Idd is er zeker niet mooier op geworden. Interieur kan ik wel smaken
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Suzuki Swift (2017)
Collapse
X
-
[QUOTE=Jocar;6281423]
Vind dat nog zo slecht niet.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Rij-impressie: SUZUKI SWIFT
LICHTER EN LEUKER
Eigenwijsheid valt Suzuki sowieso al niet te ontzeggen, maar met de nieuwe Swift heeft het merk wel echt een opvallende zet gedaan. Zowel in de lengte als in de hoogte krimpt het nieuwe model namelijk ten opzichte van het oude. Is Suzuki de weg kwijt? Nee.
Dat een automodel bij een generatiewisseling lichter wordt, komt vaker voor, maar dat de buitenmaten afnemen, is uniek. Toch gebeurde het bij de nieuwe Suzuki Swift. Hij werd een centimeter korter en anderhalve centimeter lager, maar omdat de wielbasis en de breedte dan weer toenamen, biedt hij toch meer interieurruimte dan het uitgaande model. De bagageruimte meet voortaan 264 liter en, belangrijker, je kunt nu zonder schaamte aan een volwassene vragen om op de achterbank plaats te nemen, want zowel de hoofd- als de beenruimte laat dat nu toe. Dat was voorheen wel anders. Goed, een Fabia of Corsa heeft nog altijd meer inhoud, maar de Swift kan nu beter dienstdoen als enige auto binnen een gezin.
Onderliggende reden van de gewijzigde afmetingen en verbeterde inhoud heet Heartect, het lichtgewichtplatform van Suzuki waarop ook de Ignis en Baleno staan. Alleen al het platform weegt 30 kilo minder dan het uitgaande en als geheel slankte de toch al niet al te zware Swift ruim 100 kilo af. Daarmee komt het totaalgewicht, afhankelijk van de motor en de uitvoering, uit op rond de 900 kilo en dat biedt een aantal voordelen. Ten eerste scheelt het in de wegenbelasting en ook het verbruik profiteert. Uit ervaring met de Baleno weten we dat in de praktijk 1 op 17 met groot gemak haalbaar is. Ook het weggedrag heeft baat bij een lager gewicht.
De Swift was altijd al een leuk sturende auto en met dank aan de afslankkuur neemt de pret eigenlijk alleen maar toe. In eerste instantie zit er bij het insturen meer rol in de koets dan je zou verwachten, maar eenmaal gezet, houdt de kleine Japanner prima zijn lijn vast en wanneer je met het gas varieert, stelt de Swift voorspelbaar en gewillig zijn koers bij. De besturing biedt niet echt gevoel, maar is precies genoeg om vertrouwen te wekken. Een positieve eerste indruk, zeker met de Ecopia-banden in gedachten, die natuurlijk niet zijn gericht op maximale grip. De wendbaarheid is bovendien een voordeel in de stad, waar de Suzuki zich gemakkelijk door het verkeer laat manoeuvreren. Het comfort blijft daarbij alleszins redelijk. Slecht wegdek vangt de Swift keurig op, al laat het onderstel daarbij wel duidelijk van zich horen. Rechtuit op de snelweg voelt de auto bovendien minder stabiel dan sommige concurrenten. Het lage gewicht en de lichte en rond de middenstand wat onvoorspelbare besturing maken de auto beweeglijk.
Niet alleen het weggedrag gaat er dankzij het lage gewicht op vooruit, het komt de prestaties eveneens ten goede. Suzuki levert twee motoren: een 1,2-liter viercilinder die zonder turbo 90 pk en 120 Nm produceert en een 1,0-liter driecilinder mét turbo, goed voor 112 pk en 170 Nm. Bij de introductie rijden we met de sterkste; net als in de Baleno vallen de prestaties in positieve zin op. Goed, het duurt even voordat de turbo druk opbouwt, maar eenmaal voorbij de 2.000 toeren per minuut komt de Swift er uitstekend mee vooruit. Daarbij roffelt de motor vrolijk en hoewel er af en toe wat trillingen voelbaar zijn, wordt dat nooit storend. De vijfbak schakelt exact genoeg, voelt wat rubberig, maar overschrijdt daarmee niet de grenzen van het redelijke.
