Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ellenator

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ellenator

Umbau-Trick Ellenator: Seat Ibiza als Dreirad

Auto fahren mit 16 Jahren

Drei Räder, 20 PS, 100 km/h: Kfz-Meister Wenzl Ellenrieder baut Seat Ibiza, Skoda Fabia und VW Polo zum "Ellenator" um – den auch 16-Jährige fahren dürfen.

Arjeplog in Nordschweden oder das Death Valley in Kalifornien – kennt man. Erlkönigjäger auf der Pirsch nach automobilen Neuentwicklungen müssen jetzt einen weiteren Ort auf der Landkarte markieren: Dösingen im Ostallgäu. Gut möglich, dass ihnen dort eine bislang unbekannte Spezies vor die Linse fährt. Sie hört auf den Namen "Ellenator" und sieht von vorn aus wie ein stinknormaler Seat Ibiza. Weiter hinten aber kommt's; da gibt es keine normale Hinterachse, sondern mit Blech verkleidete Radhäuser und zwei in der Mitte eng zusammengerückte Räder.

Das sieht komisch aus, verfolgt aber einen Zweck: 16-Jährige dürfen den Ellenator mit dem A1-Motorradführerschein bewegen! Möglich geworden ist dies durch eine Gesetzesänderung auf der EU- und Bundesebene, die 2013 in Kraft trat. Die A1-Klasse umfasst seither nicht nur 125er-Leichtkrafträder, sondern auch dreirädrige Fahrzeuge bis 15 kW, also rund 20 PS.

"Mit seiner Spurweite hinten von 46,5 Zentimetern gilt der Wagen gerade noch als Dreirad", sagt Kfz-Meister Wenzl Ellenrieder, der den Ellenator ursprünglich für seinen 16-jährigen Sohn konstruiert hat. "So ein echtes Auto ist ja viel sicherer als diese mickrigen Leichtfahrzeuge oder ein Zweirad." Zumal Sicherheitsausstattungen wie Airbags oder ESP natürlich auch nach dem Umbau voll funktionsfähig bleiben.

Bei Tempo 100 ist der Ellenator erstaunlich stabil

Die Leistung wird rein elektronisch reduziert, das Fahrverhalten bleibt auch in Kurven oder bei Höchsttempo – etwa 90 bis 100 km/h – erstaunlich stabil. Ellenrieder, der in Dösingen eine freie Autowerkstatt samt Piaggio-Vertretung betreibt, zog für sein Projekt früh eine Homologationsexperten des TÜVzurate. Der gab Ende 2014 grünes Licht, die Spurweitenverringerung wurde sogar zum Patent angemeldet.

Die Verwandlung zum Dreirad dauert zwei Tage und kostet 4500 Euro. Geeignet sind Seat Ibiza, Skoda Fabia und VW Polo, die nicht älter als fünf Jahre sein sollten. Zwölf Ellenatoren hat Wenzl Ellenrieder bisher gefertigt, und es sollen noch mehr werden. "Für den VW-Konzern sind die jungen Leute imagemäßig doch eine super Sache", sagt er. Das Durchschnittsalter des deutschen Neuwagenkäufers liegt derzeit bei 53 Jahren.Autor: Matthias Moetsch

bron:http://www.autobild.de/

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Leuk, maar in België gaan ze je zien komen met dit.

Comment

20 PK in een Ibiza. Met de vlam in de pijp scheur ik door de - oh wacht, niet dus. Kan je net zo goed met de fiets gaan.

Ter vergelijking: de 2CV had in zijn latere iteraties meer dan 30 PK op een gewicht van 560 kg. En al was de Eend gigantisch veel fun, het was ook niet vooruit te branden. Een Ibiza weegt grofweg het dubbele, en dat met dus meer dan een derde minder vermogen dan een Eend...
      Last edited by ; 29/09/2015, 06:40.

Comment

De 2cv was echt veel fun.
        Wist niet dat de laatsten meer dan 30 pk hadden.
        Ja, die Ibiza, wat moet je daar nu op zeggen?
        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
          De 2cv was echt veel fun.
          Wist niet dat de laatsten meer dan 30 pk hadden.
          Die van ons heeft de +30pk motor. 120 is mogelijk, maar niet aan te raden

Comment

Vreemd. Ik zie toch echt wel 4 wielen onder die driewieler.

Comment

Ik zou er niet in gezien willen worden.

Comment

In heb vorig week-end op Vox een aflevering gezien van AutoMobil over die Ellenator.

In Duitsland zijn de afstanden op het platteland soms wel wat groter en als er dan geen bus is in de buurt, is dit wel een oplossing.

Wettelijk heb je voor een driewieler van 15 Kw geen rijbewijs nodig en mag je dus met zoiets de baan op vanaf 16 jaar.

Slim gezien van die mannen daar : je neemt de originele achterwielbevestiging en draait die om naar binnen toe. En inderdaad vier wielen, omdat alles wat binnen een spoorbreedte van 45 cm valt, als 1 wiel wordt aanzien (zelfs al zijn dat dan 2 banden).

Het is geen zicht, maar de 16-jarigen die door weer en wind moeten of die vrienden/vriendinnen kunnen meenemen, vergeten dat snel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  Ik zou er niet in gezien willen worden.
                  geen gevaar voor : je bent absoluut niet de target groep

In één van de Nordics is er ook zo'n wetgeving die jongeren vanaf 16 toelaat om met aangepaste wagens de weg op te gaan. Is daar vooral op het platteland populair. Vooral oude wagens worden daar door de jongeren zelf omgebouwd.

Comment

Is eigenlijk van een gewone wagen een soort brommobiel maken.
                    Dan val je in dezelfde categorie als een Ligier of Aixam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      Die van ons heeft de +30pk motor. 120 is mogelijk, maar niet aan te raden
                      Bergaf en met de wind van achter moet dat niet alleen lukken, het is ook een puur avontuur. Lawaai, gejank, gerammel, adrenaline en een zeer brede grijns Bon, bij mij was dat met een oranje Mehari, maar it's the same difference.

Comment

Voor de vernoemde doelgroep is dit ideaal. Ik werk op een school in de grensstreek. Wij hebben heel veel Nederlandse leerlingen die elke dag meer dan 30km enkel fietsen tot ze 16 zijn, en dan, ipv een scooter kopen, een Ligier of aixam kopen/krijgen omdat ze het nat worden beu zijn.

Mottige dingen, het ziet er belachelijk uit, maar dat weegt voor hen niet op tegen het comfort (subwoofer in het koffer, dak boven het hoofd..).

Die dingen zijn daarbij nog eens belachelijk duur. Deze jongens gaan uiteraard veel blijer zijn met deze ibiza dan met hun aixam, want tegenover die gedrochten ziet de ibiza er zelfs gelikt uit

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                          In één van de Nordics is er ook zo'n wetgeving die jongeren vanaf 16 toelaat om met aangepaste wagens de weg op te gaan. Is daar vooral op het platteland populair. Vooral oude wagens worden daar door de jongeren zelf omgebouwd.
                          Dit doen met oude wagens lijkt me logischer. Een nieuwe Ibiza is namelijk niet meteen gratis te noemen, en dan met de ombouwkosten er bovenop... Verder wel een cool idee, natuurlijk. Al zou Top Gear zeker proberen of ze het niet op z'n kant kunnen leggen à la Reliant Robin (ja, andere configuratie, ik weet het, maar toch...)
                          Last edited by ; 29/09/2015, 21:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                            Bergaf en met de wind van achter moet dat niet alleen lukken, het is ook een puur avontuur. Lawaai, gejank, gerammel, adrenaline en een zeer brede grijns Bon, bij mij was dat met een oranje Mehari, maar it's the same difference.
                            herkenbaar. 't was een citroën LN bij mij

Comment

Working...
                            X