Oorspronkelijk geplaatst door ivob2
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Tesla Model 3
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Maar sommigen van die andere constructeurs kunnen wel al een EV leveren die technisch korter bij de Tesla 3 standard aanleunt. En daar moet je blijkbaar nog altijd op wachten.
Het belooft dus eerder een nek aan nek rage te worden in het segment waar de grote aantallen er toe doen.
Wat betreft het luxe segment: de testen die ik al doorgenomen heb laten toch zien dat de Audi e-tron niet kan tippen aan range en verbruik van een duurdere Tesla. Alleen de Jaguar I-pace komt een in de buurt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Boekhoudkundig gaat uwe baas dan lucratief moeten zijn wil hij die wallbox 100% kunnen inbrengen terwijl die uw eigendom is.
Het meest voor de hand liggende antwoord is waarschijnlijk dat het duurder is om na vier jaar dat ding terug komen uit te breken en alles in zijn
oorspronkelijke staat terug te brengen dan gewoon te blijven staan. Voor de werkgever aarschijnlijk tegen die tijd al volledig afgeschreven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenEnige toegeving die we moeten doen tov atmosferisch is dat je op vier jaar bij diesel 135.000 Km, bij benzine 120.000 en bij EV 80.000 mag volmaken.
Een EV heeft een hogere aanschafprijs, die je terug kan verdienen met meer kilometers te maken.
Of zijn ze bij de leasemaatschappijen zo bang voor de restwaarde van EV's met meer dan 80.000kms? Omdat de batterij 'op' zou zijn? Toch al genoeg bewijzen dat dat niet zo is voor Tesla's.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
De laatste weken zijn thans heel wat berichten en filmpjes op internet verschenen dat die I-pace het zelfs niet zo geweldig goed doet. In het filmpje dat ik zag, geraakte die nederlander er met moeite 280km ver mee en moest dat spel gigantisch lang laden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
My mistake. Was een vergelijking tussen de Tesla X (niet de 3 dus), de I-Pace en de Audi e-Tron. Wat betreft verbruik ontliepen de I-Pace en de Tesla X elkaar niet veel. De e-Tron scoorde (op dat vlak) het minst goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Dat is de werkgever zijn probleem. En niet iedere werkgever is er op uit om de laatste cent uit zijn werknemer te persen.
Het meest voor de hand liggende antwoord is waarschijnlijk dat het duurder is om na vier jaar dat ding terug komen uit te breken en alles in zijn
oorspronkelijke staat terug te brengen dan gewoon te blijven staan. Voor de werkgever aarschijnlijk tegen die tijd al volledig afgeschreven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Met een EV slechts 20.000 km per jaar? Wat is daar nu weer de redenering achter?
Een EV heeft een hogere aanschafprijs, die je terug kan verdienen met meer kilometers te maken.
Of zijn ze bij de leasemaatschappijen zo bang voor de restwaarde van EV's met meer dan 80.000kms? Omdat de batterij 'op' zou zijn? Toch al genoeg bewijzen dat dat niet zo is voor Tesla's.
Ze gaan er van uit (voor zo ver ze het aan mijn neus gaan hangen) dat als je meer dan 20.000 km/jaar doet je beter voor een diesel of benzine krijgt).
De opmerking die jij maakt is binnen het bedrijf ook al gemaakt hoor. Maar voor 2019 zijn dat de afspraken. Kiezen of delen dus.
In de praktijk valt dat dan nog behoorlijk mee.
Als je boven je max. km gaat (en dat kan verantwoorden) moet je door de band genomen gewoon je voertuig inleveren en krijg je een ander. In de praktijk geen reden tot klagen dus.
Gezien we onze diesel vorig jaar met een jaar verlengd hebben kwamen we met de km stand ook in de problemen. Zij deze week de 135.000 overschrijden. Werd, na melding, ook gewoon verhoogd naar 185.000 Km (we moeten er nog mee rondrijden tot de EV geleverd wordt, uiterlijk tot 15/7/2019, vijf jaar is sowieso de uiterlijke gebruiksduur van een lease).
De huidige lease voor de diesel biedt zelfs onvoldoende EV's aan. Daarvoor werd overgeschakeld naar een leaseMij die al meer gespecialiseerd is in EV zakelijk rijden.
Bijkomend voordeel voor het kiezen van een EV was dat we in de praktijk de overschot van onze PV installatie dan kunnen "verkopen" ipv op te smossen aan onnuttige dingen of erger weg te schenken aan de DNB. Vooral handig in het vooruitzicht van de digitale meter en het mogelijks (gedeeltelijk) afschaffen van de terugdraaiende teller.
Het eerste jaar speelt die "beperkte" km stand ook al niet mee. Bij het beschikbaar komen van een Kona EV (wisseling max. om de drie maanden) krijgen we zo eentje tot de nieuwe e-Niro kan geleverd worden (verwachte levertijd 11 maanden). In de praktijk moeten we dus het eerste jaar al niet teveel naar de km-stand kijken.
WW-verkeer is max. een 9500 Km/jaar. Dus nog ruimte genoeg voor privéverplaatsingen in de laatste vier jaar.
In de praktijk speelt voor ons dat "nadeel" dus niet zo erg. Zeker niet als je als gebruiksvoertuig een full option toegewezen krijgt ipv te moeten zitten rekenen voor een ICE model.
Comment
-
De iPace schijnt massaal range problemen te hebben.
Deze morgen zag ik de eerste eTron. Als die zijn range waar maakt en gelijkaardig is aan de Tesla, dan gaat dat toch een stevige concurrent worden.
In elk geval, grote auto, maar echt wel mooi.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe iPace schijnt massaal range problemen te hebben.
Deze morgen zag ik de eerste eTron. Als die zijn range waar maakt en gelijkaardig is aan de Tesla, dan gaat dat toch een stevige concurrent worden.
In elk geval, grote auto, maar echt wel mooi.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Wss zal hij die wallbox voorzien als belastingvrije premie.
En vermoedelijk de werkgever ook niet. Als die iets doet zal dat wel een goede reden voor hebben.
Er zijn binnen het bedrijf wel andere materiële voordelen (gratis drank/gratis maaltijden/gratis fruit/gratis snoep/gratis ortho,... tijdens de bureeluren; keuze tussen een gewoon bureel, fietsdesk, zit/sta desks; culturele kortingen, gebruik van eigen vakantiewoningen aan kust en in de Ardennen,...) waarvan ik soms denk "WTF", welk voordeel heeft ie daar nu aan?
Meer een CEO in de stijl van de "Willy" en "den Torfs" zeker? (ek heb 't goe, dan mag een ander het ook goe hebben )Last edited by ivob2; 12/03/2019, 17:03.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Zoals ik zei, ik ga er niet van wakker liggen.
En vermoedelijk de werkgever ook niet. Als die iets doet zal dat wel een goede reden voor hebben.
Er zijn binnen het bedrijf wel andere materiële voordelen (gratis drank/gratis maaltijden/gratis fruit/gratis snoep/gratis ortho,... tijdens de bureeluren; keuze tussen een gewoon bureel, fietsdesk, zit/sta desks; culturele kortingen, gebruik van eigen vakantiewoningen aan kust en in de Ardennen,...) waarvan ik soms denk "WTF", welk voordeel heeft ie daar nu aan?
Meer een CEO in de stijl van de "Willy" en "den Torfs" zeker? (ek heb 't goe, dan mag een ander het ook goe hebben )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe iPace schijnt massaal range problemen te hebben.
Deze morgen zag ik de eerste eTron. Als die zijn range waar maakt en gelijkaardig is aan de Tesla, dan gaat dat toch een stevige concurrent worden.
In elk geval, grote auto, maar echt wel mooi.
Uit de testen van Björn Nyland blijkt voorlopig toch nog iets anders. Het blijft natuurlijk Björn Nyland en een test is maar een test. Maar gezien ik niet tot de gelukkigen behoor die een e-Tron of een I-Pace zelf aan een uitvoerige test kan/mag onderwerpen zal ik het daar voorlopig mee moeten doen.
De e-Tron scoorde inzake range het slechts in vergelijking met een Tesla X en een I-Pace. De I-Pace was het zuinigst bij lagere snelheden op binnenwegen. De Tesla X het zuinigst bij hogere snelheden op de autosnelweg. Overall langen ze praktisch gelijk. De Audi was onder alle rijomstandigheden het gulzigst. Niet moeilijk met zo'n front en gewicht. De Tesla 3 (Performance en long range) scoorde dan weer beter dan deze drie.
Mijn bevindingen bij de voertuigen die ik wel redelijk uitvoerig heb kunnen testen (Kona Ev, e-Niro, Nissan Leaf) stemmen wel grotendeels overeen met de bevindingen van Nyland.
Voorlopig geef ik hem dus het voordeel van de twijfel (tot er meerdere gebruikers hun testervaringen kunnen delen).
Last edited by ivob2; 12/03/2019, 17:32.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Ik weet niet of gij daar wel of niet wakker van gaat liggen.
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenKan ook zijn dat ge hiervoor VAA moet gaan betalen. Geen idee hoe dat zit, maar ik heb dus een smartphone, laptop en telenet shake van de firma, en ik moet voor al deze dingen VAA betalen.
Juist om die reden geen smartphone/laptop en internet via het bedrijf. Maar dan wel weer belkrediet via het bedrijf (kan je ook lekker de parkeermeter en OV mee betalen )
Om alle misverstanden voor te zijn: het betreft de werkgever van mijn vriendin. Zelf werk ik niet voor een werkgever. Heb dus noch een smartphone noch een auto nodig (De laatste heb ik in februari 2018 van de hand gedaan. Dieselstress ) . Gezien mijn vriendin al helemaal niet wakker ligt van een auto (haar ultieme droomauto is een Zafira , kan je nagaan ) heeft ze de keuzestress helemaal aan mij uitbesteed.
