Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Rio (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kia Rio (2017)

    Kia heeft de vierde generatie van de Rio gepresenteerd: ruimer en volwassener dan ooit!

    De nieuwe vierde generatie Rio draagt in grote lijnen het basisontwerp van zijn voorganger, al is het geheel strakker op papier gezet. De auto groeit 1,5 centimeter in de lengte en is nu 4,07 meter lang. Ook in de breedte neemt de Rio iets toe, al is het slechts met een halve centimeter. Datzelfde geldt voor de wielbasis, die met 2,58 meter nu 1 centimeter langer is. De bagageruimte is met 37 liter gegroeid en er kan nu voor 325 liter aan spul meegebracht worden.

    Op de motorenlijst komen we vier motoren tegen. Instappen kan met de 1,0-liter driecilinder turbomotor die 100 of 120 pk levert. Het blok kennen we al van zijn broer Hyundai i20. De 120 pk sterke variant beschikt over een handgeschakelde zesbak, terwijl je het in de instapversie met een vijfbak moet doen. Ook de 1,4-liter diesel is in twee smaken te krijgen: met 70 of met 90 pk. Het betreft in beide gevallen een viercilinder. Schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak.

    Geen moderne auto zonder een uitgebreide lijst veiligheidssystemen. Kia stelt zaken als noodremassistentie, rijbaanhulp en voetgangerdetectie beschikbaar voor zijn jongste model. Prijzen volgen in een later stadium. In het eerste kwartaal van 2017 wordt de Rio geleverd.

    Bron: AutoWeek







    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Best knappe lijn hoor! Zit beetje a klasse en megane in. Word een verkoopstoppertje.

      Comment


      • #4
        De Kia Rio wordt volwassen.
        Alleen die lelijke/drukke grille blijft...
        Veel beter zo vind ik (niet letten op m'n photoshop skills, het moest snel gaan)

        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

        Comment


        • #5












          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            knap karreke

            Comment


            • #7
              Vandaag en morgen rijden we in Portugal met de volledig nieuwe Kia Rio. De video en het uitgebreide verslag volgen later, maar hier vast onze eerste korte indruk van de vierde generatie Rio.

              Waar de stap van de tweede naar de derde generatie Kia Rio nog een ware revolutie was, is deze wissel op het oog een voorzichtige. Blijkbaar was Kia nog zo tevreden over het model dat ze besloten hebben er niet al te zeer aan te tornen. In grote lijnen tenminste, want in werkelijkheid is de auto die we vandaag rijden echt volledig nieuw. Langer, breder en hoger; keurig volgens de laatste mode.

              Dat levert extra binnenruimte op en die merk je meteen wanneer je instapt. Met name voorin doet de Rio een stuk ruimtelijker aan, maar ook achterin lijkt winst geboekt. De kofferruimte is ook gegroeid en meet nu een keurige 325 liter, die kan worden uitgebreid door de rugleuning van de achterbank in twee ongelijke delen (40/60) neer te klappen.

              Op de snelweg voelt de Rio verrassend volwassen aan. Het onderstel is enigszins zacht en comfortabel en de besturing is in de middenstand wat loom, maar koersvast, waardoor het een erg prettige auto is voor lange snelwegritten. Pas wanneer we de geaccidenteerde bergweggetjes bij Cascais op rijden, wordt het onderstel soms wat bonkerig en rumoerig; al zal dat mede te maken hebben met de zeventien inch wielen, die ons exemplaar aangemeten heeft gekregen. Bij sportief sturen blijkt de Rio aardig lichtvoetig, vlot en koersvast. Om hem echt onderstuurd te krijgen moet je ver gaan.

              We rijden de lichtste benzinemotor en dat is een driecilinder eenliter turbo met 100 pk. Hij komt ook in de bergen behoorlijk vlot mee, hoewel het natuurlijk de vraag blijft hoe die vol bepakt uit de verf komt. De motor is voldoende soepel en zo lang je hem niet al te veel tot het uiterste drijft, blijft het karakteristieke driecilinder-brommetje keurig op de achtergrond. De handgeschakelde vijfbak voelt secuur en vertrouwd aan.











              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8






                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Rij-impressie:

                    Kia is al jaren bezig met een serieuze opmars. Tegen de stroom in vertoont het merk jaar op jaar groei. De nieuwe Rio is een belangrijke troef in dat offensief, in een segment met moordende concurrentie; it ’d better be good!


                    Toen de eerste generatie Rio in 2000 het levenslicht zag, gaven weinigen die auto veel kansen op onze markt. Hij kwam min of meer in plaats van de Pride, een ronduit lelijke, maar praktische budgetauto die door aangescherpte milieueisen uit ons land werd verbannen. Die eerste Rio was een compacte sedan of stationwagon en viel dus enigszins buiten de boot van het B-segment, maar zijn opvolger was als compacte hatchback een schot in de roos. Vanaf dat moment groeide de Rio dan ook door tot wat het vandaag de dag is: wereldwijd het op één na bestverkopende model van Kia. In Europa staat hij op de derde plaats, na de Sportage en de Cee'd. Waar de tweede generatie Rio qua rijden en ontwerp nog een tamelijk Koreaanse auto was, maakte het model bij de overstap naar de derde generatie in 2011 een ware revolutie door. Niet alleen waren uiterlijk en interieur veel meer westers georiënteerd, ook de rijbeleving was veel beter op onze smaak afgestemd.



                    WINST

                    Dat alles laat minder ruimte voor verdere verbetering; ook die Rio ontkomt niet aan de wet van de remmende voorsprong. De vierde generatie is wat betreft design vooral een doorontwikkeling van het uitlopende model. De voor- en achterlichten zijn wel aangrijpend aangescherpt, maar de klassieke ronde C-stijl heeft de Rio min of meer behouden. Dat is opmerkelijk in een tijd waarin veel merken juist daar experimenteren met aparte vormen en kleuren. Het neemt niet weg dat de koets wel degelijk volledig nieuw is, wat alleen al blijkt uit de cijfers.

                    De nieuwe Rio is – en dat is wél conform de huidige trends – langer (15 mm), breder (5 mm) en lager (5 mm) dan zijn voorganger. Die dimensies geven hem een wat stoerder, meer volwassen voorkomen. Ook de wielbasis is toegenomen met 10 mm; dat is winst voor het weggedrag en voor de binnenruimte. Tegelijkertijd staat de achtersteven een stuk steiler en ook dat komt de interieurruimte ten goede. De C-stijl is wat smaller gemaakt en de achterruit hoger, teneinde een beter zicht naar achteren te bereiken. Op de achterbank heb je zelfs als volwassene van 1,90 meter voldoende hoofd- en beenruimte, en de kofferbak is in vergelijking met de vorige generatie met 37 liter toegenomen, waardoor hij nu 325 liter meet. Dat is fors voor dit segment. Ter vergelijking: de belangrijkste concurrenten hier (Clio, Polo en Fiesta) kunnen daar maximaal 300 liter kwijt. De rugleuning van de achterbank van de Rio kan in twee ongelijke delen (60:40) bijna helemaal vlak en de vloer van de laadruimte kent twee hoogtes.



                    MAGERTJES

                    Het dashboard van de nieuwe Rio is helder en overzichtelijk opgebouwd, maar niet echt verrassend. De materialen zijn hier en daar wat te wensen over als het gaat om de kwaliteitsbeleving. Je doet er trouwens goed aan om te kiezen voor een two toneuitvoering; de zwart-rood-combinatie doet het interieur echt enorm goed. Het stuur ligt goed in de hand en door het kleine, ronde hart ziet het er sportief uit. Gadgetfreaks krijgen usb-aansluitingen voor en achter en het infotainmentsysteem (afhankelijk van de uitvoering) laat zich gemakkelijk synchroniseren met Android en iOS.

