Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Effe gekeken op Autoweek, en de Astra is over de laatste 15 jaar meer gegroeid dan de Civic.
De Megane dan meer heel wat minder en de Golf bijna niets.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
In tegenstelling tot z’n recente voorgangers is de huidige Honda Civic een echte wereldauto. Dat Honda zich er niet gemakkelijk vanaf maakt, bewijst het merk door speciaal voor Europa een stevig aangepakte 1,6-liter dieselmotor in het vooronder te monteren.
Dat is een opvallende zet, want dat diesel na alle commotie omtrent uitstootschandalen ook bij ons aan populariteit heeft ingeboet, is geen nieuws. Honda verklaart: "De vraag naar diesel zakt inderdaad in, maar toch heeft 30 procent van de nieuwe auto's in Europa in 2021 nog een dieselmotor onder de kap." Die voorspelling is genoeg om flink te investeren in de 1,6-liter grote dieselmotor, die ook in z'n oude gedaante al de handen op elkaar kreeg. Het prettige blok, bekend uit onder meer de vorige Civic, is stevig tegen het licht gehouden en zou door het gebruik van andere materialen, het verminderen van de cilinderwrijving en een nieuwe turbo nu nog efficiënter moeten zijn. De herziening resulteert niet in meer vermogen of koppel, want de 1.6 levert nog altijd 120 pk en 300 Nm. De winst zit vooral in de uitstoot, die mede door de aanpassingen in theorie op iets meer dan 90 g/km uitkomt. Ook de NOx-uitstoot is volgens Honda verminderd en de Civic diesel zou z'n spaarzaamheid vergezeld doen gaan van een fraaiere, rustiger loop.
SEDAN
Honda levert de vernieuwde dieselmotor van de Civic niet alleen in de vijfdeurs hatchback, maar ook in de meer ingetogen sedanversie. Die carrosserievorm is vrijwel uitgestorven in ons land, maar de Japanners bieden hem toch bij ons aan. Met 120 pk is de diesel-Civic de minst krachtige variant in het gamma, want het benzineaanbod begint bij de 129 pk van de 1.0 VTEC Turbo. Gelukkig weten diesels dit 'gebrek' doorgaans vaardig te camoufleren met een overdaad aan koppel; deze Civic is daarop geen uitzondering. De dieselmotor past uitstekend bij de Civic. Wie ver doorhaalt in de versnellingen, wordt wellicht toch wat teleurgesteld, maar bij normaal gebruik valt de zelfontbrander in positieve zin op door z'n soepele karakter. De Honda pakt ook vanaf een (te) laag toerental vlot op en doet zijn werk met een aangenaam laag geluidsniveau. Wie wil, kan heus nog altijd horen dat hier een diesel aan het werk is, maar storend is dat eigenlijk nooit.
De handgeschakelde zesbak schakelt net zo strak en eenvoudig als in de benzine-Civics en vormt een mooi duo met de motor. Een noviteit voor Honda is dat de dieselmotor in de Civic binnenkort ook is te combineren met een automaat. Deze versie konden we tijdens de introductie nog niet uitproberen, maar met negen verzetten heeft de bak wel de juiste papieren om een mooie en prettige oplossing te zijn voor veelrijders die hun linkerbeen in de file liever ontzien. Die veelrijders hebben sowieso een fijne auto aan de Civic, want het buitengewoon goed uitgebalanceerde onderstel is natuurlijk ook bij de dieselversie aanwezig. De auto weet een grote hoeveelheid veercomfort en rust aan boord te combineren met veel stabiliteit in snelle bochten. Ook de lekker directe en communicatieve besturing geeft daarbij veel vertrouwen, terwijl de rechtuitstabiliteit er niet onder lijdt. Het maakt de Civic tot een fijne gooi- en smijtauto voor wie dat wil, terwijl rustiger aangelegde bestuurders net zo goed aan hun trekken komen.
COCKPIT
Dat het accent bij de huidige Civic is verschoven van 'ruimte en gebruiksgemak' naar 'rijden' is aan het interieur te zien. De 'magische' achterbank met opklapbare zittingen moest het veld ruimen, maar dat betekent ook dat de brandstoftank niet meer onder de voorstoelen huist, waardoor die zetels veel lager kunnen worden ingesteld dan voorheen. Samen met de hoge middentunnel en een uitgebreid verstelbaar stuur zorgt dat voor een lekker geborgen 'cockpitgevoel'. Die middentunnel biedt ook praktische voordelen, dankzij een forse hoeveelheid opbergruimte voor losse spullen. Niet alleen onder de armsteun, maar ook verder naar voren onder de 'brug' die de overgang naar de middenconsole vormt, kunnen kleine en minder kleine spullen een plekje vinden. Handig is bovendien de doorvoer voor kabels, zodat een telefoon onder de console kan worden ingeplugd zonder dat die kabels overal rondzwerven.
Het dashboard is met creativiteit vormgegeven, maar oogt ook wat rommelig omdat de talloze vouwen, accenten en panelen zijn opgebouwd uit vrij veel verschillende materialen. Zo bevindt zich recht voor de passagier bijvoorbeeld een fraai afgewerkt paneel met heuse stiksels, maar direct daarnaast is gekozen voor hard plastic. Het infotainmentscherm is vrij hoog op het dashboard gemonteerd en zit daardoor mooi onder handbereik. Toch vormt het systeem een van de minder sterke punten van de Civic. Het is weliswaar behoorlijk
uitgebreid en geeft z'n gebruiker talloze instelmogelijkheden, maar het is niet al te logisch ingedeeld. Daarom kost het vinden van die functies al snel veel tijd. Ook het instrumentarium bestaat voor een groot gedeelte uit scherm, dat zich ditmaal met knoppen op de linkerspaak van het stuurwiel laat bedienen. Ook hier is de gewenningstijd langer dan hij zou moeten zijn.
