Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Porsche 718 Cayman
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bercki Bekijk BerichtenJe hebt nog de Cayman Gt4 3.8 liter met 385 pk. Deze is wel nog een 6 cilinder.2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenEen 3.8 krijgen ze wel in een Boxster/Cayman gelepeld, maar een 3.0 met turbo niet. Make that the cat wise.
Gaat alleen over geld verdienen, niet meer of minder.
Comment
-
PORSCHE 718 CAYMAN EN 718 BOXSTER ALS GTS
STAPJE BOVEN 718 S
Porsche breidt het 718-gamma uit met de langverwachte GTS. Zowel de 718 Boxster als de 718 Cayman komen over de nieuwe smaak te beschikken.
Vorig jaar werden de Boxster en de Cayman op de snijtafel gelegd om er vervolgens als 718 Boxster en 718 Cayman weer van af te klimmen. Het nu met een vier- in plaats van zescilinders uitgeruste duo kennen we al als 300 pk sterke 'basisversie' en als 350 pk sterke S-variant. Daar voegt Porsche nu de GTS aan toe, een variant die voorlopig bovenaan de krachtladder staat maar op termijn waarschijnlijk zijn meerdere moet erkennen in een Spyder- (718 Boxster) en GT4 (Cayman) variant.
Terug naar de hagelnieuwe GTS-versie. Porsche herziet de turbo en het inlaattraject van de 2,5-liter grote geblazen viercilinder boxermotor, slim gesleutel waarmee het vermogen ten opzichte van de S-versie met 15 pk en 10 Nm toeneemt tot 365 pk en 430 Nm. Schakelen gaat middels een handgeschakelde zesbak of de optionele PDK-transmissie, een automaat met dubbele koppeling. Wie het onderste uit de kan haalt, moet de 718 GTS in 4,1 tellen op een snelheid van 100 km/h kunnen krijgen. De topsnelheid van zowel de 718 Boxster GTS als de 718 Cayman GTS ligt op 290 km/h.
Porsche levert het Sport Chrono-pakket standaard op de GTS, maar dat is niet het enige. Het tweetal, dat nu 1 centimeter dichter boven het asfalt ligt, krijgt tevens een mechanisch sperdifferentieel in combinatie met Porsche Torque Vectoring en Active Suspension Management.
Geheel volgens GTS-traditie voorziet Porsche de GTS-versies van de 718 van donker getinte lichtunits aan voor- en achterzijde en zwarte details op onder andere de achterbumper en de centraal geplaatste uitlaatpijpen. Aan de voorzijde monteert Porsche een nieuwe Sport Design bumper. De wielkasten worden gevuld door in satijnzwart uitgevoerde 20-inch lichtmetalen wielen. Op de portieren verschijnen uiteraard de verplichte GTS-logo's.
Het GTS-feestje is ook in het binnenste van de 718 aan de gang. Zo levert Porsche het tweetal af met elektrisch verstelbare sportstoelen met gedeeltelijke Alcantara-bekleding. Het fraaie materiaal krijgt verder plek op het stuur, de middenconsole en op de armsteunen.
Wie wel gecharmeerd is van een 718 GTS, kan zich al melden bij Porsche voor het plaatsen van een bestelling.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rij-impressie: PORSCHE 718 CAYMAN GTS
ALS ALLES KLOPT
Porsche-kopers die hun model zo sportief mogelijk willen hebben, kunnen al lange tijd hun lol op met de GTS-versies. In Boxster-vorm bereik je dan dynamische perfectie. Evengoed hebben we een suggestie …
Je ziet ze eigenlijk opvallend vaak: de GTS-versies van Porsche-modellen. Het topmodel van de line-up (even los van de GT-divisie) is officieel altijd de Turbo(S)-versie, al dan niet in S-trim. Porsche houdt door de jaren heen de vinger echter uitstekend aan de pols van de Porsche-klant en merkte dat sommigen iets scherpers willen. Zo ontstond de GTS-lijn: nog net even wat sportiever dan de S-versies, met een handjevol pk's extra om mensen over de streep te krijgen. In de 'instapdivisie' van de 718 Cayman en Boxster is (vooralsnog) nooit behoefte geweest aan een turboversie. Mogelijk zou het model dan te veel vermogen krijgen ten opzichte van de 911. Dat de gelimiteerde GT4 en Boxster Spyder voor het eerst de 911-vermogensgrens doorbraken, was al bijzonder genoeg. Nee, de GTS is ook dit keer het officiële topmodel van de serieproductie-718's.
VEEL KOPPEL
Bij de jongste facelift verdween net als bij de gewone 718-modellen de zescilinder. De nieuwe 718 GTS Cayman en Boxster krijgen dezelfde 2,5-liter viercilinderboxer met turbo als de S-versies. Porsche tweakte wel iets aan het inlaattraject en de turbo, met 15 pk vermogenswinst als resultaat: zo kom je op 365 pk. Neem je de PDK-versie, dan duikt je 0-100-tijd daarmee naar een bizarre 4,1 seconden. Dat is serieus snel en zeker sneller dan de auto in eerste instantie aanvoelt. Door de koppelgolf ben je al snel geneigd om te shortshiften; bij een turbomotor als deze valt bovenin immers niets te halen? Mis. Je kunt door tot een dikke 7.500 tpm en het maximum vermogen wordt pas 1.000 toeren eerder bereikt. Doorhalen dus! Ondanks de tienden winst die de PDK-bak oplevert, willen we echter toch een lans breken voor de handbak. Ja, als je je auto dagelijks door de ochtendspits manoeuvreert, wil je natuurlijk de automaat. Dat geldt ook als je op een circuitdag per se de laatste tiende uit een rondetijd wilt persen. Als je hem echter hebt voor erbij, puur voor het rijden, dan voegt de handbak zo ontzettend veel beleving toe. Sowieso is de bediening ervan strak en perfect, net als de koppeling. Zelfs het kleine (of zelfs enige) nadeel van de zalige Cayman GT4, de te lange verzetten, speelt niet bij de GTS.
Terwijl anderen aan de slag moesten met een PDK-versie achter een 911-pacecar, was een vriendelijke Hans Joachim Stuck bereid zijn Cayman met handbak die hij voor hotlaps gebruikt ruim een half uur aan ons af te staan. Zo konden we op het Ascari-circuit een video maken voor autoweek.nl. Een Cayman GTS, een handbak en een leeg circuit. O mijn lieve god, de zaligheid. De balans van de auto is geweldig met een toefje overstuur bij gas liften, de besturing laat exact weten wat er precies gebeurt en de motor heeft een ongelooflijk goede gasrespons voor een turbokrachtbron, terwijl je dankzij de powerreserve bovenin heerlijk kunt doorhalen. Ja, we missen de zescilindersound van de vorige versie en daardoor mist de auto wellicht wat karakter. Soit.
GEEN MEERWAARDE
Ondanks deze loftrompet wel een kleine kanttekening. Porsche heeft het GTS-label zó goed in de markt gezet dat het soms wordt gezien als perfecte tussenoptie tussen – in dit geval – de Cayman S en de GT4. Dat gaat echter te ver. Het gat naar de GT4 (of bij de 911 naar de GT3) is gigantisch, omdat een GTS technisch niet meer is dan een overcomplete S-versie. Want ja, je krijgt ook op deze Cayman GTS een verlaagd onderstel, torque vectoring en het Chrono Sport-pakket standaard, maar dat zijn allemaal zaken die je optioneel op een S-versie kunt krijgen. Los van de uiterlijke kenmerken met zwarte accenten is de enige unieke technische wijziging de genoemde 15 pk extra. En die 'voel' je alleen met de stopwatch. Maar dan een idee, gewoon een suggestie van ons, als AutoWeek. Als liefhebbers. Als bevoorrechte journalisten die meer mensen willen laten kennismaken met autowalhalla dat Porsche heet.
Onlangs lanceerde Porsche de 911 Carrera T, een nieuw model dat de aandrijflijn krijgt van de basis-Carrera, maar wel alle dynamische onderstelopties én een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak met korte verzetten. Zeer waarschijnlijk is de hype rondom de handgeschakelde 911 R hier debet aan. Er is vraag naar pure Porsches met handbak, versies die meer mikken op rijplezier dan op rondetijden. Stel nu eens dat Porsche dat zaligmakende 911 T-concept doortrekt naar de 718? Een Cayman met de 2,0-liter van de non-S, met een handbak met nog net even kortere verzetten, met alle dynamische opties van de GTS zonder verdere luxe opsmuk. Een soort mini-911R voor een budget dat zo'n auto voor een ieder een reële droom maakt, in plaats van de onhaalbare droom die auto's als de GT4, GT3 of 911R vaak zullen blijven. Het zou meer toevoegen dan een 718 GTS, hoe briljant die auto ook is.
OORDEEL- +Technisch subliem goed
- +Viercilinder zeker snel genoeg
- -Geluid is niet wat het was
- -Meerwaarde versus Cayman S beperkt
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MIN, OF MEER?
PORSCHE 718 BOXSTER T EN CAYMAN T LOSGEBROKEN
De Porsche 718 Boxster en Cayman worden in lang niet zoveel smaken verkocht als de 911, maar dat wil niet zeggen dat het bij de reguliere versies en de S- en GTS-versies blijft. Porsche breidt de 718-familie namelijk uit met de 718 T Boxster en Cayman!
Porsche wist de eindeloze lijst versies waarin het de uitgaande generatie 911 levert vorig jaar uit te breiden met de 911 T, een op de reguliere 911 Carrera gebaseerde smaak die minder kilo's meezeult en direct het sportonderstel van de Carrera S onder zich heeft. Porsche overgiet nu de 718 Boxster en 718 Cayman met dezelfde historisch verantwoorde T(ouring)-receptuur.
Net als bij de 911 Carrera T de 'basismotor' van de 911 heeft, beschikt het 718 T-duo over de bekende 300 pk en 380 Nm sterke geblazen 2.0 viercilinder die ook in de reguliere 718 Boxster en 718 Cayman ligt. Vooralsnog levert Porsche momenteel alleen nog een PDK-bak in de 718, maar dat ligt bij deze 718 T anders. Standaard levert Porsche namelijk een handgeschakelde zesbak. De PDK-bak met dubbele koppeling is optioneel leverbaar.
Natuurlijk is de 718 T meer dan een basis-718 met een handbak. Porsche geeft de nieuwe variant het PASM-sportonderstel waarmee de bodemvrijheid met 2 centimeter afneemt. De schakelwegen van de handbak zijn korter en Porsche levert standaard het Sport Chrono-pakket mee. Meer technische aanpassingen? Jazeker. Porsche schroeft namelijk direct een mechanisch sperdifferentieel op de achteras en de 718 T profiteert volgens zijn scheppers van PADM-systeem, dynamische ophanging van de transmissie. Dat systeem moet trillingen rond de aandrijflijn terugbrengen waardoor het rijgedrag scherper moet zijn.
Uit- en aangekleed
Porsche stuurt ook de 718 T op dieet. De deuren open je van binnenuit met lussen en de middenbaan van de sportstoelen is bekleed met lichter Sport-Tex-materiaal. Het PCM-infotainmentsysteem ontbreekt in de 718 T's en dat betekent dat je in de middenconsole nu een groot opbergvak vindt waar dat systeem zich voorheen bevond. Die PCM-unit is overigens een optie zonder meerprijs.
Hoewel Porsche de 718 T's dus iets heeft uitgekleed, worden ze aan de andere kant gewoon weer aangekleed. Het tweetal krijgt een met leer bekleed GT-stuurwiel waar de knop om de rijmodus instellen op is gemonteerd. Op de wijzerplaten en op de instaplijsten zijn Boxster T- of Cayman T-logo's opgebracht en diverse sierlijsten zijn uitgevoerd in hoogglans zwart materiaal. Vanbuiten is het T-duo te herkennen aan de speciale 20-inch lichtmetalen wielen, de grijze zijspiegelkappen en aan de centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen. De 718 T's zijn onder andere leverbaar in de kleuren zwart, wit, rood, geel en diepzwart-metallic, GT-zilver metallic, Miamiblauw en lavaoranje.
Prestaties
Onderaan de streep leggen zowel de 718 Cayman T als Boxster T volgens Porsche 1.350 kilo in de schaal. Met PDK-bak moet je mikken op 30 kilo extra gewicht. Opvallend verschil: de reguliere 718, alleen nog leverbaar met PDK-bak, legt 1.365 kilo in de schaal. Daarmee is de 718 T met PDK (1.380 kilo) dus zwaarder dan de non-T. Dat houdt natuurlijk verband met toegevoegde zaken als het sperdifferentieel. Ook de handgeschakelde 718 T zal meer wegen dan de niet meer leverbare handgeschakelde 718 non-T.
Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is in 5,1 seconden achter de rug met de handgeschakelde versie. Met de PDK-bak snoep je 0,4 seconden van die sprinttijd af. De topsnelheid ligt op 275 km/h.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
AFTELLEN NAAR ZESCILINDER NON-CLUBSPORT GT4
PORSCHE ONTHULT 718 CAYMAN GT4 CLUBSPORT
Porsche breidt het leveringsgamma van de 718 Cayman verder uit met de GT4 Clubsport. Ondertussen wachten we nog op de 'reguliere' GT4.
In 2016 gaf Porsche zowel z'n Boxster als Cayman een update en dat had niet alleen als gevolg dat het tweetal voortaan de toevoeging '718' kreeg, maar ook dat de basisversies hun zescilinders moesten inwisselen voor viercilinders. De afgelopen tijd heeft Porsche het 718 Cayman- en Boxster-gamma uitgebreid met onder andere de GTS en de T. Vandaag is daar een raceversie: de GT4 Clubsport.
Vóór de bijpuntsessie die zo'n 2,5 jaar geleden plaatsvond, had Porsche de Boxster Spyder en Cayman GT4 op de menukaart staan, allebei extra krachtige en sportieve versies. Destijds werd enige tijd na de onthulling van de Cayman GT4 een op die versie gebaseerde raceversie gepresenteerd: de GT4 Clubsport. Nu draait Porsche die planning om. Het merk schuift de GT4 Clubsport namelijk al naar voren voordat er een 'reguliere' GT4 is.
Het grootste nieuws van deze GT4 Clubsport is toch wel dat deze versie wél een zescilinder boxermotor krijgt en dat betekent natuurlijk dat ook de voor de openbare weg bestemde GT4 straks een zespitter krijgt. Een opluchting voor veel kandidaat-kopers. De zescilinder is in deze GT4 Clubsport 3,8 liter groot en levert 425 pk, 40 pk meer dan het exemplaar in de vorige GT4 Clubsport. Schakelen gaat middels een zestraps PDK-automaat met dubbele koppeling; ook de vorige GT4 Clubsport had een PDK-bak. Een sperdifferentieel bemoeit zich met de wijze waarop het vermogen de achterwielen bereikt. De voorwielophanging is afkomstig van de 911 GT3 Cup, ook een raceversie. De Cayman GT4 Clubsport legt 1.320 kilo in de schaal, heeft een rolkooi, racestoelen met zespuntsgordels en natuurlijk een behoorlijk gestript interieur. Een extra potent remsysteem moet de circuitauto weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen.
Porsche levert de Cayman GT4 Clubsport in twee smaken: als Trackday en als Competition. De eerste heeft een vaste afstelling van de schokdempers en is voorzien van uitschakelbare ABS, ESC en tractiecontrole. Airco is aanwezig, hetzelfde geldt voor een vluchtluik in het dak, een brandblusser en een speciale brandstoftank met een inhoud van 80 liter. Het prijskaartje: € 134.000 exclusief belastingen.
De Competition heeft instelbare dempers en beschikt over een brandstoftank met een inhoud van 115 liter. Daarnaast is de rembalans naar voren of naar achteren te verstellen. De Competition heeft bovendien ingebouwde pneumatische krikken, een uit de 911 GT3 R afkomstig, uitneembaar racestuur en een automatische blusinstallatie.
Opvallend weetje: de Cayman GT4 Clubsport is de eerste in serie geproduceerde racewagen waarbij zowel de portieren als de achtervleugel is vervaardigd uit een composietmateriaal dat versterkt is met natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Dit hier ook maar bijzetten, apart topic heeft niet veel zin.
KLAAR VOOR 2020
PORSCHE CAYMAN GT4 RALLYE GEPRESENTEERD
Met de 718 Cayman GT4 Rallye Concept Car geeft Porsche een duidelijk signaal af. Het merk wil terug naar de rallysport, en de wereld zal het weten.
De 718 GT4 Rallye Concept Car is dit weekend in actie gekomen tijdens het Porsche Winter Event. Achter het stuur zat scheurneus Richard Lietz, fabriekrijder van Porsche die momenteel derde staat in de GTE Pro-klasse van de WEC.
Het is de bedoeling dat de speciale Cayman vanaf 2020 ingezet wordt tijdens rally's. Zoals zijn naam al aangeeft, is de auto gebaseerd op de jongste versye van de 718 GT4 Clubsport. Eerder liet Porsche al een vroege voorbode op dit rallykanon zien dat nog was gebaseerd op de GT4 Clubsport zoals die tot vorig jaar op de prijslijsten stond. Achter een 425 pk sterke 3,8-liter zescilinder boxermotor, maar natuurlijk is de auto ook verder aangepast. Het standaardinterieur is volledig vervangen door een variant die geschikt is voor de rallysport en uiteraard beschikt de Porsche over zaken als een rolkooi, speciale stoelen en aangepast schoeisel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ALLE TRADITIONELE INGREDIËNTEN PRESENT
PORSCHE 718 ALS SPYDER EN CAYMAN GT4
Elke grote verandering die Porsche doorvoert aan z’n traditionele sportauto’s, kan rekenen op een forse portie weerstand. Het merk verzacht de pijn bij de nieuwe topversies van de 718-reeks echter rigoureus, want alle traditionele ingrediënten zijn hier present.
De komst van waterkoeling, de komst van een automaat, de komst van vierwielaandrijving en de komst van turbomotoren: traditioneel ingestelde Porsche-liefhebbers hebben veel moeten slikken. Hoewel alle genoemde zaken verbeteringen betekenden, ging er ook steevast een stukje karakter verloren. Bij de Boxster en Cayman is de viercilinder momenteel het heikele punt. Het platte turboblok van de 718 presteert heus prima, maar kan de zespitter uit de voorgaande generaties toch niet helemaal doen vergeten.
Welnu, liefhebber, de oplossing staat voor je neus. Voor de topversies uit de middenmotor-reeks, opnieuw GT4 en Spyder geheten, trekt Porsche namelijk alles uit de kast. De auto’s zijn in technisch opzicht gelijk en beschikken over een 4.0 zescilinder boxermotor die het ondanks het ontbreken van turbo’s in beide auto’s tot 420 pk en 420 Nm schopt.
Alsof dat nog niet genoeg is om de slingers op te hangen, is het blok bovendien standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak waarmee de motor tot 8.000 toeren per minuut kan worden opgezweept. Samen met de nagenoeg ideale gewichtsverdeling van de 718-modellen schept dat alles hoge verwachtingen voor de rijeigenschappen, die ook bij de vorige GT4 en Spyder ronduit geweldig konden worden genoemd.
Ook in harde cijfers maken deze auto’s echter indruk: Porsche belooft dat de nieuwe GT4 10 tellen minder nodig heeft voor een rondje Nordschleife dan de voorgaande editie. Beide auto’s zijn bovendien in staat om in 4,4 tellen van 0 naar 100 te knallen. De Spyder combineert dat met een top van 301 km/h, de GT4 moet het zelfs tot 304 km/h uithouden.
Wat uiterlijk betreft onderscheidt de heftigste Cayman zich van z’n mindere broers door een stoerder voorbumper, speciale wielen en een forse achtervleugel. De Boxster heeft een kleinere, beweegbare spoiler, maar compenseert dat ruimschoots door het verleidelijk gewelfde achterdek en een lichtgewicht dakconstructie die speciaal voor dit model is ontwikkeld. Porsche stelt dat dit dakje eenvoudig is te openen en te sluiten en belooft zelfs dat het kapje de auto geschikt maakt voor dagelijks gebruik. Dat kan zeker niet van alle Spyder-modellen uit het verleden worden gezegd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment