
Het is zover: de C-klasse van Mercedes-Benz wordt nu officieel onthuld. Het showdebuut is gepland voor de autosalon van Geneve, maart aanstaande. Op de IAA van Frankfurt in september zal de nieuwe Combi worden onthuld. De Sports Coupe zal zeker tot 2010 in gefacelifte vorm doorgebouwd worden in Brazilië.
Het uiterlijk biedt geen verrassingen meer, want begin deze week heeft u al uitgelekte foto's uit de brochure kunnen bekijken. We zien een duidelijk steviger ogend model met een allesbehalve controversiële styling. Ook qua prijsstelling gaat Mercedes-Benz het ons niet echt moeilijk maken, want het nieuwe model wordt leverbaar vanaf 37.400 euro en dat is 500 euro minder dan voorheen. Naast de E-klasse is de 'C' het meest belangrijke model voor Mercedes-Benz. Men bezweert dat, anders dan bij zijn grotere broer, de nieuwe C-klasse absoluut kinderziektevrij is. De Duitsers hebben maar liefst 24 miljoen testkilometers afgelegd, het zwaarste duurtestprogramma in de geschiedenis van Mercedes-Benz.
.
.
De 3e editie is 5,5 centimeter langer geworden en komt uit op 4,58 meter. In de breedte wint de C-klasse relatief het meest: 4,2 centimeter en voortaan meet het model 1,77 meter. Hiermee is hij even breed als de A4, maar nog wel duidelijk smaller dan de BMW 3-serie. De hoogte bedraagt 1,45 meter en dat is bijna 2 centimeter meer dan voorheen. De wielbasis neemt met 4,5 centimeter toe tot 2,76 meter, hetgeen even veel is als de BMW 3-serie tussen zijn assen heeft. Mercedes-Benz belooft een aanmerkelijk grotere interieurruimte. De kofferinhoud groeide met 20 liter tot 475 liter en dat is 15 liter meer dan de concurrent uit Beieren. De tankinhoud groeide van 62 naar 66 liter, waarmee de 200/220 CDI versie een actieradius van meer dan 1.000 kilometer heeft.
.
.
Elk uitrustingniveau (Classic, Elegance, Avantgarde) krijgt zijn eigen, specifieke grille die wat groter is dan bij het oude model. De koplampen hebben een rechthoekige vorm gekregen, waardoor de C-klasse nu steviger oogt dan de oude versie met zijn dubbelronde exemplaren. Bi-xenon koplampen zijn een vanzelfsprekende optie, maar nieuw voor de C-klasse is het Intelligent Light System (dat bestaat uit 2 soorten licht -voor binnenwegen of snelwegen- plus 2 soorten bochtverlichting -cornering lights en active light- ; indien u de mistlampen aan hebt, zal de rechter koplamp extra naar rechts draaien om zo de berm te verlichten). Lekker cruisen kon altijd al in de C-klasse, maar het comfort is nog verder verbeterd dankzij een luchtweerstand Cw-waarde van slechts 0,27. Volgens Mercedes-Benz een record voor het betreffende segment. De bestuurder en de passagiers profiteren hiervan in de vorm van merkbaar minder windgeruis. Het (optionele), eventueel spraakgestuurde, navigatiesysteem heeft een harddisk van 30GB, hetgeen voldoende is om alle kaarten van Europa in hoge resolutie op te kunnen slaan. De muziekserver heeft een capaciteit van 4GB, oftewel goed voor een playlist van circa 1.000 liedjes.
.
.
Eerder deze week heeft u al kunnen lezen wat het motorenprogramma zal zijn van de nieuwe C-klasse: geen radicale wijzigingen, maar de 4 cilinder krachtbronnen zijn stuk voor stuk krachtiger, soepeler en zuiniger geworden. Het genoemde 37.400 euro kostende instapmodel C 180 Kompressor krijgt 156 pk/230 Nm mee (bij het oude model was dit 143 pk/220 Nm). Een trede hoger staat de C 200 Kompressor met 184 pk/250 Nm (voorheen 163 pk/240 Nm). Dieselkopers worden getrakteerd op 136 pk/270 Nm in de 200 CDI; de 220 CDI uitvoering schopt het tot 170 pk/400 Nm. Bij het oude model waren deze kengetallen 122 pk/270 Nm resp. 150 pk/340 Nm. Het gemiddelde verbruik is van beide dieselversies gedaald van 6,4 naar 6,1 liter per 100 km en zoals gezegd zouden ook de benzineversies zuiniger zijn geworden. Gemiddeld gaat het om een besparing van 6 %, terwijl de 4 cilinder modellen 13 % krachtiger zijn geworden. De V6 motoren, zowel de benzineversies (C 230, C 280, C 350) als de dieseluitvoering (C320 CDI) zijn ongewijzigd gebleven.