Op ruimtegebied is de Civic niet meer zo imponerend als voorheen, maar hij doet nog altijd lekker mee met de concurrentie. Volwassenen vinden eenvoudig een prima plek op de achterbank en de kofferbak van de hatchback is met minimaal 420 liter bovengemiddeld groot. De sedan doet er met 519 liter nog een flinke schep bovenop, al is de opening hier uiteraard wel kleiner.
OORDEEL
+Prettige, verfijnde motor
+Uitgebalanceerd onderstel
-Wat rommelig interieur
-Onoverzichtelijk infotainment
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Nog altijd kan die Civic mij niet bekoren.vorig model vind ik veel mooier.Veel te groot.Zou een ander naam moeten krijgen.En een nieuwe ontwerpen,zoals de eerste generatie,met de logo Civic.
(Urban EV?)
Woensdag is langs geweest bij een Honda garage om de Civic is te gaan bekijken, mooie wagen! Dinsdag staat er een testrit gepland met de 1.0, ben is benieuwd! De vorige modellen waren totaal mijn ding niet, maar deze altijd mooi gevonden, nooit begrepen waarom je ze zo weinig ziet rijden. De achterkant is iets minder, maar die voorkant maakt alles goed.
Woensdag wel is een stukje meegereden met een 1.0 automaat en naar mijn gevoel, ook al is die groot, je totaal het gevoel niet hebt dat je met een grote wagen op de baan bent. Rijdt zacht, maar toch sportief, ook weinig of geen rolbeweging. Maw onder de indruk! Ook aangenaam binnenin, sportieve zit, maar toch gezellig ruim vanbinnen.
Er stond een blauwe sport facelift welke meteen mijn aandacht trok, mooie kleur die vooral mijn voorkeur heeft.
Bedoeling is van nadien een offerte te laten opmaken en dan ja, we zien nog wel. Ik ben alvast overtuigd, benieuwd dinsdag! Die van mij zal dan waarschijnlijk ook is rijden, altijd al haar favoriete wagen geweest, heeft er zelf nog eentje gehad jaren terug, was haar eerste wagen die ze kocht in occasie.
Geen idee waarom ik geen foto genomen heb, maar zag er ongeveer zo uit. Wel raar dat ik nergens een brochure kan vinden van de facelift, ook in de garage waren het nog de oude.
Woensdag is langs geweest bij een Honda garage om de Civic is te gaan bekijken, mooie wagen! Dinsdag staat er een testrit gepland met de 1.0, ben is benieuwd! De vorige modellen waren totaal mijn ding niet, maar deze altijd mooi gevonden, nooit begrepen waarom je ze zo weinig ziet rijden. De achterkant is iets minder, maar die voorkant maakt alles goed.
Woensdag wel is een stukje meegereden met een 1.0 automaat en naar mijn gevoel, ook al is die groot, je totaal het gevoel niet hebt dat je met een grote wagen op de baan bent. Rijdt zacht, maar toch sportief, ook weinig of geen rolbeweging. Maw onder de indruk! Ook aangenaam binnenin, sportieve zit, maar toch gezellig ruim vanbinnen.
Er stond een blauwe sport facelift welke meteen mijn aandacht trok, mooie kleur die vooral mijn voorkeur heeft.
Bedoeling is van nadien een offerte te laten opmaken en dan ja, we zien nog wel. Ik ben alvast overtuigd, benieuwd dinsdag! Die van mij zal dan waarschijnlijk ook is rijden, altijd al haar favoriete wagen geweest, heeft er zelf nog eentje gehad jaren terug, was haar eerste wagen die ze kocht in occasie.
Geen idee waarom ik geen foto genomen heb, maar zag er ongeveer zo uit. Wel raar dat ik nergens een brochure kan vinden van de facelift, ook in de garage waren het nog de oude.
In België zijn ze idd amper te zien de facelift modellen. Mijn garage heeft 1 in de toonzaal staan, een 1.0 Sport Edition, ook in het blauw.
Ik ben niet zo'n fan van die kofferspoiler en die Type R "driehoeken" bovenaan de koffer. Liever zoals het bij mij is.
In België zijn ze idd amper te zien de facelift modellen. Mijn garage heeft 1 in de toonzaal staan, een 1.0 Sport Edition, ook in het blauw.
Ik ben niet zo'n fan van die kofferspoiler en die Type R "driehoeken" bovenaan de koffer. Liever zoals het bij mij is.
Die spoiler valt nog wel mee vind ik. Die dat daar stond was ook een Sport dacht ik met nog een extra pakket erop, sideskirts enzo. 2000€... Had dan wel geen leder interieur. Wel mooie kleur dat blauw, had het nog ni in het echt gezien. Staat em goed!
Ondertussen een offerte toegestuurd gekregen, interessant! Alhoewel we graag iets meer van de Peugeot hadden gekregen. Dinsdag eerst testrit en dan zien we wel.
Kijk maar is op de Honda website. Maar best is als je echt interesse hebt in een bepaald merk/model van gewoon is langs te gaan in een garage. Korting geven ze namelijk altijd.
Comment