                    We kiezen de motorisering die in ons land de overgrote meerderheid van de verkopen voor zijn rekening zal nemen: de nieuwe direct ingespoten driecilinder turbomotor met 100 pk. Het eerste stuk van onze rit vanaf het vliegveld van Lissabon voert over de snelweg en meteen valt op hoe prettig de Rio daar stuurt. Het onderstel neigt naar zacht, maar op een prettige manier. In combinatie met de in de middenstand neutrale, rustige besturing en de op deellast vrij stille motor is de Rio een rustgevend vervoermiddel. Zodra we aan de westkust de snelweg verlaten om de uitdagend bochtige binnenwegen rond Cascais te rijden, blijkt het onderstel ook een andere aard te herbergen. Het heeft enige moeite met het wegwerken van slecht asfalt, waardoor de auto wat bonkerig wordt. Dat blijkt echter vooral te worden veroorzaakt door de 17-inchwielen van ons exemplaar. Een dag later rijden we namelijk de diesel op 16-inch-exemplaren en die is op dezelfde weg een stuk rustiger. Tegelijkertijd ontpopt de Rio zich hier als een verrassend leuke auto om bochten mee te ronden. Hij is moeilijk onderstuurd te krijgen en hervindt snel zijn evenwicht na een plotselinge koerswissel, waardoor je hem kwiek door de heuvels slingert. Wel wordt de typische driecilinderroffel dan een stuk beter hoorbaar en ook het onderstel laat zich horen.


                    HEKEL AAN SCHAKELEN

                    Deze lichte variant van de driecilinder is wat ons betreft ruim genoeg bemeten voor de Rio, maar je kunt ook voor de 120 pk versie gaan. Dan krijg je meteen zes in plaats van vijf versnellingen. Die zesbak hoort ook standaard bij de dieselmotor. Er staat een viertraps automaat op de prijslijst en deze wordt gecombineerd met de atmosferische 1,4-liter viercilinder en dat heeft grote gevolgen voor het verbruik en de uitstoot.

                    OORDEEL

                    • +Lichtvoetig weggedrag
                    • +Fijne driecilinder
                    • -Voorzichtig vormgegeven
                    • -Automaat veel te duur

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Testje: KIA RIO 1.0 T-GDI 120 EXECUTIVE LINE

                      De nieuwe Kia Rio is in Nederland gearriveerd. Kia denkt in Nederland vooral de 1.0 T-GDI met 100 pk te gaan verkopen. Voor deze test kon de importeur echter alleen de 120 pk-variant ter beschikking stellen.


                      De vierde generatie Rio is vooral een doorontwikkeling van het vorige model. Wel staat de achtersteven meer verticaal en dat betaalt zich terug in de flinke kofferruimte. De nieuwe Rio is langer en breder dan zijn voorganger, de wielbasis is ook iets groter. Die ruimtewinst komt terug op de achterbank, de beenruimte daar is zelfs erg goed voor deze klasse.

                      Het dashboard van de Rio lijkt in niets meer op dat van zijn voorganger. Het infotainmentscherm staat half zwevend op het dashboard. Leuk gedaan zijn de knoppen van de klimaatregeling, die als het ware aan de middenconsole hangen. De connectiviteit is met aansluiting voor 12V, aux en usb voorin prima voor elkaar.

                      Het onderstel van de nieuwe Rio is niet veel veranderd, maar voelt wel verfijnder aan dan zijn voorganger. De besturing biedt verrassend veel feedback en blijft in de middenstand heel rustig. De vering neigt naar het sportieve, zonder te hard te worden. Alleen op echt slecht wegdek gaat hij wat bonken, maar dat is voor een deel te wijten aan de 17-inch wielen. Tijdens de introductie reden we een exemplaar op 16 inch en daarmee wist de Rio aanmerkelijk beter raad met kuilen en hobbels. Toen reden we trouwens ook met de 100 pk sterke 1.0 T-GDI, die in ons land de dienst gaat uitmaken. Daar waren we al heel tevreden over, dus deze 120 pk-motor heeft weinig te vrezen van ons oordeel. Hij laat zich soms nogal nadrukkelijk horen, maar biedt ruim voldoende souplesse en kracht om vlot in het dagelijkse verkeer mee te komen. De handgeschakelde zesbak (in de 100 pk moet je je met vijf verzetten tevreden stellen) voelt secuur en robuust aan.