Andere schokdempers, een handbak met kortere slagen en een meer directe besturing moeten de C-klasse ook voor BMW fans interessant maken. De setting van de actieve schokdempers kan van hard naar zacht of andersom veranderd worden als de rijstijl daarom vraagt. Voor wie hier niet van onder de indruk is, is er een Advanced Agility pakket, dat bestaat uit elektronische schokdempers, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een variabel gaspedaal en een sportiever schakelgedrag voor de automaat. Alle versies beschikken over een handgeschakelde 6-bak; alleen de C 350 heeft een 7-traps automaat standaard.
De C-klasse heeft niet alleen aan dynamiek gewonnen, maar ook aan veiligheid. Zo gaan de remlichten knipperen als er noodstop gemaakt wordt en krijgt elke versie een knieairbag voor de bestuurder mee, waardoor het totaalaantal luchtzakken op 7 komt. Vanzelfsprekend is ook ESP en een remassistent standaard. Het remsysteem is identiek aan dat van de S-Klasse en heeft een 'adaptief' karakter. Dit houdt in dat de remmen de 'C' vasthouden als er weggereden wordt vanaf een helling. Daarnaast worden de remmen bij regen gedroogd door de klauwen af en toe kortstondig contact te laten maken met de schijven. Net als bij de vernieuwde Cayenne van Porsche bouwt de installatie extra druk op als sensoren een noodstop vermoeden, bijvoorbeeld als de bestuurder plotseling van het gaspedaal gaat. In een dergelijke situatie sluiten ramen en schuifdak automatisch, maar na de crash openen de ramen zich weer een stukje om de gassen van de airbags te kunnen laten ontsnappen. Ook de, zeer goed tegen een zijwaartse aanrijding beschermde, portieren worden dan automatisch ontgrendeld. Dankzij een zeer sterke passagierskooi zou de C-klasse volgens Mercedes-Benz de veiligste auto in zijn klasse zijn.
Het uiterlijk biedt geen verrassingen meer, want begin deze week heeft u al uitgelekte foto's uit de brochure kunnen bekijken. We zien een duidelijk steviger ogend model met een allesbehalve controversiële styling. Ook qua prijsstelling gaat Mercedes-Benz het ons niet echt moeilijk maken, want het nieuwe model wordt leverbaar vanaf 37.400 euro en dat is 500 euro minder dan voorheen. Naast de E-klasse is de 'C' het meest belangrijke model voor Mercedes-Benz. Men bezweert dat, anders dan bij zijn grotere broer, de nieuwe C-klasse absoluut kinderziektevrij is. De Duitsers hebben maar liefst 24 miljoen testkilometers afgelegd, het zwaarste duurtestprogramma in de geschiedenis van Mercedes-Benz.
.
.
De 3e editie is 5,5 centimeter langer geworden en komt uit op 4,58 meter. In de breedte wint de C-klasse relatief het meest: 4,2 centimeter en voortaan meet het model 1,77 meter. Hiermee is hij even breed als de A4, maar nog wel duidelijk smaller dan de BMW 3-serie. De hoogte bedraagt 1,45 meter en dat is bijna 2 centimeter meer dan voorheen. De wielbasis neemt met 4,5 centimeter toe tot 2,76 meter, hetgeen even veel is als de BMW 3-serie tussen zijn assen heeft. Mercedes-Benz belooft een aanmerkelijk grotere interieurruimte. De kofferinhoud groeide met 20 liter tot 475 liter en dat is 15 liter meer dan de concurrent uit Beieren. De tankinhoud groeide van 62 naar 66 liter, waarmee de 200/220 CDI versie een actieradius van meer dan 1.000 kilometer heeft.
.
.
