Nope, gewoon jaarlijkse prijsverhoging. Zowel de basisprijs als elke optie is een fractie duurder geworden. Of truukje van de foor: eerst zeggen dat de facelift even duur is dan de vorige, en dan een paar maanden nadien alsnog subtiel de prijzen verhogen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volkswagen Golf VII (2017)
Collapse
X
-
Rij-impressie,
GOED. MAAR BETER?
Vorig jaar was de Volkswagen Golf de bestverkopende auto van ons land. En ook in andere landen doet hij het erg goed. Weinig reden om er iets aan te veranderen, zou je denken. Toch voert Volkswagen een update door. Maar wordt de Golf daar wel een betere auto van?
Voor het eerst in de geschiedenis van de Golf krijgt het model een facelift. Zegt Volkswagen. En als Volkswagen zelf al spreekt van een update, dan zullen de wijzigingen hoogstwaarschijnlijk zeer beperkt zijn. Toch zijn ze er wel. Aan de buitenzijde blijft het bij nieuwe koplampen, andere bumpers en enkele nieuwe lakkleuren, maar vanuit technisch oogpunt valt er meer nieuws te melden. Nieuwe multimediasystemen, meer actieve veiligheidstechnologie en zelfs een volledig nieuwe motor. Die nieuwe 1.5 TSI vormt het grootste nieuws. In de Golf vervangt hij de 1.4 TSI en dat zal hij op korte termijn ook in de andere modellen uit de Volkswagenstal doen. Net als zijn voorganger heeft hij twee vermogensvarianten, 130 en 150 pk. Die eerste is voor liefhebbers van techniek eigenlijk het meest interessant.
Voor het eerst past Volkswagen namelijk een turbo met variabele turbinegeometrie toe op een benzinemotor. Het enige andere merk dat dit tot op heden doet, is Porsche. De nieuweling doorloopt een Miller-cyclus met aangepaste kleptiming en heeft een 'zeilfunctie' waarbij de motor helemaal uitgezet wordt tijdens het uitrollen. Beide zaken maken de viercilinder nog zuiniger. In de praktijk moet het 0,5 tot 1,0 liter per 100 kilometer schelen. Helaas wordt die motor pas later leverbaar, dus ermee rijden kunnen we nog niet. De 150 pk-variant doet het met een conventionele twinscrollturbo, maar heeft wel een verder verfijnd cilinderuitschakelingsysteem, 0W20-olie met lage viscositeit en een nieuwe coating op de cilinderwanden voor minder interne weerstand. Alle nieuwigheden ten spijt voelt de 1.5 TSI opmerkelijk gelijk aan de uitgaande 1.4. Gelukkig was dat een heel fijne krachtbron; bij de nieuwe is dat dus niet anders. Vanaf 1.500 tpm ontwikkelt de motor ruim voldoende vermogen om bovengemiddeld vlot met het verkeer mee te komen. Daarbij is het blok mooi stil en soepel. In de praktijk schakelt hij nu bovendien vaker over naar tweecilindermodus. Daar merk je niks van, behalve een kleine melding in het instrumentarium. Boven de 5.000 tpm is het beste er wel vanaf, maar dankzij het sterke middengebied kom je daar zelden.
GESTURE CONTROL
Aan de transmissies veranderde niet veel. Nog steeds kun je een handgeschakelde zesbak krijgen of een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Die laatste biedt meer comfort, maar de standaard transmissie geeft geen reden tot klagen. Hij schakelt licht maar precies en ook de koppeling geeft voldoende feedback zonder zwaar te werken. Het interieur blijft wat saai, maar degelijk en van hoge kwaliteit. Toch zijn ook hier wijzigingen doorgevoerd. Het volledig digitale instrumentarium dat op de optielijst van de Passat staat, kan nu ook op de Golf besteld worden. Alle multimedia- en navigatiesystemen krijgen verder een groter scherm en een hogere resolutie. Het duurste Discover Pro-systeem beschikt ook over Gesture Control, waarbij het systeem met gebaren bediend kan worden. Dat werkt in de praktijk niet feilloos. Sowieso kan er alleen in bepaalde menu's van links naar rechts worden 'geswiped' en zelfs dan pikt het systeem niet altijd de beweging op. Ook het verwijderen van de fysieke draaiknoppen voor volume en in-/uitzoomen op de navigatiekaart blijkt geen onverdeeld succes. Het systeem ziet er wel opgeruimd uit, maar ergonomisch is het geen verbetering. Even snel een overzicht van de route krijgen op de navigatiekaart kan bijvoorbeeld niet meer met een draaiknop. Dat is geen ramp, maar ook geen verbetering.
