Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Amerikaanse auto's hebben nu toch nooit bekend gestaan om hun goede bouwkwaliteit?
    Het is niet voor niets dat een VW Passat daar pakken goedkoper is dan hier: ander model, groter, met goedkoper interieur.
    Ik denk dat ik persoonlijk ook liever een China Model 3 zou hebben dan een US.

    Comment


    • Ik vind het vooral bijzonder grappig om de eerste 10 pagina's van dit topic nog eens door te lezen. Deze wagen werd toen weggelachen '4 jaar voor die eerste 300 000 Tesla Model 3 zullen gemaakt worden" 'Geen bedreiging voor klassieke producenten".
      Tommie1 had het duidelijk bij het rechte eind, wanneer we nu 4 jaar later de balans opmaken. Tesla verkocht alleen vorig jaar 367500 Model 3 en de Model 3 verkoopt in de VS véél beter dan de Mercedes C, BMW 3 en Audi A4 samen. BMW en Mercedes zijn meer dan 30% van hun sales in dit segment verloren ind e VS en er zijn in 2019 meer Model 3 geproduceerd dan BMW 3 + 4 samen.
      BMW 420dA : >>>

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
        Ik vind het vooral bijzonder grappig om de eerste 10 pagina's van dit topic nog eens door te lezen. Deze wagen werd toen weggelachen
        Hahaha, idd! Zo zijn hier bij 'nieuwe auto's' wel meer topics en niet alleen bij de EV's. Eerst afkraken en dan aanbidden, zal wel normaal zijn zeker?

        Als volgend slachtoffer tip ik op de nieuwe BMW 4-serie

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
          Ik vind het vooral bijzonder grappig om de eerste 10 pagina's van dit topic nog eens door te lezen. Deze wagen werd toen weggelachen '4 jaar voor die eerste 300 000 Tesla Model 3 zullen gemaakt worden" 'Geen bedreiging voor klassieke producenten".
          Tommie1 had het duidelijk bij het rechte eind, wanneer we nu 4 jaar later de balans opmaken. Tesla verkocht alleen vorig jaar 367500 Model 3 en de Model 3 verkoopt in de VS véél beter dan de Mercedes C, BMW 3 en Audi A4 samen. BMW en Mercedes zijn meer dan 30% van hun sales in dit segment verloren ind e VS en er zijn in 2019 meer Model 3 geproduceerd dan BMW 3 + 4 samen.
          Bedankt!
          Het is inderdaad sneller gegaan dan verwacht.
          Mijn mond is een jaar of 3 geleden open gegaan toen ik cijfers zag dat Model S meer verkocht werd dan Merc S, BMW 7 én A8 SAMEN.
          Vele zwartkijkers over EV moeten hun ongelijk toegeven. Batterijen gaan langer mee dan verwacht, ze degraderen véél trager dan gedacht. Laden gaat alsmaar sneller, en een EV is perfect bruikbaar om ook langere ritten op vakantie te doen.


          Ik volg Bjorn Nyland op Youtube. Als je dan kijkt hoe hij een 1000km challenge doet, dan zie je dat een electrische auto ook voor langere afstanden perfect bruikbaar is als de laadinfrastructuur aanwezig is. En op die challenge is Tesla momenteel compleet buiten competitie met een tijd van 10h in Noorwegen inclusief de laadstops. (starten met volle batterij, snelheden van 100-130km/h).

          Maar laat ons eerlijk zijn. Wie van ons heeft regelmatig een snellader nodig?
          Enkel op dagen dat je 300km doet (dat is met de Model 3 een realistische range) zal je met een bijna lege batterij thuis komen.
          En als je dan op 10h zo'n 60kWh wil bijladen, dan kom je niet toe met de 'granny' charger, tenzij je de dag nadien veel minder gaat rijden.

          Maar voor een gemiddelde Belg die 15k per jaar doet is laden in het weekend al genoeg aan een gewoon stekkerke.