Elk uitrustingniveau (Classic, Elegance, Avantgarde) krijgt zijn eigen, specifieke grille die wat groter is dan bij het oude model. De koplampen hebben een rechthoekige vorm gekregen, waardoor de C-klasse nu steviger oogt dan de oude versie met zijn dubbelronde exemplaren. Bi-xenon koplampen zijn een vanzelfsprekende optie, maar nieuw voor de C-klasse is het Intelligent Light System (dat bestaat uit 2 soorten licht -voor binnenwegen of snelwegen- plus 2 soorten bochtverlichting -cornering lights en active light- ; indien u de mistlampen aan hebt, zal de rechter koplamp extra naar rechts draaien om zo de berm te verlichten). Lekker cruisen kon altijd al in de C-klasse, maar het comfort is nog verder verbeterd dankzij een luchtweerstand Cw-waarde van slechts 0,27. Volgens Mercedes-Benz een record voor het betreffende segment. De bestuurder en de passagiers profiteren hiervan in de vorm van merkbaar minder windgeruis. Het (optionele), eventueel spraakgestuurde, navigatiesysteem heeft een harddisk van 30GB, hetgeen voldoende is om alle kaarten van Europa in hoge resolutie op te kunnen slaan. De muziekserver heeft een capaciteit van 4GB, oftewel goed voor een playlist van circa 1.000 liedjes.
.
.
Eerder deze week heeft u al kunnen lezen wat het motorenprogramma zal zijn van de nieuwe C-klasse: geen radicale wijzigingen, maar de 4 cilinder krachtbronnen zijn stuk voor stuk krachtiger, soepeler en zuiniger geworden. Het genoemde 37.400 euro kostende instapmodel C 180 Kompressor krijgt 156 pk/230 Nm mee (bij het oude model was dit 143 pk/220 Nm). Een trede hoger staat de C 200 Kompressor met 184 pk/250 Nm (voorheen 163 pk/240 Nm). Dieselkopers worden getrakteerd op 136 pk/270 Nm in de 200 CDI; de 220 CDI uitvoering schopt het tot 170 pk/400 Nm. Bij het oude model waren deze kengetallen 122 pk/270 Nm resp. 150 pk/340 Nm. Het gemiddelde verbruik is van beide dieselversies gedaald van 6,4 naar 6,1 liter per 100 km en zoals gezegd zouden ook de benzineversies zuiniger zijn geworden. Gemiddeld gaat het om een besparing van 6 %, terwijl de 4 cilinder modellen 13 % krachtiger zijn geworden. De V6 motoren, zowel de benzineversies (C 230, C 280, C 350) als de dieseluitvoering (C320 CDI) zijn ongewijzigd gebleven.
Andere schokdempers, een handbak met kortere slagen en een meer directe besturing moeten de C-klasse ook voor BMW fans interessant maken. De setting van de actieve schokdempers kan van hard naar zacht of andersom veranderd worden als de rijstijl daarom vraagt. Voor wie hier niet van onder de indruk is, is er een Advanced Agility pakket, dat bestaat uit elektronische schokdempers, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een variabel gaspedaal en een sportiever schakelgedrag voor de automaat. Alle versies beschikken over een handgeschakelde 6-bak; alleen de C 350 heeft een 7-traps automaat standaard.
De C-klasse heeft niet alleen aan dynamiek gewonnen, maar ook aan veiligheid. Zo gaan de remlichten knipperen als er noodstop gemaakt wordt en krijgt elke versie een knieairbag voor de bestuurder mee, waardoor het totaalaantal luchtzakken op 7 komt. Vanzelfsprekend is ook ESP en een remassistent standaard. Het remsysteem is identiek aan dat van de S-Klasse en heeft een 'adaptief' karakter. Dit houdt in dat de remmen de 'C' vasthouden als er weggereden wordt vanaf een helling. Daarnaast worden de remmen bij regen gedroogd door de klauwen af en toe kortstondig contact te laten maken met de schijven. Net als bij de vernieuwde Cayenne van Porsche bouwt de installatie extra druk op als sensoren een noodstop vermoeden, bijvoorbeeld als de bestuurder plotseling van het gaspedaal gaat. In een dergelijke situatie sluiten ramen en schuifdak automatisch, maar na de crash openen de ramen zich weer een stukje om de gassen van de airbags te kunnen laten ontsnappen. Ook de, zeer goed tegen een zijwaartse aanrijding beschermde, portieren worden dan automatisch ontgrendeld. Dankzij een zeer sterke passagierskooi zou de C-klasse volgens Mercedes-Benz de veiligste auto in zijn klasse zijn.
Comment