Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nissan Micra (2017)
Collapse
X
-
Rij-impressie:
Tussen de Renaults Clio en Zoe rolt in Frankrijk voortaan ook de nieuwe Nissan Micra van de band. Hebben we hier te maken met een kannibaal uit eigen huis, of gaat de nieuwe Micra zij aan zij met de Clio de concurrentie te lijf?
De vorige generatie van de Nissan Micra was een wereldauto: één model waar we het mondiaal mee moesten doen. Wel zo gemakkelijk en het scheelt in ontwikkelings- en productiekosten. In het luxe segment werkt dit prima. De eisen die aan dat soort auto's worden gesteld – comfort en/of prestaties in de overtreffende trap – komen wereldwijd redelijk overeen. Maar in de klassen daaronder willen de wensen per regio nog wel eens uiteenlopen en daar komen dan ook nog eens eventuele smaakverschillen bij.
JONGERE DOELGROEP
Kortom, een wereldauto is geen garantie voor succes. Dat heeft Nissan ondervonden, want de vorige Micra zorgde niet voor de gehoopte verkoopcijfers. Daarom gooien de Japanners het voor de vijfde generatie over een andere boeg en krijgen wij hier een specifiek voor Europa ontwikkelde Micra, die bovendien in Europa wordt gebouwd. Niet bij Nissan in Sunderland, maar in Frankrijk bij Renault. Ook qua design breekt Nissan met het verleden: waar het vorige model een oubollig voorkomen had, is de nieuwe koets voorzien van een strak design met scherpe lijnen, dat beoogt een jongere doelgroep aan te spreken. Dat wordt onderstreept door flitsende kleuren en een reeks in verschillende tinten verkrijgbare accenten, waarmee de auto in maar liefst 125 verschillende combinaties op smaak kan worden gebracht.
Binnen de Renault-Nissan-alliantie wordt gebruik gemaakt van een modulaire onderstel-architectuur, alleen is die nog niet geschikt voor de compacte auto's in het B-segment. Daar wordt achter de schermen nog hard aan gewerkt. Afwachten tot dat bouwdoossysteem klaar is, zou volgens Nissan een vertraging van anderhalf tot twee jaar hebben betekend. Die tijd heeft het zichzelf niet gegund. Voor de nieuwe Micra is het platform van het oude model doorontwikkeld en opgerekt: de nieuwe auto is zeventien centimeter langer en acht centimeter breder. Na de eerste kilometers blijkt er weinig mis met dat doorontwikkelde Micra-onderstel. Veren en dempers zijn afgestemd op comfort, zonder dat het daarbij overigens te week of vaag wordt. De auto ligt mooi stabiel op de weg. Er worden geen grenzen verlegd, maar Nissan heeft zijn zaken wel gewoon keurig voor elkaar.
WEINIG SPONTAAN
Voor de aandrijftechniek speelt Nissan leentjebuur bij Renault: vooralsnog is de Micra leverbaar met twee 90 pk motoren die we ook kennen uit bijvoorbeeld de Clio. De eerste is een driecilinder turbobenzinemotor met een slagvolume van 898 cc, de tweede een 1.561 cc metende viercilinderdiesel. Beide werken samen met een handgeschakelde vijfbak. Later volgt als instapper nog een 73 pk sterke atmosferische benzinemotor. Dit is eveneens een driecilinder, maar dan met 998 cc. Als kers op de taart wordt bij Nissan een dikke Nismo-versie niet uitgesloten, een bommetje volgens Clio RS-recept. Zo ver is het echter nog niet.
Wij zijn bij onze eerste kennismaking met de nieuwe Micra op pad geweest met de benzinemotor. Met zijn maximumkoppel van 140 Nm op papier een prima machine. In de praktijk maakt hij echter bepaald geen spontane indruk. Het kost de motor bij lagere toerentallen duidelijk moeite om de Micra op gang te brengen. Pas wanneer de naald van de toerenteller voorbij de 2.000 komt, begint de motor levenslust te tonen. Jammer, want dat is ook het moment waarop het brandstofverbruik toeneemt. Maar goed, eenmaal op tempo laat de motor weinig van zich horen en levert hij een goede bijdrage aan het comfort.
