Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

    Ik snap de redenering niet. Je wil nu geen plugin omdat in de toekomst EV's beter en goedkoper gaan worden ?
    Er zijn nu al zeer goede EV's en voor mij is het betaalbaar. Zeker omdat t fiscaal interessant, verbruik en onderhoud goedkoop is, en ik aan autodelen doe.
    En mijn bezwaren tegen PHEV's heb ik hier ook al geuit.
    Gewicht is even hoog dan van elektrisch, maar ge moet het wel doen met een minder krachtige elektromotor, bij een EV heb je permanent het volle vermogen te beschikking en moet er niet geschakeld worden van de ene aandrijflijn naar de andere (en er zit ook nog eens een versnellingsbak tussen).
    Tegen een elektrische aandrijving kan niks tegen op.

    Comment


    • Ik geloof ook niet echt in PHEV: dubbele techniek die kapot kan gaan, ICE motor die nog onderhoud nodig heeft en naar wat ik lees, toch bij verscheidene types niet altijd soepel overschakelen tussen EV en ICE rijden.
      Als je korte ritten maakt, kan je volledig EV rijden. Mooi, maar waarom sleur je dan dagelijks altijd die ICE motor mee?
      Als je veel lange ritten maakt, dan sleur je het gewicht van de batterijen en elektromotor mee wat slecht is voor het verbruik.
      Naar mijn mening zijn er slechts 3 redenen voor PHEVs:
      - voor personen die bang zijn voor het rijbereik van een EV
      - voor personen regelmatig korte afstanden rijden, maar ook zeer regelmatig een grotere afstand moeten rijden op korte tijd
      - voor fabrikanten die met de batterijcapaciteit van 1 EV, 4 PHEVs kunnen maken zodat ze meer voordeel hebben van de EU uitstootnormen voor fabrikanten.
      Verwacht dus dat de PHEV ons de komende jarendoor de strot geduwd gaat worden, want gemakkelijker om van een bestaand model een PHEV te maken dan een goede EV.

      Comment


      • Op zich wel een goed punt dat je met beperkte hoeveelheid grondstoffen meer PHEV's van een accu kunt voorzien.
        Maar met autodelen kan je dat probleem eig ook oplossen.
        Een VW E-up bv heeft een kleine batterij en is prima geschikt voor uw korte ritjes (150 km bereik in praktijk).
        Voor een korte rit neem ik een e-up, voor een lange de model 3.
        Last edited by sunking; 24/09/2020, 20:43. Reden: type: geen -> een

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Op zich wel geen goed punt dat je met beperkte hoeveelheid grondstoffen meer PHEV's van een accu kunt voorzien.
          Maar met autodelen kan je dat probleem eig ook oplossen.
          Een VW E-up bv heeft een kleine batterij en is prima geschikt voor uw korte ritjes (150 km bereik in praktijk).
          Voor een korte rit neem ik een e-up, voor een lange de model 3.
          geen of een ?

          Maar jij lijkt een heel wagenpark te hebben, dat hebben de meeste mensen niet!
          Autodelen is toch nog een ander paar mouwen. Als mensen dat zouden willen doen, dan hadden we heel wat problemen niet, maar persoonlijk zie ik dat toch ook niet zo zitten.

          Comment


          • da's waar, niet iedereen heeft die mogelijkheid, ik woon en werk in gent waardoor ik niet vaak een auto nodig heb en er zijn hier meerdere deelsystemen.
            allemaal bewuste keuzes wel, omdat ik het al lang zat was om dagelijks in de file te staan.

