Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe lang er een bestuurder-opzichter nodig/verplicht is om het gedrag van de “autonome” wagen (met handen op het stuur en voeten paraat om te remmen) te controleren en bij gevaar over te nemen, zie ik het echt nut niet van de oefening...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

      Inderdaad, defensief rijden, nog zoiets. Valt niet de automatiseren denk ik. Als we zoiets zien aankomen gaan we ons automatisch al wa inhouden, laten uitbollen of zelf al een beetje remmen.



      Was een Volvo van Uber toch? Maar ik denk toch ook wel dat, moest die persoon aandachtig geweest zijn, die haar eerder had kunnen opmerken en reageren. Was dan uiteindelijk door een sensor die niet werkte... Als persoon zou je altijd geremd hebben of uitgeweken zijn, nu is die gewoon tegen volle snelheid op die fietser ingereden.

      Kan alleen maar goed werken wanneer alle wagens autonoom rijden en met elkaar kunnen communiceren, onmogelijk dus want dan heb je nog fietsers, voetgangers en landbouwvoertuigen...
      Men moet ergens beginnen natuurlijk, maar dat men eerst al is begint met de wegen infrastructuur aan te passen, tis voor ons als mens nog moeilijk...
      Ja inderdaad, was verkeerd. Volvo van Uber was het, sorry. Was het dan inderdaad een technisch probleem ? Ergens niet te verwonderen als je ziet hoeveel electronische zaken momenteel nog problemen geven met hedendaagse wagens.

      Kan Bobo ook begrijpen... denk dat er heel wat mensen zijn die autorijden tijdsverspilling vinden. Zullen er hier, zelfs al is het een autoforum,nog wel zijn. Als je elke dag dezelfde rit moet doen in druk verkeer, dan bestaan er leukere zaken. Maar ik zou het toch nog niet vertrouwen. En zal wellicht nog even duren vooraleer het echt volledig autonoom mag en kan. Maar komen zal het...

      Geeft ook veel mogelijkheden: je zou zelfs je wagen zelfstandig achter de kinderen kunnen sturen, mensen op leeftijd die het wat moeilijker krijgen zijn ermee geholpen, mensen met een handicap kunnen zich verplaatsen (zelfs blinde mensen zouden kunnen rijden wat toch onvoorstelbaar was). Drinken en rijden, geen probleem, horeca zal blij zijn. Zijn ontzettend veel dingen die dan veranderen...

      Maar zolang de keuze er is, blijf ik zelf rijden. Met eventueel een AP die als machine over mijn menselijke fouten waakt

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
        De prijszetting heeft in een markteconomie meer te maken met marketing dan met fabrikatiekost. De batterijen zijn tegenwoordig inderdaad duur en trekken de prijzen naar omhoog, maar zoals het het geval is geweest met de zonnepanelen spelen de subsidiëring en de taxatiestelsel een grote rol : zo lopen de fabrikanten met een deel van de toegekende voordelen weg door hun prijzen artificieel hoog te houden. Zodra de voordelen dalen kunnen de prijzen plots ook verlaagd worden. Prijszetting is in se de kunst de hoogste prijs te bepalen die de klant niet zal doen afhaken.
        Klopt als een zwerende vinger. De dag dat de subsidies stopgezet worden gaan die Ev’s in vrije val en dat kan wel eens heel snel voorvallen.


        Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • prijszetting is niet veel anders bij een conventionele auto hoor

          mustang in us $25000, in eu €39000...das factor 1.56 ipv 1.7

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

            Ja inderdaad, was verkeerd. Volvo van Uber was het, sorry. Was het dan inderdaad een technisch probleem ? Ergens niet te verwonderen als je ziet hoeveel electronische zaken momenteel nog problemen geven met hedendaagse wagens.

            Kan Bobo ook begrijpen... denk dat er heel wat mensen zijn die autorijden tijdsverspilling vinden. Zullen er hier, zelfs al is het een autoforum,nog wel zijn. Als je elke dag dezelfde rit moet doen in druk verkeer, dan bestaan er leukere zaken. Maar ik zou het toch nog niet vertrouwen. En zal wellicht nog even duren vooraleer het echt volledig autonoom mag en kan. Maar komen zal het...

            Geeft ook veel mogelijkheden: je zou zelfs je wagen zelfstandig achter de kinderen kunnen sturen, mensen op leeftijd die het wat moeilijker krijgen zijn ermee geholpen, mensen met een handicap kunnen zich verplaatsen (zelfs blinde mensen zouden kunnen rijden wat toch onvoorstelbaar was). Drinken en rijden, geen probleem, horeca zal blij zijn. Zijn ontzettend veel dingen die dan veranderen...

            Maar zolang de keuze er is, blijf ik zelf rijden. Met eventueel een AP die als machine over mijn menselijke fouten waakt
            Wat veel mensen vergeten is dat er bij klassieke voertuigen ook veel doden vallen, mensen maken ook (veel) fouten, maar daar hebben we minder problemen mee.
            BMW 420dA : >>>

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

              Ja inderdaad, was verkeerd. Volvo van Uber was het, sorry. Was het dan inderdaad een technisch probleem ? Ergens niet te verwonderen als je ziet hoeveel electronische zaken momenteel nog problemen geven met hedendaagse wagens.

              Kan Bobo ook begrijpen... denk dat er heel wat mensen zijn die autorijden tijdsverspilling vinden. Zullen er hier, zelfs al is het een autoforum,nog wel zijn. Als je elke dag dezelfde rit moet doen in druk verkeer, dan bestaan er leukere zaken. Maar ik zou het toch nog niet vertrouwen. En zal wellicht nog even duren vooraleer het echt volledig autonoom mag en kan. Maar komen zal het...

              Geeft ook veel mogelijkheden: je zou zelfs je wagen zelfstandig achter de kinderen kunnen sturen, mensen op leeftijd die het wat moeilijker krijgen zijn ermee geholpen, mensen met een handicap kunnen zich verplaatsen (zelfs blinde mensen zouden kunnen rijden wat toch onvoorstelbaar was). Drinken en rijden, geen probleem, horeca zal blij zijn. Zijn ontzettend veel dingen die dan veranderen...

              Maar zolang de keuze er is, blijf ik zelf rijden. Met eventueel een AP die als machine over mijn menselijke fouten waakt
              Wat veel mensen vergeten is dat er bij klassieke voertuigen ook veel doden vallen, mensen maken ook (veel) fouten, maar daar hebben we minder problemen mee.
              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                Wat veel mensen vergeten is dat er bij klassieke voertuigen ook veel doden vallen, mensen maken ook (veel) fouten, maar daar hebben we minder problemen mee.
                Moet nog eens herlezen, maar dit keer ook de laatste zin .

                Voor een mens is het moeilijk continu geconcentreerd een computer te controleren die het werk doet. Logisch, alles lijkt feilloos te werken en dan gaat de aandacht verslappen.
                Daarom voor mij (zeker en vast zolang die computer niet geconnecteerd werkt met andere voertuigen) liever omgekeerd. Zelf rijden met diezelfde computer die alle capaciteiten heeft om zelf te rijden die over mij waakt om mijn menselijke fouten uit te sluiten.
                Ook hebben wij, zoals al aangehaald aan de hand van een voorbeeld, de kennis om te anticiperen. Iets wat een computer niet kan, die kan enkel maar ingrijpen op het moment zelf.
                Last edited by THE GREEN HORNET; 30/03/2018, 08:12.

