Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Sportage generatie 4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Rij-impressie: KIA SPORTAGE

    De facelift die Kia doorvoert bij de Sportage is er een uit het boekje, maar onderhuids is er dankzij een nieuwe dieselmotor en mild hybrid-techniek wel degelijk interessant nieuws te melden.


    In Europa is de Sportage met afstand het populairste model van Kia. De auto was in 2017 met 131.000 verkochte exemplaren goed voor een kwart van de verkopen van het merk. Met zo'n bestseller in een segment waar de concurrentie almaar heviger wordt, is het niet zo gek dat de Koreanen er alles aan doen om de Sportage bij de tijd en onder de aandacht te houden. De huidige, vierde generatie van het model werd in 2015 gepresenteerd. De facelift is handig gepland, want dat biedt meteen de gelegenheid om de auto klaar te maken voor de vanaf 1 september geldende Euro 6d Temp-uitstootnorm. Bij de benzinemotoren volstaat het om een partikelfilter en een start-stopsysteem te monteren, zodat de 132 pk sterke ongeblazen 1.6 en de 177 pk leverende turbomotor nog steeds op de prijslijst te vinden zijn. Op dieselgebied is echter alles op de schop gegaan. De 'oude' 1.7 CRDi heeft plaatsgemaakt voor een 1.6 CRDi die ook in de nieuwe Ceed is te vinden. De motor is er met 115 en 136 pk, maar alleen die laatste vindt z'n weg naar Nederland. Wie meer vermogen wil, kan nog altijd terecht bij een 2,0-liter zelfontbrander met 185 pk, maar die krijgt voor het eerst ondersteuning van een ingenieuze 48V-starter/generator.



    STILTE

    Mild hybrid-techniek wordt door steeds meer fabrikanten uitverkoren als middel om de CO2-uitstoot en dus het verbruik terug te dringen. Kia wil er de komende jaren ook op grote schaal gebruik van maken. Zelfs in de veel strengere WLTP-cyclus stoot de 'EcoDynamics' gedoopte topdiesel door z'n elektrohulpje minder CO2 uit dan zijn voorganger. Dat betekent een lager verbruik en minder bpm, hoewel zo'n relatief zware diesel in Nederland altijd duur blijft. De ingenieuze 'startmotor' laadt op tijdens afremmen, ondersteunt de motor bij het optrekken en zorgt er bovendien voor dat de diesel sneller kan worden uitgeschakeld dan bij een start- stopsysteem. De laatste meters voor de stopstreep worden bij een verkeerslicht dan ook in alle stilte afgelegd.

    Ook in z'n krachtigste dieselvorm is de Sportage niet echt snel, maar de koppelrijke 2.0 sleurt de bijna 1.700 kg zware auto – vierwielaandrijving is hier standaard – met gemak voort. Ook het schakelen gaat soepel, dankzij een automaat met acht verzetten in plaats van de zes van de 'oude' 2.0. Deze traditionele automaat is alleen in de krachtigste dieselversie te vinden. Overige uitvoeringen krijgen een DCT-bak met dubbele koppeling. Bij de 1.6 CRDi zijn automaatrijders niet automatisch veroordeeld tot vierwielaandrijving, zodat de meerprijs naar verwachting binnen de perken blijft. Na een korte kennismaking blijkt ook de kleinere diesel goed opgewassen tegen het formaat van de Sportage, daarbij geholpen door het fors lagere gewicht. Met de Duitse autobahn heeft het blok voelbaar wat meer moeite dan de 2.0, maar bij ons is deze motor ongetwijfeld de verstandiger keus. Voor de toekomst geldt dat des te meer, want binnen niet al te lange tijd zal ook deze diesel de beschikking krijgen over mild hybrid-techniek.

    Wat onderstel en besturing betreft, blijft alles bij het oude. Daarmee is de Sportage ook na de facelift een opvallend stevig geveerde, maar wel prettige auto. Bijzonder dynamisch is de auto niet, onder meer door de wat afstandelijke besturing, maar voor een auto als deze is dat geen serieus minpunt.



    NEP

    Aan de buitenkant is de 2.0 EcoDynamics slechts te herkennen aan z'n uitlaateindstukken, die om een niet nader toegelichte reden nep zijn en als losse sierelementen tegen de bumper zijn geplakt. Andere GT-Line-varianten hebben als vanouds wel twee echte uitstroomopeningen. Verder is de Sportage-facelift van de traditionele soort. De voorzijde van de midi-SUV oogt wat moderner, GT-Line-versies hebben sierelementen in een apart soort 'donker chroom' en in plaats van xenon kan er nu worden gekozen voor ledkoplampen. Ook de led-achterlichten zijn nieuw, terwijl de lichtunits in de achterbumper, die zoals voorheen onderdak bieden aan de richting-aanwijzers en achteruitrijlichten, een meer afgeronde vorm hebben gekregen. Ook zijn er twee nieuwe kleuren leverbaar, waarbij het van de nieuwe Ceed bekende felblauw het meest opvalt.

    Binnenin is eveneens met het kleurgebruik gespeeld. Het stuurwiel is net als het schermpje in het instrumentarium nieuw. In het midden treffen we een ander, beter geïntegreerd infotainmentscherm aan. Het werkt nog net zo kraakhelder als voorheen en is en blijft één van de prettiger systemen in dit deel van de markt. Bij instapversies is het scherm een maat kleiner dan bij duurdere varianten, maar het standaard 7-inch metende systeem biedt in alle gevallen Apple Carplay en Android Auto. Het vernieuwde infotainment is niet het enige nieuws op het gebied van technologie, want Kia heeft het aantal hulpsystemen opgeschroefd. Een goed werkend Lane-Assist-systeem was er al. Dat wordt nu aangevuld met adaptieve cruisecontrol die de auto, wanneer deze een automatische versnellingsbak heeft, volledig tot stilstand kan brengen en weer laat optrekken als de situatie dat toelaat.

    Een sterk punt van de Sportage blijft de ruimte achterin. Ook langere volwassenen kunnen hun benen met gemak kwijt en de verstelbare rugleuning zorgt voor een comfortabele zit. Met 491 liter is de bagageruimte minder indrukwekkend, al is het laadruim wel goed bruikbaar. De 2.0d biedt door het onder de laadvloer verstopte accu-pakket minder ruimte en komt op 439 liter. Ook de brandstoftank is bij deze versie wat kleiner, met 55 tegen 62 liter.

    Met de nieuwe motoren, wat moderne snufjes en een strakgetrokken uiterlijk is Kia er op het eerste gezicht goed in geslaagd om z'n hoogpotige succesnummer weer bij de tijd te brengen.

    Bron: Autoweek


    OORDEEL

    • +Weer helemaal bij de tijd
    • +Mild hybrid-techniek werkt soepel
    • -Stevig onderstel
    • -Bagageruimte onder gemiddelde








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #22






      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #23
        Chinese facelift. Veel beter dan die lelijke snuit in de rest van de wereld.







        Meer pics: [chezhan.bitauto.com]
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #24
          CHINESE KIA SPORTAGE OPMERKELIJK BIJGEPUNT

          Kia heeft in China een gefacelifte KX5 gepresenteerd. Die auto kennen wij als Sportage, maar krijgt in het Verre Oosten een heel ander front aangemeten.

          Onlangs schreven we over een bijzondere facelift die Hyundai in China had doorgevoerd op de Tucson. Voorafgaand aan de bijpuntsessie was die Koreaanse SUV ogenschijnlijk identiek aan 'de onze', maar tijdens de facelift had de auto een volledig eigen neus en een iets afwijkende achterkant aangemeten gekregen. Vandaag ondergaat de Kia Sportage een soortgelijke metamorfose.

          We noemen de auto wel Sportage, maar in feite hebben we hier te maken met de KX5, 'onze' Sportage die door de joint-venture Dongfeng-Yueda-Kia wordt geproduceerd voor de Chinese markt. In China kun je overigens ook een SUV kopen die Sportage heet, maar dat is een auto die zijn basis deelt met deze Chinese Hyundai ix35, een auto die technisch leunt op de ix35 die tussen 2010 en 2015 in Nederland werd verkocht en inmiddels is vervangen door de huidige Tucson. Zijn we er nog? Goed, terug naar de vernieuwde KX5/Sportage.

          In mei dit jaar maakte de Europese automarkt kennis met de gefacelifte Sportage. Voor China voert men een volledig andere facelift op de auto door. Dat begint al aan de voorzijde. De Chinese versie wisselt zijn bekende neus om voor een ronder ogende voorzijde. De koplampen lopen min of meer over in de grille en zijn iets lager op het front geplakt. Ook de bumpers zijn volledig anders dan die van onze Sportage (de rode auto op deze foto's). De voorkant doet nu zelfs enigszins denken aan die van de vorige generatie Sportage. Aan de achterkant lijkt Kia het ontwerp van de Europese versie te volgen. Lijkt, want hoewel de KX5/Sportage ook in China een lichtbalk tussen de achterlichten krijgt, zijn zowel de lichtunits als de lichtbalk iets anders van vorm. Hetzelfde geldt voor de achterklep; die blijkt in China toch echt anders te zijn met een hoger geplaatste 'luifel'.

          De aanpassing van het KX5/Sportage-ontwerp houdt waarschijnlijk verband met een in China sterk afnemende vraag naar de auto. Vorig jaar werden grofweg 20.500 KX5's verkocht, terwijl het jaar ervoor nog ruim 60.000 exemplaren over de Chinese toonbank gingen.








          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #25
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #26












              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #27
                Prachtige auto maar aan die voorkant kan ik maar niet wennen
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #28
                  Toch maar een rare neus, met die koplampen zo hoog
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Toch maar een rare neus, met die koplampen zo hoog
                    Lijkt nergens op, de vorige was veel mooier vooraan. Dit model is dan weer beter achteraan. Die rode XCeed ziet er veel beter uit.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment

                    Working...
                    X