Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volkswagen Tiguan (2016).
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door PPS Bekijk BerichtenIk heb het geprobeerd op mijn Passat en het lukt. Beide systemen werken onafhankelijk van elkaar.
Of het aangewezen is te rijden met een open dak en een gesloten zonnescherm, dat laat ik in het midden...
Comment
-
Rij-impressie: VOLKSWAGEN TIGUAN ALLSPACE
TIGUAN IN DE VERLENGING
Met onder meer de Touran, Sharan en Caddy biedt Volkswagen al genoeg keuze voor wie een auto met zeven zetels zoekt. Daar komt nu de verlengde Tiguan Allspace bij. We gaan na wat de meerwaarde is van dit model.
Verlengde versies van bestaande modellen zien we vooral in de wereld van de grote limousines, maar het fenomeen komt ook voor in het segment van de SUV(of cross-over). Nissan verlengde bijna tien jaar geleden de Qashqai (tot de +2); meer recent is de Peugeot 5008 op basis van de 3008. Het verbaast ons niet als Opel met iets soortgelijks op basis van de nieuwe Grandland X op de markt komt, ter vervanging van de Zafira.
Volkswagen haalt nu hetzelfde trucje uit met de Tiguan door de wielbasis met 11 centimeter te verlengen en de carrosserie met 21 centimeter. Dit resulteert in meer bagageruimte, meer plek voor de passagiers op de tweede zitrij (mede dankzij een verschuifbare achterbank) en ruimte voor een extra zitrij. Die bestaat uit twee opvouwbare stoeltjes, die voor € 599 in de optielijst staan. Daarmee biedt de Allspace plek aan zeven personen, maar Volkswagen is zo wijs om van een 5+2-zitter te spreken, zoals sommige coupés als 2+2 te boek staan. Neem van ons aan dat je op rij drie als volwassene niet kunt zitten, maar zet je de middelste rij een stukje naar voren, dan kunnen er zeker vijf kinderen achterin. Ga je met vijf man op stap, dan is er 730 liter bagageruimte. Onderweg een tukkie doen? Dat kan, want de lengte van de laadvloer is 1,92 meter. Uiteraard brengt die extra lengte ook extra gewicht met zich mee: circa 80 kg. Aan de voorkant herken je de lange Tiguan aan de iets hogere motorkap en van opzij valt het oplopende derde ruitje op, waardoor hij wel iets van de BMW X3 heeft.
VOOR DE DOORSNEE AUTOMOBILIST
Het motorenaanbod van de Allspace komt vrijwel overeen met dat van de gewone Tiguan, met uitzondering van de 125 pk TSI en de 115 pk TDI, die beide niet leverbaar zijn. Voor onze rijtest in de omgeving van Marseille kunnen we op pad met de 180 pk sterke 2.0 TSI met een 7-traps DSG en 4Motion. Een heel plezierige combinatie. De motor heeft met ruim 300 Nm genoeg trekkracht in huis om de Allspace vlot te maken. Over de transmissie zijn we iets minder enthousiast. Ooit was DSG misschien het beste alternatief voor een automaat, maar met de huidige generatie automaten ligt dat toch weer anders. Die schakelen minstens zo rap en hebben niet dat schokkerige dat een DSG soms heeft, zoals bij het wegrijden vanuit stilstand. Eenmaal op weg is het een prima versnellingsbak.
Merk je verschil met de kortere Tiguan? Dat is lastig te zeggen als je de twee niet direct met elkaar kunt vergelijken. Hij lijkt door de langere wielbasis een tikje meer comfort te bieden en wat rustiger door bochten te gaan. Volkswagen stelt de vering, demping en besturing zo af dat het gros van de automobilisten dit als prettig ervaart. We zouden de term allemansvriend kunnen hanteren, terwijl begrippen als dynamisch, spannend en uitdagend niet in je opkomen. En daar zit die gemiddelde bestuurder ook niet op te wachten. Die heeft bij voorkeur een auto die oogt en rijdt als bijvoorbeeld een … Volkswagen. Dat zal deels de goede verkoopresultaten verklaren, want ook de vorige Tiguan deed het goed en de nieuwe is dit jaar de bestverkopende auto in zijn klasse, terwijl het toch echt niet de goedkoopste in zijn soort is.
DUURDER EN COMPLETER
Wat interieur, ergonomie en zitcomfort betreft is alles bij de Allspace piekfijn voor elkaar. Natuurlijk kun je het zo gek maken als je wilt, tot en met een volledig digitaal instrumentarium en een joekel van een beeldscherm in het midden van het dashboard. Je hebt de keuze uit de Trendline, Comfortline en Highline en speciaal voor de zakelijke markt is er de onvermijdelijke Business, met veel opties tegen een geringe meerprijs.
OORDEEL- +Veel ruimte
- +Goede standaarduitrusting
- -Krap op derde zitrij
- -Prijzig
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nick123 Bekijk Berichtenraar dat die GPS van de tiguan allspace de 'oude' versie lijkt? Zoals die tiguan model 2017?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Wat moet er dan anders aan uit zien? Denkt ge dat die elk jaar van GPS veranderen? Ik heb de gewone, en op deze foto staat de Pro waarbij het scherm ietske hoger is (en daarnaast nog wat meer zaken intern).
Maar ik kan mis zijn hé! Ik zal het vanavond zien, want ik ga om 17u mijn Tiguan (niet allspace uiteraard) ophalenl, en die is modeljaar 2018
Comment
-
Daar heb ik nog niets van gehoord of gelezen. Maar kan natuurlijk wel. Ik heb dezelfde als op de foto, maar met 'ietske' kleiner scherm. Maar ik heb modeljaar 2017.
Proficiat met de Tiguan en zal wel spannend zijn na dat lange wachten hé. Voor mij is het nieuwe er al af na 45000km Maar nog altijd even tevreden op dat rammeltje in het pano dak na
Comment
-
Zonet in ontvangst genomen. En idd, GPS met enkel 2 fysiek draaiknoppen. De rest is alles touchscreen knoppen. Wel netjes..
Ben nog wel iets aan het uitzoeken.. Misschien weten jullie het? Ik kan drivers bewaren. Bv driver1: Nick. Driver 2 is mn vriendin. Als ik dan wissel van driver, zegt hij dat hij z'n zetel goed zet (voor die bestuurder). Maar hoe stel je die in? Ik kan uiteraard zetel verzetten, maar hoe stel ik die als standaard voor "Nick" (of mn vriendin) in? Ik kan wel de zetel positie bewaren op de knoppen vd zetel zelf (1,2,3) maar die staan los van bestuurder profielen..
PS, hier ging het ook eens over pano dak en dat je stoffen rooster en dak apart kunt bedienen
enja, die gaan effectief volledig afzonderlijk van elkander...
Comment
-
De gps update is er inderdaad vrij snel gekomen.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Bij mij zitten er ook nog drukknoppen bij
Dat gordijntje is sowizo los te bedienen, maar als uw dak op klappen staat of open staat, kunt ge het zeil niet tot vooraan laten gaan.
Dat van die drivers weet ik niet, vermits ik dat nog niet uitgezocht heb en ook niet gebruik. Mijn vrouw rijdt er alleen mee als ik bekaf ben op vakantie, of als ik teveel gedronken heb. Denk dat ze nu 2 à 3 x met de auto gereden heeft. En dan verzet ze gewoon de zetel.
Ge moet ook eens kijken als ge dat euvel opgelost hebt, of ge dan ook een sleutel kunt toekennen daaraan. Dan kan het zijn dat wanneer uw vriendin de auto open doet met de ander afstandsbediening, de zetels en spiegels meteen goed gaan staan voordat ze in stapt. Ben niet zeker.
Toen ik hem ging afhalen, heb ik zeer veel uitleg gekregen en zeiden ze mij een lijstje te maken met nog vragen als ik binnen kwam bij het nazicht op 1000km. Dus daar nog een paar dingen bekeken gehad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenBij mij zitten er ook nog drukknoppen bij
Dat gordijntje is sowizo los te bedienen, maar als uw dak op klappen staat of open staat, kunt ge het zeil niet tot vooraan laten gaan.
Dat van die drivers weet ik niet, vermits ik dat nog niet uitgezocht heb en ook niet gebruik. Mijn vrouw rijdt er alleen mee als ik bekaf ben op vakantie, of als ik teveel gedronken heb. Denk dat ze nu 2 à 3 x met de auto gereden heeft. En dan verzet ze gewoon de zetel.
Ge moet ook eens kijken als ge dat euvel opgelost hebt, of ge dan ook een sleutel kunt toekennen daaraan. Dan kan het zijn dat wanneer uw vriendin de auto open doet met de ander afstandsbediening, de zetels en spiegels meteen goed gaan staan voordat ze in stapt. Ben niet zeker.
Toen ik hem ging afhalen, heb ik zeer veel uitleg gekregen en zeiden ze mij een lijstje te maken met nog vragen als ik binnen kwam bij het nazicht op 1000km. Dus daar nog een paar dingen bekeken gehad.
Maar ik ben IT-er, en ik wil begrijpen hoe dingen moeten :p. En als ik dan een rijprofiel zie waaraan ik mijn naam kan koppen (en nog drie andere namen kan invoeren), dan wil ik dat proberen.. Want ook kan je die rijprofielen dan koppelen aan een welbepaalde sleutel.. Ik weet dus hoe de profielen aan te maken en te hernoemen en te koppelen aan een welbepaalde sleutel. Maar ik weet niet hoe ik dus de zetels (en spiegels) voor een bepaald profiel opsla. Mij voelt het ook tegenstrijdig de knoppen 1-2-3 en dan het rijprofiel. Want wat als ik bv 'mijn profiel' kan activeren. Zetel gaat bv helemaal naar achteren. En dan druk ik bv op knop 2. Dan gaat de zetel terug anders staan, maar hoe kan ik dan terug de zetel zetten zoals 'mijn profiel' :p. Moet ik dan terug auto vast/losmaken? Of eventueel gewoon mijn profiel opnieuw selecteren via boordcomputer... Tja, zoals gezegd, het is niet van super belang. Maar ik denk dat die profielen uitgebreider zijn dan enkel zetels/spiegels. Want ook radio favorieten en comfort-sportieve rijstijl, front assist enzo hangen aan zo'n profiel volgens mij. Hoogstwaarschijnlijk is het enkel de zetelpositie dat voor mijn vriendin anders moet hoor :p
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nick123 Bekijk Berichten
Ben nog wel iets aan het uitzoeken.. Misschien weten jullie het? Ik kan drivers bewaren. Bv driver1: Nick. Driver 2 is mn vriendin. Als ik dan wissel van driver, zegt hij dat hij z'n zetel goed zet (voor die bestuurder). Maar hoe stel je die in? Ik kan uiteraard zetel verzetten, maar hoe stel ik die als standaard voor "Nick" (of mn vriendin) in? Ik kan wel de zetel positie bewaren op de knoppen vd zetel zelf (1,2,3) maar die staan los van bestuurder profielen..
Ik denk dat dit o.a. aan de sleutels gelinkt is. Ergens in de instellingen heb ik mijn eigen naam ingegeven, zodat de auto 'weet' dat ik ermee rij als mijn sleutel in de wagen ligt.
Mijn profiel (zetel en spiegels) heb ik opgeslagen door naast de zetel even op 'set' en daarna een seconde of 3 op '1' te drukken.
De zetel gaat wel niet automatisch naar mijn stand wanneer ik de auto ontgrendel .. denk ik. Hiervoor duw ik op de '1' toets tot de zetel helemaal goed staat.
Gaat dat sebiet toch eens proberen of dat niet automatisch gaat..maar dacht het niet.
Succes met de nieuwe aanwinst!
Bram
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RockyGervais Bekijk Berichten
Dag Nick,
Ik denk dat dit o.a. aan de sleutels gelinkt is. Ergens in de instellingen heb ik mijn eigen naam ingegeven, zodat de auto 'weet' dat ik ermee rij als mijn sleutel in de wagen ligt.
Mijn profiel (zetel en spiegels) heb ik opgeslagen door naast de zetel even op 'set' en daarna een seconde of 3 op '1' te drukken.
De zetel gaat wel niet automatisch naar mijn stand wanneer ik de auto ontgrendel .. denk ik. Hiervoor duw ik op de '1' toets tot de zetel helemaal goed staat.
Gaat dat sebiet toch eens proberen of dat niet automatisch gaat..maar dacht het niet.
Succes met de nieuwe aanwinst!
Bram
Enja, ik weet ook dat je op 1-2-3 kan drukken, maar die staan los van profiel. Dat is hetgeen ik wat verveeld mee zit
Maar ik ga het eens in het instructieboekje opzoeken (als het daar al instaat?), en als ik het daar niet vind, dan vraag ik het eens aan de verkoper
PS, je kan bij 'car settings' ook kiezen tussen: eco-comfort-normaal?-sport. Iemand dit al eens getest? Geeft dat veel verschil in bv verbruik? Ja uiteraard kan ik het zelf eens testen, maar misschien heeft iemand dat al eens goed getest
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenDie eco en sport ben ik bij mij niet tegen gekomen, maar wss is dat dan bij de naft? Ik heb nen diesel. Ofwel gewoon nog niet tegen gekomen
Ik heb btw gevonden hoe hij 'normaal' de settings van zetels/spiegels opslaat voor een welbepaalde profiel/bestuurder.
Je kan je zetel zetten zoals je wilt, en als je dan op 'lock' drukt op je sleutel, dan slaat hij dat op bij het (huidige?) profiel.
(je zou niet perse moeten sluiten met een sleutel, wisselen van profiel via boordcomputer zou het ook moeten doen, maar dat deed bij mij eerlijk gezegd raar).
Dus als je vriendin met haar sleutel dan gaat rijden, en ze zet haar zetel goed, en verlaat de auto en doet hem vast, dan gaat dit bij haar profiel bewaard worden.
Als jij dan terug de auto opent met je eigen sleutel, zou de zetel meteen naar 'jou' positie moeten gaan.. (ps, radio volume en favoriete posten etc staan ook gelinkt aan profiel).
Wat ik niét in de gebruikerhandleiding vond:
-je kan lane assist kiezen, maar bij datzelfde menu kan je ook 'lane guidance' als extra kiezen (standaard afgevinkt).. Nergens zie/vind ik terug wat dit betekend...
Ohja, en misschien weet iemand het hier.. Maar bij mijn vorige wagen (audi a4) als ik zetelverwarming opzette, werd dat bewaard na uitschakelen auto. (enkel bij rijdersstoel, niét passagierstoel)
Dus als ik savonds zetelverwarming opzet, en dan thuiskom en devolgende morgend vertrok, dan stond zetelverwarming zoals die vorige dag was..
Wat ik nu opmerk, is dat bij de Tiguan dit een tijdje bewaard wordt. Bv als ik effe ga tanken, dan onthoud hij het, maar als ik ondertussen ga slapen, dan onthoud hij het niét.
Weet iemand hoe dit ingesteld kan worden (ik heb een gevoel dat het niet zomaar via boordcomputer gaat lukken).
Comment
Comment