Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • TEST: TESLA MODEL 3 STANDARD RANGE PLUS

    Het is ondertussen geen geheim meer dat de Tesla Model 3 de verkoopknaller van bijtellend Nederland in 2019 was. Met de Standard Range Plus lever je wat in als het om actieradius gaat. Is dat heel erg?

    De instapversie Standard Range Plus komt aanzienlijk minder ver op een acculading dan de Long Range. In de praktijk komen we ongeveer 350 km ver. Tesla geeft geen accucapaciteit op, maar er wordt gezegd dat er zo’n 50 tot 55 kWh in de Model 3 gaat. Dankzij een driefasenlader is de Tesla bij de juiste laadpaal in zo’n 6 uur weer helemaal opgeladen. Tesla rept met geen woord over vermogen en koppel, maar stelt wel dat de achterwielaangedreven Model 3 Standard Range Plus ongeveer een seconde meer nodig heeft over de sprint van 0 naar 100 dan de Long Range, die dankzij een tweede motor over meer kracht en vierwielaandrijving beschikt. Tractie is er echter ook bij de Standard Range in overvloed en wie hier vol op het ‘gas’ gaat, krijgt een serieuze duw in de rug. Dat draagt bij aan het rijplezier, dat toch al op een zeer hoog niveau staat bij deze auto. Tesla heeft met de Model 3 een uiterst dynamische auto neergezet, die volop profiteert van zijn lage zwaartepunt. Grip is er in overvloed, de auto blijft ook in snelle bochten vlak liggen en de besturing is heerlijk vlezig en communicatief. Wie de stroomvoorraad liever inzet om verder te komen, wordt verblijdt met een stevig afgestelde, maar toch comfortabele auto. Tesla doet een poging om je het werk uit handen te nemen door standaard Autopilot te leveren. Dat bestaat in zijn simpelste vorm uit een actieve rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol, maar is nog verre van foutloos. De auto ziet alles, maar weet zelden goed te anticiperen op vertragend verkeer en remt soms onterecht hard af. De Tesla houdt zich wel goed tussen de lijntjes.

    Simpel

    De Tesla-app geeft geen inzicht in de verbruiksgeschiedenis, maar werkt wel snel. Met de app dient de telefoon van de gebruiker meteen als ‘handsfree’ sleutel. Daardoor is zelfs het instappen een ervaring bij Tesla. Wegrijden is ook al zo anders dan anders: hier geen startknop, maar simpelweg de auto in ‘D’ zetten en wegrijden. De rijrichtinghendel aan de stuurkolom is een van de weinige fysieke bedieningselementen in een verder leeg en knoploos interieur. Snelheidsmeter, dodehoekassistent, klimaatbeheersing, audio, verstelling van spiegels en stuur plus vrijwel alle andere functies zijn in het centrale touchscreen verstopt. Dat werkt in de praktijk verrassend goed. De reactiesnelheid is top, veelgebruikte onderdelen zijn altijd in beeld en wie wat dieper moet graven, krijgt te maken met een slim ingedeelde menustructuur. Door een slimme samenwerking met gebruikersaccounts hoeven veel zaken bovendien maar één keer te worden ingesteld. Verschillen met de duurdere Long Range-versie van de Model 3 zijn vrijwel allemaal softwarematig. Zo ontbreekt de Spotify-functie en beschikt het op Google Maps gebaseerde navigatiesysteem niet over satellietkaarten. Gelukkig heeft het systeem wel zicht op alle Tesla Superchargers (snelladers) en berekent het net als in andere Tesla’s automatisch hoelang en waar er moet worden geladen om de bestemming te bereiken. De zit achter het stuur is uitstekend en compleet anders dan in de andere twee. Hier geen hoge commandopost, maar een sportief lage zit met een ongebruikelijk ruim zicht naar voren. Door het lege dashboard en de lage neus loopt de voorruit gevoelsmatig tot net boven het asfalt door, wat samen met het standaard aanwezige glazen dak voor een ruimtelijk gevoel zorgt. Helaas is het zicht naar achteren juist zeer beperkt door toedoen van de hoge kont. Ook hier is achterin genoeg ruimte, hoewel volwassenen in een ongemakkelijke houding worden gedwongen. Het dunne glazen dak is goed nieuws voor de hoofdruimte, die niet overhoudt. Wat gebruiksgemak betreft, levert de Model 3 wat punten in door zijn kleine sedan-achterklep, die het inladen van grote items lastig maakt. De auto slaat echter terug door de beschikbare ruimte veel beter uit te buiten. Zo wordt de bagageruimte van 425 liter door een enorme ‘kelder’ onder de vloer en een kleine extra ruimte voorin aangevuld tot 542 liter.

    Uitrusting

    Bij Tesla is iedere versie er maar in één uitvoering. Hoewel de Standard Range plus wat zaken moet missen ten opzichte van zijn duurdere broers, zit ook deze auto goed in de spullen. Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met bekleding van kunstleer, klimaatregeling, autopilot, 18-inch lichtmetaal en het uitgebreide infotainment- en navigatiesysteem zijn standaard en de optielijst beperkt zich tot kleuren en wielen, een trekhaak en een uitgebreidere versie van Autopilot.


    EINDOORDEEL

    4/5

    Dankzij korte laadtijden, een eigen snellader-netwerk en een efficiënte aandrijflijn is de Tesla Model 3 een hele goede aanbieding. In vergelijking met concurrenten van dezelfde prijs rijdt de Tesla het fijnst. Verder laat hij zich op een prettige en innovatieve manier bedienen. Een snelle levertijd is verder een pré, hoewel de 4 procent-bijtellingsgrens reeds achter ons ligt.



    SPECIFICATIES

    Brandstof elektrisch
    Motor --cil. in lijn
    Maximaal vermogen bij 0 tpm
    Lengte / breedte / hoogte 4.694 mm / 1.849 mm / 1.443 mm
    Wielbasis 2.875 mm
    Massa leeg 1.584 kg
    Laadvermogen 476 kg
    Banden 235/45R18
    Topsnelheid 225 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,6 s)
    Acceleratie 50-80 km/h in D 1,7 s
    Acceleratie 80-120 km/h in D 3,6s
    Brandstofverbruik (fabrieksopgave: 0,0 l/100km)













    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Straf!
      A Tesla Model 3 modded by Unplugged Performance completed a super-fast lap time that is competitive with the McLaren F1’s...




      Unplugged Performance’s Tesla Model 3 Ascension R driven by Ken Negoro achieved a 1:04.7 lap time, which the company says is competitive with the McLaren F1’s best lap time at the track

      Here are some other best lap times at Tsukuba for comparison:
      • Porsche 911 GT3 997: 1:04.8
      • Ferrari F40: 1:04.8
      • Audi R8 V10 5.2 FSI: 1:04.9
      • Lamborghini Gallardo: 1:05.0
      • Porsche 911 Turbo 997: 1:05.2

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
        Lijkt me niet echt een onpartijdig artikel...

        List of fastest lap times for Tsukuba. Updated November 2024.


        En dan hebben we het niet eens over racewagens :

        2017/12/08 TSUKUBA CIRKUIT Record Time 50.366#アンダー鈴木 #スコーチレーシング
        Last edited by Elwood; 12/02/2020, 20:35.

        Comment


        • klinkt indrukwekkend , voor 1 lapje tenminste

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
            klinkt indrukwekkend , voor 1 lapje tenminste
            Deze klinkt al iets minder :

            20191116 筑波サーキット2000 Y2枠TeamTAISAN東大テスラモデルSのテスト走行所々に解説入れてありますが、尺が長いのでぼんやりとご覧ください笑

            Comment


            • ze mogen die truuk eens proberen herhalen op een heel lang circuit en meerdere laps 't zal veel minder zijn

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                ze mogen die truuk eens proberen herhalen op een heel lang circuit en meerdere laps 't zal veel minder zijn
                Zeker als er geen laadpaal staat...

                Comment


                • Een review door een petrolhead die je echt geen Tesla-fanatic kan noemen. Eén van de weinige mensen op youtube die deftig Engels spreekt

                  Recently I have seen an increasing trend in the comments section for people telling me whatever car I am reviewing, the owner should have bought a Tesla Mode...


                  En ja, die zegt op 't einde 'it's more enjoyable than the current M3"
                  Last edited by BertVS; 12/02/2020, 23:04.
                  BMW 420dA : >>>

                  Comment


                  • Tja, heeft die eens gereden met een M3? Denk het niet want met zijn postuur past die niet in de sportzetels van een M3.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                      Tja, heeft die eens gereden met een M3? Denk het niet want met zijn postuur past die niet in de sportzetels van een M3.
                      Hij is dus wat zwaarder. Dus incompetent? Wat een niveau.
                      Kijk maar eens op zijn kanaal met wat voor wagens hij rond heeft gereden.

                      BMW 420dA : >>>

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                        Hij is dus wat zwaarder. Dus incompetent? Wat een niveau.
                        Kijk maar eens op zijn kanaal met wat voor wagens hij rond heeft gereden.
                        Ik zie een man met de handen losjes op het stuur relaxed rechtdoor rijden.... ik ga je als petrolhead met een paar 100k km in diverse M-reeksen op de baan en circuit iets vertellen : “De meeste auto’s zijn leuker om in te zitten dan een BMW M3 als dat je idee van autorijden is. Dat is geen autorijden maar uw lichaam verplaatsen van A naar B.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                          Ik zie een man met de handen losjes op het stuur relaxed rechtdoor rijden.... ik ga je als petrolhead met een paar 100k km in diverse M-reeksen op de baan en circuit iets vertellen : “De meeste auto’s zijn leuker om in te zitten dan een BMW M3 als dat je idee van autorijden is. Dat is geen autorijden maar uw lichaam verplaatsen van A naar B.
                          Die man zegt eerlijk dat de model 3 niet de ultieme sportwagen is. Maar ook wel dat hij onder de indruk is van de technologie en de prestaties, en het feit dat dit er nu reeds is, dat dat belooft over wat voor EV's er nog allemaal op de markt kunnen komen de volgende jaren. Of bv. de porsche taycan, die er nu al is.
                          En hij vergelijkt de model 3 ook met de HUIDIGE bmw's, die al lang niet meer zo sportief zijn dan ze geweest zijn ...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                            Die man zegt eerlijk dat de model 3 niet de ultieme sportwagen is. Maar ook wel dat hij onder de indruk is van de technologie en de prestaties, en het feit dat dit er nu reeds is, dat dat belooft over wat voor EV's er nog allemaal op de markt kunnen komen de volgende jaren. Of bv. de porsche taycan, die er nu al is.
                            En hij vergelijkt de model 3 ook met de HUIDIGE bmw's, die al lang niet meer zo sportief zijn dan ze geweest zijn ...
                            Ik herhaal de tekst van BERTVS : En ja, die zegt op 't einde 'it's more enjoyable than the current M3"

                            Ik heb het dus ook niet over de ultieme sportwagen maar over het vergelijk met de huidige M3 en de manier waarop hij de wagen gebruikt.

                            Het is hetzelfde als zeggen een Vespa is leuker om 900m verder naar de bakker te rijden door mijn dorp dan een superbike...

                            Comment


                            • 99% van de Tesla kopers interesseert die rondetijden geen zak.
                              Feit is wel dat ze met een auto van 60k op stroom qua pure prestaties niet onderdoen voor benzineauto's die een heel pak meer kosten.
                              Bochtgedrag kan niet slecht zijn, anders zouden die rondetijden niet zo goed zijn. Maar nog eens, I could not care less.

                              Moet toch wel pikken als je met een M3 rijdt, en aan de lichten staat een Tesla 3 die sneller weg is.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                99% van de Tesla kopers interesseert die rondetijden geen zak.
                                Feit is wel dat ze met een auto van 60k op stroom qua pure prestaties niet onderdoen voor benzineauto's die een heel pak meer kosten.
                                Bochtgedrag kan niet slecht zijn, anders zouden die rondetijden niet zo goed zijn. Maar nog eens, I could not care less.

                                Moet toch wel pikken als je met een M3 rijdt, en aan de lichten staat een Tesla 3 die sneller weg is.
                                Het interessert de Tesla jongens geen zak maar het is wel het eerste wat ze u vertellen.

                                Dat een Tesla sneller is aan de lichten doet me totaal niets dat is goed om aan de toog wat te zeveren... Ik heb veel slechte eigenschappen maar een groot ego hoort daar niet bij en trouwens ik rij momenteel met een M2..

                                Wat jij goede rondetijden noemt... Ik zie dat een compleet aangepaste Tesla met professionele coureur dezelfde tijd rijdt als een A45AMG en klaarblijkelijk meer dan 4 seconden trager is dan een GT3... We spreken over een pocketcircuit van 2km he. 4 Seconden dat betekent dat je bijna om de 32km op een ronde wordt gezet. En dan moet je batterij het nog uithouden...

                                Gaan we naar de tijden van de racers kijken dan kunt ge alle 10km in uw spiegels kijken. Dus alles een beetje in perspectief plaatsen aub.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Moet toch wel pikken als je met een M3 rijdt, en aan de lichten staat een Tesla 3 die sneller weg is.
                                  Dat geloof je toch zelf niet. Mij kan het geen zak schelen, en ik kan het bewijzen

                                  Ik rij met oudere atmosferische ///M’s dus sowieso niet de bedoeling om de snelste te zijn. Het feit dat ik dat laatste moet schrijven voelt zelfs belachelijk aan. Het gaat mij om de beleving, de racing pedigree, de handling, sound... kortom gewoon rijplezier voor mezelf. Ik ga zelfs nooit stoplichtsprintjes doen wegens belachelijk. Daar gaat het helemaal niet om.
                                  Wat mij plezier geeft in oudere, atmo ///M’s, kan ik totaal niet terug vinden in een Tesla.
                                  Waarbij ik niet zeg dat ik geen ev als daily zou komen. Misschien. Ooit.
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                    Dat geloof je toch zelf niet. Mij kan het geen zak schelen, en ik kan het bewijzen

                                    Ik rij met oudere atmosferische ///M’s dus sowieso niet de bedoeling om de snelste te zijn. Het feit dat ik dat laatste moet schrijven voelt zelfs belachelijk aan. Het gaat mij om de beleving, de racing pedigree, de handling, sound... kortom gewoon rijplezier voor mezelf. Ik ga zelfs nooit stoplichtsprintjes doen wegens belachelijk. Daar gaat het helemaal niet om.
                                    Wat mij plezier geeft in oudere, atmo ///M’s, kan ik totaal niet terug vinden in een Tesla.
                                    +1

                                    order66 - Denk niet dat ze jou begrijpen.

                                    Termen als beleving, handling, sound, racing pedigree en zelfs rijplezier zijn stilaan vergeten aan het worden bij de EV-boys. Dat gaat meer over de grootte van het navigatiescherm en de compatibiliteit met hun smartphone... Daarom komen die ook om de haverklap vertellen hoe snel dat spel wel optrekt want ze verwarren dat met wat wij een sportieve wagen noemen.
                                    Last edited by Elwood; 13/02/2020, 13:50.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                                      Het interessert de Tesla jongens geen zak maar het is wel het eerste wat ze u vertellen.

                                      Dat een Tesla sneller is aan de lichten doet me totaal niets dat is goed om aan de toog wat te zeveren... Ik heb veel slechte eigenschappen maar een groot ego hoort daar niet bij en trouwens ik rij momenteel met een M2..

                                      Wat jij goede rondetijden noemt... Ik zie dat een compleet aangepaste Tesla met professionele coureur dezelfde tijd rijdt als een A45AMG en klaarblijkelijk meer dan 4 seconden trager is dan een GT3... We spreken over een pocketcircuit van 2km he. 4 Seconden dat betekent dat je bijna om de 32km op een ronde wordt gezet. En dan moet je batterij het nog uithouden...

                                      Gaan we naar de tijden van de racers kijken dan kunt ge alle 10km in uw spiegels kijken. Dus alles een beetje in perspectief plaatsen aub.
                                      Voila, nu gaan we een GT3 van 200k+ vergelijken met een Tesla van 50k....

                                      Dat de beleving anders is, en het geluid zeker dat snap ik voor 100%.
                                      Maar ik heb ooit eens 300km meegereden met een auto met 500pk (getunede Nissan 370Z). Dat geluid was ik na 10km beu en werkte zeer vermoeiend. Op een circuit leuk, maar niet op de weg, en ik ben geen circuitracer.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                        Voila, nu gaan we een GT3 van 200k+ vergelijken met een Tesla van 50k....

                                        Dat de beleving anders is, en het geluid zeker dat snap ik voor 100%.
                                        Maar ik heb ooit eens 300km meegereden met een auto met 500pk (getunede Nissan 370Z). Dat geluid was ik na 10km beu en werkte zeer vermoeiend. Op een circuit leuk, maar niet op de weg, en ik ben geen circuitracer.
                                        Wel de discussie blijven volgen he... ik sleur er geen GT3 bij (die bijlange geen 200k kost) maar Chris_147 doet dat :


                                        Unplugged Performance’s Tesla Model 3 Ascension R driven by Ken Negoro achieved a 1:04.7 lap time, which the company says is competitive with the McLaren F1’s best lap time at the track

                                        Here are some other best lap times at Tsukuba for comparison:
                                        • Porsche 911 GT3 997: 1:04.8
                                        • Ferrari F40: 1:04.8
                                        • Audi R8 V10 5.2 FSI: 1:04.9
                                        • Lamborghini Gallardo: 1:05.0
                                        • Porsche 911 Turbo 997: 1:05.2

                                        Comment


                                        • In elk geval, de handling van die Tesla kan niet zo slecht zijn als je de competitie ziet. Zal toch net iets beter rijden dan een dweil met wielen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X