Vijfcilinder madness in een scherp gesneden jas. Maar hoeveel pk heeft ‘ie?
We houden je niet langer in spanning (voor zover mogelijk), de nieuwe TT RS krijgt maar liefst 400 pk. Gelukkig hebben we meteen galleries van zowel de coupé als de cabrio voor je, dat kiest weer een stuk makkelijker. Want kiezen is nodig, aangezien de Europese verkoop al deze herfst van start gaat.
Het 2.5 TFSI-blok krijgt er 60 pk’s bij ten opzichte van de voorganger (rijtest). Het maximum koppel bedraagt een fijne 480 Nm, tussen 1.700 en 5.850 rpm. 0-100 km/u duurt daarmee slechts 3,7 seconden (3,9 voor de cabrio) en de top is afgeregeld op desgewenst 250 of 280 km/u. Wel knap trouwens, om een auto met een dergelijk vermogen -stevig maar niet mega- in minder dan 4 tellen naar de 100 te jassen.
Zoals bekend is verlichting een ontzettend dingetje voor Audi en juist op dat terrein werden bij de TT RS alle registers open getrokken. Het ding krijgt optioneel namelijk Matrix OLED achterlichten. LED-lichten vóór en achter zijn overigens standaard.
In het interieur is de Audi virtual cockpit met z’n 12,3 inches behoorlijk dominant aanwezig. Bovendien is het stuurwiel speciaal voor de RS met knoppen om de motor aan en uit te zetten, evenals toetsen om Audi drive select mee te bedienen. Je handen hoeven het leren stuurwiel dus alleen nog te verlaten om je bestelling bij de Mac aan te nemen, verder is het altijd 13:50 in deze rappe jongen.
Zoals gezegd komt de dikkerd deze herfst naar de dealers. Audi communiceert een Europese prijs van 66.400 euro voor de coupe en 69.200 euro voor de cabrio. Zodra we een Nederlandse prijs voor je hebben, lees je het uiteraard hier. Tel in elk geval maar vast een paar euro’s bij de hierboven genoemde bedragen op. Dan komt de klap straks wat minder hard aan.
Comment