          Ik blijf deze markt volgen, en zie dat in EU nogal wat merken inzetten op de 'betere' plug in hybrid. Die zou ca 100km kunnen rijden puur electrisch, maar toch nog een benzinemotor aan boord hebben. Dat kan voor veel mensen werken, maar dan ben je wel elke dag verplicht om te laden. Zonder eigen oprit (stadsbewoners) wordt dat ook moeilijk omdat het niet echt realistisch is om te verwachten dat elke parkeerplaats van een stekker voorzien wordt. Ik vrees dat ze daar weeral op een verkeerd paard wedden. Die auto's gaan ook niet zo veel goedkoper zijn omdat je systeem complex is. Je hebt dan zowel batterij, electromotor, automaat als benzinemotor nodig. Het enige verschil is dat de batterij kleiner is dan die van een EV, maar ook een versnellingsbak en benzinemotor kost geld.

          En kijk naar de andere merken momenteel die een full EV aanbieden. Het gaat vooruit, maar zeker niet op niveau van Tesla.

          eTRON: mooi afgewerkt, maar verbruikt 50% meer dan een S of X. Laadsnelheid is dan weer wel OK.
          Polestar 2: ook mooi afgewerkt, software niet klaar, en verbruikt 30% meer dan Model 3. Laadsnelheid is trager dan Model3

          De enige die technologisch (puur drivetrain) op deftig niveau komt wat verbruik, rijbereik én laden betreft is de Taycan, maar aan een prijs van 2x de Model S.
          ID3 schijnt goed te zitten, alleen valt de laadsnelheid van de 58kWh batterij wat tegen, maar voor de rest ook bruikbaar op middellange afstanden.

          Ik verwacht dat de productie van batterijen de grote bottleneck gaat worden, maar ook daar gaat de ontwikkeling snel. Minder kobalt nodig, hogere densiteit van energie, langere levensduur en lagere kosten.
          De 150€ per kWh ligt binnen bereik, en dat was nog geen 3 jaar geleden nog meer dan 300€.

          Vannacht is Tesla's Battery Day. Ik ben alvast benieuwd wat Musk gaat vertellen.



          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Vannacht is Tesla's Battery Day. Ik ben alvast benieuwd wat Musk gaat vertellen.
            LANGETERMIJNVISIE

            MUSK VREEST ACCUTEKORT DOOR GROEI TESLA

            Elon Musk vreest dat er in 2022 een tekort aan batterijcellen gaat ontstaan als Tesla niet zelf actie onderneemt, dat schrijft de uitgesproken topman op Twitter. Volgens Musk kunnen leveranciers het tempo waarmee Tesla momenteel groeit niet bijbenen.

            Later vandaag gaat Tesla op 'Battery Day' naar verwachting iets onthullen, maar Musk tempert de verwachtingen en stelt dat de technologie die onthuld gaat worden vooral gericht is op de lange termijn. Volgens de topman kunnen leveranciers als Panasonic, LG en CATL het tempo waarmee Tesla groeit niet bijbenen. Musk schrijft op Twitter dat hij de inkoop van batterijcellen bij externe partijen niet wil terugdringen, maar alleen maar verder wil verhogen. Hij stelt dat hierdoor na 2022 een 'significant tekort' wordt verwacht. "Ondanks het feit dat onze leveranciers op maximale snelheid draaien, voorzien we nog steeds een tekort voor 2022 en verder als we niet zelf ook actie ondernemen", aldus Musk. Wat hij daarmee precies bedoelt is nog niet helemaal duidelijk, maar vermoedelijk gaat de onthulling hierin een rol spelen. Tesla groeit momenteel als kool. Musk wil dit halfjaar een afleveringsrecord van 500.000 auto's gaan neerzetten, een doel waarvoor hij zijn personeel heeft aangespoord nog harder te werken. De positie van Tesla als marktleider op het gebied van EV's staat steeds verder onder druk, nu de gevestigde orde eveneens op stoom is geraakt met de uitrol van elektrische modellen.

            Vandaag organiseert Tesla het event 'Battery Day', waarop de fabrikant vermoedelijk een nieuwe technologie op accugebied gaat onthullen. Musk probeert op Twitter de verwachtingen echter te temperen. Hij schrijft dat de onthulling vooral de productie op lange termijn van de Roadster, Cybertruck en Semi aangaat. De te onthullen technologie zal volgens Musk namelijk pas tegen 2022 in massa geproduceerd kunnen worden. Volgens hem is de schaalvergroting van de productie van nieuwe technologie extreem ingewikkeld. "De machine die de machine maakt is veel moeilijker dan de machine zelf", zegt Musk daarover. Voorafgaand aan 'Battery Day' steeg de aandelenkoers van Tesla geleidelijk, maar door de tweets van Musk is de beurswaarde weer met ruim 4,5% gedaald. Later vandaag zal Tesla zijn plannen voor de toekomst dus definitief uit de doeken doen.

            Bron: Autoweek



            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Vorige week op roadtrip geweest naar Munchen en Wenen met de model 3 en tja dat is weer geweldig goed meegevallen dankzij de superchargers, de autopilot en het lage verbruik.
              Kort samengevat: het laden via super chargers gaat zo vlot dat we de moeite niet deden om nog een trage laadpaal te zoeken bij onze bestemming.
              Bv in Munchen toegekomen met 25% batterij over, in de parking bij het hotel stonden laadpunten maar die werkten helaas niet met de 2 pasjes die ik heb (plugsurfing en allego).
              Ach geen probleem, auto daar laten staan en toen we door reden naar wenen bij de eerste super charger bijgeladen. want van 10 naar 70% doe je op 20 minuten, ok dan kan je even naar de WC en een drankje kopen en dan nog wel 10 minuten duimen draaien.
              Vooral handig bij de superchargers is dat je gewoon de kabel insteekt en hij weet over welke auto het gaat en de betaling automatisch geregeld wordt.

              Bij ionity hebben we ook 2 keer geladen, maar het betalen via de app is toch vrij omslachtig en de tweede keer werkte het niet via paypal waardoor ik 3 keer 80 euro betaald heb maar de ionity app niet door had dat het gelukt was :/ (hopelijk krijg ik het geld terug..). Via bankkaart ging het dan wel gelukkig (maar dan moest ik mijn kaartlezer bovenhalen: via de bank app ging ook niet. gelukkig heb ik die altijd bij in t buitenland).

              Bij de terugkeer hebben we weer in munchen overnacht en er nog een dag doorgebracht, we zijn daar dan om 17u vertrokken richting Gent (840 km), hopende om rond 2u thuis te zijn (noem het ook een kleine 1000 km challenge).
              We vetrokken daar met (slechts) 40% batterij, maar zoals gezegd is dat dus niet echt een probleem.
              Aangekomen om 18u bij de supercharger in Ulm, daar is een vrij deftig restaurant dus daar hebben we dik 50 minuten gezeten, intussen was de batterij al terug tot 98% geladen.
              Om thuis te komen hadden we dan nog 1 lange of 2 korte super charger stops nodig, 2 korte leek mij beter want we moesten niet meer eten.
              Helaas de afrit voor de eerste super charger gemist, waren niet echt aan het opletten. Effe gekeken hoe we dat konden oplossen, 50 km verder was een Ionity lader, dus dan maar tot daar gereden, wetende dat Ionity ook sneller laadt en op een snelwegparking zit. Helaas daar dus zitten sukkelen met de betaling waardoor we 5 minuten verloren zijn. We hebben er 18 minuten geladen waardoor we terug iets van een 65% batterij hadden, genoeg om de supercharger in Zolder te halen. Daar dan nog een kwartier geladen, ook tot iets van een 60%, en dat was genoeg om in Gent te geraken. moest nog een maat afzetten in Leuven, heeft ook iets van een 20 minuten gekost, en in Gent aangekomen om 2u30.

