Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Vanbuiten oogt de Bentley Bentayga tamelijk anoniem, maar vanbinnen is de grote SUV het paleis van de sultan. Sinds kort is er naast de W12 en de Diesel een V8 leverbaar. Een uitstekende smoes om opnieuw met de edele Brit op pad te gaan.
Neerbuigend doen over een edel merk dat zich aan SUV's waagt, hebben we inmiddels wel afgeleerd. Toen Porsche aan de Cayenne begon, werden ze in Stuttgart van alle kanten uitgelachen. Totdat het de cash cow bleek die het merk redde van een dreigende ondergang. Die successtory heeft Bentley vast geïnspireerd, want de Bentayga heeft als missie om de verkoopaantallen van het merk een flinke boost te geven. En als we dan toch de parallel trekken met Porsche: ook Bentley wil in twee SUV-segmenten actief worden. Dat betekent dat er, conform de Macan bij Porsche, bij Bentley op termijn een model onder de Bentayga bij komt.
Nu richten we ons op de Bentayga met de nieuwe, iets bescheidener benzinemotor dan de W12 waarmee hij ter wereld kwam. Het woord downsizen kunnen we in dit verband natuurlijk amper in de mond nemen, maar feitelijk is die term correct. Want om tot de nieuwe benzine-variant te komen, ontfutselde Bentley vier cilinders – samen goed voor twee liter slagvolume – aan de twaalf stuks van de oorspronkelijke motor. Niet in werkelijkheid natuurlijk; het gaat om twee totaal verschillende blokken. De nieuwe V8 bewijst niettemin hoe ontzettend veel je in de top van het prestatiespectrum moet investeren om een auto een klein beetje sneller te maken. Want bekijk het eens andersom: de W12 heeft de helft meer cilinders en de helft meer slagvolume dan de nieuwe V8 en dat levert de auto een schamele 0,4 seconden op bij de sprint naar 100 km/h en een topsnelheid die 11 km/h hoger ligt. De meerprijs bedraagt ruim een halve ton: afgerond € 235.000 versus € 288.000. Gezien de kleine prestatiewinst moet je wel heel verknocht zijn aan het twaalfcilindergevoel om de W12 boven de V8 te verkiezen. Of het moet je alles waard zijn dat jouw SUV met de W12 nipt sneller kan rijden dan 300 km/h.
MEERWAARDE
Als je goed kijkt, valt op dat de koets van de Bentayga eigenlijk tamelijk onopvallend is. Gewoontjes, bijna. Als dit de volgende Hyundai Santa Fe was geweest, had je het ook wel geloofd. Daarmee is de Bentley vooral een luxe-SUV voor wie liever niet al te veel te koop loopt met zijn rijkdom. De vraag komt verder alleen op in hoeverre je dan de meerwaarde kunt verklaren ten opzichte van de tegen de perfectie aan schurkende, op hetzelfde platform gebouwde, maar toch aanzienlijk goedkopere Porsche Cayenne. Welnu, open het portier en treed binnen. Dit is amper meer een auto-interieur te noemen; het heeft meer weg van een paleis. De interieurs van concerngenoten AudiQ7 en Porsche Cayenne zijn moeilijk te verbeteren; wat Bentley heeft gedaan, gaat een stap verder. De sfeer is totaal anders; veel klassieker. De kenmerkende trekknoppen voor de ventilatieroosters, de vele verchroomde elementen, de prachtige, bijna-retro-klokken, al die schitterende, veelal handgemaakte stiksels ... En dan de materialen: het leer komt van runderen die hun hele leven stierlijk zijn verwend. Niet dat er daarom spaarzaam met hun huiden is omgesprongen. Integendeel, het leer is zelfs aan het plafond in dermate grote hoeveelheden aangebracht, dat je bijna gaat vermoeden dat de keuze voor een glazen dak (gewoonlijk een dure optie) je een korting gaat opleveren. Ook het hout is met grote zorg geselecteerd, om vervolgens – om nog maar even in rundertermen te blijven – als carpaccio te worden gesneden en in de olie gezet volgens ingewikkelde, ambachtelijke procedés. Dat alles in acht genomen, is het enigszins teleurstellend dat je hier en daar alsnog wordt geconfronteerd met de meer gewone tak van de familie. De navigatie is afkomstig uit de VolkswagenGolfen de hendels aan het stuur zijn van Audi. Enfin, alsof de Bentley-koper ooit aan boord van zo'n gewoon merk zou stappen; waarschijnlijk herkent hij het niet eens.
De V8 is niet één-op-één uit de vroegere Continental GT geplukt, maar geleend van Porsche, dat hem monteert in de PanameraTurbo. Voor Bentley is de motor nieuw. De vierliter met 32 kleppen heeft twee twin-scrollturbo's, die zich tussen de cilinderbanken bevinden. Het voordeel daarvan is dat de lijnen korter zijn, zodat de turbo's sneller op het gas reageren. Dat alles levert een enorm koppel op van 770 Nm, dat ruim onder de 2.000 toeren al volledig beschik- baar is. Daarom is het een enorme sensatie om vol op het gas te gaan staan, zelfs al wist je van tevoren dat je er veel van mocht verwachten. Maar na de eerste dreun gaat het allemaal heel soepel en bijna zijdezacht. Jazeker, je merkt de schakelmomenten op, maar dat zijn bijna strelingen. Alleen in standje Sport hakken ze er wat bruter in. Het doet allemaal niets af aan de werkelijke versnelling, maar de luchtvering houdt de koets zo strak horizontaal, dat het minder snel lijkt te gaan.
MUISSTIL
In bochten wordt elke vorm van rollen over de lengteas met strakke hand tegengegaan. Ga je echt te hard, dan grijpt Active Roll Control vrij bruusk in. Door het lagere gewicht op de vooras is de neus minder geneigd om naar buiten te schuiven. Desondanks is de Bentayga niet echt dynamisch. Comfortabel des te meer. Om niet te zeggen: pure verwennerij! Zelfs in standje Sport is hij niet sportief, hoogstens iets minder comfortabel. Maar in Comfort is het muisstil aan boord en zweef je bijna over de weg. Met name de demping krijgt dan een heel ander karakter en verkeersdrempels voel je dan amper nog.
Voor de meerprijs van de Bentayga W12 ten opzichte van gelijksoortige SUV's is geen nuchtere verklaring te vinden. De kracht van het model is dat Bentley er iets heel eigens en onverwisselbaars van heeft gemaakt. Met de nieuwe V8 is de prijs ruim een halve ton gedaald, terwijl toegenomen rijdynamiek en een gunstiger verbruik als extra argumenten voor de nieuwe versie gelden. Weet je wat? Stuur die W12's maar fijn naar China en Rusland.
OORDEEL
+Subliem aangekleed interieur
+Prestatie vrijwel op W12-niveau
-Afstandelijk rijgedrag
-VW/Audi-componenten zichtbaar
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De eerste Bentley met een dieselmotor is geen lang leven beschoren. De in 2016 gepresenteerde Bentayga Diesel is namelijk al van de markt gehaald.
De in 2015 gepresenteerde Bentayga was de eerste SUV van Bentley, een auto die een jaar later de eer kreeg de eerste Bentley met een dieselmotor te zijn. De dieselversie van de Bentayga wordt in Europa van de markt gehaald, maar blijft leverbaar in landen als Australië en Zuid-Afrika.
Volgens Bentley heeft de veranderende houding van Europa ten opzichte van dieseltechniek er samen met de komst van de Bentayga V8 er voor gezorgd dat het merk zijn aandacht niet meer aan dieseltechniek, maar aan elektrificatie wil spenderen. Met dat laatste doelt Bentley ongetwijfeld op de eerder dit jaar gepresenteerde Bentayga Hybrid, een plug-in hybride met een aan een elektromotor gekoppelde V6-benzinemotor onder de kap.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Bentley heeft zojuist de Bentayga Speed aan de wereld voorgesteld. Naar eigen zeggen de snelste en meest luxueuze SUV ter wereld.
Bentley levert z'n Bentayga momenteel als V8 en als W12 en daar komt later de Hybrid bij. De W12 is met zijn 608 pk en 900 Nm sterke twaalfcilinder veruit de krachtigste van het stel, maar die variant moet nu zijn meerdere erkennen in de Bentayga Speed.
Ook de Bentayga Speed heeft de bekende 6,0-liter grote W12 in zijn neus, maar in deze nieuwe variant levert die machine 635 pk en 900 Nm koppel. Daarmee schiet de SUV zich in 3,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De 'reguliere' W12 heeft 4,1 seconden voor diezelfde klus nodig. De topsnelheid van de Speed-uitvoering ligt met 306 km/h 5 km/h boven die van de mildere W12. Optioneel zijn zaken als keramische remschijven leverbaar om het gevaarte extra rap tot bedaren te kunnen brengen. De vierwielaangedreven Bentayga Speed heeft een elektronisch sperdiferentieel en is in acht rijmodi te zetten.
Vanbuiten is de Bentayga Speed onder andere te herkennen aan zijn donkerder uitgevoerde koplampen en aan zaken als een aangezette sideskirt en een achterspoiler. Ook het gaaswerk in de grille en in de bumper is net even duisterder uitgevoerd dan bij de reeds bekende Bentayga W12. Daarnaast staat de Bentayga Speed op speciaal 22-inch lichtmetaal. Vanbinnen is de boel uiteraard lekker weelderig aangekleed. Diamantstiksels, grote hoeveelheden leer en alcantara: tot in de kleinste nisjes is de Bentayga ermee afgeladen. Een Nederlands prijskaartje volgt in een later stadium.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Bentley breidt de line-up van de Bentayga uit met de Design Series, een op de Bentley V8 leverbare uitvoering die de auto een sportiever voorkomen geeft.
Bentley levert de Bentayga al in diverse versies. Zo is de auto er als W12, als W12 Speed, als Hybrid, als V8 en nu als V8 Design Series. Die nieuwe uitvoering brengt zoals zijn naam al doet verwachten een reeks sportieve elementen naar de hoogpotige Bentley.
De V8 Design Series is in feite een gelimiteerde serie van de Bentayga. De auto's worden aangekleed met onderdelen van Mulliner en dat betekent dat de SUV's beschikbaar komen met naafkappen die te allen tijde niet meedraaien met het wiel. Daarbij zijn de auto's volledig in één kleur uit te voeren. De onderkant van de voorbumper is nu dus ook gewoon in dezelfde kleur als de rest van de koets uit te voeren. Andere aanpassingen hebben betrekking op de wielen en het materiaalgebruik in het interieur. Speciale stoelen, contrasterende accenten en nieuwe uit koolstofvezel opgetrokken panelen, het zit er allemaal op, onder of aan. Aan de V8 wordt verder niet gerommeld en dat betekent dat ook de V8 Design Series over een 550 pk en 770 Nm sterke achtcilinder beschikt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Dan hebt ge de RR Cullinan nog niet gezien. Daar tegenover is de Bentayga een schoonheid. Redelijk onbegrijpelijk dat de twee merken die zowat de duurste auto's ter wereld bouwen met zulke lelijke wagens op de markt komen.
Comment