Ik ben niet op zoek naar een sedan. Maar als dat wel zo zou zijn, dan is een Tesla Model 3 (M3, volgens de fans) een grote kanshebber. Sportieve sedans zijn schaars aan het worden. Ze wegen te veel, zijn vaak te groot, klinken bagger door de combinatie van turbo's, downsizing en verbeterde geluidsisolatie, hebben veel te complexe techniek die handenvol geld kost in onderhoud. Een BMW 228i, op papier bepaald geen prutser, laat zich bijzonder snel rijden – maar op een emotieloze manier. Het ding klinkt als een stofzuiger en geeft dezelfde kick als een buisje aspirientjes. Als je uit een Freude am Fahren stapt met 245 pk en denkt: daar hadden ze beter een elektrische bak van gemaakt, tja... Vergelijk dat met bvb de Z4 3.0 van de eerste generatie, niet eens zo veel meer kracht of zo veel lichter, en het is een wereld van verschil. Ze gingen over naar de 2e generatie, en de fun (o.a. de klank) was er af. En zo is het van kwaad naar erger gegaan, de voorbije tien-vijftien jaar. Doe me dan maar een Model 3. Clean en tijdloos design, zowel binnen als buiten. Comfortabel door geen lawaai van de motor, dus enkel rol- en rijwindgeluiden. Veel minder zorgen over wat er stuk kan gaan. Behoorlijk wat plaats - als je de achterbank plat legt kan je achterin zelfs slapen, dus klein is dat ding bepaald niet. En dankzij het ferme batterijvak is range quasi nooit een issue. De pers die er al mee gereden heeft prijst verder het stuurgevoel. Lijkt me helemaal goed te komen. Het is een transportmiddel dat je comfortabel van a naar b brengt en niet de pretentie heeft van iets anders te zijn. Een verfrissende eerlijkheid die ik wel kan appreciëren.
Niet dat het er iets toe doet. Elektrisch of niet: die vraag stelt zich voor mij pas als Tesla met een nieuwe roadster afkomt
Niet dat het er iets toe doet. Elektrisch of niet: die vraag stelt zich voor mij pas als Tesla met een nieuwe roadster afkomt
Comment