              Veel gecruised op 150 km/h met autopilot, da's de hoogste snelheid dat hij zelf kan sturen. Het was pikdonker want er was geen maanlicht en de duitse snelwegen zijn niet verlicht. Daarbij viel op dat de koplampen van de model 3 niet ver schijnen, maar de autopilot kon zelf toch goed de lijnen zien. Bij knooppunten en wegenwerken zelf moeten sturen en dan grootlicht moeten gebruiken, anders zag je echt geen steek.
              Bij 150 km/h valt het verbruik nog goed mee met +/- 190 wh / km (polestar 2 verbruik al meer dan 200 bij 120 km/h)

              Het rijden zelf gaat echt super smooth, comfortabel en super prestaties, mijn reisgenoot was erg onder de indruk van de model 3.
              Last edited by sunking; 22/09/2020, 20:39.

              Comment




              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                Daarbij viel op dat de koplampen van de model 3 niet ver schijnen, maar de autopilot kon zelf toch goed de lijnen zien. Bij knooppunten en wegenwerken zelf moeten sturen en dan grootlicht moeten gebruiken, anders zag je echt geen steek.

                Zal de reden van het nieuwe koplamp design wel zijn.

                Comment


                • Amai sunking, dat klinkt geweldig positief!
                  Mijn leasecontract loopt in mei af en dus al eens stilaan aan het rondkijken naar een opvolger (tenzij deze een jaartje wordt verlengd wegens te weinig km gereden).
                  De model 3 LR is echt wel een kanshebber. Volgende week een afspraak met Stroohm om eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn met ons leasebudget, TCO eens vergelijken, enz.
                  Maar de signalen die ik hoor van mensen die hem hebben zijn toch wel heel positief.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    ..geweldig goed meegevallen.


                    in de parking bij het hotel stonden laadpunten maar die werkten helaas niet met de 2 pasjes die ik heb (plugsurfing en allego).

                    auto daar laten staan

                    nog wel 10 minuten duimen draaien.

                    betalen via de app is toch vrij omslachtig

                    de tweede keer werkte het niet via paypal waardoor ik 3 keer 80 euro betaald heb maar de ionity app niet door had dat het gelukt was :/ (hopelijk krijg ik het geld terug..).

                    dan moest ik mijn kaartlezer bovenhalen: via de bank app ging ook niet.

                    daar hebben we dik 50 minuten gezeten,

                    Om thuis te komen hadden we dan nog 2 stops nodig,

                    Helaas de afrit voor de eerste super charger gemist,

                    dan maar tot daar gereden,

                    Helaas daar dus zitten sukkelen met de betaling waardoor we 5 minuten verloren zijn.

                    Daar dan nog een kwartier geladen,

                    Daarbij viel op dat de koplampen van de model 3 niet ver schijnen,

                    dan grootlicht moeten gebruiken, anders zag je echt geen steek..

                    Blijkbaar een leuke rit gehad :-D
                    Niet voor mij zo iets, danku.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                      Mijn mond is een jaar of 3 geleden open gegaan toen ik cijfers zag dat Model S meer verkocht werd dan Merc S, BMW 7 én A8 SAMEN.

                      Oh :-O

                      Ik wist niet dat Tesla S in dezelfde klasse zit van en vergelijkbaar is met deze andere die jij opnoemt.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten
                        Amai sunking, dat klinkt geweldig positief.
                        lol

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten


                          Blijkbaar een leuke rit gehad :-D
                          Niet voor mij zo iets, danku.
                          mooie selectieve lezing.
                          Met 'auto laten staan' bedoelde ik dat ik geen zin had om een andere laadpaal te zoeken in de buurt, omdat ik wist dat we wel tot aan de volgende supercharger zouden geraken.
                          waar het op neer komt: superchargers zijn handiger dan andere laadpalen en eig kan je die andere palen links laten liggen. de stop van 50 minuten was omdat we in het restaurant gegeten hebben, op een zonnig terrasje. was idd aangenaam. we hoefden daar geen 50 min te laden, normaal zou je doorrijden na 20-30 minuten want dan zit je aan 80% en daarboven zakt de laadsnelheid.
                          Afrit missen was mijn fout (kan je met ICE ook hebben en dan moet je ook op zoek naar het volgende tankstation en hopen dat je dat nog haalt)

                          Ik ben niet gewoon om in Duitsland in de donkere te rijden, maar t was echt stikdonker (groot contrast met belgie), je zou met een andere wagen wellicht ook grootlicht moeten gebruiken (dat wel zeer veel licht gaf bij de Tesla overigens).
                          Jammer idd van Ionity, die moeten hun zaakjes nog wat meer stroomlijnen, of mss kan ik zelf mijn kredietkaart permanent koppelen in de app. Bij fastned heb ik nog nooit zulke problemen gehad.
                          Last edited by sunking; 22/09/2020, 23:05.

                          Comment


                          • Ik ben nu wel gewoon om s'nachts door Duitsland te rijden, nooit problemen gehad met de xenon's van mijn A4 of led lampen van de Leon en T-Roc.

                            Kan zijn dat die van de Tesla gewoon niet sterk genoeg zijn, misschien eigen aan Amerikaanse wagens? De Dodge Ram van men buur zijn leds vallen hem ook tegen.

                            Comment


                            • Ik heb ook niet de beste ogen (geopereerd wegens sterke bijziendheid), mss dat ik daarom in de donkere ook iets minder zie dan een gemiddelde mens.
                              Ik pak al lang xenon of Led op mijn wagens, want bv. de standaard halogeen koplampen van een VW golf zijn ook maar poverkes.
                              In Belgie op de snelweg heb ik nooit last want de wegen zijn hier rijkelijk verlicht.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                Vorige week op roadtrip geweest naar Munchen en Wenen met de model 3 en tja dat is weer geweldig goed meegevallen dankzij de superchargers, de autopilot en het lage verbruik.
                                Kort samengevat: het laden via super chargers gaat zo vlot dat we de moeite niet deden om nog een trage laadpaal te zoeken bij onze bestemming.
                                Bv in Munchen toegekomen met 25% batterij over, in de parking bij het hotel stonden laadpunten maar die werkten helaas niet met de 2 pasjes die ik heb (plugsurfing en allego).
                                Ach geen probleem, auto daar laten staan en toen we door reden naar wenen bij de eerste super charger bijgeladen. want van 10 naar 70% doe je op 20 minuten, ok dan kan je even naar de WC en een drankje kopen en dan nog wel 10 minuten duimen draaien.
                                Vooral handig bij de superchargers is dat je gewoon de kabel insteekt en hij weet over welke auto het gaat en de betaling automatisch geregeld wordt.

                                Bij ionity hebben we ook 2 keer geladen, maar het betalen via de app is toch vrij omslachtig en de tweede keer werkte het niet via paypal waardoor ik 3 keer 80 euro betaald heb maar de ionity app niet door had dat het gelukt was :/ (hopelijk krijg ik het geld terug..). Via bankkaart ging het dan wel gelukkig (maar dan moest ik mijn kaartlezer bovenhalen: via de bank app ging ook niet. gelukkig heb ik die altijd bij in t buitenland).

                                Bij de terugkeer hebben we weer in munchen overnacht en er nog een dag doorgebracht, we zijn daar dan om 17u vertrokken richting Gent (840 km), hopende om rond 2u thuis te zijn (noem het ook een kleine 1000 km challenge).
                                We vetrokken daar met (slechts) 40% batterij, maar zoals gezegd is dat dus niet echt een probleem.
                                Aangekomen om 18u bij de supercharger in Ulm, daar is een vrij deftig restaurant dus daar hebben we dik 50 minuten gezeten, intussen was de batterij al terug tot 98% geladen.
                                Om thuis te komen hadden we dan nog 1 lange of 2 korte super charger stops nodig, 2 korte leek mij beter want we moesten niet meer eten.
                                Helaas de afrit voor de eerste super charger gemist, waren niet echt aan het opletten. Effe gekeken hoe we dat konden oplossen, 50 km verder was een Ionity lader, dus dan maar tot daar gereden, wetende dat Ionity ook sneller laadt en op een snelwegparking zit. Helaas daar dus zitten sukkelen met de betaling waardoor we 5 minuten verloren zijn. We hebben er 18 minuten geladen waardoor we terug iets van een 65% batterij hadden, genoeg om de supercharger in Zolder te halen. Daar dan nog een kwartier geladen, ook tot iets van een 60%, en dat was genoeg om in Gent te geraken. moest nog een maat afzetten in Leuven, heeft ook iets van een 20 minuten gekost, en in Gent aangekomen om 2u30.

                                Veel gecruised op 150 km/h met autopilot, da's de hoogste snelheid dat hij zelf kan sturen. Het was pikdonker want er was geen maanlicht en de duitse snelwegen zijn niet verlicht. Daarbij viel op dat de koplampen van de model 3 niet ver schijnen, maar de autopilot kon zelf toch goed de lijnen zien. Bij knooppunten en wegenwerken zelf moeten sturen en dan grootlicht moeten gebruiken, anders zag je echt geen steek.
                                Bij 150 km/h valt het verbruik nog goed mee met +/- 190 wh / km (polestar 2 verbruik al meer dan 200 bij 120 km/h)

                                Het rijden zelf gaat echt super smooth, comfortabel en super prestaties, mijn reisgenoot was erg onder de indruk van de model 3.
                                Klinkt goed, leuk verslagje. Thx for sharing!
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  Ik heb ook niet de beste ogen (geopereerd wegens sterke bijziendheid), mss dat ik daarom in de donkere ook iets minder zie dan een gemiddelde mens.
                                  Ik pak al lang xenon of Led op mijn wagens, want bv. de standaard halogeen koplampen van een VW golf zijn ook maar poverkes.
                                  In Belgie op de snelweg heb ik nooit last want de wegen zijn hier rijkelijk verlicht.
                                  absoluut eens, halogeen bij de MK7 Golf is bedroevend. We hebben een tijdje er twee gehad één met de xenon en één zonder.


                                  -----------

                                  Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik liever rij zonder straatverlichting dan met. Ik hou het langer vol als het compleet donker is.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                    Oh :-O

                                    Ik wist niet dat Tesla S in dezelfde klasse zit van en vergelijkbaar is met deze andere die jij opnoemt.
                                    Qua status voor jou blijkbaar niet, maar als het gaat over budget (auto's van 80k+), dan zeker wel.
                                    Het aantal mensen dat 80k+ vrij heeft en aan een auto wil geven is niet zo heel groot, en dit is een zeer fel bevochten segment omdat er zo'n mooie marges gemaakt worden.

                                    Als Tesla daar dan een pak van de koek komt opeisen, en er in slaagt, dan is dit wel een kleine revolutie.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Vorige week op roadtrip geweest naar Munchen en Wenen met de model 3 en tja dat is weer geweldig goed meegevallen dankzij de superchargers, de autopilot en het lage verbruik.
                                      Kort samengevat: het laden via super chargers gaat zo vlot dat we de moeite niet deden om nog een trage laadpaal te zoeken bij onze bestemming.
                                      Bv in Munchen toegekomen met 25% batterij over, in de parking bij het hotel stonden laadpunten maar die werkten helaas niet met de 2 pasjes die ik heb (plugsurfing en allego).
                                      Ach geen probleem, auto daar laten staan en toen we door reden naar wenen bij de eerste super charger bijgeladen. want van 10 naar 70% doe je op 20 minuten, ok dan kan je even naar de WC en een drankje kopen en dan nog wel 10 minuten duimen draaien.
                                      Vooral handig bij de superchargers is dat je gewoon de kabel insteekt en hij weet over welke auto het gaat en de betaling automatisch geregeld wordt.

                                      Bij ionity hebben we ook 2 keer geladen, maar het betalen via de app is toch vrij omslachtig en de tweede keer werkte het niet via paypal waardoor ik 3 keer 80 euro betaald heb maar de ionity app niet door had dat het gelukt was :/ (hopelijk krijg ik het geld terug..). Via bankkaart ging het dan wel gelukkig (maar dan moest ik mijn kaartlezer bovenhalen: via de bank app ging ook niet. gelukkig heb ik die altijd bij in t buitenland).

                                      Bij de terugkeer hebben we weer in munchen overnacht en er nog een dag doorgebracht, we zijn daar dan om 17u vertrokken richting Gent (840 km), hopende om rond 2u thuis te zijn (noem het ook een kleine 1000 km challenge).
                                      We vetrokken daar met (slechts) 40% batterij, maar zoals gezegd is dat dus niet echt een probleem.
                                      Aangekomen om 18u bij de supercharger in Ulm, daar is een vrij deftig restaurant dus daar hebben we dik 50 minuten gezeten, intussen was de batterij al terug tot 98% geladen.
                                      Om thuis te komen hadden we dan nog 1 lange of 2 korte super charger stops nodig, 2 korte leek mij beter want we moesten niet meer eten.
                                      Helaas de afrit voor de eerste super charger gemist, waren niet echt aan het opletten. Effe gekeken hoe we dat konden oplossen, 50 km verder was een Ionity lader, dus dan maar tot daar gereden, wetende dat Ionity ook sneller laadt en op een snelwegparking zit. Helaas daar dus zitten sukkelen met de betaling waardoor we 5 minuten verloren zijn. We hebben er 18 minuten geladen waardoor we terug iets van een 65% batterij hadden, genoeg om de supercharger in Zolder te halen. Daar dan nog een kwartier geladen, ook tot iets van een 60%, en dat was genoeg om in Gent te geraken. moest nog een maat afzetten in Leuven, heeft ook iets van een 20 minuten gekost, en in Gent aangekomen om 2u30.

                                      Veel gecruised op 150 km/h met autopilot, da's de hoogste snelheid dat hij zelf kan sturen. Het was pikdonker want er was geen maanlicht en de duitse snelwegen zijn niet verlicht. Daarbij viel op dat de koplampen van de model 3 niet ver schijnen, maar de autopilot kon zelf toch goed de lijnen zien. Bij knooppunten en wegenwerken zelf moeten sturen en dan grootlicht moeten gebruiken, anders zag je echt geen steek.
                                      Bij 150 km/h valt het verbruik nog goed mee met +/- 190 wh / km (polestar 2 verbruik al meer dan 200 bij 120 km/h)

                                      Het rijden zelf gaat echt super smooth, comfortabel en super prestaties, mijn reisgenoot was erg onder de indruk van de model 3.
                                      Je bevestigt exact wat ik ook begrijp uit de filmpjes van Bjorn Nyland.
                                      Als het verbruik ietwat redelijk is, en je kan snel laden onderweg, dan lukt het wel.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Oh :-O

                                        Ik wist niet dat Tesla S in dezelfde klasse zit van en vergelijkbaar is met deze andere die jij opnoemt.
                                        Aangezien mensen geen BMW7 en Mercedes S meer kopen, en in plaats daarvan eem Model S kopen, zitten ze dus wel in hetzelfde marktsegment.
                                        Vanuit jouw enge visie op mobiliteit en segmenten is dat misschien niet het geval, voor de mensen die ze écht kopen dus duidelijk wel
                                        BMW 420dA : >>>

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                                          Aangezien mensen geen BMW7 en Mercedes S meer kopen, en in plaats daarvan eem Model S kopen, zitten ze dus wel in hetzelfde marktsegment.
                                          Vanuit jouw enge visie op mobiliteit en segmenten is dat misschien niet het geval, voor de mensen die ze écht kopen dus duidelijk wel
                                          Tja, laat ons nu even niet hypocriet doen, hé: de enige reden daarvoor is fiscaal: 100% aftrekbaar, lagere VAA, geen belachelijk hoge BIV of rijtaks omwille van de vele pk's, geen accijnzen op electriciteit.
                                          Als je alle kosten bij elkaar rekent (TCO ken je toch?) dan is een Model S een pak goedkoper. En dus niet hetzelfde marktsegment. Zeker niet als je naar afwerkingskwaliteit, luxe gevoel,... kijkt

                                          Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X