Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De 540i heeft de trapeziumvormige uitlaten, ook zonder M-pack.
Lagere motorisaties krijgen die trapeziumvormige uitlaten enkel maar met het M-pack. Standaard hebben de lagere motorisaties een ronde pijp links en rechts.
BMW 5 break altijd speciaal gevonden. Eigenlijk zit het niet in het dna maar visueel wel ok. Uiteraard ben ik een Benz fan maar iets in mij zegt BMW dat is eigenlijk geen break. Ook bij deze. Lijkt altijd een compromis voor de BMW fan die een break moet kiezen. Maar nogmaals geen propeller fanaat.
Het is een mooie, maar brave door-evolutie van de F10/F11 . Maar ik vind het geslaagd; de testrit was overtuigend (in vergelijking met de Volvo S/V 90 met een miserabele automatische bak, een Audi A6 die constant doorslipte, een prachtige Jag F-Pace met een povere 180 pk onder koffer - maar voor de rest een sublieme rij-ervaring); ik hem de M Sportlaunch versie besteld. Begin juni lost hij m'n huidige F11 af..
Het is een mooie, maar brave door-evolutie van de F10/F11 . Maar ik vind het geslaagd; de testrit was overtuigend (in vergelijking met de Volvo S/V 90 met een miserabele automatische bak, een Audi A6 die constant doorslipte, een prachtige Jag F-Pace met een povere 180 pk onder koffer - maar voor de rest een sublieme rij-ervaring); ik hem de M Sportlaunch versie besteld. Begin juni lost hij m'n huidige F11 af..
Mooie wagen, maar de E bekoort me niet zo; die GLC daarentegen : wat een klassebak zeg ... Maar, dit is nu m'n derde 5 serie (E61 - F11 en nu G30) en hij heeft toch m'n autohart weten/blijven bekoren. Spijtig van het zwakke vermogen van de F-Pace 2.0 D (die eigenlijk ook redelijk duur is), maar dat is qua model, interieur zeker een valabel alternatief voor de X5, alhoewel ik dat met spijt in het hart zeg, want die X5, wat een machine en hij rijdt subliem (versie met 231 pk voor 2.0 l toch; de 3.0 is nog een beetje te duur voor mij).
Even een side note, maar de F-Pace is nu ook te bestellen met 240 PK 2.0 diesel. Doet 1.5s van de 0-100 af (8.7 naar 7.2). Kost 4.000 EUR meer (tegenover de 3.0d die 10.000 extra kost).
Echter: Jaguar is wel bijzonder optimistisch over wat voor prijszetting ze aankunnen. Voor een fatsoenlijk uitgeruste (240 PK) 2.0 diesel R-Sport kom ik op 79.000 EUR. En dan heb ik de standaard 19" R-sport velgen (een upgrade naar 20" kost bijna 2.000 EUR!), geen LED koplampen (standaard xenons), geen geheugenfunctie voor de zetels, geen zetelventilatie, geen 4 zone-airco, geen elektrische achterklep, geen 360 view of parkeerhulp, geen HUD, en geen comfort access. Niet dat ik die zaken hoef, maar op een 2-liter diesel van 80.000 EUR zou gewoon alles moeten zitten. Ben 100% zeker dat een Volvo XC60 D5 van die prijs straks wel full option is, en een X3 zal ook erg dicht in de buurt zitten als je maar genoeg packs neemt. Enkel Audi met hun Q5 heeft ook een dergelijke belachelijke prijszetting, en die wordt overal weggelachen (op dat gebied). De optie packs van Jaguar zijn trouwens ook helemaal fout (vreemde combinaties van opties en nauwelijks korting).
De 240 PK heeft verder ook 20 gr extra CO2 wat spijtig genoeg niet erg competitief is (153gr voor een diesel), en een serieuze impact op VAA heeft. In een wereld waar er XC90 T8s en X5 40e's te krijgen zijn, is dit eigenlijk niet te verkopen als bedrijfswagen aan een vennootschap (waar waarschijnlijk de meerderheid van deze wagens heen gaat), tenzij je toch voor de 180 PK gaat maar dan ben je echt een stakker tegenover die Volvo en BMW die (half-elektrisch) de stenen uit de grond trekken. Of de GLC350e als je in het segment wil blijven. Verder zit de Velar straks ook rond deze prijs, dus als je dan toch per se voor het 'prestige' gaat (en BMW/Volvo te gewoontjes vindt), dan ga je m.i. daar voor.
Een voordeel wel: achteraan 2 uitlaten, dus mits de-badgen weet niemand dat je geen 3-liter rijdt .
To make conversation, ik ben geen kleine mens (1m95) maar wat ik raar vind (dat zal een subjectieve indruk zijn) is dat zo'n grote auto niet grootser aanvoelt binnenin. Vanachter het stuurwiel heb ik niet dadelijk het gevoel dat een 5-serie ruimer is dan bijvoorbeeld de 4-serie, komt hoogst waarschijnlijk door de B-stijl die bij een coupé verder naar achter zit. Als ik vervolgens achter mezelf plaatsneem, met m'n hoofd tegen het dak dan nog, heb ik maar een klein beetje overschot op beenruimte (dat moet je eens bij een Skoda Superb proberen). Dan heb ik de koffer van de sedan eens bekeken en dat zag er ietwat onpraktisch gevormd uit, zonder compartiment onder de laadvloer? Als ik dat vergelijk met een A6, die qua buitenafmetingen allicht amper afwijkt, lijkt een A6 binnenin een maatje groter te zijn. Zoals gezegd misschien subjectief, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom de 5 me nog steeds een bedrukt gevoel geeft (idem met de F10).
Zomer 2016 kondigde BMW voor 2017 (?) een nieuwe 4-cilinder motorgeneratie aan, in dieselversie aangekondigd als stiller en efficiënter, met standaard dubbele turbo.
Ondertussen is de nieuwe 520d op markt...met de "oude" motor. Wie van de BMW-insiders op dit forum weet meer over het ogenblik dat die nieuwe motor effectief in de 5 verschijnt?
Ik ben in de markt voor een opvolger van mijn F11 520d touring. Afgelopen zaterdag met de nieuwe 520d gereden, fijne wagen, maar anderen zijn stiller, te weinig evolutie vind ik...
Comment