Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Polestar 2 komt idd goed uit de test. Ik ben toch blij dat ik er niet op "gewacht" heb. Het laadnetwerk van Tesla is een enorm competitief voordeel
    BMW 420dA : >>>

    Comment


    • Ik heb ook sinds kort een model 3, ben er tot hiertoe heel tevreden mee, rijdt fabelachtig en met superchargers en autopilot ben ik vlot naar spanje geraakt en uitgerust aangekomen. Qua ruimte wint de model 3 het ook tegen de polestar, die toch vrij krap is achterin en in de koffer. 405 liter: dat is nauwelijks meer dan een C segment hatchback. De koffer van de model 3 vind ik verrassend groot, al is de opening niet geschikt voor grote voorwerpen. Maar met die 405 liter van de polestar kom je ook niet ver...
      Model 3 is ook 5 cm breder, dat geeft je als passagier ook een ruimer gevoel.
      Last edited by sunking; 10/07/2020, 08:28.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
        Ik vond hem eigenlijk los van de snelheid (heb de traagste long range RWD getest) en souplesse leuker en aangenamer rijden dan een nieuwe BMW 3. De ophanging was een correct compromis tussen comfort en sport, het stuurgevoel is vrij natuurlijk en de grip zelfs in RWD-variant dik in orde. Afwerking is op het eerste zicht niet zo slecht als vaak beweerd wordt.
        Als dat met schuifdak beschikbaar was zou ik hem zeker overwegen.
        De RWD variant wordt idd geprezen omwille van zijn stuurgedrag, de AWD voelt sterieler en stuurt wat zwaarder.
        Volgens sommigen is de RWD SR+ zelfs de leukste.. maar ben toch voor de LR AWD gegaan, wil er zorgeloos mee op reis kunnen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Ik heb ook sinds kort een model 3, ben er tot hiertoe heel tevreden mee, rijdt fabelachtig en met superchargers en autopilot ben ik vlot naar spanje geraakt en uitgerust aangekomen. Qua ruimte wint de model 3 het ook tegen de polestar, die toch vrij krap is achterin en in de koffer. 405 liter: dat is nauwelijks meer dan een C segment hatchback. De koffer van de model 3 vind ik verrassend groot, al is de opening niet geschikt voor grote voorwerpen. Maar met die 405 liter van de polestar kom je ook niet ver...
          Model 3 is ook 5 cm breder, dat geeft je als passagier ook een ruimer gevoel.
          Wat voor range haal je dan tijdens zo'n lange snelwegrit?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

            Wat voor range haal je dan tijdens zo'n lange snelwegrit?
            Wanneer je start met 100% lading mag je tellen op ongeveer 350km rijden op één lading met een Tesla LR AWD tegen 120 km/h (bij 20°C , en dat hangt ook af van de wind).
            Maar wanneer je dan gaat laden, moet je er op rekenen dat je nooit boven de 80% wilt laden aan een supercharger (teveel tijdsverlies). Voor lange ritten ga je dan typisch 200 km rijden tussen twee superchargers en dan 10-20 minuten laden.
            Je kan met een Model 3, volledig opgeladen bij de start, 1000 km afleggen op 10 uur tijd, inclusief het laden.

            Er bestaat een speciale routeplanner voor elektrische voertuigen (dat ding is erg betrouwbaar), daar kan je jezelf een idee vormen van hoe lang een rit duurt en hoeveel keer je moet laden met een Tesla Model 3
            Hier een voorbeeld van een berekening van Antwerpen naar Montelimar: dan zou je 1h20 minuten moeten laden onderweg (in totaal 3 x)
            A Better Routeplanner is the world's most popular consumer EV routeplanner - both for beginner and experienced EV drivers. And of course for anyone curious about EVs.



            BMW 420dA : >>>

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

              Wanneer je start met 100% lading mag je tellen op ongeveer 350km rijden op één lading met een Tesla LR AWD tegen 120 km/h (bij 20°C , en dat hangt ook af van de wind).
              Maar wanneer je dan gaat laden, moet je er op rekenen dat je nooit boven de 80% wilt laden aan een supercharger (teveel tijdsverlies). Voor lange ritten ga je dan typisch 200 km rijden tussen twee superchargers en dan 10-20 minuten laden.
              Je kan met een Model 3, volledig opgeladen bij de start, 1000 km afleggen op 10 uur tijd, inclusief het laden.

              Er bestaat een speciale routeplanner voor elektrische voertuigen (dat ding is erg betrouwbaar), daar kan je jezelf een idee vormen van hoe lang een rit duurt en hoeveel keer je moet laden met een Tesla Model 3
              Hier een voorbeeld van een berekening van Antwerpen naar Montelimar: dan zou je 1h20 minuten moeten laden onderweg (in totaal 3 x)
              A Better Routeplanner is the world's most popular consumer EV routeplanner - both for beginner and experienced EV drivers. And of course for anyone curious about EVs.


              Kan je in de wagen ook zelf Herokannen mocht je file tegen komen of ergens drukte hebben aan een lader?

              Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Ik heb 18" aero velgen onder mijn model 3, daarmee haal ik 400 km op de snelweg, toch in de zomer.
                Het verbruik ligt rond de 170 wh/km aan 120 per uur, doe dat x 400 en je komt op 68 kwh (en de batterij is 75 kwh).
                De super chargers liggen om de 100 km ongeveer, in prakijk kan je kiezen om om de 200 km te stoppen (en dan laad je bv van 10 tot 65% op 20 minuten), of om de 300 km, dan laad je van 10 tot 90% maar dat duurt dan wel in verhouding langer omdat het boven de 80% maar traag gaat (en het begint al te zakken van rond de 60%). Bij een laadstop verlies je ook wat tijd omdat de laders niet aan de snelweg liggen, wel dichtbij maar je staat dan wel eens aan een rood licht ofzo.
                Zondag rijd ik in 1 trek van spanje naar belgie, dan ga ik het wrs te doen met 3 laadstops van 20-30 minuten bij een supercharger en 1 keer 10-15 minuten bij ionity aan de snelweg, da's het snelste maar ook duur.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                  Kan je in de wagen ook zelf Herokannen mocht je file tegen komen of ergens drukte hebben aan een lader?

                  Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                  Wat is Herokannen? Is dat een specifieke handeling bij een EV?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                    Wat is Herokannen? Is dat een specifieke handeling bij een EV?
                    Herrekennen


                    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • Het rijden over lange afstand met een EV vraagt gewoon een andere mindset hé?

                      Eens je je daar kan overheen zetten, is dat allemaal doenbaar, denk ik.

                      Voor mezelf zou het voorlopig nog een opgave zijn, vrees ik.
                      Ik begin ook altijd mijn GSM al op te laten als hij nog half vol is

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                        Het rijden over lange afstand met een EV vraagt gewoon een andere mindset hé?

                        Eens je je daar kan overheen zetten, is dat allemaal doenbaar, denk ik.

                        Voor mezelf zou het voorlopig nog een opgave zijn, vrees ik.
                        Ik begin ook altijd mijn GSM al op te laten als hij nog half vol is
                        Er is een groot verschil tussen de batterij van een Tesla en die van je GSM. De meeste EV's hebben ook nog wat reserve ingebouwd (ik herinner me een test waar ze nog ongeveer 30 km konden rijden aan 50 km/h met een Jaguar i-Pace.

                        Een Tesla houdt bij de inschatting van het verbruik ook rekening met de huidige condities en met evt hoogteverschillen in de route die komt. Hij past de forecast voor je range continu aan.
                        En terwijl je focust op die enkele ritten van > 500 km, moet je er ook rekening mee houden dat een Tesla of een andere EV oo vrijheid betekent: nooit meer stoppen in een tankstation. Gewoon 's avonds wanneer je thuiskomt aankoppelen aan de laadpaal.
                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                          Wanneer je start met 100% lading mag je tellen op ongeveer 350km rijden op één lading met een Tesla LR AWD tegen 120 km/h (bij 20°C , en dat hangt ook af van de wind).
                          Maar wanneer je dan gaat laden, moet je er op rekenen dat je nooit boven de 80% wilt laden aan een supercharger (teveel tijdsverlies). Voor lange ritten ga je dan typisch 200 km rijden tussen twee superchargers en dan 10-20 minuten laden.
                          Je kan met een Model 3, volledig opgeladen bij de start, 1000 km afleggen op 10 uur tijd, inclusief het laden.

                          Er bestaat een speciale routeplanner voor elektrische voertuigen (dat ding is erg betrouwbaar), daar kan je jezelf een idee vormen van hoe lang een rit duurt en hoeveel keer je moet laden met een Tesla Model 3
                          Hier een voorbeeld van een berekening van Antwerpen naar Montelimar: dan zou je 1h20 minuten moeten laden onderweg (in totaal 3 x)
                          https://abetterrouteplanner.com/?pla...4-673f43152931

                          Bedankt voor de info. Straf feitelijk, maar kan precies nergens terugvinden tegen hoeveel per uur die routeplanner dat voor jou op papier heeft uitgerekend. Tegen 100km/u dan veronderstel ik? (ik ga dan af op de eerste 290km voor 2 h 56 min in jou voorbeeld en niet tegen het wettelijke voorziene snelheid van 130km/u? Ik mag veronderstellen dat die vlieger dan helemaal niet meer zal opgaan? Die herkent ook het reliëf van jou route want Frankrijk, gaat nogal redelijk op & af toch, berekend die dan ook het gerecupereerde verbruik in dalende lijn, wat je in stijgende lijn dan weer meer verbruikt, zeker als je dat zou doen tegen de normale 130km/u?
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                            Bedankt voor de info. Straf feitelijk, maar kan precies nergens terugvinden tegen hoeveel per uur die routeplanner dat voor jou op papier heeft uitgerekend. Tegen 100km/u dan veronderstel ik? (ik ga dan af op de eerste 290km voor 2 h 56 min in jou voorbeeld en niet tegen het wettelijke voorziene snelheid van 130km/u? Ik mag veronderstellen dat die vlieger dan helemaal niet meer zal opgaan? Die herkent ook het reliëf van jou route want Frankrijk, gaat nogal redelijk op & af toch, berekend die dan ook het gerecupereerde verbruik in dalende lijn, wat je in stijgende lijn dan weer meer verbruikt, zeker als je dat zou doen tegen de normale 130km/u?
                            Dat kan je zelf instellen, ik heb aangegeven dat ik niet sneller dan 130km/h wil rijden. Het eerste stuk gaat voor een groot stuk over secundaire wegen, daar mag je dus echt geen 120 km/h rijden (Philippecille/Couvin). Je passeert er zelfs enkele verkeerslichten. Tweede stuk van de rit is 170 km op 1h27 min (117 km/h gemiddelde, inclusief het stukje om in Chateuauvillain op de aire naar de supercharger te rijden)

                            Indien je de alternatieve route aanklikt, dan kom je uit op 9h55 voor 926 km, inclusief laden (1h17). Dus dan rij je echt wel sneller dan 100 km/h ;-)

                            En ja die app houdt daar overal rekening mee. Je kan die app ook gebruiken in je Tesla, dus die weten perfect wat zo'n wagen verbruikt. En die houden dus rekening met klimmetjes en afdalingen (je kan zelfs de windsterkte ingeven op voorhand bij het berekenen van je parcours, maar wanneer je de app op het scherm van je Tesla laadt, gaat die dus ook merken dat je meer verbruikt en evt de route herrekenen.

                            Het is ook die app die mijn keuze voor de Model 3 heeft bezegeld.
                            Neem dezelfde route met de Polestar 2, dan zie je een half uur langer nodig hebt. En dat je telkens aan laders passeert waar max 4 palen staan, meer kans om te moeten wachten dus
                            Neem dezelfde route met de i-Pace , en doet 3 uur langer over dezelfde route

                            Het verschil wordt nog groter wanneer je de berekeningen maakt met twee fietsen op de trekhaak (want er zijn niet zoveel alternatieve snellaadmogelijkheden, dus dan moet je met een Polestar of een iPace gewoon vertragen) .
                            BMW 420dA : >>>

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                              Dat kan je zelf instellen, ik heb aangegeven dat ik niet sneller dan 130km/h wil rijden. Het eerste stuk gaat voor een groot stuk over secundaire wegen, daar mag je dus echt geen 120 km/h rijden (Philippecille/Couvin). Je passeert er zelfs enkele verkeerslichten. Tweede stuk van de rit is 170 km op 1h27 min (117 km/h gemiddelde, inclusief het stukje om in Chateuauvillain op de aire naar de supercharger te rijden)

                              Indien je de alternatieve route aanklikt, dan kom je uit op 9h55 voor 926 km, inclusief laden (1h17). Dus dan rij je echt wel sneller dan 100 km/h ;-)

                              En ja die app houdt daar overal rekening mee. Je kan die app ook gebruiken in je Tesla, dus die weten perfect wat zo'n wagen verbruikt. En die houden dus rekening met klimmetjes en afdalingen (je kan zelfs de windsterkte ingeven op voorhand bij het berekenen van je parcours, maar wanneer je de app op het scherm van je Tesla laadt, gaat die dus ook merken dat je meer verbruikt en evt de route herrekenen.

