Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Er zijn veel mensen die (nog) niet aan de EV willen, dat is hun goed recht.
    Hybrides zie ik niet echt doorbreken, als je voldoende batterij en motorvermogen hebt voor 150 km puur elektrisch te rijden, moet je wel heel veel techniek meesleuren om dan die 10% nog te overbruggen.
    Terwijl je ook kan snelladen en batterijen goedkoper worden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Er zijn veel mensen die (nog) niet aan de EV willen, dat is hun goed recht.
      Hybrides zie ik niet echt doorbreken, als je voldoende batterij en motorvermogen hebt voor 150 km puur elektrisch te rijden, moet je wel heel veel techniek meesleuren om dan die 10% nog te overbruggen.
      Terwijl je ook kan snelladen en batterijen goedkoper worden.
      Ik denk er zelf ook zo over, maar dat is schijnbaar waar de autofabrikanten aan werken.

      Comment


      • dubbel

        Comment




        • Om jouw redenering en berekening te volgen :
          Indien je pak wekelijks 165 km moet rijden, zou je nog liever 15 km voor je bestemming bijladen, dan "heel veel techniek meesleuren" ?

          Comment


          • Ik zou in dat geval een auto met iets grotere range kopen: de meeste EV’s halen dik 250 km, bv de renault zoe.
            met een VW e-up is 165 niet haalbaar, dan zou je een snellader op je traject moeten hebben, en die zijn niet dik gezaaid in belgie

            Comment


            • Sommige PHEV’s zijn wel interessant, bv de MB A250e .

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                Om jouw redenering en berekening te volgen :
                Indien je pak wekelijks 165 km moet rijden, zou je nog liever 15 km voor je bestemming bijladen, dan "heel veel techniek meesleuren" ?
                Gewoon ergens midden in de week op het werk of thuis aan de kabel hangen.
                BMW 420dA : >>>

                Comment


                • Ja, dat lijkt me logisch, Bert, maar ik bedoelde dus met wekelijks niet per week in totaal maar 1x in de week in 1 keer :-)

                  "als je voldoende batterij en motorvermogen hebt voor 150 km puur elektrisch te rijden, moet je wel heel veel techniek meesleuren om dan die 10% nog te overbruggen."

                  Als je dus in 1x 165 km moet rijden, zou sunking blijkbaar liever telkens 15 km voor de finish nog even gaan bijladen dan 'heel veel techniek meesleuren' ..

