Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo Stelvio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Absoluut mijn keuze van zodra mijn BMW X1 verkocht is

    Comment


    • Rij-impressie: ALFA ROMEO STELVIO QUADRIFOGLIO


      Met de spectaculaire Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio in ons achterhoofd reizen we af naar een verlaten bergweg in de Verenigde Arabische Emiraten. Daar staat de Stelvio Q voor ons klaar, met dezelfde 510 pk sterke biturbo-V6. Weet hij ons net zo’n brede glimlach te ontlokken als zijn sedanbroer?


      De weg is mooier dan in je stoutste dromen. Jabal Jais heet de route door de bergen, die begint op zeeniveau en eindigt bij het huis van de sjeik, welgelegen op een kleine twee kilometer hoogte. Daar, op het hoogste punt van de Verenigde Arabische Emitaten, heeft hij een mooi uitzicht over Ras Al Khaimah, één van de zeven emiraten. Het asfalt is niet alleen biljartlakenglad – alles is vers aangelegd – er is ook nauwelijks verkeer. Het bovenste deel van de bergweg is zelfs alleen toegankelijk voor Stelvio's Quadrifoglio. Je kunt het slechter treffen. Zodra Alfa Romeo een Q achter de modelnaam plaatst, weet je dat het menens is.

      De achterwielaangedreven Giulia Q is met zijn 510 pk sterke 2,9-liter biturbo-V6 een pretpakket van de bovenste plank en de Italianen willen met de Stelvio Q laten zien dat zoiets ook mogelijk is met een SUV. De bodemgroep en aandrijflijn van de twee modellen zijn op een paar details na gelijk aan elkaar en in de praktijk bewijst de SUV, ondanks zijn hogere gewicht en zwaartepunt, over dezelfde aansprekende rijeigenschappen te beschikken als de sedan. Met een bijna 50:50-gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras is de balans uitstekend; de Stelvio laat zich met hetzelfde enthousiasme en een vergelijkbare lichtvoetigheid als de Giulia van bocht naar bocht loodsen. Natuurlijk voel je die extra massa en rol in het koetswerk – natuurwetten laten zich nu eenmaal lastig omzeilen.

      Toch is het indrukwekkend hoeveel rijplezier Alfa Romeo in deze Stelvio heeft weten te stoppen. Geen SUV die hem dat nadoet. Het zit hem niet alleen in het speelse, uitgebalanceerde onderstel, maar ook in de lichte, maar zeer directe en communicatieve besturing. Met je vingertoppen kun je hem in een bocht plaatsen. Het is in principe een achterwielaandrijver, maar de tussenbak kan, zodra de limieten van de grip worden overschreden, maximaal 50 procent van de aandrijfkracht naar de vooras sturen. Dat maakt hem meer foolproof dan de Giulia Q, wat een pure achterwielaandrijver is. Maar zet de DNA-knop van de Stelvio Q op de middenconsole (voor de rijmodus, van eco tot supersportief) op 'Race' en je kunt de Stelvio met relatief gemak in een lekkere vierwieldrift gooien. Dan is zo'n bergpas zonder tegenliggers wel een uitkomst!



      GULDEN MIDDENWEG

      De adaptieve dempers zorgen onder normale omstandigheden voor een sportieve afstemming van het onderstel, zonder dat het oncomfortabel wordt. In de Dynamic-stand worden ze duidelijk een tandje straffer en in Race regelen ze dat overhellen zo veel mogelijk
      wordt beperkt. Maar zelfs dan wordt het nooit stuiterig, al moeten we erbij aantekenen dat we in Ras Al Khaimah weinig kinderkopjes en pokdalig asfalt zijn tegengekomen. Overigens kun je de demping ook nog los van de gekozen DNA-setting beïnvloeden met een druk op de knop. De gulden middenweg is dan de Dynamic-stand, waarbij gaspedaalrespons, motorreacties en schakelsnelheid prettig alert zijn, in combinatie met de minst harde afstemming van de dempers. Onder de streep is het simpelweg een zeer goed, uitgebalanceerd onderstel.

      De 2,9-liter V6 met dubbele turbo, afgeleid van de Ferrari-V8, heeft zich reeds bewezen in de Giulia Q. Hoewel de 510 pk en 600 Nm in de Stelvio meer massa hebben te versjouwen, is de power nog altijd indrukwekkend; een 0-100-sprint van 3,8 seconden met een auto als deze blijft een licht surrealistische ervaring. Evenals de topsnelheid van 283 km/h, die we in het Midden-Oosten overigens niet hebben uitgeprobeerd. Alfa Romeo levert de Stelvio Q niet met een handbak, maar alleen met een 8-traps automaat. Dat is een erg fijne, soepele transmissie, die past bij het karakter van een SUV. In zijn meest heftige kalibratie (Race) is de bak giftig genoeg, dankzij de vrij korte overbrengingsverhoudingen. Opmerkelijk is de afwezigheid van launch control; hoewel de 0-100-tijd voor zichzelf spreekt, zou het voor je gevoel nóg sneller kunnen als je vanaf het optimale toerental kunt wegtrekken – onder de 2.000 tpm moeten de turbo's nog op stoom komen en is de V6 nog niet op zijn best.

      De grote grap van auto's als de Stelvio Q is dat ze volledig indruisen tegen de regels van een sportauto. Die zou zo licht mogelijk moeten zijn, voor een zo groot mogelijke wendbaarheid. SUV's zijn in dat licht bezien groot en lomp. Vergeet je dat gegeven, dan is de Stelvio Q de leukste super-SUV die je kunt kopen. Zo snel, speels en lichtvoetig maakt geen ander ze. Eigenlijk heeft hij maar één echte concurrent: de Mercedes-AMG GLC 63 S; ook 510 pk, ook 0-100 in 3,8 seconden. Kijk je naar prijs-vermogenverhouding in dit segment, dan is de Stelvio Q een relatief koopje. De Porsche Macan? Het was de benchmark voor de Alfa-ingenieurs, maar de sterkste versie komt maar liefst 70 pk tekort. Dus zo lang de Jaguar F-Pace SVR met (vermoedelijk) 575 pk er nog niet is, heeft de Stelvio Q eigenlijk alleen te maken met eerdergenoemde Mercedes.

      OORDEEL

      • +Geweldig onderstel
      • +Beul van een motor
      • -Afwerking interieur
      • -Geen launch control









      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment








      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Degene die moeite doen en heel scherp kijken zien op de foto ook een Stelvio staan:


          Model slaat hier in de buurt (Michigan) aan. Een van de weinige Europese auto's die je wel eens af en toe ziet rondrijden.
          KLIK |&| KLAK

          Comment


          • Iemand ervaring met rwd versie, ik vermoed dat dit deze is die in de saloncondities zit.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door vfr50 Bekijk Berichten
              Iemand ervaring met rwd versie, ik vermoed dat dit deze is die in de saloncondities zit.
              Stelvio is altijd Q4
              Classic cars on demand

              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
              www.californiadream.be

              - It's time to make your dream come true -

              Comment


              • Neen hoor, de diesels met 150 en 180 pk zijn beschikbaar als RWD. De publiciteit met vanafprijs die nu circuleert, is idd een 150pk rwd.

                Is daarentegen wel altijd automaat!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door voxpopuli Bekijk Berichten
                  Neen hoor, de diesels met 150 en 180 pk zijn beschikbaar als RWD. De publiciteit met vanafprijs die nu circuleert, is idd een 150pk rwd.

                  Is daarentegen wel altijd automaat!
                  Damn, you are right!
                  Classic cars on demand

                  www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                  www.californiadream.be

                  - It's time to make your dream come true -

                  Comment


                  • Volgende maand mag ik met de QV gaan rijden als hem binnenkomt. Wat een auto.

                    Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      Volgende maand mag ik met de QV gaan rijden als hem binnenkomt. Wat een auto.

                      Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
                      Nice, jaloers!
                      Hoe geregeld?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door GillesP

                        Nice, jaloers!
                        Hoe geregeld?
                        Enerzijds door dat mijn vader interesse heeft in een gewone Stelvio en anderzijds door dat ik de verkoper goed ken.

                        Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk


                        Comment


                        • Niet zo fan van SUV's in het algemeen, maar in deze samenstelling is hij wel af

                          Ben je op zoek naar een Alfa Romeo specialist? Met meer dan 30 jaar ervaring ben jij bij Prins aan het juiste adres. Bezoek onze website.


                          Comment


                          • Rood of blauw dus. Altijd die saaie kleuren... taxeren moeten ze dat!

                            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                              Rood of blauw dus. Altijd die saaie kleuren... taxeren moeten ze dat!

                              Mijn perfecte Giulia ziet er wel zo uit :p

                              Comment


                              • Dat is ZO vet.

                                Bij mijn dealer staat er een Stelvio in de showroom (heb wel een foto’tje denk ik, vanavond opladen) in dat exacte blauw (Blu Misano) met gele remklauwen.

                                Zo erover lekker.
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                Comment


                                • Blue Misano is een vet kleur, staat in Duitsland een QV te koop in dat kleur

                                  Comment


                                  • Die reclame en die muziek erbij!

                                    Dacht altijd dat het getrukeerd was, niet dus...
                                     

                                    Comment


                                    • Behind the scenes.
                                       

                                      Comment


                                      • Ik vond die reclame op tv maar raar, ze laten bijna heel de tijd alleen de giulia zien en op het einde hebben ze het enkel over de stelvio.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • En als gebruikelijk bij publiciteiten van Alfa worden de nummerplaten mooi weggelaten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X