Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Maserati associeer je al snel met echte GT’s. Stijlvolle, snelle auto’s met veel luxe en gericht op rijbeleving. Hoe vertaal je dat in een 2.200 kilo zware SUV? Nou, volgens Maserati zoals in de Levante.
Eén ding heeft men in ieder geval buitengewoon goed gedaan bij de Levante: de styling. Meetlinten zullen je vertellen dat de nieuwe Maserati langer en breder is dan een PorscheCayenne, maar je ogen weigeren dat aan te nemen. Natuurlijk blijft het een grote auto, maar de grove plompheid van veel andere SUVs in dit segment schittert door afwezigheid. In plaats daarvan oogt de Levante als een opgehoogde Ghibli of Quattroporte en blijkt-ie in dat opzicht alvast een echte Maserati.
Datzelfde geldt voor het rijgedrag, dat ondanks de aanzienlijke massa recht doet aan de dynamische aard van het merk Maserati. Het is niet de meest sportieve SUV uit het segment en evenmin de meest comfortabele keuze, maar het compromis dat men heeft gesloten komt goed tot z'n recht. Standaard adaptieve luchtvering en adaptieve dempers zorgen er samen met de lage plaatsing van de massa voor dat de Levante zich prettig over een bochtige weg laat sturen. Daarbij helpt het dat de standaard vierwielaandrijving onder normale omstandigheden zo'n driekwart van de aandrijving naar de achteras stuurt. Maserati vermeldt bovendien trots dat de luchtvering het mogelijk maakt om behoorlijk te variëren in wagenhoogte. Van de parkeerstand tot de allerhoogste offroad-stand kom je een goede acht centimeter omhoog, genoeg om de Levante een nuttige hoeveelheid bodemvrijheid te verlenen. Al blijft het idee van een Maserati met een offroad-stand wat curieus. Voor het betere snelwegwerk zijn er echter ook nog twee Aero-modi. Daarbij zakt de koets juist een stukje ten opzichte van het normale niveau o zo de luchtweerstand te verminderen. Aero 1 scheelt 20 millimeter, bij Aero 2 komt daar nog 15 millimeter bij. Die laatste modus zul je overigens niet vaak bereiken, pas als de snelheid voor enige tijd boven 185 kilometer per uur ligt schakelt de elektronica die stand in. De hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting zorgt bovendien voor wat extra binding met de voorwielen. Het loopt niet over van het gevoel, maar de tegendruk is precies goed en naarmate de kilometers verstrijken ga je de Levante als vanzelf meer waarderen. Op smallere wegen merk je echter wel de aanzienlijke breedte van de SUV, passerende tegenliggers maken het al snel aan de krappe kant. Bovendien zijn de kilo's tijdens stevig remmen en accelereren wel te voelen.
Want met een 0-100 tijd van 6,9 seconden is de Levante met 3,0-liter V6 dieselmotor echt wel snel, maar de zescilinder moet er wel voor werken. Storend wordt dat dankzij het V6-geluid en de goede isolatie niet, de toerenteller wijst alleen bij wat steviger rijden vaak waarden aan die je op basis van de prestaties die je vraagt niet zou verwachten. Wel draait de zescilinder met z'n enkele turbo opvallend graag toeren want ook bovenin raakt het blok niet buiten adem. Louter een kwestie van gewicht, want niet alleen de motor is gretig, ook de standaard automaat imponeert. Dezelfde achttraps automaat van ZF die ook in legio andere modellen te vinden is en ook in dit geval imponeert die weer met z'n soepele en doeltreffende manier van doen. De 275 pk en 600 Nm mengt-ie in ieder geval naadloos en onmerkbaar samen tot één lineaire versnelling. Hooguit zou je de dieselmotor kunnen beschuldigen van een wat rauwe koude start, verder gedraagt de motor zich uitstekend en verlang je zelden naar meer. Overigens kan dat wel, de Levante wordt ook aangeboden met een V6 benzinemotor van 430 pk, maar mede omdat daar zo'n € 51.000 aan BPM op zit wordt niet met een vanafprijs van € 142.160 (in NL) wel heel erg duur. Maar hoewel de prestaties daarvan natuurlijk nog beter zijn, hoef je voor de verfijning niet door te sparen. De diesel klinkt bijna net zo stijlvol als de buitenkant eruit ziet.