Om de huisvrede te bewaren heb ik die "opdracht" zuchtend aanvaard.
Je moet tenslotte iets over hebben voor een relatie.
Het spreekt wel in haar voordeel dat ze deze keer, na de testritten met een EV, zelf wel helemaal overtuigd was van mijn pre-selectie (Kona/Niro).
Over de eindkeuze waren we het, niet tot mijn verwondering gezien het verschil in kofferinhoud tussen Kona en Niro) ook roerend eens.
Scheelt mij een hoop gepalaver en overtuigingskrachtLast edited by ivob2; 12/03/2019, 17:30.
Comment
-
Ik heb niets tegen benzine noch dieselrijders.
En hoe lang die nog mogen rondrijden zal al zeker niet van mij afhangen.
Ik heb tenslotte een andere zijn rekening niet te maken.
Ik heb gewoon het momentum gegrepen zoals het zich heeft aangediend. Meer zit er niet achter.
Als dat ecologischer is, zonder al te veel in eigen vel te snijden, is dat een surplus die mooi is meegenomen. Meer ook niet.
Voor hetzelfde geld zijn binnen vijf jaar de EV rijders de grote fiscale boosdoeners en is de enkele waterstofrijder de nieuwe messias.
Ben daar vrij nuchter in. Vooruit plannen kan je in dit land toch niet. Hoogstens wat proberen mee te surfen op de waan van de dag en er niet proberen af te vallen.
Denk dat er eerder een km heffing zal komen dan dat de laatste benzine- of dieselrijder uit het straatbeeld verdwenen zal zijn (moest het al zo ver komen).
En dat treft iedere weggebruiker. Misschien kan ik me dan, fiscaal gezien, wel een V-12 veroorloven .Last edited by ivob2; 12/03/2019, 18:16.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
De co2 coefficient in de VAA van een model 3 is de helft van die van een 320d. Dus die model 3 moet al dubbel zo veel kosten om op dezelfde VAA uit te komen.
Daar rekent men toch alleen op 4% van de catalogusprijs?
Je komt idd wel veel goedkoper uit (allee minder duur) dan bij een vergelijkbare benzine of diesel.
Zelfs gas/lpg is duurder.
Je betaalt voor een nieuw ingeschreven full electric uit de middenklasse nauwelijks meer VAA dan de ondergrens.
Wijzigingen 2019
De referentieuitstoot is verhoogd van 86 gr/km naar 88 gr/km voor dieselwagens en van 105 gr/km naar 107 gr/km voor wagens op benzine of gas.
Het minimumbedrag voor het voordeel alle aard wordt verhoogd van EUR 1.280 naar EUR 1.340 per jaar.
Voor zuiver elektrische wagens wordt het voordeel altijd berekend op 4% van de cataloguswaarde. Voor hybride wagens met minder dan 0,6 kWh batterijcapaciteit per 100 kilogram wagengewicht die na 1 januari 2018 aangeschaft worden, zal het voordeel vanaf 2020 berekend worden op de CO2-uitstoot van het overeenstemmende benzine- of dieselmodel.Last edited by ivob2; 12/03/2019, 19:02.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
De standard versie?
Bij ons zat de Tesla 3 standard tot begin dit jaar ook nog tussen het EV keuzepakket.
Is er inmiddels uitgehaald omdat de Belgische verdeler geen levertijden voor 2019 meer kon garanderen.
Het budget kon ook al niet ingecalculeerd worden.
Uiteindelijk zijn er voor 2019 maar drie (binnen ons budget) overgebleven die in 2019 effectief kunnen besteld worden.
Het zal voor een volgende keer zijn.
Ik kom van een citroen DS3 THP die gechipt met medeweten van de officiële garage. Ik vond dat deze al goed reed al stoorde het mij dat deze niet in automaat te krijgen is. Ik had me voorgenomen om bij mijn volgende wagen zeker niet terug opnieuw manueel te nemen want na 30jj begon dat meer en meer mijn keel uit te hangen. De DS3 van 2013 ongevalvrij wordt binnenkort te koop gesteld
Maar nu ik met de Tesla rijd is het voor mij pas echt een plezier om rijden. Ik ben geen professionele reviewer dus kan niet zo goed mijn ervaringen neerschrijven.
Comment
-
Ik vraag me vooral af hoe de zetels zitten.
Ik heb graag een beetje een 'kuipje' met deftige wangen. Geen idee hoe dat zit bij de Tesla. Meestal hebben amerikanen wat bredere zetels omdat die ook wat breder zijn.
Kan je daar iets over zeggen?
Comment
Comment