Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX-5 (2017)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    [h=1]

Hoe sjik is da. Ook wel grappig om die beide aan te zetten en dan dicht te klappen. Als er nergens een tweede set knopjes zit vinden mijn passagiers vanachter dat NOOIT.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
      Ben je dat zeker, van dat wegklapbaar scherm ?
      En, waarom maken sommigen daar zo een spel van, als een scherm niet kan wegklappen ?
      zo niet, Het scherm is dan beter verwerkt, het is geen iPad op zijn rand... ik maak trouwens geen spel van, ik heb geen behoefte aan een permanente kaart voor mijn neus, voor de weinige keren die ik mijn navi nodig heb. Ben nog van de oude generatie die wat aardrijkskunde onthouden heeft ;-))

Comment

Ge kunt het ook op de audio zetten hee ;-)
        Ik doe dat zo trouwens, bij mij staat het enkel op map als de gps actief is.

Comment

Voor mij blijven de schoonste en de nuttigste dashboards deze die klokken vertonen met info over de werking van de motor. De rest is 95 % van de tijd "spielerei"... die alleen de aandacht trekt van het voornaamste : de baan.

Comment

Nog geen nieuws over de sterkste benzine?

2.5 met of zonder turbo ?

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

Van een 2.5 vind ik voorlopig niks terug, misschien later of niet in België verkrijgbaar.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

compressieverhouding diesel en benzine is identiek
                  14 op 1 bij een benzine zag ik nog nooit

Comment

Ik zou bij Mazda de benzine verkiezen...

Comment

ja, hoe zij erin slagen zo'n benzine-bakbeest zo zuinig te krijgen is

Comment

nu niet onoverkomelijk, maar ik neem aan dat je toch écht wel aangewezen bent op super 98 met dergelijk hoge compress ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          nu niet onoverkomelijk, maar ik neem aan dat je toch écht wel aangewezen bent op super 98 met dergelijk hoge compress ?
                          Hallo,Ik doe voor de zekerheid altijd 98 Ron benzine in....maar 95 mag.
                          mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

Mazda doet niet mee aan turbo (bij benzines)
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              Hoeft niet, alle hybrides met Atkinson-cyclus motor en hoge compressie drinken ook probleemloos 95
                              Vermogenwaardes zijn niet exceptioneel gezien cilinderinhoud
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

Mazda doet niet mee aan turbo (bij benzines)
                                Toch wel in de Mazda cx9

Comment

RIj~impressie: MAZDA CX-5

Al na vijf jaar vervangt Mazda de eerste generatie CX-5 door editie twee. De techniek is verder verfijnd en het uiterlijk aangescherpt. De Japanners spreken zelfs over het eerste model van een nieuwe generatie Mazda’s. Wij mochten er alvast mee rijden.

De CX-5 is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een succesnummer dat inmiddels 25 procent van Mazda's verkoopvolume voor zijn rekening neemt. Hoewel de auto nog absoluut niet over zijn houdbaarheidsdatum is, achten de Japanners het toch nodig om hem al te vervangen door een geheel nieuw model. Het nieuwe uiterlijk is volgens zijn ontwerpers ";de aftrap van een nieuwe designtaal voor een komende generatie Mazda's". In technisch opzicht is met name het toch al fijne onderstel naar een nog hoger plan getild. Het exterieur is aan alle kanten strakker gelijnd. Opvallend detail is de verchroomde sierstrip die de lage koplampen en de grote grille optisch met elkaar verbindt. Om de auto een meer dynamische uitstraling te geven, is de neus van de nieuwe CX-5 ten opzichte van zijn voorganger tien centimeter langer geworden. Dit is mede gerealiseerd door de A-stijlen 3,5 centimeter verder naar achteren te plaatsen.

Verantwoordelijk voor het nieuwe lijnenspel van de CX-5 is ontwerpchef Shinichi Isayama. Gevraagd naar wat er bij Mazda is veranderd sinds de scheiding van Ford, komt Isayama helemaal los. ";We ontwerpen nu veel minder gedreven door marketing, hebben als designers veel meer de vrijheid om onze eigen richting in te vullen en de vormtaal te bepalen. Ook de manier van werken is anders. Voorheen werkten we eerst onze schetsen uit alvorens er kleimodellen werden gemaakt. Nu beginnen de mensen van de klei-afdeling simultaan met de tekenaars aan een proces waarin ze elkaar onderling versterken en stimuleren om een stap verder te zetten. Overigens is het niet zo dat alleen wij veel meer vrijheid in design hebben, ook bij de engineering voelen ze dat. Het resultaat zie je bijvoorbeeld in onze aandrijftechniek, waar we niet met de grote downsize-trend meegaan en toch de nodige reductie van verbruik en
                                  uitstoot weten te realiseren."

VERFIJND MAAR NIET STIL

De SkyActiv-aandrijftechniek waarop Isayama doelt, debuteerde in 2012, gelijk met de eerste generatie van de CX-5. Mazda heeft die techniek door de jaren heen verder ontwikkeld. De meest recente updates kennen we bijvoorbeeld van de vorig jaar gefacelifte Mazda 6. Onder de motorkap van de nieuwe CX-5 zien we dan ook weinig verrassingen. In principe gaat het om motoren en transmissies met vrijwel gelijke specificaties als bij het vorige model, alleen dan net iets verder verfijnd. Wij zijn op pad geweest met de vierwielaangedreven versie met 160 pk benzinemotor en automatische transmissie. Een DCT (bak met dubbele koppeling) hebben ze nog niet bij Mazda en dat is met deze versnellingsbak ook niet direct noodzakelijk. Motor en automaat vormen een uitstekende tandem, waarmee de CX-5 prima is bediend. Zonder nervositeit wordt het commando van het gaspedaal direct omgezet in beweging. Wel laat de motor duidelijk horen wanneer hij op zijn staart wordt getrapt. Wellicht dat dit extra opvalt doordat Mazda zijn best heeft gedaan om het geluid van de banden en de rijwind zo veel mogelijk buiten te sluiten. Na de zomer zal overigens ook de 2,5-liter benzinemotor in de CX-5 terugkeren.

De grote vernieuwing zit vooral in de carrosserie en het onderstel. Stijfheid lijkt hierbij het kernbegrip: de torsiestijfheid van het koetswerk is ten opzichte van de vorige generatie met 15 procent toegenomen, de stuurinrichting is stijver aan de carrosserie bevestigd, ter hoogte van de wielophanging is dikker plaatmateriaal gebruikt en de schokdempers hebben een grotere diameter gekregen teneinde de stijfheid te verhogen. Het resultaat is een – mede dankzij het standaard in de software ingebakken G-Vectoring Control – strak en precies sturende auto. Hij ligt neutraal en lekker stabiel op de weg, zonder dat het ook maar een moment oncomfortabel wordt. Met alle verbeteringen heeft Mazda de balans in de auto naar een nog hoger plan getild.

KORTE ZITTINGEN

Het interieur is royaal opgezet en voorzien van nette materialen en dito afwerking. Met een bovengemiddeld postuur is het zelfs achterin prima uit te houden. Afhankelijk van de uitvoering is de achterbank te verwarmen en beschik je daar over twee usb-aansluitingen om bijvoorbeeld telefoons of tablets op te laden. De rugleuningen van de voorstoelen bieden prima steun, alleen zijn we minder enthousiast over de lengte van de zittingen: die zijn gewoon te kort. Graag zouden we zittingverlengers als optie zien, maar helaas … Op de bediening en het instrumentarium valt niets aan te merken, die zijn nog altijd prima. Het multimediasysteem lijkt onveranderd en is nog steeds eenvoudig te bedienen door het scherm aan te raken of door de centrale knop op de middentunnel te gebruiken. Op de meest luxe versie is het uit het instrumentarium omhoog komende head-up-display vervallen ten faveure van een systeem dat de informatie rechtstreeks op de voorruit projecteert. Over die voorruit gesproken: die is bij sommige versies verwarmd, maar dan wel alleen aan de onderkant, ter hoogte van de ruitenwissers. Bezuiniging? Nee, om te voorkomen dat de wissers beschadigen in winterse omstandigheden. Wat voor de hele auto geldt, gaat ook bij deze wiper de-icer op: verfijning zit hem in details. De Nederlandse importeur verwacht de nieuwe CX-5 uiterlijk begin juni in de showroom.

OORDEEL

• +Prettig onderstel
                                  • +Ruim interieur
                                  • -Korte zittingen
                                  • -Rumoerige motor

Comment

waanzinnig knap
                                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Idd! Ze zijn daar goed bezig, al hun modellen zijn heel mooi, goeie designers. Okee!

Comment

Ik zou het ech niet weten als ik uit dit segment zou moeten kopen..
                                        Sowieso een aziaat. Kia Sportage, Hyundai Tucson of deze CX-5.... Moeilijk.
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Wat een knappe car. Spijtig dat de benzine retetraag is anders was het totaalplaatje er.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Comment

Working...
                                          X