                Comment


                • +1
                  Mijn lot totaal overgeven aan een computer, met het gedacht dat ik toch te laat zal kunnen ingrijpen als het fout gaat, zou mij veel meer stresseren dan het zelf besturen van de wagen.
                  Niets fout met bepaalde hulpen aan het sturen, waarvan de meest interessante reeds aangeboden worden, dat zijn nuttige waakhonden
                  Met de autonome wagen zijn wij de grens aan het aftasten tussen de technologische droom van de techneuten en de praktische doenbaarheid op grote schaal in een gemengd verkeer

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                    Ja inderdaad, was verkeerd. Volvo van Uber was het, sorry. Was het dan inderdaad een technisch probleem ? Ergens niet te verwonderen als je ziet hoeveel electronische zaken momenteel nog problemen geven met hedendaagse wagens.

                    Kan Bobo ook begrijpen... denk dat er heel wat mensen zijn die autorijden tijdsverspilling vinden. Zullen er hier, zelfs al is het een autoforum,nog wel zijn. Als je elke dag dezelfde rit moet doen in druk verkeer, dan bestaan er leukere zaken. Maar ik zou het toch nog niet vertrouwen. En zal wellicht nog even duren vooraleer het echt volledig autonoom mag en kan. Maar komen zal het...

                    Geeft ook veel mogelijkheden: je zou zelfs je wagen zelfstandig achter de kinderen kunnen sturen, mensen op leeftijd die het wat moeilijker krijgen zijn ermee geholpen, mensen met een handicap kunnen zich verplaatsen (zelfs blinde mensen zouden kunnen rijden wat toch onvoorstelbaar was). Drinken en rijden, geen probleem, horeca zal blij zijn. Zijn ontzettend veel dingen die dan veranderen...

                    Maar zolang de keuze er is, blijf ik zelf rijden. Met eventueel een AP die als machine over mijn menselijke fouten waakt
                    Volgens dat ik gehoord heb zou er een sensor niet gewerkt hebben, onnozel eigenlijk, maar met grote gevolgen.

                    Swat zal nog wel even duren denk ik, autorijden is voor mij veel te plezant om het aan computers over te laten.

                    Ik zie het eigenlijk anders, kleine elektrische voertuigjes die je thuis komen halen en overal naartoe brengen, geen auto meer nodig. Ideaal voor het werk, winkel, ... Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je zou gaan cruisen met een wagen die volledig autonoom rijdt, wa plezier heb je daar nog aan.

                    Of om de overstap te maken, op binnenwegen rijden we zelf en eens men op een autosnelweg, expresweg komt verdwijnt het stuur, kan je de stoel draaien en met de passagiers achteraan kaarten terwijl de auto het overneemt tot de volgende afslag.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
                      Inderdaad, defensief rijden, nog zoiets. Valt niet de automatiseren denk ik. Als we zoiets zien aankomen gaan we ons automatisch al wa inhouden, laten uitbollen of zelf al een beetje remmen.
                      Er zijn al heel wat compilaties waar een Tesla heel goed anticipeert en ongelukken voorkomt. De beste voor mij blijft deze Nederlandse: https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k. De autopilot stond niet eens aan, maar de Tesla besliste een waarschuwingssignaal te laten horen en te remmen.

                      Wij zijn natuurlijk betere chauffeurs dan die uit dat filmpje en zouden dat voorzien.

                      Comment


                      • Heeft daar totaal niets mee te maken met betere of slechtere chauffeurs. Als je de AP niet wenst te gebruiken kan die toch perfekt alles mee 'in het oog' houden en ingrijpen als het nodig is ? Net zoals sommige hulpsystemen doen.
                        Me volledig overgeven aan electronica zie ik niet zitten. Getuige het nog geregeld voorkomen van electronische probleem(pjes) bij een moderne auto.
                        En zoals al paar keer gezegd, AP kan totaal niet anticiperen maar moet rekenen op waarnemingen van het moment zelf.
                        Dus AP, ja heel graag, maar voor mij liever als waakhond. Beetje de taak van mijn vrouw overnemen, maar dan stiller

