Mini trekt het doek van de compleet nieuwe Countryman. De tweede generatie van het SUV-achtige model wordt langer, heeft scherpere lijnen en herbergt veel nieuwe technieken. De voornaamste daarvan is de plug-in-hybride aandrijflijn, Mini’s eerste.
Wie de foto's van de nieuwe Countryman bekijkt, zal direct zien dat de auto ietwat andere verhoudingen heeft dan het uitgaande model. Dat komt vooral door de lengte: de nieuweling is maar liefst 20 centimeter langer dan z'n voorganger. Andere opvallende verschillen worden gevormd door de scherpe vouwen in de flank. Waar de reeds bekende Countryman het typische ronde Mini-lijnenspel laat zien, krijgt de nieuwe daardoor een meer eigen uitstraling. De 'platgedrukte' koplampen dragen daaraan bij. Ook is meteen duidelijk dat Mini niet bang is om veel verschillende kleuren en opvallende details te hanteren: de carrosseriekleur wordt bij veel exemplaren afgewisseld met matzwart, zilvergrijs, hoogglans zwart en – optioneel - een in afwijkende kleur gespoten dak.
Picknickbank
De toegenomen lengte en breedte (3 cm) zorgen voor fors meer binnenruimte. De bagageruimte blijft met de bank omhoog gelijk met 450 liter, maar wie de bank neerklapt heeft nu 1.309 liter tot z'n beschikking. Nu is dat 1.170 liter. De met 7,5 cm toegenomen wielbasis belooft veel goeds voor de achterpassagiers, die plaatsnemen op een over 13 centimeter verschuifbare driezits achterbank. Bijzonder is dat daarachter plaats is voor nóg twee personen - bij stilstand, althans: Mini biedt – net als Land Rover in de Range Rover – een 'picknickbank' (foto 19 en 20) aan die het mogelijk maakt om enigszins comfortabel in de kofferruimte plaats te nemen. Het interieur is dankzij de enorme cirkel in het midden van het dashboard typisch Mini, maar herbergt toch de nodige noviteiten. Zo is de als optie verkrijgbare sfeerverlichting niet langer alleen in het plafond en op de vloer te vinden, maar ook in de ring rond de centrale 'klok' én zelfs in de sierstrip op het dashboard. Te veel afleiding? Geen nood, de laatste stand van zaken op het gebied van rijassistentiesystemen is eveneens present.
Het motorengamma begint voorlopig bij de Cooper Countryman die een driecilinder met 136 pk onder de kap krijgt. Daarboven volgt de Cooper S, die uit een vierpitter 192 pk weet te trekken. Op dieselgebied is het minimum vooralsnog de Cooper D, die 150 pk mobiliseert. Sneller dieselen kan met de SD met 190 pk.
Hybride
Helemaal nieuw is de uitvoering met de lange naam Cooper S E Countryman ALL4. Deze plug-in hybride heeft de aandrijflijn van de BMW 225xe onder de kap. Dat betekent dat de elektromotor en de driecilinder benzinemotor samen 224 pk leveren. Dat vermogen wordt bovendien verdeeld over alle wielen. Volledig elektrisch rijden kan tot 125 km/h, de CO2-uitstoot bedraagt in theorie 49 gram per kilometer.
Tot slot: wie dacht dat de Always-Open-meter die Mini in cabrio's monteert, vergezocht is, zal helemaal smullen van de Country Timer in deze nieuwe Countryman. De auto 'voelt' met deze functie of er over oneffen terrein wordt gereden en houdt zo het percentage naast het asfalt afgelegde kilometers bij. Op basis daarvan behaal je een score, die begint bij 'Street Cruiser' en eindigt bij 'Cliff Champ'. Het is maar dat je het weet.
Bron: www.autoweek.nl
Picknickbank
De toegenomen lengte en breedte (3 cm) zorgen voor fors meer binnenruimte. De bagageruimte blijft met de bank omhoog gelijk met 450 liter, maar wie de bank neerklapt heeft nu 1.309 liter tot z'n beschikking. Nu is dat 1.170 liter. De met 7,5 cm toegenomen wielbasis belooft veel goeds voor de achterpassagiers, die plaatsnemen op een over 13 centimeter verschuifbare driezits achterbank. Bijzonder is dat daarachter plaats is voor nóg twee personen - bij stilstand, althans: Mini biedt – net als Land Rover in de Range Rover – een 'picknickbank' (foto 19 en 20) aan die het mogelijk maakt om enigszins comfortabel in de kofferruimte plaats te nemen. Het interieur is dankzij de enorme cirkel in het midden van het dashboard typisch Mini, maar herbergt toch de nodige noviteiten. Zo is de als optie verkrijgbare sfeerverlichting niet langer alleen in het plafond en op de vloer te vinden, maar ook in de ring rond de centrale 'klok' én zelfs in de sierstrip op het dashboard. Te veel afleiding? Geen nood, de laatste stand van zaken op het gebied van rijassistentiesystemen is eveneens present.
Het motorengamma begint voorlopig bij de Cooper Countryman die een driecilinder met 136 pk onder de kap krijgt. Daarboven volgt de Cooper S, die uit een vierpitter 192 pk weet te trekken. Op dieselgebied is het minimum vooralsnog de Cooper D, die 150 pk mobiliseert. Sneller dieselen kan met de SD met 190 pk.
Hybride
Helemaal nieuw is de uitvoering met de lange naam Cooper S E Countryman ALL4. Deze plug-in hybride heeft de aandrijflijn van de BMW 225xe onder de kap. Dat betekent dat de elektromotor en de driecilinder benzinemotor samen 224 pk leveren. Dat vermogen wordt bovendien verdeeld over alle wielen. Volledig elektrisch rijden kan tot 125 km/h, de CO2-uitstoot bedraagt in theorie 49 gram per kilometer.
Tot slot: wie dacht dat de Always-Open-meter die Mini in cabrio's monteert, vergezocht is, zal helemaal smullen van de Country Timer in deze nieuwe Countryman. De auto 'voelt' met deze functie of er over oneffen terrein wordt gereden en houdt zo het percentage naast het asfalt afgelegde kilometers bij. Op basis daarvan behaal je een score, die begint bij 'Street Cruiser' en eindigt bij 'Cliff Champ'. Het is maar dat je het weet.
Bron: www.autoweek.nl
Comment