Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Op het autosalon kon je de nieuwe 5 touring "achter de coulissen" al bezichtigen (een 520d touring met M-pack van 84k). Ik rijd met een F11 en had hoge verwachtingen, maar ik vond dat je echt wel grondig moet zoeken naar de verschillen, langs de buitenzijde (behalve de neus dan), maar vooral ook binnenin.
Binnenin zit elk knopje op exact dezelfde plaats als in het uitgaande model en alles ziet er ongeveer exact hetzelfde uit (ok sommige knoppen zijn touch-sensitive ipv mechanische knoppen). Het opbergvak in de middenarmsteun heeft dezelfde, veel te kleine en onhandige vorm als in de F11, etc. Het navigatiesysteem is het enige wat anders qua concept is (zwevende touchscreen tablet ipv ingebouwd): maar een apart schermpje met de tellertjes achter het stuur en een tabletje "gekleefd" in het midden van het dashboard, is dat dan 7 jaar evolutie qua interieurconcept volgens BMW? Er zijn wel innovaties zoals "gesture control" om het radiovolume te regelen, maar dat zijn pure add-on gadgets en zulke zaken worden niet verder doorgetrokken in het interieurconcept door bijvoorbeeld (een van) die oubollige volumeknoppen weg te laten. Het is alsof BMW er zelf (nog) niet in gelooft.
Als je net ervoor in een Mercedes E hebt gezeten met doorlopende schermen en ziet hoe daar qua concept alles geïntegreerd is en wat voor interieurfeer dat creëert, voelt het in de nieuwe 5 ineens allemaal wat gedateerd aan (en dat zeg ik met spijt in het hart). En ik was duidelijk niet de enige die dat vond, aan de commentaren die ik van omstaanders hoorde ("is dat nu een facelift of nieuw model?"). Zelfs een persoon van BMW stelde onomwonden "dat je de evolutie eigenlijk onderhuids moet zoeken, voornamelijk qua elektronica: deels autonoom rijden, auto laten inparkeren in te krappe plaatsen terwijl je buiten de auto staat (fantastisch... maar wat met de bestuurder van de auto die naast je geparkeerd staat?).
Samengevat was het voor mij toch wel een ontgoocheling. Met de nieuwe 3 zou BMW qua design en algemeen concept een andere weg inslaan. Ik zou zeggen: niet twijfelen en gewoon doen, BMW!!
Heeft ook te maken met het waardebehoud van de F10... Je kan niet iedereen gelukkig maken. En je kan alleen maar hopen dat ze er minder van kopen. Daarom alleen al is de E60 mooier...
Teveel een opgeblazen 3-reeks, vind ik. Weinig persoonlijkheid. Dashboard is precies een facelift.
Anyway, waarschijnlijk een schitterende kar, maar binnenkort weer op elke hoek van elke straat in tienvoud te zien in het grijs en op basis 17 duimers
Nog maar eens het bewijs dat de saaiste jobs in automotive tegenwoordig die van het designteam zijn bij elk van de Duitse heilige drievuldigheid.
Ben nochtans BMW liefhebber maar als ik moest kiezen tussen de nieuwe 5 break en de nieuwe E-klasse zou ik het wel weten hoor, met AMG-pakket..njammie..
Voor zover ik kan zien rijdt daar toch geen M550i tussen. Mogelijks ook geen 540i want die zwarte Luxury is een 520d/530d/530i met xdrive aan de uitlaten te zien.
Comment