MILD HYBRID
Exclusief voor de duurste Stijl-versie is het Smart Hybrid Vehicle by Suzuki-systeem. Een starter/generator zorgt er niet alleen voor dat de motor wordt stilgezet en weer kan worden gestart, maar slaat ook de energie op die bij uitrollen vrijkomt. Onder grote last ondersteunt het systeem de verbrandingsmotor vervolgens met die energie. Daardoor lijden de prestaties niet onder het iets hogere gewicht, terwijl het verbruik toch wordt teruggedrongen. Ten opzichte van de versies zonder SHVS bespaar je zo'n zeven gram CO2 per kilometer. Je krijgt het echter alleen maar als je de duurste versie bestelt en ook alleen in combinatie met de handbak. Dat maakt de CVT-automaat op de 1.2 en de zestrapsvolautomaat van de 1.0 prijzige opties. Dat is niet de enige typische keuze met betrekking tot de uitrusting. In principe houdt Suzuki het lekker overzichtelijk: er zijn drie versies, met de namen Comfort, Select en Stijl. De basisversie valt niet te combineren met de 1,0-liter turbomotor. Het merk verwacht het meeste van de Select. Met onder meer 16-inch lichtmetaal, airco, een achteruitrijcamera, een multimediasysteem dat CarPlay en Android Auto ondersteunt en zelfs stoelverwarming lijkt die aardig compleet. Zaken die je dan weer zou verwachten, zoals een in diepte verstelbaar stuurwiel en elektrisch bedienbare ramen achter, ontbreken echter op die versie. Wil je dat, dan moet je voor de duurste uitvoering gaan. Dan krijg je er wel weer onder meer adaptieve cruisecontrol, een automatisch ingrijpend remsysteem en ledkoplampen bij.
HAALBARE AMBITIE
De prijsstelling is op zich dus niet verkeerd, maar de indeling van de uitrusting is een tikkeltje merkwaardig, zeker omdat een in diepte verstelbaar stuurwiel voor de zitpositie veel goed kan doen. Gezien de korte zittingen van de vrij zachte stoelen geen overbodige luxe. Wat meer ondersteuning was welkom geweest, maar echt slecht is het niet. Bovendien ging de sfeer aan boord erop vooruit in verhouding tot zijn voorganger. Ook hier geldt dat de concurrentie er niet mee op achterstand wordt gezet, maar een verbetering is het zeker. De afwerking en ergonomie zijn beide heel redelijk, al moet erbij worden gezegd dat het voornamelijk zwarte plastic wat goedkoop aandoet. Het voldoet echter en datzelfde zou je kunnen zeggen van het multimediasysteem. Het is zeker niet het snelste of het mooiste, maar laat zich gemakkelijk bedienen. Alles bij elkaar laat de nieuwe Swift een positieve eerste indruk achter. Er zijn absoluut mindere punten aan het model, maar geen daarvan hoeft echt een breekpunt te vormen, zeker niet met de uiterst redelijke prijsstelling in het achterhoofd. Het wendbare, speelse karakter blijft behouden en de grootste minpunten van het vorige model zijn effectief aangepakt. Combineer dat met het lage gewicht en de bijbehorende voordelen en je hebt een auto die zowel rationeel als emotioneel aantrekkingskracht heeft, zeker als je voor het kenmerkende uiterlijk valt.
OORDEEL- +Lichtgewicht
- +Redelijke prijs
- -Vreemde indeling van de uitrusting
- -Niet overal even geraffineerd
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Testje: SUZUKI SWIFT 1.0 SMART HYBRID
Suzuki staat erom bekend dat het goedkoop vervoer biedt. De Swift voegt daar een flinke dosis rijplezier aan toe.
