Drie jaar na de introductie van de Model S heeft Tesla eindelijk zijn derde auto gepresenteerd. Een SUV met falcon doors en bescherming tegen biowapens.
Ja, biowapens, maar daar komen we later op terug. Eerst even de looks. De zevenzits Model X is op dezelfde leest als de Model S geschoeid, maar met een veel hogere carrosserie. De voordeuren zijn conventioneel – hoewel ze automatisch openen als je aan komt lopen en weer sluiten als je zit – maar om fatsoenlijk bij de tweede en derde zitrij te komen heeft Tesla iets unieks bedacht. Falcon doors! Ze scharnieren op meerdere punten, waardoor ze nooit meer dan 30 centimeter naar buiten steken bij het openen of sluiten. Iets dat overigens elektrisch en op een vrij langzaam tempo gebeurd.
De vierwielaangedreven SUV heeft dezelfde aandrijflijnen als de Model S. Het accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh en in de 90D-uitvoering (met de D van ‘twee motoren’) sprint de auto in 4,6 seconden naar de 96 km/u. Opteer je voor de 262 pk (voor) en 510 pk (achter) sterke P90D, en vink je de Ludicrous Mode aan, dan sprint dit 2.470 kg wegende gevaarte in 3,2 seconden naar de 96 km/u. Zonder deze sprintmodus duurt het 3,8 seconden. Als je dat niet te vaak doet komt de range uit op 400 kilometer.
Elon maakte bij de presentatie van de Model X bij de Tesla-fabriek in Fremont een punt van luchtkwaliteit. Met name de luchtkwaliteit binnenin de auto. Uit het niets trok hij een HEPA interieurfilter tevoorschijn dat ruwweg tien keer groter is dan een standaard model. Gemaakt om virussen, allergenen, smog en andere troep buiten de auto te houden. Iets dat geactiveerd kan worden met een bio weapon defense mode-knop op het 17-inch touchscreen. Classic Elon-comment van de avond: “We’re trying to be a leader in apocalyptic defense scenarios.”
In de VS beginnen de prijzen bij $132.000 voor de P90D Signature en $142.000 voor de P90D Founder edition. Standaard versies zullen rond de ton gaan kosten. Nederlandse prijzen of een introductiedatum hebben we nog niet. We verwachten hem in de eerste helft van 2016 bij de dealer. Maar dat kan ook 2026 worden, gezien Tesla’s reputatie met het uitstellen van auto’s.
bron:autoblog
Ja, biowapens, maar daar komen we later op terug. Eerst even de looks. De zevenzits Model X is op dezelfde leest als de Model S geschoeid, maar met een veel hogere carrosserie. De voordeuren zijn conventioneel – hoewel ze automatisch openen als je aan komt lopen en weer sluiten als je zit – maar om fatsoenlijk bij de tweede en derde zitrij te komen heeft Tesla iets unieks bedacht. Falcon doors! Ze scharnieren op meerdere punten, waardoor ze nooit meer dan 30 centimeter naar buiten steken bij het openen of sluiten. Iets dat overigens elektrisch en op een vrij langzaam tempo gebeurd.
De vierwielaangedreven SUV heeft dezelfde aandrijflijnen als de Model S. Het accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh en in de 90D-uitvoering (met de D van ‘twee motoren’) sprint de auto in 4,6 seconden naar de 96 km/u. Opteer je voor de 262 pk (voor) en 510 pk (achter) sterke P90D, en vink je de Ludicrous Mode aan, dan sprint dit 2.470 kg wegende gevaarte in 3,2 seconden naar de 96 km/u. Zonder deze sprintmodus duurt het 3,8 seconden. Als je dat niet te vaak doet komt de range uit op 400 kilometer.
Elon maakte bij de presentatie van de Model X bij de Tesla-fabriek in Fremont een punt van luchtkwaliteit. Met name de luchtkwaliteit binnenin de auto. Uit het niets trok hij een HEPA interieurfilter tevoorschijn dat ruwweg tien keer groter is dan een standaard model. Gemaakt om virussen, allergenen, smog en andere troep buiten de auto te houden. Iets dat geactiveerd kan worden met een bio weapon defense mode-knop op het 17-inch touchscreen. Classic Elon-comment van de avond: “We’re trying to be a leader in apocalyptic defense scenarios.”
In de VS beginnen de prijzen bij $132.000 voor de P90D Signature en $142.000 voor de P90D Founder edition. Standaard versies zullen rond de ton gaan kosten. Nederlandse prijzen of een introductiedatum hebben we nog niet. We verwachten hem in de eerste helft van 2016 bij de dealer. Maar dat kan ook 2026 worden, gezien Tesla’s reputatie met het uitstellen van auto’s.
Bereik | 413 km | 400 km |
Vermogen | Twee keer 262 pk | 262 pk (voor) + 510 pk (achter) |
0-96 km/u | 4,8 seconden | 3,8 seconden |
0-96 km/u in Ludicrous mode | Niet beschikbaar | 3,2 seconden |
Topsnelheid | 250 km/u | 250 km/u |
bron:autoblog
Comment