Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jeep Compass
Collapse
X
-
GEFACELIFTE JEEP COMPASS IS LOS
Jeep heeft eindelijk het doek verwijderd van de vernieuwde Jeep Compass. De SUV krijgt naast een nieuwe voorkant ook een compleet nieuw binnenste aangemeten.
De begin 2017 gepresenteerde en inmiddels dus zo'n vier jaar oude Jeep Compass is in China gefacelift. Hoewel de grootste wijzigingen zich in het binnenste van de Compass afspelen, beginnen we met de vernieuwde zaken die je als eerste ziet. De Compass krijgt namelijk een vernieuwde snuit met een nieuwe voorbumper en met nieuwe iets meer geknepen koplampen. De op deze foto's zichtbare Trailhawk-uitvoering - uitgebreid beeldmateriaal van de Compass is nog niet beschikbaar - krijgt daarnaast een eigen vernieuwde bumper.
Dan het interieur, dat is namelijk op de deurpanelen na volledig nieuw. Het in het dashboard geïntegreerde display dat bij het infotainmentsysteem hoort, is gewisseld voor een nieuw 10,1-inch groot scherm dat uit het dashboard steekt. Eronder zitten nieuwe fysieke knoppen. Ook nieuw: de ventilatieroosters onder het infotainmentsysteem. Het knoppeneiland eronder is tevens volledig nieuw. Opvallend: achter het stuurwiel zit een nieuw digitaal instrumentarium met een diameter van 10,25 inch. Ook de ventilatieroosters gaan op de schop. Aan weerszijden van het dashboard zijn ze nauwelijks meer zichtbaar. Ze zijn ondergebracht in de horizontale lijn aan de bovenkant van het dashboard.
Of en wanneer de Jeep Compass in Europa de wijzigingen ondergaat, is nog niet duidelijk.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Die buitenkant vind ik al langer, helemaal niet mis en zou me niet beklagen om daar mee te moeten rijden maar die binnenkant...om de één of andere reden vind ik die er nogal ouwbollig uit zien feitelijk. Niet met zijn tijd mee geëvolueerd laat ons zeggen. Als je dat vergelijkt met Franse, Britse of Zuid-Koreaanse voertuigen.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
VERNIEUWDE JEEP COMPASS IN DETAIL
De onthulling van de vernieuwde Jeep Compass verloopt op bijzondere wijze. Jeep heeft z'n grondig bijgewerkte SUV in januari dit jaar al wereldkundig gemaakt, maar hield uitgebreide informatie over de auto nog onder de pet. De gefacelifte Compass geeft nu al zijn geheimen prijs.
Eind 2020 presenteerde Jeep in China al een gefacelifte versie van z'n in 2017 op de markt gebrachte Compass. Begin dit jaar introduceerde Jeep een reeks 80th Anniversary-edities, niet alleen van de Wrangler en Renegade, maar óók van de voor Europa gefacelifte versie van de Compass. Vandaag tilt Jeep de vernieuwde reguliere versies op het podium. Jeep noemt z'n vernieuwde Compass de 'New Compass' en spreekt van een volledig nieuw model, maar dat is niet helemaal het geval, we hebben immers te maken met een facelift. Dat Jeep zo gewichtig doet over de aangescherpte Compass, is echter verklaarbaar. Het model is in Europa namelijk goed voor maar liefst 40 procent van de verkopen van het merk. Een kwart van de Compassen die het merk verkoopt, is daarbij een plug-in hyride. Dat die 4xe-geheten stekkerversie na de facelift terugkeert, is dan ook logisch.
Jeep Compass
De vernieuwde Compass is vanbuiten onder meer te herkennen aan z'n nieuwe full-ledkoplampen. De nieuwe lichtunits zijn een stuk platter dan die van het inmiddels ruim vier jaar oude origineel. De led-dagrijverlichting verhuist van de onderzijde van de lichtunit naar de bovenzijde ervan. Jeep neemt ook de voorbumper onder handen. De mistlampen verschuiven iets omhoog en worden optisch aan elkaar geknoopt door een zwarte kunststof strip. De aanpassingen aan de achterkant zijn minder ingrijpend. De ledverlichting van de achterlichten is op zeer subtiele wijze veranderd. De rode ledstrip van de achterlichten loopt meer horizontaal en volgt niet meer de uitloper omlaag. Ondanks dat de vernieuwde Jeep Compass in deze nieuwe vorm ook in China en India op de markt is, en daar al eerder werd gepresenteerd, is het design van de vernieuwde SUV volgens Jeep 'meer Europees'. De elektrisch bedienbare achterklep laat zich voortaan ook openen door met je voet onder de achterbumper te wapperen.