                  Comment


                  • nee ik heb toch gezegd dat ik in zo'n geval voor een iets grotere accu zou gaan.
                    EV's met 150 km range, da's iets van 5 jaar geleden.
                    De prijs van de batterijen zakt stilaan tot onder een punt waarop het niet meer interessant is om nog een verbrandingsmotor bij in te steken want die kost ook geld.
                    ik rijd nu sinds zo'n maand of 8 elektrisch (allerlei wagens, gaande van zoe tot tesla), en heb idd al wel voorgehad dat ik niet terug thuis geraakte zonder bij te laden onderweg, maar dat waren dan meestal trips naar nederland en daar heb je een prima snellaadnetwerk (fastned). Het volstond toen om 15 minuten te laden en ik raakte terug thuis (je tankt dan bv 60 km range bij op 10 minuten, genoeg om thuis te raken). op een trip 400 km valt dat nog wel te overzien.
                    ook eens gehad dat ik met een renault zoe van gent naar antwerpen reed, dan naar brussel, dan naar mechelen en dan terug naar gent. die haalt 200 km (oud model zoe) maar moest dus in totaal iets meer doen. ik moest dus in 1 van die steden kunnen laden (1 uur aan een trage laadpaal volstond). maar in antwerpen waren de laadpunten bezet, in brussel werkte ze niet met de laadpas die ik had, en dan in mechelen stonden er ICE's geparkeed aan de paal die ik in gedachte had. dus dan maar gezocht naar een andere paal en gelukkig gevonden, dat heeft me 10 minuten gekost (en wel wat stress).
                    voor een lange trip op vakantie zijn veel EV's nog net ontoereikend, omdat er onvoldoende snelladers zijn in een aantal landen. met tesla heb je hier geen last van. vandaag nog teruggereden van spanje naar huis. vertrokken met 80 % batterij, moest 1150 km doen ofzo. in totaal 4 keer gestopt om te laden (en meestal dan ook iets te weten), 3x 20 minuten en 1x een half uur. zonder te hoeven laden zouden we mss 2x een half uur gestopt zijn om te eten en tanken duurt ook +/- 5 minuten, dus het scheelt in totaal 25 minuten in reistijd. het vergt wel wat planwerk maar de apps (ABRP) en het navigatiesysteem van tesla helpen je hier prima bij.
                    Last edited by sunking; 12/07/2020, 23:32.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      nee ik heb toch gezegd dat ik in zo'n geval voor een iets grotere accu zou gaan.
                      EV's met 150 km range, da's iets van 5 jaar geleden.
                      j.
                      Als je nu eentje koopt zou ik enkel kopen met een range boven 500 km zodat je thuis kan laden en niet meer buiten . Pas in 2023 gaan de problemen beginnen komen. Tot nu toe zijn EV's voor de happy few die 60 tot 100 K kunnen neertellen. Ik verwacht vanaf volgend jaar de eerste betaalbare modellen met middenklasse aan ruime. Zoals de Mustang mach E ( geen koekendozen zoals een ZOE).
                      Nu geen enkel probleem mits planning om naar Spanje te rijden. (alhoewel ik mij beelden herrinner van de wintervakantie's waar tesla's meer dan 2 uur moesten aanschuiven om te laden onderweg naar Oostenrijk. De explotie gaat maar komen als enkel nog ev's als bedrijfswagen kunnen afgetrokken worden. Brussel wil het tegen 2023 er door krijgen. En dan heb je onmiddelijk een ander verhaal. Nu haal je 1% aan Ev's dan zal het naar 50% gaan. Ik wil niet de rijen ev's zien staan die dan gaan wachten om te laden. Dus ik zou zeggen wees vooruitziend en zorg voor voldoende range als je koopt. Anders ga je binnen 3 jaar veel staan vloeken in de rij wachtende.
                      Last edited by carman; 13/07/2020, 00:15.

                      Comment


                      • Ze hadden al wat model s, nu ook 3




                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          Gewicht? Daar heb ik niks van ingesteld. Maakt ook niet zo veel uit, wind doet veel meer. Als je extra gewicht heb ga je bergop meer verbruiken en bergaf minder. ABRP houdt ook rekening met batterij degradatie, standaard 5%, nu de mijne is nog nieuw dus ik heb nog maximale range. Kwam altijd toe met 20% batterij over.. verbruik zat rond de 170 wh/km terwijl de wind tegen zat. morgen terug naar BE, benieuwd hoe het dan gaat gaan, wind gaat ook weer licht tegen zitten.
                          Er is toch een mogelijkheid om extra gewicht bij je wagen te berekenen? Als er verschil is tussen 18" en 19" wielen dan zal het (extra) gewicht in de wagen (en die kan toch wel redelijk wat oplopen) en ook wel een belangrijk aspect zijn veronderstel ik anders gaan ze die mogelijkheid niet opnemen in hun routeplanner.
                          Jou retour zal verhoudingsgewijs gemakkelijker verlopen en minder verbruik vragen vermits je van Spanje naar België "bergafwaarts" rijdt.
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            Ze hadden al wat model s, nu ook 3




                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                            Voor rond de kerktoren te rijden kan dat nog wel.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                              vermits je van Spanje naar België "bergafwaarts" rijdt.
                              tenzij je op zeeniveau zit natuurlijk, en san sebastian is de kust

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                                tenzij je op zeeniveau zit natuurlijk, en san sebastian is de kust
                                Antwerpen ligt lager dan San Sebastian, net als Amsterdam/Schiphol lager ligt dan Antwerpen.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • das wat muggezifeten he

                                  amsterdam -2, antwerpen 10 en san sebastian 6...daar zou je minder van moeten merken dan de zuidwesterwind die overwegend heerst

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                                    De explotie gaat maar komen als enkel nog ev's als bedrijfswagen kunnen afgetrokken worden. Brussel wil het tegen 2023 er door krijgen. En dan heb je onmiddelijk een ander verhaal. Nu haal je 1% aan Ev's dan zal het naar 50% gaan. Ik wil niet de rijen ev's zien staan die dan gaan wachten om te laden. Dus ik zou zeggen wees vooruitziend en zorg voor voldoende range als je koopt. Anders ga je binnen 3 jaar veel staan vloeken in de rij wachtende.
                                    1. Die Tesla's die in Duitsland stonden te wachten waren van de minder slimme Teslarijders. Ik ken mensen die dat week-end met de Tesla naar Oostenrijk zijn gereden en nergens hebben moeten wachten. Maar rekenen op laden in de sowieso allerdrukste laadstations in Duitsland op zo'n piekdag is ook niet echt slim.
                                    2. Je komt er ook met minder hoor. Trage laadpalen zijn er meer dan genoeg (10-20kW). Dus 300 km rijden naar bestemming, wagen aan laadpaal hangen en enkele uurtjes later terug vertrekken met een volle accu
                                    BMW 420dA : >>>

                                    Comment


                                    • pff ja zelfs 100 meter hoogteverschil doet er niet veel toe op een trip van 1000 km hoor. en het gewicht van de passagiers en bagage... misschien speelt het een kleine rol, maar zeker niet in die mate dat je wel of niet de volgende supercharger haalt. en het laden gaat zo snel, dat je een klein meerverbruik niet echt voelt in de benodigde laadtijd. het is gewoon zaak om altijd van +/- 10% naar +/- 70 % te laden, dat gaat het snelste. maar meestal hadden we nog niet gedaan met eten op 70%, of moest er nog geen iemand naar de wc, of nog geen zin om terug in de auto te stappen, waardoor we toch meestal op 80-90% uitkwamen en we met 20-30% op de volgende locatie aankwamen. dan kan je ook gewoon goed doorrijden zonder op het verbruik te letten.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                                        1. Die Tesla's die in Duitsland stonden te wachten waren van de minder slimme Teslarijders. Ik ken mensen die dat week-end met de Tesla naar Oostenrijk zijn gereden en nergens hebben moeten wachten. Maar rekenen op laden in de sowieso allerdrukste laadstations in Duitsland op zo'n piekdag is ook niet echt slim.
                                        2. Je komt er ook met minder hoor. Trage laadpalen zijn er meer dan genoeg (10-20kW). Dus 300 km rijden naar bestemming, wagen aan laadpaal hangen en enkele uurtjes later terug vertrekken met een volle accu
                                        het laadnetwerk zal nog moeten uitgebreid worden als er echt veel EV's bijkomen, maar ik zie geen reden waarom dat niet zou gebeuren. als er vraag is, komt het aanbod ook wel, zolang het maar rendabel is voor de aanbieders.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          das wat muggezifeten he

                                          amsterdam -2, antwerpen 10 en san sebastian 6...daar zou je minder van moeten merken dan de zuidwesterwind die overwegend heerst
                                          Niks muggenziften, realiteit. Ik rij al jaren met minder verbruik/goedkoper naar Schiphol dan omgekeerd. Nog NOOIT heb ik minder verbruikt tussen Amsterdam > Antwerpen dan wel Antwerpen > Amsterdam, en dan spreken we van hieruit over amper 178 km. Windrichting zal zeker en vast ook hierin wel een rolspelen dat is waar maar ik veronderstel dat het elektrisch rijden hieraan nog gevoeliger zal zijn dan met een ICE-voertuig.
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X