaats op de IAA in Frankfurt. We verwachten 'm aan het einde van het jaar bij de dealers.
Houd me op de hoogte over de Audi A4
Bron: autoweek
Nieuwe A4 is het Duitse antwoord op de Giulia
29 juni 2015 | 00:01 | Tekst: Alexander Inia Print Mail Houd me op de hoogte
Heel kort op de Italiaanse premium-aanval met de Alfa Romeo Giulia volgt het Duitse antwoord: een geheel nieuwe Audi A4.
De nieuwe Audi A4 is 4,73 meter lang, 1,84 meter breed en 1,42 meter hoog. De auto heeft een wielbasis van 2,82 meter. Daarmee groeit de auto drie centimeter in de lengte, de wielbasis neemt slechts met een centimeter toe. De bagageruimte van de Avant heeft een inhoud van 505 liter. Met neergeklapte achterbank is dit 1.510 liter.
Door een nieuw platform heeft Audi het gewicht flink kunnen drukken: afhankelijk van de versie neemt het gewicht met tot wel 120 kg af. Audi belooft dat de A4 de stilste auto in z'n klasse wordt.
Audi heeft zich bij de ontwikkeling van de A4 vooral gericht op het introduceren van voor de A4 nieuwe technieken en systemen. Zo komt de auto beschikbaar met de Audi Virtual Cockpit, Matrix led-koplampen, een Audi smartphone interface, een nieuw Bang&Olufsen audiosysteem en een geavanceerd nieuw voicecontrolsysteem.
De nieuwe A4 komt bij de introductie in Duitsland beschikbaar met drie benzine- en vier dieselmotoren.
De instapmotor is een 1.4 TFSI met 150 pk. Dit blok verbruikt 4,8 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 114 g/km. Maar opvallend genoeg is dat niet de zuinigste motor.
Die rol is weggelegd voor de 190 pk sterke 2.0 TFSI Ultra. Door een nieuwe verbrandingsmethode heeft die versie 4,7 l/100 km nodiig. De CO2-uitstoot is 109 g/km.
De sterke benzineversie is de 2.0 TFSI met 245 pk. Dat is de enigee benzineversie die vooralsnog met Quattro-aandrijving beschikbaar is.
De basisdiesel wordt een 2.0 TDI met 122 pk, maar die volgt pas later. Bij de introductie is de 2.0 TDI Clean diesel met 150 pk daarom de basismotorisering. Wie kiest voor de Ultra-versie, wordt beloond met een CO2-uitstoot van 95 g/km.
De tweede diesel is een 2.0 TDI met 190 pk. Die versie stoot in combinatie met een S-Tronic transmissie en voorwielaandrijving 107 g/km uit.
Daarna zijn er nog twee 3.0 TDI's. De eerste is goed voor 218 pk en heeft een CO2-uitstoot van 110 g/km. De topdiesel is een versie met 272 pk en 600 Nm. Die stoot 129 g/km uit.
Het showdebuut van de Audi A4 vindt plaats op de IAA in Frankfurt. We verwachten 'm aan het einde van het jaar bij de dealers.
Houd me op de hoogte over de Audi A4
Bron: autoweek
Comment