Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten

    In de S heb je beide, zowel een groot scherm in het midden als een digitale display achter het stuur, en ik moet toegeven dat ik de display achter het stuur nauwelijks bekijk. Zowel navigatie als verbruik zijn veel beter af te lezen van de middenconsole. Als daar ook een snelheidsmeter bijgeplaatst wordt, is de display achter het stuur inderdaad overbodig. Denk wel dat je de 15 of 17 inch lcd van Tesla niet kan vergelijken met het klokkenspel van een C4 Picasso.
    Ik zou er een tijdje mee moeten rijden, maar in die C4 picasso kon ik in elk geval al niet wennen aan die klokken in het midden. Groot of klein. Ik heb het liefste mijn klokkenspel voor mij zodat ik maar even naar beneden moet lonken en niet steeds mijn hoofd moet draaien om in het midden te gaan kijken. Wss wordt dat in de toekomst wel overbodig als auto's van zelf rijden, maar momenteel nog klokken voor me aub

    Ik heb nu met de Tiguan met Active Info Display de navigatie met kaart netjes tussen mijn klokken en ik zou het niet meer anders willen. Zalig gewoon dat ik niet meer op dat tv'ke in het midden van de wagen telkens moet kijken.

    Maar dat zijn persoonlijke meningen en wss een kwestie van gewoonwording.

    Nu, ik loop sowizo voor de komende jaren nog niet warm voor een Tesla. Paar maanden terug eens in een S mogen mee rijden en vond het persoonlijk nogal karakterloos. Maar uiteindelijk zal dat mss wel de toekomst worden en ook hier weer gewoonwording.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
      enja puntje 1 kan volgens mij niet kloppen want er is niets aan deze 2 tesla's waardoor je ze een sportwagen kan noemen...
      Wat er staat is dit: "De 3 voelt meer aan als een sportsedan dan zijn zwaardere broer." Met andere woorden: de 3 is wat sportiever dan de S. Er staat nergens dat het een sportwagen is Wat je in reviews van de 3 leest, is dat hij ondanks z'n gewicht licht aanvoelt.

      Comment


      • ff geprobeerd de eu prijs om te rekenen aan de hand van een model s

        in us kost die basis $63000... x .81 is dat €51000
        bij ons kost diezelfde €87000

        als ik $35000 x 1.7 doe zit ik al aan €60000

        Comment


        • Ja, en dat is dan met de standaard batterijen... als je de reikbaarheid wenst uit te breiden met de betere set batterijen (wat Tesla zeker verwacht van vele kopers) zal het merkelijk duurder zijn, dit nog zonder de opties. De aangekondigde prijs van 35000$ is er dus eerder om de klant te lokken.

          Comment


          • Tja, als dat de prijs wordt, is dat ook weer geen alternatief meer... Begrijp niet goed waarom een electrische wagen zoveel duurder is dan een conventionele wagen. Ik zou denken dat het goedkoper is een electrische wagen te maken wegens veel minder onderdelen, op de batterij na. De batterij is duur, maar anderzijds las ik dat die al een stuk goedkoper werd. Maar toch blijven de prijzen hetzelfde.
            Zijn die electrische wagens zoveel duurder omdat er nog geen massaproduktie is zoals conventionele wagens ? Of is er gewoon een gebrek aan concurrentie en mogen we lagere prijzen verwachten in de toekomst als meer merken op de kar springen ?

            Verder heb ik nog enkele bedenkingen bij Tesla 3 zoals het totaal ontbreken van fysieke knoppen om simpele handelingen zoals om bvb de ruitenwissersnelheid of gevoeligheid te bepalen. Alles moet via het scherm. De icoontjes zijn dikwijls vrij klein en hierdoor volgens mij moeilijk te bedienen in een bewegende auto en het zorgt voor afleiding. Bij de A6 zijn het ook icoontjes die je moet bedienen, maar daar is alles tenminste nog opgebouwd uit verschillende displays en zijn er voor de meest gebruikte zaken blijkbaar toch nog knoppen voorzien.
            Misschien gewoon worden ? Of gaat men ervan uit dat AP het wel zal overnemen ?

            Comment


            • ...ik bedien eigenlijk...niets meer, alles staat op auto en werkt perfect, wissel nooit van station en als dat siri of google is, werkt de voice command perfect...

              àls ik iets moet bedienen, omdat ik in iemand anders kar zit bvb...heb ik ook liever knoppen, maar ik bedien eigenlijk nix meer in de s

              Comment


              • ik ben ook geen fan van die touchbediening. Maar we gaan het moeten combineren met bv. voice command en ook afleren om tijdens het rijden teveel settings te willen aanpassen.

                Maar het is geen specifiek Tesla kenmerk, alleen zijn zij de eerste die het zo extreem op de markt brengen omdat ze niet in een evolutiemodel zitten, maar hun wagens vanaf een meer blanco blad zo hebben ontworpen.

                Kijk naar de concepten van de 'traditionele' merken van de afgelopen jaren, die zijn allemaal zo. En dat betekent dat ze het geleidelijk in hun modellen verder gaan doorbouwen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                  Ik zou er een tijdje mee moeten rijden, maar in die C4 picasso kon ik in elk geval al niet wennen aan die klokken in het midden. Groot of klein. Ik heb het liefste mijn klokkenspel voor mij zodat ik maar even naar beneden moet lonken en niet steeds mijn hoofd moet draaien om in het midden te gaan kijken. Wss wordt dat in de toekomst wel overbodig als auto's van zelf rijden, maar momenteel nog klokken voor me aub
                  ieder rijdt op zijn manier maar ik weet ook zonder klokken hoe snel ik rij, is dat ervaring of hoogsensiviteit, ik weet niet (ik durf ook zeggen dat ik bijna altijd weet hoe snel ik mag rijden)
                  heb altijd met de navi op gehoor gereden zonder naar het scherm te kijken, ben begonnen met becker navi in een mercedes op een radio ergens onderaan in de midenconsole en nooit verkeerd gereden
                  Last edited by bobo; 29/03/2018, 10:18.

                  Comment


                  • De prijszetting heeft in een markteconomie meer te maken met marketing dan met fabrikatiekost. De batterijen zijn tegenwoordig inderdaad duur en trekken de prijzen naar omhoog, maar zoals het het geval is geweest met de zonnepanelen spelen de subsidiëring en de taxatiestelsel een grote rol : zo lopen de fabrikanten met een deel van de toegekende voordelen weg door hun prijzen artificieel hoog te houden. Zodra de voordelen dalen kunnen de prijzen plots ook verlaagd worden. Prijszetting is in se de kunst de hoogste prijs te bepalen die de klant niet zal doen afhaken.
                    Last edited by guyugy; 29/03/2018, 11:34.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                      ieder rijdt op zijn manier maar ik weet ook zonder klokken hoe snel ik rij, is dat ervaring of hoogsensiviteit, ik weet niet (ik durf ook zeggen dat ik bijna altijd weet hoe snel ik mag rijden)
                      heb altijd met de navi op gehoor gereden zonder naar het scherm te kijken, ben begonnen met becker navi in een mercedes op een radio ergens onderaan in de midenconsole en nooit verkeerd gereden
                      + 1

                      onze wagens zijn nu volgepropt met leuke dingen, maar die niet absoluut nodig zijn. Touchscreens horen erbij. Tel het aantal seconden dat je er mee bezig bent voor de commando effectief is, en vermenigvuldig dat door het aantal meters die afgelegd worden op je snelheid : dat is de afstand die je met de ogen dicht rijdt... Veilig is het dus niet zozeer ! En tel dat het aantal keren dat je moet herbeginnen omdat je net naast geraakt hebt omwille van de hobbelige wegen in België...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                        ieder rijdt op zijn manier maar ik weet ook zonder klokken hoe snel ik rij, is dat ervaring of hoogsensiviteit, ik weet niet (ik durf ook zeggen dat ik bijna altijd weet hoe snel ik mag rijden)
                        heb altijd met de navi op gehoor gereden zonder naar het scherm te kijken, ben begonnen met becker navi in een mercedes op een radio ergens onderaan in de midenconsole en nooit verkeerd gereden
                        Moest ik voor jaren met dezelfde wagen rijden zou ik dat ook relatief goed kunnen inschatten maar nu rij ik meerdere malen per jaar met verschillende wagens en dan kan je het echt niet inschatten zeker als je met auto's rijdt met hoger vermogen, dan zit je soms erg snel veel hoger dan je in feite denkt te rijden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                          ik ben ook geen fan van die touchbediening. Maar we gaan het moeten combineren met bv. voice command en ook afleren om tijdens het rijden teveel settings te willen aanpassen.

                          Maar het is geen specifiek Tesla kenmerk, alleen zijn zij de eerste die het zo extreem op de markt brengen omdat ze niet in een evolutiemodel zitten, maar hun wagens vanaf een meer blanco blad zo hebben ontworpen.

                          Kijk naar de concepten van de 'traditionele' merken van de afgelopen jaren, die zijn allemaal zo. En dat betekent dat ze het geleidelijk in hun modellen verder gaan doorbouwen.
                          Ja, dat zal inderdaad een algemene tendens worden. Kan ook zijn dat de jongere generatie hier beter weg mee kan, die zijn opgegroeid met touch screens...
                          Je verandert inderdaad heel weinig tijdens het rijden, de temperatuur soms een graad of twee, de gevoeligheid van de ruitenwissers verander ik soms naargelang de neerslag.
                          Verder niets eigenlijk. Voor het instellen van de gps gebruik ik de voorgeprogrammeerde vaste knoppen. Voice control heb ik niet goed onder de knie, dus voor het ingeven van andere adressen doe ik dat voor de rit of stop ik even.
                          Vind persoonlijk dat het bedienen van gps te sterk afleidt tijdens het rijden. Is even afleidend als berichten op je gsm versturen of lezen.

                          Comment


                          • Hoe de natte automatiseringsdroom van Elon Musk een ware nachtmerrie lijkt te worden


                            De aandelenkoers van Tesla maakte de afgelopen dagen een stevige zwieper. Reden: zorgen over de achterblijvende productie van Model 3 en een fataal ongeval, mogelijk toen de autopiloot was ingeschakeld. Experts waarschuwen nu; de drang van Elon Musk om te automatiseren is ook de nagel aan zijn doodskist.
                            ‘The machine that builds the machine’, zo bejubelt Tesla-baas Elon Musk het grote idee waarbij hij zijn autofabrieken zoveel mogelijk – zo niet volledig wil automatiseren. “Robots zullen op termijn alles beter doen dan wij. Beter dan ons allemaal”, zei hij eerder. Musk gelooft dat op termijn zijn machine-makende machinerie veel sneller en dus veel meer auto’s zal kunnen fabriceren.


                            Verliefd op verkeerde


                            Volgens Beurshuis Bernstein is Musk verliefd geworden ‘op het verkeerde ding’. “Hij is gevallen voor robots en automatisering”, schetst Bernstein-autoanalist Max Warburton. “En daarmee doet hij zijn eigen bedrijf pijn.” Analist Toni Sacconaghi voegt toe: “Tesla probeert niet alleen de auto opnieuw uit te vinden, maar ook de productielijn. Met serieuze problemen tot gevolg.” Want laat nu exact die robots die volgens Musk een ware revolutie binnen de auto-industrie ontketenen de problemen bij zijn autobedrijf verklaren.

                            Volgens de kenners bij Bernstein rolt net door het grote arsenaal robots in Musks nagenoeg volledig geautomatiseerde fabriek in Fremont, Californië, model 3 niet snel genoeg van de band. Het hele proces is te ambitieus, te risicovol, te gecompliceerd. En vooral niet efficiënt genoeg. Niet eens kostenbesparend. Een zeldzame overwinning voor mens versus robot in de strijd om jobefficiëntie.




                            “Tesla heeft geprobeerd de montage van een auto te ’hyper-automatiseren”, klinkt het. “Het heeft enorme aantallen Kuka-robots besteld en niet alleen vormpersen, spuiten en lassen geautomatiseerd – maar ook de laatste assemblage. Het spreekt van eindmontagelijnen met twee niveaus, waarbij robots de sequentie van de onderdelen regelen.” Het is vooral hier waar Tesla problemen lijkt te ondervinden, maar ook bij het lasproces en de accu-assemblage.

                            “Automatisering van de eindassemblage werkt simpelweg niet”, aldus Warburton. “Zelfs de Japanners, de beste automakers ter wereld, proberen automatisering te limiteren – omdat het duur en statistisch omgekeerd evenredig is met kwaliteit. Hun aanpak is om het proces eerst goed te krijgen, dan robots erbij halen. Het omgekeerde van wat Musk doet.” De kenners waarschuwen dat het een probleem is dat Tesla, nu al een bedrijf met een grote schuldenlast, niet zal kunnen blijven betalen.

                            Kost


                            Musk bespaart ook amper geld met zijn robotfetisj. “Laat ons zeggen dat er 10 werkuren zijn in de laatste montagefase (het deel van de productielijn waar onderdelen, interieur en de aandrijving worden geïnstalleerd in een gespoten carrosserie). In een gewone fabriek is minder dan 5 procent van deze taken geautomatiseerd. Als Tesla meer dan 50 procent daarvan automatisch maakt, kan het een slordige 5 uur in werkuren besparen en het misschien met 5 arbeiders minder doen.”

                            Maar dan moet er in de plaats wel weer minstens één dure ingenieur komen die de robots moet managen, programmeren en onderhouden. Bijgevolg is de netto arbeidsbesparing een peulschil. En de automatisering de fabriek binnen brengen, lijkt een kapitaalkost met zich mee te brengen die 4.000 dollar hoger is per eenheid capaciteit dan voor een normale fabriek. Als het product 7 jaar wordt gebouwd, is dat meer dan 550 dollar extra waardevermindering per unit gemaakt. “Het is moeilijk om een economische zaak te zien zelfs als op de een of andere manier de Model 3-lijn in Fremont toch zal werken.”

                            Maar waarom heeft Tesla deze route dan genomen? “Het is onduidelijk.” Het lijkt erop dat Tesla ervoor gekozen heeft een stevige kluif academisch – en praktijkonderzoek te negeren. “Of misschien is Musk ervan overtuigd dat het ouderwets is, in een tijd van betere sensoren en computers.”




                            Zelfrijdende auto’s


                            Tja, dromen van een toekomst vol hyper-automatisering zit de immer ambitieuze, dromende en innoverende wonderboy echt in het bloed. Zo is hij er ook van overtuigd dat er vrij snel een intelligente en kolossale omvang van automatisering aankomt op het vlak van transport. Weg met buschauffeurs, treinchauffeurs en u als automobilist, want auto’s zullen zich volledig autonoom verplaatsen. Ook die droom heeft hem ongetwijfeld echter al veel grijze haren bezorgd.

                            Eergisteren zakte de aandelenkoers van Tesla met ruim 8 procent nadat bekend raakte dat de Amerikaanse nationale vervoersveiligheidsraad een onderzoek is gestart naar een dodelijk ongeval met een elektrische wagen van de autobouwer. Nu moet achterhaald worden of de Tesla op het moment van het ongeval in autopiloot stond. Een nieuwe klap voor zelfrijdende en semiautomatische systemen, niet lang nadat een zelfrijdende auto van Uber eerder deze maand in Arizona een vrouw doodreed.




                            bron; https://www.hln.be/auto/hoe-de-natte...rden~a570abf0/

                            Comment


                            • Ik vraag mij af hoe ze dit programmeren. Er komt plots een voetganger straat op, maar de wagen kan niet op tijd meer remmen, uitwijken is ook geen optie aangezien er net een wagen uit de andere richting komt gereden. Welke keuze gaat de wagen dan maken? Het wegennet is veel te complex om computers de nodige beslissingen te laten nemen. Waarom willen ze die eigenlijk automatisch laten rijden? Neem dan de trein, tram of bus e seg. Hoef je zelf ook niet te rijden. Een auto die zichzelf parkeert, afremt,... zal hier niet meteen in huis komen, ik heb liever zelf de controle in handen. Sommige dingen kunnen ons wel helpen, maar mensen worden lakser terwijl ze da eigenlijk niet zou den mogen doen want dan valt het automatische, om iets veiliger te worden, gewoon terug weg. Want er gaan er sowieso altijd zijn die denken, ohja, mijn auto stopt toch vanzelf, dat die wagen da in alle omstandigheden en bij elke snelheid gaat doen... Niet dus!

                              Ik vraag mij ook af, wat bij dichte mist? Werken die sensoren dan allemaal nog wel? Want automatische verlichting werkt ook niet bij mistig weer als het klaar is.
                              Last edited by ; 29/03/2018, 16:31.

                              Comment


                              • vragen die je bij de mens aan het stuur ook kan stellen, niet ?
                                Hoe (snel) maak je keuzes in zo'n situaties ? Welke keuze maak je ? Wat zie je bij dichte mist ?
                                enz ...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                  vragen die je bij de mens aan het stuur ook kan stellen, niet ?
                                  Hoe (snel) maak je keuzes in zo'n situaties ? Welke keuze maak je ? Wat zie je bij dichte mist ?
                                  enz ...
                                  Ik denk dat je als mens de situatie nog altijd beter kan inschatten. Ik zou eigenlijk ni graag meerijden met zo een wagen die uit zichzelf rijdt, zou daar maar ongemakkelijk inzitten, waarom? Omdat ik liever op mezelf vertrouw. Ge kunt moeilijk alles uit handen geven en overlaten aan computers, wat moet er met ons dan gebeuren?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                                    Ik denk dat je als mens de situatie nog altijd beter kan inschatten. Ik zou eigenlijk ni graag meerijden met zo een wagen die uit zichzelf rijdt, zou daar maar ongemakkelijk inzitten, waarom? Omdat ik liever op mezelf vertrouw. Ge kunt moeilijk alles uit handen geven en overlaten aan computers, wat moet er met ons dan gebeuren?
                                    Ben er ook geen fan van, en dan terroristen zelfrijdende auto's volgooien met bommen en deze laten inrijden op gebouwen van op afstand...

                                    Comment




                                    • Moet het ook niet hebben.
                                      Een mens kan zaken die een computer niet kan: anticiperen bvb. Zag laatst een filmpje waar een tractor in de tegengestelde richting voorbij gestoken werd door verschillende wagens. Ze gingen er prat op dat de Tesla remde voor de laatste tegenligger die op hem afkwam. Was gewoon remmen, volgens mij geen noodstop. Dus die computer kan enkel maar ingrijpen als de situatie zich voordoet. Als wij een tractor zien afkomen die door verschillende auto's wordt voorbij gestoken gaan we daar op voorhand op anticiperen want zulke zaken zie je aankomen.
                                      En zo zijn er heel veel verkeerssituaties...

                                      Dan was er ook een ongeval waar een voetganger werd dood gereden. Chauffeur zat niet geconcentreerd in de wagen en was duidelijk bezig andere zaken te doen. Plots duikt een voetganger op en die wordt aangereden. Was wel donker maar er was straatverlichting. Volgens mij had de bestuurder nog kunnen ingrijpen. Maar wat ik vooral niet begrijp is dat die Tesla de voetganger niet detecteerde. Je zou toch verwachten dat een autonome wagen sensoren heeft die in het donker werken ? Een Mercedes met night vision maakt mensen en dieren zichtbaar in het donker, dus kan het toch ?

                                      Comment


                                      • ik zou graag full-autonoom kunnen rijden en buiten het forum - bij niet car lovers zullen er ook wel meer zijn dan hier, maar ik vrees dat het niet gaat afhangen of wij chauffeurs dat willen of niet, er spelen zwaar economische belangen

                                        meten is weten, hoeveel auto's op hoeveel km hebben accidenten gedaan met autonome auto's...en hoeveel bestuurd door de chauffeur? heb zelf de getallen niet hoor D

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                                          Moet het ook niet hebben.
                                          Een mens kan zaken die een computer niet kan: anticiperen bvb. Zag laatst een filmpje waar een tractor in de tegengestelde richting voorbij gestoken werd door verschillende wagens. Ze gingen er prat op dat de Tesla remde voor de laatste tegenligger die op hem afkwam. Was gewoon remmen, volgens mij geen noodstop. Dus die computer kan enkel maar ingrijpen als de situatie zich voordoet. Als wij een tractor zien afkomen die door verschillende auto's wordt voorbij gestoken gaan we daar op voorhand op anticiperen want zulke zaken zie je aankomen.
                                          En zo zijn er heel veel verkeerssituaties...
                                          Inderdaad, defensief rijden, nog zoiets. Valt niet de automatiseren denk ik. Als we zoiets zien aankomen gaan we ons automatisch al wa inhouden, laten uitbollen of zelf al een beetje remmen.

                                          Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                                          Dan was er ook een ongeval waar een voetganger werd dood gereden. Chauffeur zat niet geconcentreerd in de wagen en was duidelijk bezig andere zaken te doen. Plots duikt een voetganger op en die wordt aangereden. Was wel donker maar er was straatverlichting. Volgens mij had de bestuurder nog kunnen ingrijpen. Maar wat ik vooral niet begrijp is dat die Tesla de voetganger niet detecteerde. Je zou toch verwachten dat een autonome wagen sensoren heeft die in het donker werken ? Een Mercedes met night vision maakt mensen en dieren zichtbaar in het donker, dus kan het toch ?
                                          Was een Volvo van Uber toch? Maar ik denk toch ook wel dat, moest die persoon aandachtig geweest zijn, die haar eerder had kunnen opmerken en reageren. Was dan uiteindelijk door een sensor die niet werkte... Als persoon zou je altijd geremd hebben of uitgeweken zijn, nu is die gewoon tegen volle snelheid op die fietser ingereden.

                                          Kan alleen maar goed werken wanneer alle wagens autonoom rijden en met elkaar kunnen communiceren, onmogelijk dus want dan heb je nog fietsers, voetgangers en landbouwvoertuigen...
                                          Men moet ergens beginnen natuurlijk, maar dat men eerst al is begint met de wegen infrastructuur aan te passen, tis voor ons als mens nog moeilijk...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X