INSTAPVERSIE TESLA MODEL 3: NIEUWE NAAM, MEER BEREIK, MINDER SNEL
491 KM WLTP!
Tesla voert weer eens wat wijzigingen door aan het leveringsgamma. Ditmaal gaat het om de Model 3 Standard Range Plus. De instapversie van de voordeligste Tesla verliest die naam, wordt iets minder snel maar komt ook 491 km ver op een lading stroom.
Allereerst valt de naamswijziging op. In plaats van ‘Standard Range Plus’ heet de basis-Model 3 nu simpelweg ‘Model 3’, onder het kopje ‘achterwielaandrijving’. Dat lijkt slim, want de ‘Plus’ in de naam is wat verwarrend en slechts relevant als je weet dat er in de VS, en louter op speciale bestelling, ook een Standard Range zonder ‘Plus’ bestond.
Daarbij blijft het echter niet. Tesla belooft voor deze uitvoering van de Model 3 nu een actieradius van 491 km WLTP, terwijl dat voorheen 448 km was. Tegelijkertijd gaat de 0-100-tijd van 5,6 naar 6,1 seconden, waarmee we de zeldzame situatie meemaken dat een Tesla langzamer wordt in plaats van sneller. Tesla communiceert zelf geen accu-capaciteiten, maar bevestigt wel dat er een nieuw, groter en efficiënter accupakket wordt gemonteerd. Niet-officiële bronnen melden dat het zou gaan om een stijging van (bruto) 55 kWh naar 60 kWh, maar het belangrijkste is dat de auto verder komt. 491 km voor een instapmodel is bovendien gewoon indrukwekkend veel.
China
De wijzigingen hebben vooralsnog alleen betrekking op de in China gebouwde variant van de achterwielaangedreven Model 3, want die had al eerder over zogenaamde LFP-accu’s. Dat is de batterij die gewijzigd is, maar Tesla zou plannen hebben om die LFP-accu’s wereldwijd te gaan leveren in deze uitvoering. Voor Europa is dat allemaal niet van belang, want hier komt de instapversie van de Model 3 al langer uit China en gelden de wijzigingen dus meteen.
491 KM WLTP!
Tesla voert weer eens wat wijzigingen door aan het leveringsgamma. Ditmaal gaat het om de Model 3 Standard Range Plus. De instapversie van de voordeligste Tesla verliest die naam, wordt iets minder snel maar komt ook 491 km ver op een lading stroom.
Allereerst valt de naamswijziging op. In plaats van ‘Standard Range Plus’ heet de basis-Model 3 nu simpelweg ‘Model 3’, onder het kopje ‘achterwielaandrijving’. Dat lijkt slim, want de ‘Plus’ in de naam is wat verwarrend en slechts relevant als je weet dat er in de VS, en louter op speciale bestelling, ook een Standard Range zonder ‘Plus’ bestond.
Daarbij blijft het echter niet. Tesla belooft voor deze uitvoering van de Model 3 nu een actieradius van 491 km WLTP, terwijl dat voorheen 448 km was. Tegelijkertijd gaat de 0-100-tijd van 5,6 naar 6,1 seconden, waarmee we de zeldzame situatie meemaken dat een Tesla langzamer wordt in plaats van sneller. Tesla communiceert zelf geen accu-capaciteiten, maar bevestigt wel dat er een nieuw, groter en efficiënter accupakket wordt gemonteerd. Niet-officiële bronnen melden dat het zou gaan om een stijging van (bruto) 55 kWh naar 60 kWh, maar het belangrijkste is dat de auto verder komt. 491 km voor een instapmodel is bovendien gewoon indrukwekkend veel.
China
De wijzigingen hebben vooralsnog alleen betrekking op de in China gebouwde variant van de achterwielaangedreven Model 3, want die had al eerder over zogenaamde LFP-accu’s. Dat is de batterij die gewijzigd is, maar Tesla zou plannen hebben om die LFP-accu’s wereldwijd te gaan leveren in deze uitvoering. Voor Europa is dat allemaal niet van belang, want hier komt de instapversie van de Model 3 al langer uit China en gelden de wijzigingen dus meteen.
Comment