            maar ook als ge nu in een verkavelingske woont, veel gezinnen hebben 2 auto's, dan kunt ge met het budget van 1 PHEV wel een kleine EV en een grotere ICE wagen kopen voor de lange afstanden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Ik geloof ook niet echt in PHEV: dubbele techniek die kapot kan gaan, ICE motor die nog onderhoud nodig heeft en naar wat ik lees, toch bij verscheidene types niet altijd soepel overschakelen tussen EV en ICE rijden.
              Als je korte ritten maakt, kan je volledig EV rijden. Mooi, maar waarom sleur je dan dagelijks altijd die ICE motor mee?
              Als je veel lange ritten maakt, dan sleur je het gewicht van de batterijen en elektromotor mee wat slecht is voor het verbruik.
              Naar mijn mening zijn er slechts 3 redenen voor PHEVs:
              - voor personen die bang zijn voor het rijbereik van een EV
              - voor personen regelmatig korte afstanden rijden, maar ook zeer regelmatig een grotere afstand moeten rijden op korte tijd
              - voor fabrikanten die met de batterijcapaciteit van 1 EV, 4 PHEVs kunnen maken zodat ze meer voordeel hebben van de EU uitstootnormen voor fabrikanten.
              Verwacht dus dat de PHEV ons de komende jarendoor de strot geduwd gaat worden, want gemakkelijker om van een bestaand model een PHEV te maken dan een goede EV.
              Je vergeet een nog veel belangrijker argument contra de PHEV: altijd laden. Mijn collega's moeten iedere middag hun wagen opladen aan de laadpaal om 's avonds ook op electriciteit thuis te geraken. Ik rijd 100 km per dag, en kan gerust 2-3 dagen wachten met het laden van de wagen (ik probeer die zoveel mogelijk overdag te laden op mijn eigen zonne-energie, op mooie dagen rijd ik met de fiets naar 't werk :p)
              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                Ik geloof ook niet echt in PHEV: dubbele techniek die kapot kan gaan, ICE motor die nog onderhoud nodig heeft en naar wat ik lees, toch bij verscheidene types niet altijd soepel overschakelen tussen EV en ICE rijden.
                Als je korte ritten maakt, kan je volledig EV rijden. Mooi, maar waarom sleur je dan dagelijks altijd die ICE motor mee?
                Als je veel lange ritten maakt, dan sleur je het gewicht van de batterijen en elektromotor mee wat slecht is voor het verbruik.
                Naar mijn mening zijn er slechts 3 redenen voor PHEVs:
                - voor personen die bang zijn voor het rijbereik van een EV
                - voor personen regelmatig korte afstanden rijden, maar ook zeer regelmatig een grotere afstand moeten rijden op korte tijd
                - voor fabrikanten die met de batterijcapaciteit van 1 EV, 4 PHEVs kunnen maken zodat ze meer voordeel hebben van de EU uitstootnormen voor fabrikanten.
                Verwacht dus dat de PHEV ons de komende jarendoor de strot geduwd gaat worden, want gemakkelijker om van een bestaand model een PHEV te maken dan een goede EV.
                Daar vrees ik ook wat voor.

                Feit is... al de PHEV niet een pak goedkoper is dan de EV, dan gaat het grote publiek toch kiezen voor de EV.
                Wat nog roet in het eten kan strooien is gewoon productiecapaciteit.
                Wat doe je als je een auto wil en de PHEV staat binnen 3 weken op de stoep, en op de EV moet je 4-6 maand wachten.
                VW produceert nu ca 600 Id3 per dag, en in hetzelfde fabriek zal de ID4 gebouwd worden. Ze hopen binnen ca 6 maand de productie te verdubbelen naar 1200-1500 per dag. En dan komen er nog 2 Audi modellen bij....
                Maar om dat in perspectief te plaatsen, dat was zowat de capaciteit van Ford Genk voor Mondeo, Galaxy en SMax.

                Ik zou zeggen, VW, bouw nog maar een fabriekske om.

                Comment


                • Cupra El-Born gaat ook in Zwickau geproduceerd worden.
                  Maar ik denk niet dat fabrieken voor de auto's zelf het probleem gaat worden, eerder de batterijen.
                  Vandaar dat ik denk dat PHEV populairder gaat worden, zeker voor Europese fabrikanten.

                  Comment


                  • dus je gaat dan kunnen kiezen tussen een europese PHEV en een chinese of amerikaanse EV? ik heb al gekozen

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      Da’s nu wel EXACT dezelfde als de mijne . En ik heb die uit stock genomen, was de enige die er nog was eind juni, ik zei goed dan kan ik er nog mee op verlof.
                      Hoe gaat die stockverkoop?
                      Kan je die wagen zien voor je hem koopt?
                      Ben een beetje bang dat de stock bestaat uit wagens die door andere klanten zijn afgekeurd, dus ik zou dat zeker eerst willen controleren.

                      Comment


                      • Afgekeurd? als je bij aflevering merkt dat er iets aan scheelt, dan kunnen ze dat toch fixen.
                        Heb de mijne gewoon van de site besteld (allez, via battmobiel / leasemaatschappij).
                        Die was ook al ingeschreven geweest in maart en had al paar honderd km gereden (ging 2000 euro van de prijs af), had ook wat schrik dat hij mss teruggebracht was door ontevreden klant maar t kan ook gewoon demo model geweest zijn, ik weet het niet. Er was geen optische schade en hij rijdt prima. Alleen de subwoofer heeft het nooit gedaan en je voelt/hoort een tik in de bedieningshendel van de pinker. Daar zou hij eens voor binnen moeten maar hij is altijd in gebruik, k ga dat eens moeten zien in te plannen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          Afgekeurd? als je bij aflevering merkt dat er iets aan scheelt, dan kunnen ze dat toch fixen.
                          Heb de mijne gewoon van de site besteld (allez, via battmobiel / leasemaatschappij).
                          Die was ook al ingeschreven geweest in maart en had al paar honderd km gereden (ging 2000 euro van de prijs af), had ook wat schrik dat hij mss teruggebracht was door ontevreden klant maar t kan ook gewoon demo model geweest zijn, ik weet het niet. Er was geen optische schade en hij rijdt prima. Alleen de subwoofer heeft het nooit gedaan en je voelt/hoort een tik in de bedieningshendel van de pinker. Daar zou hij eens voor binnen moeten maar hij is altijd in gebruik, k ga dat eens moeten zien in te plannen.
                          Sommige problemen zijn niet echt gemakkelijk te fixen, waardoor je de wagen langere tijd kwijt kan zijn. Ik lees ook dat de service niet gemakkelijk te bereiken is.
                          Jij kan misschien een wagen van het wagenpark nemen, maar als ik een Tesla ga bestellen, ga ik hem ook nodig hebben.
                          Ik heb 7 nieuwe wagens in ontvangst genomen (leasewagens) en nog nooit naar de garage terug moeten gaan omdat deuren niet goed hingen, of lak niet goed was, of whatever.

