Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Land Rover Discovery 5 (2017)
Collapse
X
-
Is alsof er een stuk is bijgeplakt achteraan. Tekening niet af en vlug vlug afgewerkt....lelijk.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
-
'k Vind dit een knappe wagen, net zoals de meeste Land & Range Rovers (bij uitbreiding de ganse groep met Jaguar).
Het wordt nog meer benadrukt vanaf het ogenblik je een concurrent voor deze auto zoekt... niks staat op hetzelfde off-road niveau en heeft zo'n uitstraling. Of je eindigt bij SUV's die toch eerder bedoelt zijn voor de 'school run'.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenlandcruiser, jeep en mercedes met optionele diffs
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenlandcruiser, jeep en mercedes met optionele diffsOorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichtennope, nope & nope... niks komt in de buurt qua stijl, afwerking en terreincapaciteiten.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Om de nieuwe Discovery klaar te maken voor de huidige tijd, moest Land Rover het roer ten opzichte van de vorige generatie vrij rigoureus omgooien. Het resultaat is niet alleen een fullsize SUV die vrijwel alles aan kan, maar ook relevanter dan ooit is voor Nederlandse kopers. Dit zijn onze eerste indrukken!
Ruim zevenhonderd euro per kwartaal betaalde je in Nederland om de vorige Land Rover Discovery überhaupt voor je deur te kunnen zetten; vanwege z'n gewicht van ruim 2.400 kilo was alleen al de wegenbelasting krankzinnig. Omdat zulke getallen niet meer van deze tijd zijn, nam Land Rover alle onderdelen van de nieuwe generatie onder de loep om gewicht te besparen. De kale carrosserie is voortaan bijvoorbeeld voor 85% van aluminium en dat resulteert in een Discovery die bijna vijfhonderd kilo lichter is.
Luchtvering
En ja, dat voel je terug tijdens het rijden. Waar de vorige Discovery, oneerbiedig gezegd, aanvoelde als een zeer geciviliseerde vrachtwagen heeft de nieuwe vijfde generatie een lichtvoetiger weggedrag. Standaard staat de auto op stalen veren maar wij hebben alleen met de optionele luchtvering kunnen rijden; het maakt de auto bijzonder comfortabel, soms zelfs tegen het zweverige aan.
Zeker in lange bochten met matig asfalt krijgt het veersysteem het koetswerk niet altijd even lekker onder controle, en waggelt de Disco naar onze smaak te lang door over zijn lengte-as. Concurrenten als de Audi Q7 en Volvo XC90 hebben die balans op de weg iets beter voor elkaar, maar zeker vergeleken met zijn voorganger is de Land Rover een veel betere gastheer geworden.
Zeker wanneer je alle voorzieningen, zoals ongeveer 45 liter aan opbergruimte in allerhande bakjes, veel plek voor zeven inzittenden, maximaal 2.500 liter bagagecapaciteit, negen (!) USB-poorten en zes 12 Volt-aansluitingen meerekent, is dit een ultieme reisauto's voor grotere gezinnen.
Terrain Response
Buiten de gebaande paden maakt de Discovery overigens compleet gehakt van de concurrentie: dankzij z'n uitgebreide Terrain Response systeem maakt hij het doorwaden van mul zand, diepe plassen, modderige paden en zelfs het doorploegen van een opgedroogde rivierbedding tot een absoluut kinderspel. Bizar hoe je door de meest onmogelijke terreinen kruipt met een kopje koffie in de hand.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
De proporties kloppen precies nietThe shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
- Likes 2
Comment
-
Rij-impressie:
It’s huge. Het zijn woorden die in het Amerika van tegenwoordig een bijklank hebben, met dank aan een president die deze uitspraak gebruikte om zijn belofte aan het volk te omschrijven. Wij hebben nu vooral oog voor de fraaie landschappen van Arizona en de Land Rover Discovery waarin we zitten. Want die nieuwe generatie is, om bij het vocabulaire van de Commander in Chief te blijven, nogal huge.
Voor de duidelijkheid: we hebben het nog niet eens over zijn fysiek. De nieuwste generatie
Discovery mag dan langer zijn dan het uitgaande model, hij oogt een stuk minder log en is dat ook. Volgens Land Rovers hoofdengineer was het beperken van de gebruikskosten
het voornaamste doel tijdens de ontwikkeling van de nieuwe SUV. Geen onnodig streven, want bij de Disco 4 waren de 'running costs' niet meer van deze tijd. Die auto woog zo veel (ruim 2.400 kilo) dat je in Nederland alleen al aan wegenbelasting ruim € 700 per kwartaal kwijt was. Dus nam Land Rover zo'n beetje elk onderdeel onder de loep om te zien waar het lichter kon. Het eindresultaat: een auto die tot 450 kilo minder weegt dan zijn voorganger, waarbij de voor 85% uit aluminium vervaardigde carrosserie de grootste duit in het zakje doet. Met een rijklaargewicht van minstens 2.080 kilo (goed voor zo'n € 600 mrb per kwartaal) is ook de nieuwste Disco geen slanke den, trouwens.
TIP: KIES DE SD4
Nog een punt waar deze grote Britse SUV een stuk efficiënter werkt dan voorheen, is aan de pomp. Nieuw is een tweeliter dieselmotor, die in zijn lichtste versie (TD4 met 180 pk) op papier een gemiddeld verbruik scoort van zes liter op 100 kilometer. In de praktijk haal je dat niet, maar het is stukken beter dan bij de Discovery 4. De instapmotor heeft een sterkere broer en die SD4 is de versie die je wilt hebben in Nederland. Dankzij een extra turbo levert deze vierpits Ingenium een vermogen van 240 pk; meer dan voldoende – al biedt de nog sterkere V6 écht verwennerij. Soms komt de viercilinder wat nukkig in actie, maar vooral in het gebied rond de 2.500 toeren profiteer je van de extra adem. De souplesse is met dank aan de uitstekende achttrapsautomaat goed op orde. Gelukkig is Land Rover niet vergeten de motorruimte afdoende te isoleren. In een SUV blijkt een diesel altijd stiller, dezelfde motor is in de sedans van concernbroeders Jaguar beduidend luidruchtiger. Dat geeft aan dat de nieuwe Discovery dichter naar Range Rover kruipt dan ooit; om te rijden is hij ronduit soepel, op het soevereine af.