                        Comment


                        • Autopilot, daar is het nog wat te vroeg voor. Sommige hulpsystemen zijn echter zeer interessant.
                          Het volgende hulpmiddel dat men zou moeten verplichten is de automatische snelheidsbegrenzer: verkeersveiligheidsbevorderend en men kan besparen omdat flitspalen niet meer nodig zijn!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Smellekens P. Bekijk Berichten
                            Autopilot, daar is het nog wat te vroeg voor. Sommige hulpsystemen zijn echter zeer interessant.
                            Het volgende hulpmiddel dat men zou moeten verplichten is de automatische snelheidsbegrenzer: verkeersveiligheidsbevorderend en men kan besparen omdat flitspalen niet meer nodig zijn!
                            Gaan ze nooit doen want da brengt ni op! Die flitspalen zijn al lang terug betaald en brengen nu lekker veel geld op die ze nutteloos kunnen investeren of wat doen ze daar mee eigenlijk?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                              Klopt als een zwerende vinger. De dag dat de subsidies stopgezet worden gaan die Ev’s in vrije val en dat kan wel eens heel snel voorvallen.


                              Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                              Tenzij bezine/diesel heel snel heel duur wordt ;-)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                              Ik denk dat je als mens de situatie nog altijd beter kan inschatten. Ik zou eigenlijk ni graag meerijden met zo een wagen die uit zichzelf rijdt, zou daar maar ongemakkelijk inzitten, waarom? Omdat ik liever op mezelf vertrouw. Ge kunt moeilijk alles uit handen geven en overlaten aan computers, wat moet er met ons dan gebeuren?
                              Denk dat we onszelf overschatten. Een computer zal ook vanaf nu alle ongevallen die gebeuren kunnen meenemen in z'n beslissing. Er kunnen zo (honderd)duizenden werkelijke sitiaties én hun uitkomst meegenomen worden in de razendsnelle berekeningen.

                              Stel je voor. Een botsing is onvermijdelijk. Je kan kiezen tussen een fietser of een auto. Uit zelfbehoud zal een mens in een reflex snel de fietser kiezen omdat hijzelf minder gevaar loopt. Terwijl de beide chauffeurs in hun stalen kooi veiliger zijn dan de fietser di epen en bloot zit. Een computer kan volgens mij ook bereken hoe te botsen op een zo veilig mogelijke manier.


                              Het dagelijks aantal ongevallen bewijst toch dat menselijke chauffeurs zooo feilbaar zijn?
                              Ik zou me eerlijk gezegd ook nog niet op m'n gemak voelen hoor. Maar nu sturen we zelf met soms al honderden elektronische hulpmiddelen. Dit zal alleen maar toenemen en op termijn zal de computer de voornaamste chauffeur worden.



                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                              Comment


                              • ik denk er ook zo over.
                                Er zullen situaties zijn waar de mens beter kan anticiperen, maar waarschijnlijk meer situaties waar een goede autopilot beter gaat reageren dan de mens.

                                Comment


                                • Ik vraag mij af hoe je nog een accident kan hebben met de auto's van vandaag, zelf 10 jaar terug zei ik da al. Men moet al goed zot rijden om een wagen aan het slippen te krijgen, overdreven snelheid, alcohol, drugs en onoplettendheid zijn dan ook de grootste oorzaken. Hoe meer de auto voor onszelf doet, hoe minder oplettend we worden, aleja jullie! Ik rij meestal me manieren en als het is even kan trek ik den boel is open.

                                  Fietsers en voetgangers moeten ook uitkijken en ook die zie ik soms accident veroorzakende dingen doen. Moest ik minder oplettend rondrijden ik had wsl ook al enkele accidenten gehad, maar heb die tot nu toe altijd al kunnen vermijden. Past op, heb ook al dingen meegemaakt da ik denk van, alé was da nu nodig, nu toch wel even geluk gehad, overgaan bijvoorbeeld, ik jaag mij soms zodanig op met die veel te traag rijdende chauffeurs da ik mezelf en mijn auto in de vernieling zou rijden, zo al enkele flitsboetes gehad, omdat het me even teveel werd, die chauffeur inhaalde zonder rekening te houden met die flitspaal die daar staat.

                                  Misschien iets voor de ergernis topic, maar ook al zou een scooter trager moeten zijn in bochten, meestal ben ik veel sneller, moet ik remmen, zou ik ze zelf oversteken! Beetje regen en de snelheid wordt meteen gehalveerd, om zot te komen!

                                  Besluit, sommige mensen zouden inderdaad beter af zijn met een autonome wagen, dan kunnen ze naar hartenlust met andere dingen bezig zijn en vooral, mij ni in de weg komen rijden!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                    ik denk er ook zo over.
                                    Er zullen situaties zijn waar de mens beter kan anticiperen, maar waarschijnlijk meer situaties waar een goede autopilot beter gaat reageren dan de mens.
                                    Maar waarom de samenwerking tussen mens en computer niet omdraaien zodat we het beste verkrijgen van de twee werelden ? Mens rijdt, computer kijkt mee en niet computer rijdt en mens kijkt mee.
                                    Gewoon al omdat het voor een mens quasi onmogelijk is om gedurende lange tijd gefocust te blijven wanneer die zelf niets meer moet doen en hierdoor de autopilot niet echt meer zal controleren. (zie ook weer datzelfde ongeval met die fietser, die vrouw was duidelijk met andere zaken bezig dan auto rijden, ik zou ook sneller geneigd zijn om dingen te doen omdat alles perfect lijkt te gaan)
                                    Een computer verliest nooit de concentratie en zou de mens perfect kunnen controleren en overpakken in bepaalde situaties. En je behoudt het voordeel van anticiperen.

                                    Klopt natuurlijk 100% dat er momenteel veel ongevallen gebeuren door menselijke fouten, maar
                                    we hebben er geen zicht op hoeveel er zouden gebeuren mocht een computer alle werk doen. In theorie zou dit perfect moeten zijn natuurlijk, maar die fietser werd toch ook dood gereden door een defecte sensor ?
                                    Zolang de techniek kan falen en de mens zal falen zou ik ze laten samenwerken...

                                    Zou het bvb al heel mooi vinden mocht men de automatische noodremassistent verplichten bij alle nieuwe modellen die op de markt komen, zowel voor auto's als vrachtwagens. (Busongeval vandaag zou bvb niet gebeurd zijn). Het zal wel komen denk ik, maar men wacht nogal lang.

                                    Comment


                                    • is geen autopilot maar actieve veiligheidssystemen. Die zijn er en er worden er nog volop verder ontwikkeld.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                        is geen autopilot maar actieve veiligheidssystemen. Die zijn er en er worden er nog volop verder ontwikkeld.
                                        Ja dat is juist, autopilot maakt toch gebruik van dezelfde technieken ? Daarom dat ik autopilot voorlopig als een alles omvattend veiligheidssyteem zou gebruiken tot men zeker is dat het veilig genoeg is om het zelfstandig te laten werken.
                                        Bvb nadat voertuigen onderling geconnecteerd zijn.

                                        Comment


                                        • autopilot deelt zeker technieken en software met actieve veiligheid.
                                          Maar is vergelijkbaar met esp en abs. Die delen ook systemen, maar het resultaat is verschillend, afhankelijk van het feit of je remt of gas geeft.
                                          Autopilot betekent dat de software de contole heeft en gebruik maakt van die technieken om situaties continu te evalueren en zijn gedrag te bepalen.
                                          Actieve veiligheid betekent dat de mens nog de controle heeft, tot een systeem een situatie detecteert en waarschuwt en/of bijstuurt.

                                          Wat betreft anticiperen, de stand van zaken betreffende o.a. artificiële intelligentie is dermate dat er toch ook wel bij autopilot al van anticipatie kan gesproken worden. Wanneer bepaalde patronen vastgesteld worden, neemt het systeem de minst risicovolle beslissing, zoals een mens zou doen (of zou moeten doen).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X