Mjah, jullie kennen m'n schrijfstijl ondertussen wel al, hè. Ik kan niet gematigd zijn, als 'k iets zeg is 't meestal goed duidelijk wat ik bedoel. 
Ik vind 't, net zoals Roughneck die de C-klasse kon testzitten in avant-première bij AMG in Affalterbach, een teleurstelling. Geef toe : op de foto's ziet 't er (binnenin) al pover uit.
Dat nieuwe stuur (ook in de S-klasse) zou men 5 jaar geleden in een Sprinter hebben gestoken en niemand zou hebben gezegd "Hé, knap stuur voor een Sprinter!". Ik vind de stuurtjes lelijk, maar bon, smaken kunnen verschillen.
Het dashboard zelf zet de utilitaire stijl verder. Maar nogmaals, over smaken valt niet te twisten.
Blijft de materiaal- en afwerkingskwaliteit over. Dat laatste durf ik niet meteen de grond inboren, om zoiets te evalueren moet je meer dan 5 minuten in een auto zitten, en moet je 'm 'es rustig zéér goed kunnen bekijken. Was niet mogelijk in Genève, de Zwitserse 55-plussers die naar de Benz-stand waren afgezakt om de nieuwe C voor madame te gaan bezien, werden ongeduldig (trouwens : opvallend weinig jongeren rond deze nieuwe C, een model waarvan je toch mag verwachten dat Mercedes ook aan het jongere gespuis wil slijten).
Wat de materiaalkwaliteit betreft, was ik zeer teleurgesteld. En dat ik dat nog was, na al teleurgesteld te zijn van de materiaalkwaliteit in de BMW '5 en '3, in de Q7 en nog andere "premium"-modellen ... zegt genoeg. Ik ben er al wat aan gewoon, aan de visuele en tactiele gevolgen van de winst-zucht van de grote auto-concerns ... en toch nog schrok ik me rot. Ik had dit, gezien de goeie trend van Benz in de laatste paar jaren (na het dieptepunt van de vorige C en E, samen met gedrochtjes zoals de vorige A en Vaneo), helemaal niet verwacht. Ik had me verwacht aan een auto die de concurrentie een ferme pandoering zou geven, Mercedes had met deze nieuwe C meteen weer z'n supprematie kunnen vestigen, maar ze hebben die boot duidelijk gemist. In plaats van een auto met de rijcapaciteiten en de wannahave-factor van de BMW '3, de chic en het jong/BCBG merkimago van de Audi A4, en de materiaalkwaliteit van de Lexus IS ... krijgen we nu een duidelijk "spaar"-product. Dit wordt het uitzuigzwijntje van Benz, zoveel is duidelijk.
Ik vind 'm helemaal niet goedkoop, 'ie zet zich (zo op basis van de eerste vergelijkingen) tussen de 7 en 12% hoger qua prijs dan z'n directe concurrenten (BMW '3, Audi A4) ... en binnenin biedt 'ie daar niks voor terug.
De oplossing met het uitklappende navigatiesysteem mag dan wel "goed gezien" zijn, vernieuwend is 't allerminst (voor een merk dat toch hoog probeert op te lopen met innovatie), en het is belabberd afgewerkt. 't Ziet er, noch in dichtgeklapte, noch in opengeklapte toestand, "edel" uit. Sprinter, ja. C-klasse : néén !
Het dashboard kent 4 of 5 verschillende soorten kunststof. Twee verschillende, zowel qua korrel, elasticiteit, kleur als aanvoelen, voor de grote dashboardstukken alleen al. Zeer cheap komt 't over. En dan nog een ander, glad plastic voor de middenconsole met toetsen (zéér gevoelig voor vette vingers, zoiets verwacht je in een basismodelletje Hyundai of Kia, niet in een dure Benz). Sprinter, ja. C-klasse : néén !
Ook de deurpanelen zijn duidelijk een kind van hun tijd : één groot hardplastic paneel, met dan wat leder (of stof) over gespannen en *vijsvijsvijs* de armleuninkjes erop en de handgrepen. Klaar ! Sprinter, ja. C-klasse : néén !
Nu heb ik 'm enkel nog maar kort testgezeten, en 'k heb geen detailfoto's genomen o.i.d. Ik wil m'n finale oordeel dus nog uitstellen, immers de "Tsee" verdient een eerlijke kans. Maar m'n eerste rencontre was er dus géén van liefde op 't eerste zicht.