Standaard heeft de auto onafhankelijke wielophanging met stalen veren, maar wij konden alleen met de optionele luchtvering rijden. Die voorziening geeft de Land Rover uitstekende terreincapaciteiten (waarover straks meer), maar naar onze smaak is de luchtvering wat te zacht. Het zwaartepunt van de grote Discovery ligt nog steeds hoog en dat wreekt zich in lange bochten; raak bijvoorbeeld een put en de auto deint voelbaar na, terwijl het de luchtvering niet lukt om de bewegingen in te dammen. Dat is een logisch karakter bij dit soort grote auto's, maar hierdoor voelt de Disco wolliger aan dan je soms zou willen. Dit gedrag maakt hem de meer comfortabele keuze ten opzichte van concurrenten als de Volvo XC90 en Audi Q7, die – desgewenst – een strakker onderstel hebben.
GEBRUIKSGEMAK VOOROP
Souplesse in het rijgedrag kan aan de andere kant heel fijn zijn als je met een gezelschap – bijvoorbeeld een gezin – op pad gaat. En daar is deze Discovery bij uitstek geschikt voor: je hebt zelf weliswaar ook souplesse nodig om bij de (optionele) achterste twee stoelen te komen en voor lange mensen is er wat weinig beenruimte, maar dit is zonder meer één van de meest volwassen zevenzitters op de markt. Daarnaast zijn er negen(!) usb-poorten voorhanden, beschikt de Disco over zes 12-voltaansluitingen, bevat het interieur op de meest verrassende plekken opbergvakken – zelfs achter de aircobediening – en is er wifi aan boord voor maximaal acht apparaten.
Land Rover heeft aan alles gedacht om lange reizen met veel mensen zo aangenaam mogelijk te maken. Gebruiksgemak staat voorop, een filosofie die als een rode draad door de hele auto loopt. Waarom zou je bijvoorbeeld nog fysieke moeite doen om je stoelen om te klappen? Bij de Discovery gaan ze allemaal elektrisch, aan de hand van knoppen in de bagageruimte, toetsen op het aanraakscherm of zelfs op afstand via een app op je smartphone. Zo kun je vanaf de kassa bij de Ikea je automeubilair al platleggen, waarna je in alle comfort tot maximaal 2.500 liter aan bagage kunt verslepen. Inderdaad, it's huge.
VOLLEERD TEGEN ROTSFORMATIES OP
Dat de Discovery bovengemiddeld intelligent en behulpzaam is, blijkt ook uit de manier waarop deze auto je door zwaar terrein loodst. Geloof me, je hoeft zelf bijna niets te doen. Talloze sensoren in de auto meten ruim honderd keer per seconde of de omstandigheden onder de auto veranderen; zolang je de draaiknop van het Terrain Response systeem in de stand 'Auto' laat staan, past de Disco zijn gedrag meteen aan. Mul zand onder de wielen? Vrijwel ongemerkt vertragen de aandrijfkrachten en maakt de auto optimaal gebruik van zijn trekkracht. Slippen de wielen door? Geef de auto drie seconden de tijd om de juiste stand te zoeken en hij helpt je uit de penarie.
Mocht het echt lastig worden, dan biedt het systeem bovendien een aantal extra standen, waarvan de meest opmerkelijke wel 'Rock Crawl Mode' is. Draai de selector naar uiterst rechts, activeer de lage gearing (wat vroeger met een extra pook ging, het gebeurt nu met één druk op de knop), zet de luchtvering – nu wel essentieel – op de hoogste stand en de eens zo soepele gezins-SUV rolt centimeter voor centimeter de meest bizarre rotsformaties op. Het systeem is zó slim dat je feitelijk geen terreinrijkennis meer hoeft te hebben; zolang je zorgt dat je wielen in de juiste richting
wijzen – dat valt overigens ook weer te checken op je display – en je in de juiste stand staat, zorgen de sensoren, processoren en solide hardware ervoor dat je als een volleerde offroader vooruitkomt. Een Defender kan het ook, de Discovery doet het terwijl jij je stuurverwarming aan hebt en een kopje koffie drinkt. Het is even bizar als het klinkt, maar hij flikt het.
Terwijl ik door de voorruit alleen maar lucht zie en het rechterwiel van 'mijn' Discovery een centimeter of dertig boven een rotsformatie bungelt, doet de instructeur triomfantelijk de achterklep open. ";Kijk, dit is nog een voordeel van de extreem stijve carrosserie. Zelfs in de lastigste omstandigheden klemt de klep niet en kun je bij je bagage. Dat lukte bij de vorige Discovery echt niet, hoor!" Zelfs de mensen van Land Rover zijn oprecht onder de indruk van hun nieuwe machine. Ondertussen moet ik opnieuw aan de woorden van Donald Trump denken. Mocht die muur tussen Mexico en de Verenigde Staten er echt komen, dan is de mensheid nog niet verloren. Met een beetje geduld klautert een Discovery er zó overheen …
OORDEEL- +Indrukwekkende offroadprestaties
- +Veelzijdige inzetbaarheid
- -Werking luchtvering op verhard
- -Bediening multimedia vergt gewenning
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment