TEST: TESLA MODEL 3 STANDARD RANGE PLUS
Het is ondertussen geen geheim meer dat de Tesla Model 3 de verkoopknaller van bijtellend Nederland in 2019 was. Met de Standard Range Plus lever je wat in als het om actieradius gaat. Is dat heel erg?
De instapversie Standard Range Plus komt aanzienlijk minder ver op een acculading dan de Long Range. In de praktijk komen we ongeveer 350 km ver. Tesla geeft geen accucapaciteit op, maar er wordt gezegd dat er zo’n 50 tot 55 kWh in de Model 3 gaat. Dankzij een driefasenlader is de Tesla bij de juiste laadpaal in zo’n 6 uur weer helemaal opgeladen. Tesla rept met geen woord over vermogen en koppel, maar stelt wel dat de achterwielaangedreven Model 3 Standard Range Plus ongeveer een seconde meer nodig heeft over de sprint van 0 naar 100 dan de Long Range, die dankzij een tweede motor over meer kracht en vierwielaandrijving beschikt. Tractie is er echter ook bij de Standard Range in overvloed en wie hier vol op het ‘gas’ gaat, krijgt een serieuze duw in de rug. Dat draagt bij aan het rijplezier, dat toch al op een zeer hoog niveau staat bij deze auto. Tesla heeft met de Model 3 een uiterst dynamische auto neergezet, die volop profiteert van zijn lage zwaartepunt. Grip is er in overvloed, de auto blijft ook in snelle bochten vlak liggen en de besturing is heerlijk vlezig en communicatief. Wie de stroomvoorraad liever inzet om verder te komen, wordt verblijdt met een stevig afgestelde, maar toch comfortabele auto. Tesla doet een poging om je het werk uit handen te nemen door standaard Autopilot te leveren. Dat bestaat in zijn simpelste vorm uit een actieve rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol, maar is nog verre van foutloos. De auto ziet alles, maar weet zelden goed te anticiperen op vertragend verkeer en remt soms onterecht hard af. De Tesla houdt zich wel goed tussen de lijntjes.
Simpel
De Tesla-app geeft geen inzicht in de verbruiksgeschiedenis, maar werkt wel snel. Met de app dient de telefoon van de gebruiker meteen als ‘handsfree’ sleutel. Daardoor is zelfs het instappen een ervaring bij Tesla. Wegrijden is ook al zo anders dan anders: hier geen startknop, maar simpelweg de auto in ‘D’ zetten en wegrijden. De rijrichtinghendel aan de stuurkolom is een van de weinige fysieke bedieningselementen in een verder leeg en knoploos interieur. Snelheidsmeter, dodehoekassistent, klimaatbeheersing, audio, verstelling van spiegels en stuur plus vrijwel alle andere functies zijn in het centrale touchscreen verstopt. Dat werkt in de praktijk verrassend goed. De reactiesnelheid is top, veelgebruikte onderdelen zijn altijd in beeld en wie wat dieper moet graven, krijgt te maken met een slim ingedeelde menustructuur. Door een slimme samenwerking met gebruikersaccounts hoeven veel zaken bovendien maar één keer te worden ingesteld. Verschillen met de duurdere Long Range-versie van de Model 3 zijn vrijwel allemaal softwarematig. Zo ontbreekt de Spotify-functie en beschikt het op Google Maps gebaseerde navigatiesysteem niet over satellietkaarten. Gelukkig heeft het systeem wel zicht op alle Tesla Superchargers (snelladers) en berekent het net als in andere Tesla’s automatisch hoelang en waar er moet worden geladen om de bestemming te bereiken. De zit achter het stuur is uitstekend en compleet anders dan in de andere twee. Hier geen hoge commandopost, maar een sportief lage zit met een ongebruikelijk ruim zicht naar voren. Door het lege dashboard en de lage neus loopt de voorruit gevoelsmatig tot net boven het asfalt door, wat samen met het standaard aanwezige glazen dak voor een ruimtelijk gevoel zorgt. Helaas is het zicht naar achteren juist zeer beperkt door toedoen van de hoge kont. Ook hier is achterin genoeg ruimte, hoewel volwassenen in een ongemakkelijke houding worden gedwongen. Het dunne glazen dak is goed nieuws voor de hoofdruimte, die niet overhoudt. Wat gebruiksgemak betreft, levert de Model 3 wat punten in door zijn kleine sedan-achterklep, die het inladen van grote items lastig maakt. De auto slaat echter terug door de beschikbare ruimte veel beter uit te buiten. Zo wordt de bagageruimte van 425 liter door een enorme ‘kelder’ onder de vloer en een kleine extra ruimte voorin aangevuld tot 542 liter.
Uitrusting
Bij Tesla is iedere versie er maar in één uitvoering. Hoewel de Standard Range plus wat zaken moet missen ten opzichte van zijn duurdere broers, zit ook deze auto goed in de spullen. Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met bekleding van kunstleer, klimaatregeling, autopilot, 18-inch lichtmetaal en het uitgebreide infotainment- en navigatiesysteem zijn standaard en de optielijst beperkt zich tot kleuren en wielen, een trekhaak en een uitgebreidere versie van Autopilot.
EINDOORDEEL
4/5
Dankzij korte laadtijden, een eigen snellader-netwerk en een efficiënte aandrijflijn is de Tesla Model 3 een hele goede aanbieding. In vergelijking met concurrenten van dezelfde prijs rijdt de Tesla het fijnst. Verder laat hij zich op een prettige en innovatieve manier bedienen. Een snelle levertijd is verder een pré, hoewel de 4 procent-bijtellingsgrens reeds achter ons ligt.
SPECIFICATIES
Het is ondertussen geen geheim meer dat de Tesla Model 3 de verkoopknaller van bijtellend Nederland in 2019 was. Met de Standard Range Plus lever je wat in als het om actieradius gaat. Is dat heel erg?
De instapversie Standard Range Plus komt aanzienlijk minder ver op een acculading dan de Long Range. In de praktijk komen we ongeveer 350 km ver. Tesla geeft geen accucapaciteit op, maar er wordt gezegd dat er zo’n 50 tot 55 kWh in de Model 3 gaat. Dankzij een driefasenlader is de Tesla bij de juiste laadpaal in zo’n 6 uur weer helemaal opgeladen. Tesla rept met geen woord over vermogen en koppel, maar stelt wel dat de achterwielaangedreven Model 3 Standard Range Plus ongeveer een seconde meer nodig heeft over de sprint van 0 naar 100 dan de Long Range, die dankzij een tweede motor over meer kracht en vierwielaandrijving beschikt. Tractie is er echter ook bij de Standard Range in overvloed en wie hier vol op het ‘gas’ gaat, krijgt een serieuze duw in de rug. Dat draagt bij aan het rijplezier, dat toch al op een zeer hoog niveau staat bij deze auto. Tesla heeft met de Model 3 een uiterst dynamische auto neergezet, die volop profiteert van zijn lage zwaartepunt. Grip is er in overvloed, de auto blijft ook in snelle bochten vlak liggen en de besturing is heerlijk vlezig en communicatief. Wie de stroomvoorraad liever inzet om verder te komen, wordt verblijdt met een stevig afgestelde, maar toch comfortabele auto. Tesla doet een poging om je het werk uit handen te nemen door standaard Autopilot te leveren. Dat bestaat in zijn simpelste vorm uit een actieve rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol, maar is nog verre van foutloos. De auto ziet alles, maar weet zelden goed te anticiperen op vertragend verkeer en remt soms onterecht hard af. De Tesla houdt zich wel goed tussen de lijntjes.
Simpel
De Tesla-app geeft geen inzicht in de verbruiksgeschiedenis, maar werkt wel snel. Met de app dient de telefoon van de gebruiker meteen als ‘handsfree’ sleutel. Daardoor is zelfs het instappen een ervaring bij Tesla. Wegrijden is ook al zo anders dan anders: hier geen startknop, maar simpelweg de auto in ‘D’ zetten en wegrijden. De rijrichtinghendel aan de stuurkolom is een van de weinige fysieke bedieningselementen in een verder leeg en knoploos interieur. Snelheidsmeter, dodehoekassistent, klimaatbeheersing, audio, verstelling van spiegels en stuur plus vrijwel alle andere functies zijn in het centrale touchscreen verstopt. Dat werkt in de praktijk verrassend goed. De reactiesnelheid is top, veelgebruikte onderdelen zijn altijd in beeld en wie wat dieper moet graven, krijgt te maken met een slim ingedeelde menustructuur. Door een slimme samenwerking met gebruikersaccounts hoeven veel zaken bovendien maar één keer te worden ingesteld. Verschillen met de duurdere Long Range-versie van de Model 3 zijn vrijwel allemaal softwarematig. Zo ontbreekt de Spotify-functie en beschikt het op Google Maps gebaseerde navigatiesysteem niet over satellietkaarten. Gelukkig heeft het systeem wel zicht op alle Tesla Superchargers (snelladers) en berekent het net als in andere Tesla’s automatisch hoelang en waar er moet worden geladen om de bestemming te bereiken. De zit achter het stuur is uitstekend en compleet anders dan in de andere twee. Hier geen hoge commandopost, maar een sportief lage zit met een ongebruikelijk ruim zicht naar voren. Door het lege dashboard en de lage neus loopt de voorruit gevoelsmatig tot net boven het asfalt door, wat samen met het standaard aanwezige glazen dak voor een ruimtelijk gevoel zorgt. Helaas is het zicht naar achteren juist zeer beperkt door toedoen van de hoge kont. Ook hier is achterin genoeg ruimte, hoewel volwassenen in een ongemakkelijke houding worden gedwongen. Het dunne glazen dak is goed nieuws voor de hoofdruimte, die niet overhoudt. Wat gebruiksgemak betreft, levert de Model 3 wat punten in door zijn kleine sedan-achterklep, die het inladen van grote items lastig maakt. De auto slaat echter terug door de beschikbare ruimte veel beter uit te buiten. Zo wordt de bagageruimte van 425 liter door een enorme ‘kelder’ onder de vloer en een kleine extra ruimte voorin aangevuld tot 542 liter.
Uitrusting
Bij Tesla is iedere versie er maar in één uitvoering. Hoewel de Standard Range plus wat zaken moet missen ten opzichte van zijn duurdere broers, zit ook deze auto goed in de spullen. Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met bekleding van kunstleer, klimaatregeling, autopilot, 18-inch lichtmetaal en het uitgebreide infotainment- en navigatiesysteem zijn standaard en de optielijst beperkt zich tot kleuren en wielen, een trekhaak en een uitgebreidere versie van Autopilot.
EINDOORDEEL
4/5
Dankzij korte laadtijden, een eigen snellader-netwerk en een efficiënte aandrijflijn is de Tesla Model 3 een hele goede aanbieding. In vergelijking met concurrenten van dezelfde prijs rijdt de Tesla het fijnst. Verder laat hij zich op een prettige en innovatieve manier bedienen. Een snelle levertijd is verder een pré, hoewel de 4 procent-bijtellingsgrens reeds achter ons ligt.
SPECIFICATIES
Brandstof | elektrisch |
Motor | --cil. in lijn |
Maximaal vermogen | bij 0 tpm |
Lengte / breedte / hoogte | 4.694 mm / 1.849 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.875 mm |
Massa leeg | 1.584 kg |
Laadvermogen | 476 kg |
Banden | 235/45R18 |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s (fabrieksopgave: 5,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,6s |
Brandstofverbruik | (fabrieksopgave: 0,0 l/100km) |
Comment