Over de functionaliteit verder geen klachten, het systeem kan veel en voert taken snel uit, waarbij de respons na aanraken nog sneller is geworden. Uiteraard ontbreekt een reeks aan online functionaliteiten niet en ook een wifi-hotspot is aanwezig. Nieuwe (veiligheids)technologie, waaronder een semi-autonome file-assistent en een aanhangerassistent, is nu leverbaar. Technologisch loopt de Golf dankzij de update weer mee in de voorhoede van het segment.
ALLROUNDER
Aan het onderstel is weinig veranderd en dat was ook niet echt nodig. De auto ligt solide op de weg, maar is primair gericht op comfort. Slecht wegdek wordt met opvallend veel gratie en weinig rumoer vanuit het onderstel verwerkt en met de adaptieve dempers in de normale stand toont de Golf zich een uitstekende reisauto. In de Sportstand worden de reacties wat directer en wanneer de auto geprovoceerd wordt, blijkt er meer dan voldoende grip. Onvervalst stuurplezier biedt de auto nooit, maar als allrounder presteert de Volkswagen nog steeds uitstekend. Dankzij alle kleine wijzigingen voelt de Golf weer fris aan, maar van een wezenlijk andere auto is geen sprake. Ook het prijsniveau is niet echt veranderd, al worden er aan alle uitrustingen extra zaken toegevoegd. Bluetooth wordt bijvoorbeeld standaard op alle uitvoeringen, terwijl het middelste niveau, de Comfortline, voortaan standaard adaptieve cruisecontrol krijgt. Zo krijg je alles bij elkaar een iets betere
auto voor je geld, al is de voorwaartse stap een kleine.
OORDEEL- +Fijne turbomotoren
- +Prima allrounder
- -Ergonomisch niet echt verbeterd
- -Niet goedkoop
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rij-impressie: VOLKSWAGEN E-GOLF
De elektrische auto wordt steeds meer een serieus alternatief voor de auto met verbrandingsmotor. De vernieuwde Volkswagen e-Golf doet alles beter dan zijn voorganger. Maar hij blijft een tussenpaus totdat de échte elektrische VW verschijnt.
We beginnen gewend te raken aan elektrisch rijden. Onze eigen duurtestvloot is dit jaar bijvoorbeeld uitgebreid met een elektrische auto, de Hyundai Ioniq, een rechtstreekse concurrent van de Golf. Voor Volkswagen is de Golf met accu's feitelijk een noodoplossing, omdat deze auto niet vanaf de tekentafel is ontwikkeld als elektrisch model. De ware elektrische kilometerverslinders uit Wolfsburg komen pas als de eerste modellen op het MEB-platform (met de e van elektrisch) op de markt komen. De complete bodem bestaat dan uit accu's en dat geeft een actieradius van wel 500 km.
De vernieuwde e-Golf is op de NEDCcyclus goed voor 300 kilometer (was 190 km), maar Volkswagen vermeldt hier keurig bij dat je in de praktijk in ieder geval 200 km haalt. Met een snellader, zoals je die langs de snelweg veel treft, zijn de accu's in 45 minuten weer voor 80 procent opgeladen. En inderdaad, dat is nog altijd lang, vergeleken met een reguliere tankbeurt. In die zin vereist elektrisch rijden een andere mindset en misschien ook wel een iets andere rijstijl. Maar dat is een heel ander hoofdstuk, we richten ons nu op de nieuwe e-Golf. De capaciteit van zijn accupakket nam toe van 24,2 kWh naar 35,8 kWh en daarmee steeg het gewicht ervan met 28 kilo, terwijl het formaat gelijk bleef. De accu's bevinden zich onder de voorstoelen (daardoor zit je iets hoger), in de middentunnel en onder de kofferbakvloer en wegen in totaal 345 kg. Dat maakt de e-Golf zwaarder dan de versies met brandstofmotor. De motor levert nu 136 pk en 290 Nm, de topsnelheid is gestegen naar 150 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h neemt nog geen tien tellen in beslag.
ONTSPANNEN RIJDEN
Bij vertrek vermeldt de display in het instrumentarium een actieradius van 270 kilometer. Maar zoals we dat wel vaker zien bij elektrische auto's, loopt dat niet in de pas met het daadwerkelijke aantal gereden kilometers. We beginnen met een stuk snelweg, dat vergt veel energie. Daarbij staat de airco aan, ook die vreet stroom. Maar los daarvan: wat rijdt het toch geweldig met zo'n krachtige en stille elektromotor en totaal geen schakelpauzes! In één vloeiende beweging spurt de Golf naar 100 km/h en met hetzelfde gemak gaat hij door naar 130. Het enige wat je hoort, zijn de banden en een beetje windgeruis. De transmissie is supersimpel: alleen maar een compacte tandwielset die de kracht van de elektromotor in een verhouding van 9:1 via de aandrijfassen overbrengt naar de voorwielen. De motor draait maximaal 12.000 toeren.
Afgezien van de stilte in het interieur rijdt de elektrische Golf bijna net zoals een 'gewone' Golf. Door de centrale plaatsing van het accupakket is de gewichtsverdeling goed en de extra massa heeft een positief effect op het weg- en veergedrag, dat als comfortabel kan worden omschreven. De e-Golf rolt in alle rust over het wegdek. Deze auto koop je niet om stevig mee te hoeken. Nee, de e-Golf is er om je in alle rust van A naar B te brengen, waarbij de rust hooguit verstoord kan worden door de teruglopende actieradius. Toch kun je die helpen vergroten. Allereerst door je rijstijl, net als in een auto met een verbrandingsmotor. Bewuster rijden spaart energie. Ook kun je kiezen voor de rijmodus 'Eco+'. Dan lever je vermogen in, de klimaatregeling werkt zonder airco (of kachel) en de topsnelheid is slechts 95 km/h. Er komt zomaar 30 kilometer bij in het scherm!
GEEN KOOPJE, WEL EEN GOLF
Een andere manier om extra kilometers te winnen, is om zo veel mogelijk remenergie om te zetten in elektriciteit. Dat doe je door de pook vanaf de D verder naar achteren te trekken naar B. Zo is er maximale recuperatie. Ofwel: je laat het gas los en de auto remt meteen sterk af op de motor, waardoor je vrijwel met alleen het gaspedaal (beter: rijpedaal) kunt rijden en bijna nooit hoeft te remmen. Zo doe je extreem lang met een setje schijven en blokken! Daarnaast is er de 'Think Blue Trainer' die je allerlei spaartips geeft. Door die te koppelen aan de kaartinformatie uit het navigatiesysteem, geeft de e-Golf je aanwijzingen wanneer je bijvoorbeeld al met je voet van het gas kan als er een afdaling of bocht aankomt. In een elektrische auto ben je, net als in een hybride, meer bezig met verbruik en wordt het een sport om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Toch wordt het nooit veel meer dan circa 250 kilometer.
Een koopje is de e-Golf trouwens niet; voor duizend euro meer heb je een Golf GTI en er zijn in dit segment goedkopere elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf en de Hyundai Ioniq. De meerwaarde van de e-Golf zit vooral in het feit dat het een Golf is. Dat betekent dus een fraai en doordacht interieur, een goede zitpositie (zelfs in de e) en praktische bruikbaarheid. Voor de echte kilometervreters is de e-Golf misschien geen alternatief, voor iedereen die veel in en om de stad rijdt zeker wel. Feit is wel, dat deze tussenpaus over een jaar of vier aan alle kanten ingehaald wordt door elektrische auto's met minstens twee keer zoveel actieradius voor dezelfde prijs. Ook van Volkswagen zelf.