Jeep Compass
Zo summier als de optische wijzigingen zijn, zo heftig gaat het interieur op de schop. Sterker nog, het complete dashboard is nieuw. De nieuwe Jeep Compass heeft een 10,25-inch groot digitaal instrumentarium en een compleet nieuw Uconnect 5-infotainmentsysteem waarvan het nieuwe 8,4- of 10,1-inch metende display maar nu enigszins los op het dashboard is geplaatst in plaats van geïntegreerd is in de middenconsole. Het systeem kan uiteraard overweg met zaken als Android Auto en Apple Carplay. Onder het scherm zit een reeks fysieke snelkoppelingen, daaronder de nieuwe ventilatieroosters. Ook de ventilatieroosters op de hoeken van het dashboard worden vervangen, ze zijn nu met elkaar verbonden door een over de gehele breedte van de cockpit lopende strip. Meer nieuws? Zeker. Het bedieningseiland van de klimaatregeling is compleet nieuw en ook de middentunnel is, net als het stuurwiel, helemaal Jeep Nieuwe Stijl. Het nieuwe interieur heeft 4,4 liter meer aflegruimte dan dat van het model dat je nu nog bij de dealers vindt. Ook interessant: de vernieuwde Compass is de eerste Europese Jeep die dankzij zaken als verkeersbordherkenning, intelligente adaptieve cruise control, Lane Centering, een noodremsysteem en voetganger- en fietserherkenning semi-autonoom (niveau 2) op de snelweg (Highway Assist) zijn gang kan gaan.
Motoren
Jeep levert de vernieuwde Compass als Sport, Longitude, Limited, S én als ruiger uitgedoste Trailhawk. Er zijn 130 pk en 150 pk sterke geblazen 1.3-benzinemotoren die zowel met een handgeschakelde zesbak als met een DCT-automaat te krijgen zijn. De benzineversies zijn altijd voorwielaangedreven, ook de Trackhawk-uitvoering. Daarnaast levert Jeep twee plug-in hybride 4xe-aandrijflijnen met vermogens van 190 en 240 pk. Deze stekkerversies hebben een automatische zesbak. De 4xe-plug-ins hebben net als voorheen een 11,4 kWh groot accupakket waarmee het tweetal 47 tot 49 kilometer ver komt. De 190 pk sterke variant schopt het tot een elektrisch rijbereik van 52 kilometer. In de 190 pk sterke Compass 4xe levert de geblazen 1.3 benzinemotor 130 pk, in de 270 pk sterke 4xe-smaak schopt die krachtbron het tot 180 pk. De elektromotor is in beide versies 60 pk en 250 Nm sterk. De vernieuwde 1.6 Multijet II-dieselmotor is nu 130 pk sterk.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Altijd met twee woorden spreken en niet voor m'n beurt enzovoort enzoverder, maar dit is een heel grote kanshebber als opvolger van mijn Tipo binnen 1 jaar en 9 maanden.
We spreken dan over de 4xe 240 in 'S' trim, zoals ik hem getest heb enkele maanden terug. Ik was er zot van, en de facelift heeft vooral het interieur extra 'jammie' gemaakt.
Het oude model heb ik al geconfigureerd in de lease-tool van m'n werkgever, komt (rekening houdende met alles, dus ook het lagere VAA van deze Jeep ten opzichte van mijn Tipo) me zo'n 80 Euro/maand duurder uit dan nu. Zeer billijk.
Mijn werkgever geeft met dan een wallbox met kaart van Eneco, die ik zowel thuis als aan zowat elke publieke paal kan gebruiken, en betaalt elke verbruikte kWh voor de auto integraal terug.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Comment
Comment