                          Heb grote bewondering voor wat Tesla heeft klaargespeeld (nieuw merk lanceren, EV cool maken, productie aantallen, ...), maar ben ook kritisch op wat ik krijg.
                          Over batterij, motor etc maak ik me weinig zorgen, maar wel over verf, carrosserie en interieur.
                          Iedere Euro die ik uitgeef aan die wagen, heb ik zelf volledig verdiend, dus het moet gewoon goed zijn.
                          Dat een klant moet zeggen dat er dingen mis zijn die je binnen 5 minuten ziet, kan er bij mij niet in.
                          En wat ik over Tesla lees over service geeft me niet het vertrouwen dat zij pro-actief een auto bekijken, of een afgekeurde wagen fixen voor ze hem te koop zetten.
                          Voornaamste reden om een stockwagen te nemen zou niet het prijsvoordeel zijn, maar dat ik hem kan bekijken voor ik hem koop.
                          Heb ik al gedaan bij iedere zelf gekochte wagen (allemaal 2ehands, dat wel), en kan ik bij iedere stockwagen doen van andere merken, dus waarom zou dat hier anders moeten zijn?

                          Comment


                          • Dan zou ik niet voor een tesla gaan in uw geval. Het blijven daar wat cowboys. Maar de techniek blijf ik top vinden en 't is niet dat ik nu meer vertrouwen heb in VW ofzo (waar de software met spuug en paktouw aan elkaar hangt).
                            Op een ander niet genaamd forum zit iemand die na lang twijfelen ne model S heeft gekocht (na ne porsche hybride geloof ik), klaagt er steen en been over qua afwerking en service, maar blijft er mee rijden omdat er qua aandrijflijn niks anders in de buurt komt...

                            Comment


                            • Ik heb op zich geen hoge eisen qua interieur etc. Maar ik verwacht wel dat als ik bvb 2.100 moet betalen voor een rode lak (1.000 bij Mazda voor Soul Red!), dat die lak er dan ook netjes op gespoten is en er geen swirls zijn. Dat lijkt me niet zoveel gevraagd.
                              Als ik beslis er eentje te kopen en ik kan een stockwagen bekijken en die is goed, dan zal ik daar graag mee rijden.
                              Hopelijk wordt het beter met de fabriek in Berlijn (of de leveringen uit China)...

                              Comment


                              • je kan altijd eens vragen bij tesla of je er een mag bekijken, toch?

                                Comment


                                • Ja, dat was mijn vraag aan jou
                                  Maar voorlopig geen interesse in nieuwe auto omdat ik toch thuis werk.
                                  Zeker voor EV's is het interessant om af te wachten: ieder jaar komt er meer keuze en zakken de prijzen.

                                  Comment


                                  • Interessant materiaal over een Model 3 die 160.000km heeft gereden in 2 jaar. Anekdotisch natuurlijk, maar mogelijk toch nuttig (link)

                                    Totale kosten: $4,730, waarvan $2,985 aan elektriciteit.
                                    Batterij: ongeveer 5% degradatie op 160.000km.

                                    Lijkt me zo ongeveer de beste situatie, maar toch zeker interessant dat batterijdegradate geen groot probleem moet zijn.

                                    Comment


                                    • 5% degradatie op 160000 km is idd vrij normaal bij een model 3.

                                      Comment


                                      • Wat zijn eigenlijk de alternatieven voor een model 3? Polestar 2? Dat zal het zowat zijn zeker?
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment


                                        • Wordt de Nissan Ariya ook geen alternatief? Die is veelbelovend en ziet er niet als een mislukte pannenkoek uit.
                                          En de Mustang natuurlijk, dat is ook al heel wat minder pijnlijk aan de ogen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X