VERZORGD INTERIEUR
Het interieur maakt een verzorgde indruk. De gebruikte materialen zien er prima uit en voelen prettig aan. Ergonomisch steekt het ook goed in elkaar. Toetsen, knoppen en schakelaars zijn logisch gegroepeerd en de diverse meters, tellers en displays laten zich zonder problemen aflezen. Voor mensen met een bovengemiddeld postuur kost het geen enkele moeite om de juiste zitpositie te vinden. Prettig is dat de rugleuningen van de voorstoelen met een draaiknop traploos zijn te verstellen en niet met een hendel in stapjes. Het is duidelijk te merken dat de auto – met de grote Europeanen als beoogde doelgroep – is gegroeid, althans zolang je op de eerste rij mag zitten. Achterin is het anders. De auto is vijf centimeter lager dan zijn voorganger en dankzij de door het vlotte design gedicteerde aflopende daklijn houdt de hoofdruimte op de achterbank niet over. Dat is erg jammer voor een auto die behalve zijn eigen voorganger ook de mini-MPV Note moet doen vergeten. Een goedmaker is de bagageruimte, die met een inhoud van 300 liter bepaald niet de kleinste in dit segment is.
OORDEEL- +Prima zitpositie
- +Comfortabel onderstel
- -Te weinig hoofdruimte achterin
- -Sprankelt pas bij hoger toerental
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Testje: NISSAN MICRA IG-T 90 TEKNA
Ooit was de Nissan Micra een vaste waarde voor Nissan in Nederland. Maar de laatste paar generaties waren net wat te bedaagd voor het Nederlandse koperspubliek. Dat kan van de nieuwe Micra niet gezegd worden.
De nieuwe generatie Nissan heeft een veel zelfverzekerder voorkomen gekregen dan zijn voorgangers. Scherpe lijnen, agressieve koplampunits waarmee de Japanse hatchback vervaarlijk de wereld in gluurt, het valt allemaal een stuk meer op.
De 900 cc driecilinder met turbo presteert keurig, maar pas bij 2.250 omwentelingen begint de turbo mee te spelen en gaat de Micra het lekker doen. De koppeling blinkt niet uit in gevoel en vergt daardoor gewenning. Alles bij elkaar voldoet de aandrijflijn, maar blinkt niet uit.
In het interieur is het centrale touchscreen met fysieke sneltoetsen gemakkelijk te bedienen. Dankzij de interieurdelen in feloranje oogt het binnenste van de Nissan ook nog eens vrolijk. Die gekleurde lap oranje op het dashboard is natuurlijk wel smaakgevoelig, en optioneel bovendien. Achterin valt het tegen. De instap is krap en eenmaal op de achterbank zit je aan alle kanten klem. We zijn inmiddels gewend dat auto's in dit segment vier mensen op acceptabele wijze kunnen vervoeren, maar de Micra vormt de uitzondering op die regel.
Jammer, want het onderstel krijgt de handen juist weer wel op elkaar. De Micra staat op een doorontwikkelde basis van de vorige Micra. Toch rijdt de Japanner uitstekend, er is een erg goede balans gevonden tussen wendbaarheid, grip en comfort. Zaken als een automatisch remsysteem, verkeersbordherkenning, automatisch grootlicht, rijbaanhulp en Bose-speakers in de hoofdsteunen zijn standaard.
SPECIFICATIES
Brandstof Benzine Aantal cilinders 3 in lijn Cilinderinhoud 898 cc Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm Maximaal koppel 140 Nm bij 2.250 tpm Lengte / breedte / hoogte 3.999 mm / 1.743 mm / 1.455 mm Wielbasis 2.525 mm Massa leeg 1.001 kg Laadvermogen 529 kg Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 525 kg Banden 205/45R17 Topsnelheid 175 km/u Acceleratie 0-100 km/u gemeten 11,8s (12,1s) Acceleratie 50-80 km/u in 3 / 4 4,6s / 7,5s Acceleratie 80-120 km/u in 4 / 5 10,8s / 18s Brandstofverbruik gemeten 6,2 l/100km
(fabrieksopgave: 4,6 l/100km)CO2-uitstoot 104 g/km
EINDOORDEEL
4/5
Met de nieuwe Micra zet Nissan een opvallende auto neer. De beperkte ruimte achterin wordt goedgemaakt door het uitgebalanceerde onderstel, de moderne technologie en het lage brandstofverbruik.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik rij nu een week in deze Nissan Micra met 998cc 3 cilinder motor met 71 pk en 17" velgen en 205/45R17" banden.
En ik moet zeggen dit rijd prima, beste 3 cilinder motor die ik tot nu toe gereden heb.
Mijn voorkeur zou echter uit gaan naar de 90 pk, 140 Nm turbo versie.
Binnen is dit toch wel een lekkere moderne auto met up to date techniek, die heden ten dage op veel auto's te vinden zijn.
Als ik dit vergelijk met mijn Panda 85 lounge dan loop die echt lichtjaren achter met bijna elke techniek.
Last edited by The Pretender; 30/09/2017, 13:26.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenErg knap karretje die nieuwe Micra en betrouwbare techniek.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Nissan Micra
Typ K14
H&R Sportfedernsatz 28921-2
ca. Tieferlegung
VA / HA ca. 35 mmLast edited by The Pretender; 28/01/2019, 21:38.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
NISSAN MICRA UITERST SUBTIEL VERNIEUWD
Nissan heeft de Micra een 'facelift' gegeven. Eigenlijk valt het beter te omschrijven als een modeljaarupdate, want in uiterlijk opzicht is er weinig tot niets veranderd aan de compacte Nissan. Wel zijn de mogelijkheden tot personalisatie toegenomen én is het volgens Nissan tegelijkertijd eenvoudiger om de Micra samen te stellen.
Momenteel is de Micra leverbaar in zes verschillende uitrustingsniveaus: de Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna, N-Sport en N-Style. Dat worden er vijf. De Visia, Acenta, Tekna en N-Sport mogen blijven, daarnaast voegt Nissan het uitrustingsniveau N-Design toe. Voortaan kunnen Micra-klanten de inzetstukken in de voorbumper en onderaan de deuren desgewenst in het zwart of chroom laten uitvoeren. Daarnaast zijn er nieuwe 16-inch two-tone lichtmetalen wielen beschikbaar, deze zijn standaard op de N-Design en Tekna. Ook is led-verlichting nu optioneel op de lagere uitvoeringen, waar dat eerst exclusief voorbehouden was aan de duurdere uitvoeringen. Voor wie echt helemaal uit de band wil springen is de N-Design leverbaar met een feloranje interieur.
Het blijft bij de gewijzigde uitrustingsniveaus en de lichte cosmetische aanpassingen, want voor het overige heeft Nissan niets aan de Micra gedaan. De hatchback beschikt nog steeds over hetzelfde multimediasysteem als voorheen. Ook de veiligheidssystemen zijn onveranderd. Ook de 1.0 IG-T driecilinder is gebleven als enige leverbare motorkeuze. Nissan geeft vooralsnog geen technische specificaties op, maar zegt wel dat het blok vanaf nu voldoet aan de Euro 6D-emissienorm. Aangezien bij Renault de voorheen 100 pk sterke krachtbron het nu met 90 pk moet stellen, ligt het voor de hand dat de Micra dezelfde wijziging ondergaat.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment