Ziljoen pk en meer Nm’s dan de hele Benelux bij elkaar opgeteld. In afwachting van de officiële onthulling die later vandaag zal plaatsvinden, hebben we alvast een zwikkie cijfers en een stapeltje foto’s voor je. Lekker die buzz aanzwengelen, VAG heeft het trucje prima in de vingers. Een deel van de specs was trouwens al lang en breed bekend, zie het als een gedeeltelijke opfrisser.
Goed, een quad-turbo 7.993 cc W16, waarbij Bugatti voor het eerst gebruikmaakt van “2-stage turbocharging”. Vermoedelijk heeft dit iets te maken met meer power en koppel in een lager toerengebied of met elektrische turbo’s, vanavond weten we het zeker. Het aantal pk’s komt op 1.500 stuks (@ 6.700 rpm) bij 1.600 Nm tussen 2.000 en 6.000 rpm. De transmissie betreft nog steeds een beresterke 7-traps DCT. VAG noemt ‘t een DSG als ware het techniek uit eigen huis, maar de ‘bak wordt gemaakt door het Britse Ricardo.
Dat levert volgens de grapevine een topsnelheid van 460 km/u bij een standaardsprintje naar 100km/u in 2,3 tellen. Wel zorgen dat je neus de goede kant op staat, anders zou je de rotatie van de aarde weleens in de war kunnen schoppen. Verder komt er naar verluidt een hybride versie naast de gewone benzine-Chiron en blijft de oplage vooralsnog gelimiteerd tot 450 stuks. We weten nog hoe dat bij de Veyron ging…
Dan de foto’s: niet super verrassend, want we hadden dat Gran Turismo geval al meerdere malen voorbij zien komen. Toch moeten we eerlijk toegeven dat VAG onze verwachtingen heeft overtroffen. Dat halve maan-achtige geval op de flanken komt terug in het interieur. Nice touch! En die achterkant is een stuk dikker dan die van de Veyron.
Toekomstige loterijwinnaars, roept u maar! Gaat dit ‘m worden?
Goed, een quad-turbo 7.993 cc W16, waarbij Bugatti voor het eerst gebruikmaakt van “2-stage turbocharging”. Vermoedelijk heeft dit iets te maken met meer power en koppel in een lager toerengebied of met elektrische turbo’s, vanavond weten we het zeker. Het aantal pk’s komt op 1.500 stuks (@ 6.700 rpm) bij 1.600 Nm tussen 2.000 en 6.000 rpm. De transmissie betreft nog steeds een beresterke 7-traps DCT. VAG noemt ‘t een DSG als ware het techniek uit eigen huis, maar de ‘bak wordt gemaakt door het Britse Ricardo.
Dat levert volgens de grapevine een topsnelheid van 460 km/u bij een standaardsprintje naar 100km/u in 2,3 tellen. Wel zorgen dat je neus de goede kant op staat, anders zou je de rotatie van de aarde weleens in de war kunnen schoppen. Verder komt er naar verluidt een hybride versie naast de gewone benzine-Chiron en blijft de oplage vooralsnog gelimiteerd tot 450 stuks. We weten nog hoe dat bij de Veyron ging…
Dan de foto’s: niet super verrassend, want we hadden dat Gran Turismo geval al meerdere malen voorbij zien komen. Toch moeten we eerlijk toegeven dat VAG onze verwachtingen heeft overtroffen. Dat halve maan-achtige geval op de flanken komt terug in het interieur. Nice touch! En die achterkant is een stuk dikker dan die van de Veyron.
Toekomstige loterijwinnaars, roept u maar! Gaat dit ‘m worden?
Comment