Helaas zorgt de stijlvolle buitenkant wel voor een tamelijk krap interieur gezien de buitenmaten. In de kofferbak past bijvoorbeeld 580 liter bagageruimte en dat is in dit segment niet overdreven veel. Hetzelfde geldt voor de ruimte op de achterbank. Daar kun je prima twee volwassenen neerzetten, maar met z'n drieën naast elkaar wordt het waarschijnlijk minder riant dan je zou denken. Voorin speelt dat natuurlijk niet en is de zitpositie uitstekend. Laag in de auto, maar toch hoog boven het andere verkeer uit. Bovendien is het leer waarmee de stoelen bekleed zijn mooi zacht en tillen details als de massieve aluminium schakelpeddels het interieur naar een hoger plan.
Pook automaat
Jammer daarom dat de afwerking op andere plekken juist tegenvalt en vooral dat de ergonomie bovendien te wensen over laat. De startknop en de knop voor de verlichting lijken bijvoorbeeld uit een Jeep te zijn gerukt die de helft kost. Het multimediasysteem probeert te veel opties op een te klein oppervlakte te tonen waardoor het touchscreen tijdens het rijden lastig te bedienen is. Als oplossing daarvoor heeft Maserati een centrale controller zoals bijvoorbeeld BMW die ook heeft. Alleen stapelt men de volumeknop daar bovenop en moet je daarop drukken om de optie te selecteren die je met de knop daaronder hebt aangewezen. Niet handig. Maar de bediening van de automaat is eigenlijk nog het meest vervelend. Wie geconcentreerd bezig is lukt het wel in één keer, maar even zonder opletten proberen van Drive naar Reverse te gaan levert niet altijd meteen het gewenste resultaat op. Dan blijft de automaat of in D staan of schiet juist een stand te ver door naar Park.
Foutloos is de Levante dus niet en gezien de concurrentie in het segment steekt de SUV er niet gelijk met kop en schouders bovenuit. Het zijn kleine details, maar met een vanafprijs van € 106.107 tellen (in NL) die natuurlijk wel mee. Toch heeft de Maserati één groot voordeel ten opzichte van z'n concurrenten en dat is de uitstraling. Gedurende de testperiode kregen we opvallend veel aandacht, maar negatief was die niet één keer. Op dat vlak scoort de Levante hoger dan welke andere SUV dan ook. OORDEEL
+Fijn onderstel
+Mooie details
-Ergonomische missers
-Zwaar
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
in de buurt van wetteren rijden er toch al een tweetal rond. Al een paar keer tegengekomen.
F-Pace en deze steken er qua looks toch bovenuit bij de ruimere SUVs.
Langzaam maar zeker wordt de Maserati Levante door het tunersgilde ontdekt. Vandaag is het Novitec dat zich op de Italiaanse SUV stort.
Eerder was het Startech, de divisie van Brabus die zich bezighoudt met Maserati, dat de Levante onder handen nam en vandaag krijgen we Novitecs versie van de SUV te zien.
Novitec noemt zijn creatie Esteso, Italiaans voor 'uitgebreid' of in dit geval 'verbreed'. De Levante wordt door de tuner op 22 inch metend lichtmetaal gezet en is rondom volgehangen met spoilerwerk, behorende bij de bodykit die de Italiaan volgens Novitec "een atletisch voorkomen" geeft. De complete bodykit laat de Levante in de breedte uitdijen tot 2,09 meter. Het exemplaar dat Maserati bij je aflevert, is normaal gesproken 1,97 meter breed. Dankzij de bodykit kruipt de Levante optisch al dichter naar het asfalt toe, maar Novitec acht het nodig een module voor de luchtvering te installeren die de Maserati tot 2,5 cm dichter boven het asfalt legt.
De 275 pk sterke Levante Diesel is te trainen tot 322 pk en 680 Nm. Ook de 430 pk sterke Levante S, de benzineslurper van het stel, is door Novitec van extra spierkracht voorzien. Het totaalvermogen komt na de behandeling uit op 494 pk en 660 Nm, genoeg om in 4,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. De topsnelheid ligt op 272 km/h.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
In navolging van de Ghibli krijgt ook de Maserati Levante nu een GranLusso- en GranSport-variant.
Eind vorige maand trok Maserati het doek van de Ghibli GranSport en de GranLusso. De Levante krijgt nu ook beide varianten toebedeeld. De Levante GranLusso kun je zien als een meer op luxe gerichte variant, waar de GranSport het over een sportievere boeg gooit.
De uitbreiding hoort bij een modeljaarupdate voor de SUV. Net als bij de Ghibli en de Quattroporte profiteert de Levante nu van nieuwe elektronische stuurbekrachtiging, een uitbreiding van het ESP en van verbeteringen aan de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), waarmee de auto meer autonome trekjes krijgt. Voor de Ghibli en Quattroporte zijn overigens adaptieve ledkoplampen voortaan standaard. De 3,0-liter V6 die te vinden is in de S- en SQ4-versies van de Ghibli en de Quattroporte, levert voortaan 430 pk en 580 Nm. Dat betekent een toename van 20 pk en 30 Nm.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De Levante past even goed in het Maserati-gamma als een giraf in een ijsberenkolonie. Maar ondertussen is het wel de best verkopende auto van het merk.
De fase van verwondering zijn we met zijn allen allang voorbij. Zeg nu zelf, hoe erg is het dat Maserati een SUV heeft, als je weet dat Lamborghini net een nieuwe SUV heeft onthuld, dat het gecamoufleerde exemplaar van Rolls-Royce ons overal om de oren rijdt en dat Ferrari al heeft toegegeven dat zo'n model zelfs voor hen geen heilig huisje meer is? Een beetje topmerk móet zelfs wel mee – al zweert McLaren vooralsnog dit "nooit" te zullen doen – omdat er simpelweg veel geld valt te halen. Wanneer je kijkt naar de verkoopaantallen in het absolute topsegment (meer dan € 100.000) en die verdeelt onder
sportsedans, sportwagens, SUV's en limousines, dan betreft de helft wereldwijd een SUV. Klanten vragen, autofabrikanten draaien.
Zodoende maakten we een aantal jaren geleden kennis met de Maserati Levante. Die kom je in Nederland wellicht niet zo vaak tegen (er zijn er op het moment van schrijven 'slechts' 63 geleverd), het is hier én in de rest van de wereld wel de best verkopende Maserati. Circa de helft van alle nieuwe Maserati's is tegenwoordig een Levante en het model heeft de verkopen van het merk opgestuwd naar 50.000 stuks per jaar. Nog altijd niet de aantallen die de Italianen voor ogen hadden, maar dat komt vooral doordat de Ghibli-verkopen tegenvallen. Nee, die Levante doet het goed.
UPDATES
Wat kleine wijzigingen waren voor ons reden genoeg om hernieuwd met de auto kennis te maken. Hij heeft nu elektronische stuurbekrachtiging en een semi-autonome rijstrookassistent. Daarnaast is het multimediasysteem verbeterd doordat onder meer Apple Carplay en Android Auto zijn toegevoegd. De nieuwe besturing geeft wat rust, omdat het alles wegfiltert wat niet nodig is, maar tegelijkertijd wél feedback geeft waar dat noodzakelijk is. De SUV is nog altijd uitgesproken dynamisch, al voelt hij wat te groot om het niveau van een Cayenne te halen. Dankzij de standaard luchtvering kan de bodemvrijheid met een marge van 5,5 cm variëren tot een maximum van 25 cm. Dit is één van redenen waarom de Maserati verbazingwekkend goed presteert in het terrein. De manier waarop de Levante desnoods op twee wielen door moddergeulen ploetert en gladde heuvels bedwingt, wordt door Duitse concurrenten niet geëvenaard. Het is een kwaliteit die je niet verwacht van een GT-SUV, zoals de Italianen hun auto hebben gedoopt.
In zijn totaliteit wil het merk met de Levante vooral met dynamiek en styling een alternatief bieden voor de technisch verder gevorderde concurrentie. Ondertussen faalt de auto zelf eigenlijk op geen enkel gebied. Hij zal alleen op punten vergelijkingen verliezen met de top, hoewel een Range Rover Sport veel dichterbij hem staat dan je zou denken. Voor vermogende fans is de Levante daarom reden genoeg om eens out-of-the-box te denken.
En dat voor de best verkochte Maserati ? Wat dan zeggen van de rest van de productie ?
Zelf ik heb er maar 2 op straat gezien...
Yup, akkoord. Moet eerlijk zijn dat ik minder en minder Ghibli's ook zie... Heeft natuurlijk ook met fiscus te maken, 70% van de verkochte auto's in het "hogere business segment" vorig jaar waren plug-ins. BMW en Porsche hebben zowat de ganse markt aangeslagen.
Ik was vrij tevreden van mijn Ghibli, maar eigenlijk (helemaal) niet van de dealer (FMA Antwerpen). Maar in de huidige, fiscale, omstandigheden, zou het voor mij ook geen optie meer zijn.
Naar het schijn lijkt deze auto het niet bepaald goed te doen in verkoop aantallen.
Misschien kan een restyle en rebadge naar een Alfa Romeo model helpen in de verkoop aantallen.
Dan dubbel gebruik met de Stelvio, waarvan wij nog niet mogen zeggen dat er veel zijn in het straatbeeld. Ik woon dicht bij een performante Fiat-Alfa dealer, hier in de buurt heeft hij er ook nog niet veel van verkocht, nochtans is de Stelvio veel goedkoper.
De Levante heeft in zijn segment te veel zware concurrenten. Imago is daar het voornaamste....
Comment