OORDEEL- +Zeer ontspannen rijeigenschappen
- +Omvangrijke standaarduitrusting
- -Hogere zit door accu’s
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Testje: VOLKSWAGEN GOLF 1.5 TSI 130 PK COMFORTLINE BUSINESS DSG
WIND IN DE ZEILEN
Volkswagen staat bekend om de evolutionaire aard van zijn design, dus moet je de uiterlijke wijzigingen na de recente facelift van de Golf met een vergrootglas zoeken. Het grootste nieuws zijn de nieuwe 1.5 TSI-benzinemotor en een start-stopsysteem met zeilfunctie.
De nieuwe TSI is voorzien van een turbo met variabele turbinegeometrie, cilinderuitschakeling en een geavanceerd start-stopsysteem, dat ook een zeilfunctie heeft. Dankzij een lithium-ionaccu heeft de Golf voldoende energie om tijdens het uitrollen de motor niet alleen te ontkoppelen van de wielen, maar die vervolgens ook uit te zetten. Het zorgt ervoor dat je én helemaal niets verbruikt én enorm ver kunt uitrollen. Jammer genoeg gaat het opnieuw starten met enige vertraging, maar een verbruik van 1 op 16 laat zien dat het wel werkt. Ook de cilinderuitschakeling draagt zijn steentje bij.
De DSG-automaat vindt bliksemsnel vrijwel altijd de juiste versnelling. Alleen bij filerijden heeft de automaat niet de souplesse van een volautomaat met koppelomvormer. De bewegingen van de wielen worden daadkrachtig gedempt, maar dat gebeurt zo soepel en snel dat het niet oncomfortabel aanvoelt. Alsof alles net even wat strakker in de rubbers hangt, zonder nu direct enorm dynamisch te worden. Dat rijdt heel prettig en geeft veel vertrouwen in het kunnen van het onderstel. Zelfs de optionele dynamische besturing voelt verrassend voorspelbaar. De gemonteerde winterbanden zorgen ervoor dat de grip wat tekortschiet, maar dat heeft niets met het onderstel zelf te maken. Dat blijft namelijk een prettig compromis.
Binnen herken je de Golf meteen als een Volkswagen. Aan de uitstekende bouwkwaliteit bijvoorbeeld, maar ook aan het wat fantasieloze dashboard. De optionele digitale tellers voor je neus zijn wel weer erg fraai. De Comfortline Business-uitvoering die wij testen, biedt onder meer navigatie, adaptieve cruisecontrol, 17-inch lichtmetaal, parkeersensoren rondom en automatische airconditioning. Op de testauto zitten verder nog ledlampen voor en achter, een automatisch inparkeersysteem en wat kleine opties, zoals schakelflippers voor de DSG-bak.
SPECIFICATIES
Brandstof Benzine Motor 4-cil. in lijn Cilinderinhoud 1.498 cc Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.000 tpm Maximaal koppel 200 Nm bij 1.400 tpm Lengte / breedte / hoogte 4.258 mm / 1.799 mm / 1.452 mm Wielbasis 2.620 mm Massa leeg 1.222 kg Laadvermogen 588 kg Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 660 kg Banden 225/45R17 Topsnelheid 210 km/h Acceleratie 0-100 km/h gemeten 10s (9,1s) Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3s Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s Brandstofverbruik gemeten 6,1 l/100km
(fabrieksopgave: 4,8 l/100km)CO2-uitstoot 110 g/km
EINDOORDEEL
4/5
De technische tovenarij van Volkswagen zorgt voor een indrukwekkend laag praktijkverbruik, maar met de zeilfunctie lever je wel wat verfijning in. De nieuwe motor in deze Golf voelt geraffineerd aan en zorgt voor vlotte prestaties.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik denk niet dat die 1.5 130pk motor diegene is waar we hier allemaal op zitten te wachten. In Belgie nog niet te krijgen, en in Duitsland is hij amper goedkoper dan de 150pk versie.
In de hernemingen, is hij zelfs de traagste van alle benzinemotoren (de 1.0 85pk buiten beschouwing gelaten), en die zeilfunctie is irritant.
De oude 1.4 met 125 pk heeft dan weer een vrij hoge CO2.
Specs van de Duitse configurator geplukt (handgeschakelde versie, comfortline):
1.0 TSI 110 pk
21.975 €
0-80/0-100: 6,6s/9,9s
80-120 in 4/5: 8,5s/11,0s
CO2 109 gr
1.4 TSI 125 pk
23.100 €
0-80/0-100: 6,2s/9,1s
80-120 in 4/5 : 8,5s/11,0s
CO2 120 gr
1.5 TSI 130 pk BlueMotion
24.050 €
0-80/0-100: 6,2s/9,1s
80-120 in 4/5 : 9,0s/11,5s
CO2 110 gr
1.5 TSI 150 pk
24.675 €
0-80/0-100: 5,9s/8,3s
80-120 in 4/5: 7,5s/9,0s
CO2 114 gr
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenRij-impressie: VOLKSWAGEN E-GOLF
De elektrische auto wordt steeds meer een serieus alternatief voor de auto met verbrandingsmotor. De vernieuwde Volkswagen e-Golf doet alles beter dan zijn voorganger. Maar hij blijft een tussenpaus totdat de échte elektrische VW verschijnt.
We beginnen gewend te raken aan elektrisch rijden. Onze eigen duurtestvloot is dit jaar bijvoorbeeld uitgebreid met een elektrische auto, de Hyundai Ioniq, een rechtstreekse concurrent van de Golf. Voor Volkswagen is de Golf met accu's feitelijk een noodoplossing, omdat deze auto niet vanaf de tekentafel is ontwikkeld als elektrisch model. De ware elektrische kilometerverslinders uit Wolfsburg komen pas als de eerste modellen op het MEB-platform (met de e van elektrisch) op de markt komen. De complete bodem bestaat dan uit accu's en dat geeft een actieradius van wel 500 km.
De vernieuwde e-Golf is op de NEDCcyclus goed voor 300 kilometer (was 190 km), maar Volkswagen vermeldt hier keurig bij dat je in de praktijk in ieder geval 200 km haalt. Met een snellader, zoals je die langs de snelweg veel treft, zijn de accu's in 45 minuten weer voor 80 procent opgeladen. En inderdaad, dat is nog altijd lang, vergeleken met een reguliere tankbeurt. In die zin vereist elektrisch rijden een andere mindset en misschien ook wel een iets andere rijstijl. Maar dat is een heel ander hoofdstuk, we richten ons nu op de nieuwe e-Golf. De capaciteit van zijn accupakket nam toe van 24,2 kWh naar 35,8 kWh en daarmee steeg het gewicht ervan met 28 kilo, terwijl het formaat gelijk bleef. De accu's bevinden zich onder de voorstoelen (daardoor zit je iets hoger), in de middentunnel en onder de kofferbakvloer en wegen in totaal 345 kg. Dat maakt de e-Golf zwaarder dan de versies met brandstofmotor. De motor levert nu 136 pk en 290 Nm, de topsnelheid is gestegen naar 150 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h neemt nog geen tien tellen in beslag.
ONTSPANNEN RIJDEN
Bij vertrek vermeldt de display in het instrumentarium een actieradius van 270 kilometer. Maar zoals we dat wel vaker zien bij elektrische auto's, loopt dat niet in de pas met het daadwerkelijke aantal gereden kilometers. We beginnen met een stuk snelweg, dat vergt veel energie. Daarbij staat de airco aan, ook die vreet stroom. Maar los daarvan: wat rijdt het toch geweldig met zo'n krachtige en stille elektromotor en totaal geen schakelpauzes! In één vloeiende beweging spurt de Golf naar 100 km/h en met hetzelfde gemak gaat hij door naar 130. Het enige wat je hoort, zijn de banden en een beetje windgeruis. De transmissie is supersimpel: alleen maar een compacte tandwielset die de kracht van de elektromotor in een verhouding van 9:1 via de aandrijfassen overbrengt naar de voorwielen. De motor draait maximaal 12.000 toeren.
Afgezien van de stilte in het interieur rijdt de elektrische Golf bijna net zoals een 'gewone' Golf. Door de centrale plaatsing van het accupakket is de gewichtsverdeling goed en de extra massa heeft een positief effect op het weg- en veergedrag, dat als comfortabel kan worden omschreven. De e-Golf rolt in alle rust over het wegdek. Deze auto koop je niet om stevig mee te hoeken. Nee, de e-Golf is er om je in alle rust van A naar B te brengen, waarbij de rust hooguit verstoord kan worden door de teruglopende actieradius. Toch kun je die helpen vergroten. Allereerst door je rijstijl, net als in een auto met een verbrandingsmotor. Bewuster rijden spaart energie. Ook kun je kiezen voor de rijmodus 'Eco+'. Dan lever je vermogen in, de klimaatregeling werkt zonder airco (of kachel) en de topsnelheid is slechts 95 km/h. Er komt zomaar 30 kilometer bij in het scherm!
GEEN KOOPJE, WEL EEN GOLF
Een andere manier om extra kilometers te winnen, is om zo veel mogelijk remenergie om te zetten in elektriciteit. Dat doe je door de pook vanaf de D verder naar achteren te trekken naar B. Zo is er maximale recuperatie. Ofwel: je laat het gas los en de auto remt meteen sterk af op de motor, waardoor je vrijwel met alleen het gaspedaal (beter: rijpedaal) kunt rijden en bijna nooit hoeft te remmen. Zo doe je extreem lang met een setje schijven en blokken! Daarnaast is er de 'Think Blue Trainer' die je allerlei spaartips geeft. Door die te koppelen aan de kaartinformatie uit het navigatiesysteem, geeft de e-Golf je aanwijzingen wanneer je bijvoorbeeld al met je voet van het gas kan als er een afdaling of bocht aankomt. In een elektrische auto ben je, net als in een hybride, meer bezig met verbruik en wordt het een sport om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Toch wordt het nooit veel meer dan circa 250 kilometer.
Een koopje is de e-Golf trouwens niet; voor duizend euro meer heb je een Golf GTI en er zijn in dit segment goedkopere elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf en de Hyundai Ioniq. De meerwaarde van de e-Golf zit vooral in het feit dat het een Golf is. Dat betekent dus een fraai en doordacht interieur, een goede zitpositie (zelfs in de e) en praktische bruikbaarheid. Voor de echte kilometervreters is de e-Golf misschien geen alternatief, voor iedereen die veel in en om de stad rijdt zeker wel. Feit is wel, dat deze tussenpaus over een jaar of vier aan alle kanten ingehaald wordt door elektrische auto's met minstens twee keer zoveel actieradius voor dezelfde prijs. Ook van Volkswagen zelf.
OORDEEL- +Zeer ontspannen rijeigenschappen
- +Omvangrijke standaarduitrusting
- -Hogere zit door accu’s
Vanaf begin 2021 is ook de 30.000 euro kostende versie van de ID.3 te bestellen
De VW e-Golf is verleden tijd: vlak voor kerst rolde bij de Transparent Factory in Dresden de laatste auto van de band, een e-Golf in uraniumgrijs . Sinds maart 2017 zijn er in totaal 50.401 e-Golfs geproduceerd in Dresden.
De productie wordt nu gedurende drie weken herbouwd voordat de eerste voertuigen uit de ID.3-serie eind januari van de lopende band rollen. Dresden is na Zwickau de tweede locatie in Europa waar voertuigen worden vervaardigd op basis van het modulaire elektrische bouwpakket (MEB).
Bron: https://de.motor1.com/news/462461/vw...d3-30000-euro/
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment