Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Tesla heeft op 2 gebieden een enorme voorsprong:
- technologie voor zelfrijdende autos
- batterij en laadnetwerk
Tesla zit binnenkort aan een batterijkost van 130$ per kWh, anderen zitten eerder aan 200.
En er is niks zo makkelijk als een Tesla laden aan een supercharger. Stekker er in en alles loopt. Geen gedoe met dongels, laadkaarten etc.
Je vraagt je gewoon af waarom dat niet al veel langer bestaat.
rfid in het tankpistool of de laadstekker, en je credit card betaalt het tanken of de laadsessie.
Zo moeilijk kan dat niet zijn in 2020.
En wie is NOKIA dan in dit verhaal? Tesla of de vastgeroeste Europese auto industrie?
10 jaar is een eeuwigheid in technologie, Nokia was ook maar 10 jaar bezig met GSM net zoals Tesla maar 10 jaar bezig is met EV. Nokia voelde zich toen ook oppermachtig omdat ze het meeste van de GSM mark in handen hadden net zoals Tesla nu bij de EVmarkt. Tesla zal nooit zijn hoge winstmarges kunnen houden, nu er wel een betaalbaar alternatief op de markt komt . Dus aan hun om nu de kwaliteit van hun wagens te verbeteren.
10 jaar is een eeuwigheid in technologie, Nokia was ook maar 10 jaar bezig met GSM net zoals Tesla maar 10 jaar bezig is met EV. Nokia voelde zich toen ook oppermachtig omdat ze het meeste van de GSM mark in handen hadden net zoals Tesla nu bij de EVmarkt. Tesla zal nooit zijn hoge winstmarges kunnen houden, nu er wel een betaalbaar alternatief op de markt komt . Dus aan hun om nu de kwaliteit van hun wagens te verbeteren.
Het is veel makkelijker om een technische achterstand in te halen dan een perceptie weg te werken. Niet alleen in consumentenmarkten trouwens.
Ik kan daar zelfs enkele voorbeelden van geven:
* indien de VAG groep zou beslissen om geen A6 Avant meer te produceren,maar de opvolger ervan onder skoda badge uit te brengen aan de prijs van de Audi, zou geen hond die nog kopen. Skoda is "goedkoop", in de geest van de markt
* een I-phone wordt nog altijd duurder verkocht dan een Samsung die 't zelfde kan
* Renault heeft nog altijd de naam een merk te zijn dat onbetrouwbare wagens maakt, maar de laatste jaren staan die vrij goed in die rankings. Maar van zo'n image geraak je moeilijk af
* je hoort nog altijd zeggen dat Franse wagens roestbakken zijn, wat natuurlijk onzin is, die roesten evenmin als de andere wagens.
* in onze sector zijn twee bedrijven defusioneerd een tiental jaren geleden. Bedrijf A was het oudste bedrijf, bedrijf B is de markt in gestapt toen de markt al gesatureerd was, maar heeft modernere installaties waardoor ze goedkoper waren. Ze hebben zich via een lage prijs in de jaren '80 in de markt gekocht, maar ondanks 't feit dat er op kwalitatief vlak geen verschil was, had bedrijf A in 2005 nog altijd en commercieel nadeel en lagere gemiddelde verkoopprijzen. De markt verwachtte immers dat B goedkoper was....
Wat wil dit nu zeggen: Tesla heeft een technologisch voordeel, maar heeft op commercieel vlak de voorbije jaren enkele kemels geschoten. Vooral in snelgroeiende markten (bvb Nederland) was de service vorig jaar ondermaats. Daar wordt nu aan gewerkt, maar Tesla heeft ondertussen de naam van slechte service te leveren, slechte kwaliteit te leveren en onbetrouwbaar te zijn qua leveringstermijn. De filmpjes van mensen die de eerste reeks model 3 en model Y ontvingen met *tig problemen, die doen echt geen goed. Zeker bij de model 3 had Elon Musk geen keuze, maar bij de model Y is dat echt wel niet zo'n goede zet geweest.
Dat gaan ze over 5 jaar nog altijd met zich meedragen. En het verhaal van de MCU en de draagarmen (problemen met de model S) gaat hun nog een tijd achtervolgen
Verder is Musk veel te veel een cowboy, die enorme risico's neemt. Mensen die een Tesla Model 3SR+ hebben besteld, krijgen nu een wagen geleverd met een maximaal draagvermogen van 286 kg ipv 375 kg (zoals het enkele weken geleden nog het geval was). Je kan daar dus niet met 5 volwassen in rijden...Tot nu toe zijn die risico's goed uitgedraaid, maar dat kan echt wel eens tegenzitten...Zoals bvb wanneer de problemen met de LPF accu's niet incidenteel zijn maar structureel..
Ja, en VW had jaar en dag de reputatie degelijk te zijn, terwijl ze ergens onderaan de middelmoot bengelen.
Tesla blijft een beetje het merk van de believers en de non-believers.
De bouwkwaliteit van de model 3 is gelukkig beter dan wat de slechte reputatie doet vermoeden.
En de positieve punten, die kloppen wel
Musk heeft er serieus de kantjes van af gereden de laatste jaren maar de vooruitgang die geboekt is, is enorm.
Qua efficientie hebben ze nu recent weer vooruitgang geboekt met de Octovalve, een soort ingenieus systeem om warmte te geleiden naar de plek waar dat nodig is (bv. warmte van de accu gebruiken om het interieur te verwarmen) .
Verder is Musk veel te veel een cowboy, die enorme risico's neemt.
Ik denk dat velen het anders zien : ) Steve Jobs was al een halfgod voor de vele Apple fanaten, Wel Musk is voor Tesla fanaten een supergod. Petje af voor wat hij allemaal doet, zijn SpaceX kan ik zeker smaken. Maar zijn Tesla nog niet. Ondertussen is Tesla echte too big to fail . Notering op de beurs waardoor nu zowat alle indexfondsen verplicht zijn Tesla aandelen te kopen en te houden. Banken hebben miljarden uitstaan bij Tesla dus Musk zijn broodje is dik gebakken. Ik kijk uit naar de verkoopcijfers van Tesla volgend jaar nu de concurrentie eindelijk wakker is geworden. Laat ons hopen dat hij voldoende zal kunnen verkopen nu hij ook in Berlijn nog een fabriek bij aan het zetten is. Als de verkoop stil valt door de concurrentie heeft hij wel een probleem om zijn rekening te betalen.
Ja, en VW had jaar en dag de reputatie degelijk te zijn, terwijl ze ergens onderaan de middelmoot bengelen.
Tesla blijft een beetje het merk van de believers en de non-believers.
De bouwkwaliteit van de model 3 is gelukkig beter dan wat de slechte reputatie doet vermoeden.
En de positieve punten, die kloppen wel
Musk heeft er serieus de kantjes van af gereden de laatste jaren maar de vooruitgang die geboekt is, is enorm.
Qua efficientie hebben ze nu recent weer vooruitgang geboekt met de Octovalve, een soort ingenieus systeem om warmte te geleiden naar de plek waar dat nodig is (bv. warmte van de accu gebruiken om het interieur te verwarmen) .
Indien ik een model 3 SR+ had besteld en geleverd had gekregen had ik hem gewoon laten staan (vanwege 286 kg max belading). En ik denk echt niet dat ik de enige zal zijn.
En ondanks dat gezever en gezeur over de technische superioriteit van Tesla lijkt het erop in eerste tests dat de iX3 gewoon een pak efficiënter is dan de model Y
Ik denk dat velen het anders zien : ) Steve Jobs was al een halfgod voor de vele Apple fanaten, Wel Musk is voor Tesla fanaten een supergod. Petje af voor wat hij allemaal doet, zijn SpaceX kan ik zeker smaken. Maar zijn Tesla nog niet. Ondertussen is Tesla echte too big to fail . Notering op de beurs waardoor nu zowat alle indexfondsen verplicht zijn Tesla aandelen te kopen en te houden. Banken hebben miljarden uitstaan bij Tesla dus Musk zijn broodje is dik gebakken. Ik kijk uit naar de verkoopcijfers van Tesla volgend jaar nu de concurrentie eindelijk wakker is geworden. Laat ons hopen dat hij voldoende zal kunnen verkopen nu hij ook in Berlijn nog een fabriek bij aan het zetten is. Als de verkoop stil valt door de concurrentie heeft hij wel een probleem om zijn rekening te betalen.
De waardering zal gewoon zakken. Maar ik zie mijn collega's allemaal kiezen voor de iD.4 ze halen allemaal hun neus op voor de model Y.
Ook om gewoon te rijden is dat echt wel plezant hoor.
One pedal driving is echt heel plezant. Je rijdt dus ergens 90 en wilt vertragen naar 70, dan is dat 50 m voor het verkeersbord je gas loslaten, en je rijdt 70.
Net hetzelfde met versnellen. In theorie rij je na 60 m al 100 km/h (met de normale AWD, met de performance is dat na 45m). Die acceleratie is er gewoon over, maar het blijft gewoon een vinnige wagen waarin je naar je eigen spotify playlists luistert op een uitstekende geluidsinstallatie (doet zeker niet onder voor de optionele geluidsinstallatie in mijn BMW )
ik vond de one pedal drive al heel leuk in de leaf II. Gedurende heel de testrit maar 1 keer de rem een beetje nodig gehad en daarbuiten alles netjes kunnen oplossen door de e-pedal te lossen.
Comment