                              Het is ook die app die mijn keuze voor de Model 3 heeft bezegeld.
                              Neem dezelfde route met de Polestar 2, dan zie je een half uur langer nodig hebt. En dat je telkens aan laders passeert waar max 4 palen staan, meer kans om te moeten wachten dus
                              Neem dezelfde route met de i-Pace , en doet 3 uur langer over dezelfde route

                              Het verschil wordt nog groter wanneer je de berekeningen maakt met twee fietsen op de trekhaak (want er zijn niet zoveel alternatieve snellaadmogelijkheden, dus dan moet je met een Polestar of een iPace gewoon vertragen) .
                              Heb je voor jezelf die berekening al eens gemaakt als je gewoon snelwegroute neemt tegen 130km/u? Ik zou daar dus moeilijkheden met hebben om niet altijd (of meestal toch) tegen 130km/u mijn route te kunnen rijden. CC op 133 en gaan met die banaan dus!
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                                Heb je voor jezelf die berekening al eens gemaakt als je gewoon snelwegroute neemt tegen 130km/u? Ik zou daar dus moeilijkheden met hebben om niet altijd (of meestal toch) tegen 130km/u mijn route te kunnen rijden. CC op 133 en gaan met die banaan dus!
                                Antwerpen-montelimar gaat gewoon met 3 laadstops via de snelweg. Totale laadtijd 1u1min , met een model 3 LR AWD 18” velgen. Ik zie het probleem niet. Ik geraak ook vanuit gent tot san sebastian (1100 km) met 3 stops, 4 stops is wel comfortabeler. Je kan in ABRP ingeven met hoeveel % je minimaal wil toekomen bij de laders en bij je bestemming, standaard staat dat op 10%, dan heb je wat marge, maar je kan het ook op 3% zetten (maar als je dan wind tegen hebt ga je toch wat trager moeten rijden).

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                  Antwerpen-montelimar gaat gewoon met 3 laadstops via de snelweg. Totale laadtijd 1u1min , met een model 3 LR AWD 18” velgen. Ik zie het probleem niet. Ik geraak ook vanuit gent tot san sebastian (1100 km) met 3 stops, 4 stops is wel comfortabeler. Je kan in ABRP ingeven met hoeveel % je minimaal wil toekomen bij de laders en bij je bestemming, standaard staat dat op 10%, dan heb je wat marge, maar je kan het ook op 3% zetten (maar als je dan wind tegen hebt ga je toch wat trager moeten rijden).
                                  Op hoeveel extra gewicht zetten jullie die dan?


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • Gewicht? Daar heb ik niks van ingesteld. Maakt ook niet zo veel uit, wind doet veel meer. Als je extra gewicht heb ga je bergop meer verbruiken en bergaf minder. ABRP houdt ook rekening met batterij degradatie, standaard 5%, nu de mijne is nog nieuw dus ik heb nog maximale range. Kwam altijd toe met 20% batterij over.. verbruik zat rond de 170 wh/km terwijl de wind tegen zat. morgen terug naar BE, benieuwd hoe het dan gaat gaan, wind gaat ook weer licht tegen zitten.

                                    Comment


                                    • Dat is het belangrijkste wat ik onthou van een Model 3 : er is geen enkele reden om nog voor een klassieke wagen te kopen. Plug-In hybrids zijn minstens even zwaar, en combineren vooral alle nadelen. Met de Superchargers van Tesla zijn ook lange afstanden een eitje
                                      BMW 420dA : >>>

                                      Comment


                                      • En toch gaan er de komende jaren terug plug in hybrides op de markt komen, zeker in het middensegment. Dat worden autos met een batterij die ca 150km ver raakt, en een kleine benzinemotor. Voor 90% van je ritten kan je dan puur electrisch rijden, zeker als je elke dag kan laden.

                                        De huidige plug ins geraken amper 50 km, en hun electrische motor is dikwijls te zwak om 120 km/h te kunnen rijden.

                                        Maar wat de finale op.ossing zal worden, zal vooral afhankelijk worden van de kost van de batterijen, en of er voldoende grondstoffen beschikbaar zullen zijn.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                          .. moet je er ook rekening mee houden dat een Tesla of een andere EV oo vrijheid betekent: nooit meer stoppen in een tankstation..
                                          lol

                                          Comment

                                          Working...
                                          X