100 KILO LICHTER, STEVIG RUIMER
![](http://media.autoweek.nl/m/6wcy7v6bauyx_600.jpg)
De uitgaande 3008 is alweer ruim zes jaar op de markt en staat sinds 2013 in zijn huidige, gefacelifte vorm in de Nederlandse showrooms. De C-segment cross-over is populairder dan ooit en dus heeft Peugeotenige druk gezet op een snelle ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie. We konden de nieuwe 3008 al eerder bijna zonder plakkers zien, eerder vandaag lekte de auto al uit en vorige week warmde Peugeot met een teaser nog op voor zijn komst. Vandaag is de nieuwe 3008 dan echt volledig onthuld.
Zwart dak
De nieuwe 3008 is wat scherper getekend dan zijn voorganger. Full led-koplampen zijn optioneel leverbaar, en dat geldt ook voor een in glanzend zwart uitgevoerd dak. Aan de achterzijde vinden we led-verlichting volgens de nieuwe designstijl van Peugeot. De nieuwe 3008 staat op het EMP2-platform waar ook de 308 gebruik van maakt. Zijn nieuwe basis geeft de SUV een gewichtsbesparing van zo'n 100 kilo ten opzichte van zijn voorganger. De lichtste benzineversie legt 1.325 kilo in de schaal. De lichtste diesel weegt 50 kilo meer. De 3008 meet 4,45 meter in de lengte, waarmee hij 8 centimeter is gegroeid. De wielbasis is met 2,68 meter 6,2 centimeter langer.
Het benzinegamma start met een 130 pk sterke 1.2 Puretech met handgeschakelde zesbak. Het blok is er ook met zestrapsautomaat. Hoger op de ladder staat een 165 pk sterke 1.6 e-THP, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Dieselen kan met een 120 pk sterke 1.6 BlueHDi die zowel met automatische zesbak als met handgeschakelde zesbak te krijgen is. De volgende stap is een 150 pk leverende 2.0 BlueHDi met handgeschakelde zesbak. Wie een automaat op z'n 2.0-diesel wil is aangewezen op de 180 pk-variant, die er weer niet met handbak is.
Peugeot weet als geen ander dat vierwielaandrijving op een model als de 3008 geen verplichting is. Zo schrijft het merk zelf dat "[...]weinig SUV's daadwerkelijk buiten de gebaande wegen worden ingezet." Advanced Grip Control is aanwezig voor extra grip op slecht wegdek of naast het asfalt. De bagageruimte meet 520 liter.
Peugeot wil zichzelf graag hoger positioneren. De nieuwe 3008 moet volgens de Fransen daar - met zijn i-Cockpit - als eerste Peugeot iets van laten zien. Het stuurwiel is, in lijn met onder meer de 208 en 308, kleiner dan voorheen en voorzien van twee afgevlakte kanten. Bovendien vinden we in het interieur een 12,3-inch metend HD-scherm dat dienst doet als instrumentarium. Het is volledig naar eigen smaak aan te passen en kent vijf verschillende weergavemodi die via een rolkop op het stuurwiel geselecteerd kunnen worden. i-Cockpit Amplify is een systeem dat onder andere de lichtsterkte van de sfeerverlichting regelt, de massagefunctie van de stoelen aanstuurt en de geur in de auto middels een parfumeur kan regelen.
Ook het materiaalgebruik is verbeterd. Zo is vanaf het tweede uitrustingsniveau leer aanwezig, hetzelfde geldt voor verchroomde inzetstukken en glanzend zwarte afwerking. Midden op het dashboard zien we een 8-inch touchscreen, vergezeld door zes 'toggle switches' om direct naar zaken als radio, airco en mobiele apps te gaan. Het infotainmentsysteem kan uiteraard overweg met MirrorLink, Android Auto en Apple Carplay.
Geen nieuwe auto zonder een grote hoeveelheid veiligheidssystemen. Peugeot levert een heel pakket bestaande uit Active Safety Brake, Distance Alert, Lane Departure Warning, Vermoeidheidsherkenning, Grootlichtassistent, Verkeersbordherkenning, Adaptieve Cruise Control en een dodehoeksensor. Met VisioPark 360 moet tijdens het parkeren rond de auto kunnen worden gekeken.
Tijdens de Autosalon van Parijs die later dit jaar in oktober plaatsvindt, beleeft de nieuwe 3008 zijn publieksdebuut.
Bron.: http://www.autoweek.nl/nieuws/37215/officieel-nieuwe-peugeot-3008
![](http://media.autoweek.nl/m/6wcy7v6bauyx_600.jpg)
De nieuwe Peugeot 3008 zien we al maanden in camouflagetrim de revue passeren. Vandaag is het moment daar dat we de complete auto van Peugeot op een dienblad gepresenteerd krijgen.
De uitgaande 3008 is alweer ruim zes jaar op de markt en staat sinds 2013 in zijn huidige, gefacelifte vorm in de Nederlandse showrooms. De C-segment cross-over is populairder dan ooit en dus heeft Peugeotenige druk gezet op een snelle ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie. We konden de nieuwe 3008 al eerder bijna zonder plakkers zien, eerder vandaag lekte de auto al uit en vorige week warmde Peugeot met een teaser nog op voor zijn komst. Vandaag is de nieuwe 3008 dan echt volledig onthuld.
Zwart dak
De nieuwe 3008 is wat scherper getekend dan zijn voorganger. Full led-koplampen zijn optioneel leverbaar, en dat geldt ook voor een in glanzend zwart uitgevoerd dak. Aan de achterzijde vinden we led-verlichting volgens de nieuwe designstijl van Peugeot. De nieuwe 3008 staat op het EMP2-platform waar ook de 308 gebruik van maakt. Zijn nieuwe basis geeft de SUV een gewichtsbesparing van zo'n 100 kilo ten opzichte van zijn voorganger. De lichtste benzineversie legt 1.325 kilo in de schaal. De lichtste diesel weegt 50 kilo meer. De 3008 meet 4,45 meter in de lengte, waarmee hij 8 centimeter is gegroeid. De wielbasis is met 2,68 meter 6,2 centimeter langer.
Het benzinegamma start met een 130 pk sterke 1.2 Puretech met handgeschakelde zesbak. Het blok is er ook met zestrapsautomaat. Hoger op de ladder staat een 165 pk sterke 1.6 e-THP, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Dieselen kan met een 120 pk sterke 1.6 BlueHDi die zowel met automatische zesbak als met handgeschakelde zesbak te krijgen is. De volgende stap is een 150 pk leverende 2.0 BlueHDi met handgeschakelde zesbak. Wie een automaat op z'n 2.0-diesel wil is aangewezen op de 180 pk-variant, die er weer niet met handbak is.
Peugeot weet als geen ander dat vierwielaandrijving op een model als de 3008 geen verplichting is. Zo schrijft het merk zelf dat "[...]weinig SUV's daadwerkelijk buiten de gebaande wegen worden ingezet." Advanced Grip Control is aanwezig voor extra grip op slecht wegdek of naast het asfalt. De bagageruimte meet 520 liter.
Peugeot wil zichzelf graag hoger positioneren. De nieuwe 3008 moet volgens de Fransen daar - met zijn i-Cockpit - als eerste Peugeot iets van laten zien. Het stuurwiel is, in lijn met onder meer de 208 en 308, kleiner dan voorheen en voorzien van twee afgevlakte kanten. Bovendien vinden we in het interieur een 12,3-inch metend HD-scherm dat dienst doet als instrumentarium. Het is volledig naar eigen smaak aan te passen en kent vijf verschillende weergavemodi die via een rolkop op het stuurwiel geselecteerd kunnen worden. i-Cockpit Amplify is een systeem dat onder andere de lichtsterkte van de sfeerverlichting regelt, de massagefunctie van de stoelen aanstuurt en de geur in de auto middels een parfumeur kan regelen.
Ook het materiaalgebruik is verbeterd. Zo is vanaf het tweede uitrustingsniveau leer aanwezig, hetzelfde geldt voor verchroomde inzetstukken en glanzend zwarte afwerking. Midden op het dashboard zien we een 8-inch touchscreen, vergezeld door zes 'toggle switches' om direct naar zaken als radio, airco en mobiele apps te gaan. Het infotainmentsysteem kan uiteraard overweg met MirrorLink, Android Auto en Apple Carplay.
Geen nieuwe auto zonder een grote hoeveelheid veiligheidssystemen. Peugeot levert een heel pakket bestaande uit Active Safety Brake, Distance Alert, Lane Departure Warning, Vermoeidheidsherkenning, Grootlichtassistent, Verkeersbordherkenning, Adaptieve Cruise Control en een dodehoeksensor. Met VisioPark 360 moet tijdens het parkeren rond de auto kunnen worden gekeken.
Tijdens de Autosalon van Parijs die later dit jaar in oktober plaatsvindt, beleeft de nieuwe 3008 zijn publieksdebuut.
Bron.: http://www.autoweek.nl/nieuws/37215/officieel-nieuwe-peugeot-3008
Comment