Hoewel volwassenen bij de nieuwe Suzuki Swift fatsoenlijk op de achterbank kunnen zitten, behoort hij nog steeds niet tot de ruimste modellen in zijn klasse. Vooral de 265 liter bagageruimte is middelmatig. Daar staat tegenover dat stoel en stuur zich over een grote lengte laten verstellen, wat een prettige zitpositie garandeert. Het materiaal voorin oogt vrolijk, maar voelt erg hard aan. De bediening van het centrale touchscreen is in orde: het werkt snel genoeg en behoeft weinig uitleg.
De 1,0-liter driecilinder heeft veel karakter. Zodra de toerenteller de 2.000 passeert, wordt de turbo wakker en sleurt hij de Suzuki met 170 Nm richting horizon. Daarbij hoor en voel je hem af en toe werken, maar dat moedigt meer aan dan dat het stoort. Op tussensprints staat hij zijn mannetje dankzij het lage gewicht, dat ook zorgt voor een goede wegligging én een bescheiden verbruik van 1 op 18. Dat laatste komt mede doordat de duurste versie is uitgerust met een mild hybridesysteem, bestaand uit een starter-generator die energie terugwint bij het uitrollen en die inzet om de motor te starten of om te assisteren bij een versnelling.
Ondanks vrij smalle eco-banden kun je de Swift met hoge snelheid de bocht in gooien. De koets rolt dan wel even om de lengteas, maar de dempers zorgen ervoor dat de vooras aan het asfalt kleeft. De achteras heeft wat moeite om te volgen, dus bij plots gas loslaten wil die wel een beetje bewegen. Het past echter goed bij het speelse karakter van de auto, waarbij rijplezier vooropstaat. Daar lijdt het comfort wel iets onder, zodat slecht wegdek zich duidelijk laat voelen. Resumerend: het onderstel biedt plezier, de aandrijflijn is goed, de prijs is dat eveneens en de gebruikskosten zijn laag, dus we hebben een winnaar!
SPECIFICATIES
Brandstof Benzine Aantal cilinders 3 in lijn Cilinderinhoud 998 cc Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 5.500 tpm Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm Lengte / breedte / hoogte 3.840 mm / 1.735 mm / 1.495 mm Wielbasis 2.450 mm Massa leeg 850 kg Laadvermogen 530 kg Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg Banden 185/55R16 Topsnelheid 195 km/u Acceleratie 0-100 km/u gemeten 9,7s (10,6s) Acceleratie 50-80 km/u in 3 4,0s Acceleratie 80-120 km/u in 4 6,0s Brandstofverbruik gemeten 5,5 l/100km
(fabrieksopgave: 4,3 l/100km)CO2-uitstoot 97 g/km
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
SUZUKI SWIFT SPORT NAAR FRANKFURT
HEETGEBAKERDE SWIFT AAN DE TURBOKRACHT
De nieuwe Suzuki Swift is inmiddels enkele maanden onder ons, maar een Swift Sport kennen we nog niet. Daar komt verandering in tijdens de IAA van Frankfurt.
Suzuki brengt namelijk de volledig nieuwe Swift Sport mee naar de beursvloer van de IAA die in september bezaait is met nieuwe modellen en concept-cars. We krijgen alvast een eerste afbeelding van de heetgebakerde B-segmenter te zien.
Informatie over de aandrijflijn laat Suzuki nog niet los. Wel zegt het merk dat de Sport "[...] volledig nieuw is" en "[...] een nieuw niveau van spanning" moet geven. De vorige generatie Swift Sport had een 136 pk sterke atmosferische 1,6-liter viercilinder in het vooronder. De nieuwe Swift Sport zal ongetwijfeld iets meer vermogen mobiliseren. Wij zetten in op een compactere turbomotor, mogelijk het 1,4-liter groot exemplaar dat in de Vitara S goed is voor 140 pk en 220 Nm. Meer informatie volgt in de aanloop naar de IAA van Frankfurt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichteninterieur eruit, lichter velgen eronder en spelen maar !
There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
Comment