Ouch... trekt op niks die front... Willen ze de verkoop van Volkswagen stimuleren...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Skoda Octavia (Facelift)
Collapse
X
-
The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
-
Rij-impressie:
Het uiterlijk van de Skoda Octavia is gefacelift. Deze keer veranderde het meer dan dat van zijn MQB-broers binnen het VW-concern. Maar een beetje meer gezichtsbeharing maakt hem niet meteen een stoere jongen.
Toen de eerste foto's van de nieuwe Octavia eind vorig jaar loskwamen, waren de reacties niet allemaal even positief. De neus had veel weg van de vorige generatie E-klasse. Over het resultaat liepen de meningen sterk uiteen. Daarom zette onze nieuwsdesk er op de website een enquête bij. Is dit een vooruitgang of niet? Zo'n 1.600 stemmen later waren de kampen zo'n beetje fiftyfifty verdeeld. In ieder geval heeft de auto kennelijk geen middleof-the-road-design waar mensen niet eens een mening over hebben. De auto is bovendien gemakkelijker van de pre-faceliftversie te onderscheiden dan bijvoorbeeld bij de Seat Leon en de Audi A3, die een facelift ondergingen waarbij de design-update veel minder in het oog sprong.
UPDATES
Het interieur is ook enigszins vernieuwd; het gaat niet om wereldschokkende aanpassingen, maar her en der is het materiaal wat mooier. De auto mag bovendien verder meedelen in de technische innovaties van de VW Groep. Denk aan betere adaptieve cruisecontrol, actieve botswaarschuwing, side-detection en pre-crash assist: op dat vlak is de Skoda weer helemaal bij de les. Het meest in het oog springt het nieuwe (optionele) multimediasysteem,
met een opvallend groot touchscreen. Vergelijken we dat met het nieuwe systeem in de Seat Leon, dan oogt dat van Skoda niet alleen mooier, maar is het ook veel prettiger in de bediening. Omdat we eerder zagen hoe Skoda met zijn SUV Kodiaq afstand neemt van de Seat Ateca, wordt het steeds duidelijker dat de Tsjechen nu meer luxe mogen uitstralen dan de Spaanse VW-tak. Los daarvan zijn de merken natuurlijk anders gepositioneerd.
Qua rijden staan de Leon en de Octavia mijlenver uit elkaar. Skoda is nu merkbaar het meest comfortabele merk binnen het VW-concern (los van Bentley, natuurlijk …). De Octavia is zo soepel geveerd dat hij bijna te week is. Op geen enkele manier word je als bestuurder betrokken bij het rijden. De auto reageert afstandelijk en deint behoorlijk bij een koerswisseling. In ruil daarvoor wordt elke harde richel of oneffenheid weggewerkt. Maar als je af en toe ook wat plezier in autorijden wilt hebben, is de Octavia geen auto voor op je shortlist. Zijn sterke punt is meer het gebruiksgemak, te beginnen met de overvloed aan ruimte. Voor het C-segment is de Octavia nog altijd ongeëvenaard groot. De ruimte op de achterbank is dik in orde en de kofferbak is zelfs bizar groot. De stationwagon gaat hier over de 600 liter heen; klap je de banken om, dan ga je zelfs over de 1.700 liter. Geen concurrent in deze klasse die ook maar in de buurt komt.
MOTOREN
Wij reden de fijne 1.4 TSI met 150 pk, maar zolang je niet vaak met volle auto over de Alpen trekt, kun je met de 115 pk 1.0 TSI al voldoende uit de voeten. Het motorengamma kent overigens weinig nieuws, met drie TSI- en twee TDI-motoren. De dikste diesel krijgt een nieuwe DSG-automaat, maar daar blijft het bij. Dat is niet erg, want er valt weinig over die motoren te klagen. Zelfs de instappers leveren soepel vermogen over een breed toerenbereik.
De Octavia scoort ook met kleine, handige zaken. Behalve twee USB-poorten krijg je een 220V-aansluiting achterin, zodat laptops en tablets snel geladen kunnen worden of je een koelbox kunt laten draaien. Achter de tankklep vind je een ijskrabber, in de deur is ruimte voor een paraplu, onder de motorkap vind je een zaklamp; typische Skoda-gimmicks, die functie zwaar boven vorm stellen. In het dagelijks gebruik is de Skoda daardoor de ultieme alleskunner voor gezinnen. Zijn gunstige prijs is daarbij een bonus. Mocht de bestuurder ook lol willen maken als hij of zij alleen in de auto zit, dan is het wachten op de gefacelifte RS-versie. De standaard Octavia is nog altijd het braafste jongetje van de klas, geen sfeermaker op een buurtfeest.
OORDEEL- +Bizar ruim
- +Goede aandrijflijnen
- -Comfort is tegen het weke aan
- -Weinig inspirerend om te rijden
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
kheb er mee gereden en die kapseisde bijna in nen bocht
en ook bij het remmen duikt je voorkant wat naar beneden (wat normaal is), de kont komt wat omhoog, en op de moment dat je volledig stilstaat zakt die kont plots een paar cm terug naar beneden, met nog wat bijgeluiden uit de ophanging. Dat voelt echt behoorlijk lullig aan. Misschien kwam het door de lichte motorisatie (laag afgeveerd gewicht) en de kleine velgjes (16" geloof ik).. maar toch de standaard ophanging mag dan toch wel wat minder week zijn als je dit soort effecten krijgt. Of t was misschien exemplarisch...
Comment
-
ben wel eens benieuwd wanneer die RS versie in de configurator komt, zelfs in de skoda.de staat die nog niet.Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichtenben wel eens benieuwd wanneer die RS versie in de configurator komt, zelfs in de skoda.de staat die nog niet.
Skoda Octavia V//RS TDI DSG 184 PK : RS Comfort pack, RS Traveler pack, ACC.....
Klikerdeklikhier
Car name: Octavius Rsus
Comment
Comment