                      SPECIFICATIES

                      Brandstof Benzine
                      Aantal cilinders 3 in lijn
                      Cilinderinhoud 998 cc
                      Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.300 tpm
                      Maximaal koppel 172 Nm bij 1.500 tpm
                      Lengte / breedte / hoogte 4.065 mm / 1.725 mm / 1.450 mm
                      Wielbasis 2.580 mm
                      Massa leeg 1.060 kg
                      Laadvermogen 560 kg
                      Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.110 kg / 450 kg
                      Banden 205/45R17
                      Topsnelheid 190 km/u
                      Acceleratie 0-100 km/u gemeten 10,4s (10,2s)
                      Acceleratie 50-80 km/u in 3 / 4 4,4s / 5,8s
                      Acceleratie 80-120 km/u in 4 / 5 8,8s / 10,6s
                      Brandstofverbruik gemeten 6,2 l/100km
                      (fabrieksopgave: 4,7 l/100km)
                      CO2-uitstoot 107 g/km


                      EINDOORDEEL

                      4.5 / 5

                      Goede rijeigenschappen en bovengemiddeld ruim.












                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Vind zijn acceleratie 0 tot 100 eigenlijk teleurstellend. 10.4 sec in een klein wagentje met 120 pk... niet echt overtuigend.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door globe Bekijk Berichten
                          Vind zijn acceleratie 0 tot 100 eigenlijk teleurstellend. 10.4 sec in een klein wagentje met 120 pk... niet echt overtuigend.
                          Meer dan voldoende en overtuigend genoeg om vlot in het huidig verkeer mee te kunnen. Het doel van dit soort auto's is niet om acceleratierecords te breken hé. Zo klein is een Rio trouwens niet hoor, vergelijkbaar met Fiësta, Corsa, Polo, 208, en die hun 1000cc motors zijn niet sneller, hoeft ook niet. Wie dat wil koopt er een sportversie van.
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Natuurlijk is dit meeer dan snel genoeg om mee te kunnen in huidig verkeer. Tis gewoon de combi (120 pk/ iets over de ton/ lage auto/ turbootje) waarvan je verwacht dat het toch onder de 10 sec sowieso zou moeten zijn.
                            Ik weet ook wel dat dit niet bedoelt is als scheurijzer.

                            Comment


                            • #15
                              KIA RIO NU OOK ALS GT-LINE

                              ZEVENDE GT-LINE VOOR KIA

                              Waar veel van zijn familieleden al leverbaar zijn als GT-Line, krijgt nu ook de Kia Rio het sportieve sausje over zich gegoten. Aan het eind van dit kwartaal staat hij bij de dealers.

                              Kia's GT-Line kennen we al van de Stinger, de Sportage, de Sorento, de Optima, de Cee'd en de Picanto. Nu mag ook de Rio zich bij dit rijtje aansluiten.

                              De Rio GT-Line is te herkennen aan 17-inch lichtmetalen wielen, andere bumpers met daarin LED-mistlampen, twee uitlaateindstukken en een verchroomde omlijsting van de ruiten. De dakspoiler en dorpels zijn afgewerkt in hoogglans zwart. Het kleurenpalet bestaat uit de kleuren zwart, grijs, rood, wit, zilver en geel.

                              Het interieur van de Rio GT-Line is afgewerkt met een combinatie van zwart kunstleder en grijze stof. De schakelaars hebben een metallic afwerking en ook aluminium pedalen maken deel uit van het GT-Line-feestje. Waar de GT-Line op de Picanto enkel leverbaar is in combinatie met de sterkste motor, is er bij de Rio keuze uit twee benzinemotoren: de 1,0-liter T-GDI met 100 pk of 120 pk. Kia koppelt de krachtbron aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De lancering van de Rio GT-Line staat gepland voor de Autosalon van Genève, die in de eerste week van maart plaatsvindt.

                              Aan het eind van dit kwartaal staat de Kia Rio GT-Line bij de dealers. Prijzen volgen in een later stadium.





                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17








                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    ik vind deze generatie eigenlijk nog altijd een tof bakske

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                      ik vind deze generatie eigenlijk nog altijd een tof bakske
                                      Idd! En rijdt ook goed. Onderschatte auto, net zoals het merk nog altijd. Spijtig! Want het zijn verdomd goeie auto's.
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        de nieuwe polo heeft er, in profiel, wel serieus veel trekken van weg.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X