Ik vind 't, net zoals Roughneck die de C-klasse kon testzitten in avant-première bij AMG in Affalterbach, een teleurstelling. Geef toe : op de foto's ziet 't er (binnenin) al pover uit.
Dat nieuwe stuur (ook in de S-klasse) zou men 5 jaar geleden in een Sprinter hebben gestoken en niemand zou hebben gezegd "Hé, knap stuur voor een Sprinter!". Ik vind de stuurtjes lelijk, maar bon, smaken kunnen verschillen.
Het dashboard zelf zet de utilitaire stijl verder. Maar nogmaals, over smaken valt niet te twisten.
Blijft de materiaal- en afwerkingskwaliteit over. Dat laatste durf ik niet meteen de grond inboren, om zoiets te evalueren moet je meer dan 5 minuten in een auto zitten, en moet je 'm 'es rustig zéér goed kunnen bekijken. Was niet mogelijk in Genève, de Zwitserse 55-plussers die naar de Benz-stand waren afgezakt om de nieuwe C voor madame te gaan bezien, werden ongeduldig (trouwens : opvallend weinig jongeren rond deze nieuwe C, een model waarvan je toch mag verwachten dat Mercedes ook aan het jongere gespuis wil slijten).
Wat de materiaalkwaliteit betreft, was ik zeer teleurgesteld. En dat ik dat nog was, na al teleurgesteld te zijn van de materiaalkwaliteit in de BMW '5 en '3, in de Q7 en nog andere "premium"-modellen ... zegt genoeg. Ik ben er al wat aan gewoon, aan de visuele en tactiele gevolgen van de winst-zucht van de grote auto-concerns ... en toch nog schrok ik me rot. Ik had dit, gezien de goeie trend van Benz in de laatste paar jaren (na het dieptepunt van de vorige C en E, samen met gedrochtjes zoals de vorige A en Vaneo), helemaal niet verwacht. Ik had me verwacht aan een auto die de concurrentie een ferme pandoering zou geven, Mercedes had met deze nieuwe C meteen weer z'n supprematie kunnen vestigen, maar ze hebben die boot duidelijk gemist. In plaats van een auto met de rijcapaciteiten en de wannahave-factor van de BMW '3, de chic en het jong/BCBG merkimago van de Audi A4, en de materiaalkwaliteit van de Lexus IS ... krijgen we nu een duidelijk "spaar"-product. Dit wordt het uitzuigzwijntje van Benz, zoveel is duidelijk.
Ik vind 'm helemaal niet goedkoop, 'ie zet zich (zo op basis van de eerste vergelijkingen) tussen de 7 en 12% hoger qua prijs dan z'n directe concurrenten (BMW '3, Audi A4) ... en binnenin biedt 'ie daar niks voor terug.
De oplossing met het uitklappende navigatiesysteem mag dan wel "goed gezien" zijn, vernieuwend is 't allerminst (voor een merk dat toch hoog probeert op te lopen met innovatie), en het is belabberd afgewerkt. 't Ziet er, noch in dichtgeklapte, noch in opengeklapte toestand, "edel" uit. Sprinter, ja. C-klasse : néén !

Het dashboard kent 4 of 5 verschillende soorten kunststof. Twee verschillende, zowel qua korrel, elasticiteit, kleur als aanvoelen, voor de grote dashboardstukken alleen al. Zeer cheap komt 't over. En dan nog een ander, glad plastic voor de middenconsole met toetsen (zéér gevoelig voor vette vingers, zoiets verwacht je in een basismodelletje Hyundai of Kia, niet in een dure Benz). Sprinter, ja. C-klasse : néén !

Ook de deurpanelen zijn duidelijk een kind van hun tijd : één groot hardplastic paneel, met dan wat leder (of stof) over gespannen en *vijsvijsvijs* de armleuninkjes erop en de handgrepen. Klaar ! Sprinter, ja. C-klasse : néén !

Nu heb ik 'm enkel nog maar kort testgezeten, en 'k heb geen detailfoto's genomen o.i.d. Ik wil m'n finale oordeel dus nog uitstellen, immers de "Tsee" verdient een eerlijke kans. Maar m'n eerste rencontre was er dus géén van liefde op 't eerste zicht.
Comment