Kia kondigt z’n ‘GT’ al weken aan door allerlei teasers op de wereld los te laten. Vanavond gaat het doek dan eindelijk van de auto af. Het moet gezegd: de Stinger ziet er veelbelovend uit!
Het is niet gek als 'Stinger' een belletje bij je doet rinkelen, want deze naam verscheen drie jaar geleden op een Concept-coupé. Deze productie-auto is van een heel ander slag, en vindt z'n roots juist in de GT Concept, die alweer uit 2011 stamt. Dat veel van de lijnen van die showauto behouden zijn gebleven, is wat ons betreft goed nieuws. De langgerekte daklijn eindigt in een zeer korte 'kont' met bijzonder gelijnde achterlichtunits. De lijn boven de achterruit geeft weg dat het hier niet om een sedan, maar om een 'vijfdeurs coupé' gaat. De achterruit scharniert dus, net als bij bijvoorbeeld de BMW 4-serie coupé, mee omhoog. Aan de voorzijde zorgen de hoog gepositioneerde lichtunits en brede grille voor een overduidelijk sportief karakter.
Die uitstraling maakt de Stinger op papier ook waar. Deze grote vijfdeurs krijgt in beginsel namelijk een 3.3-liter V6 mee die via een achttraps-automaat maar liefst 365 pk en ruim 500 Nm koppel naar de achterwielen brengt. Dat zou goed moeten zijn voor een 0-100 tijd in iets meer dan 5 seconden. Daaronder komt een eveneens geblazen 2.0-viercilinder met 255 pk en 350 Nm beschikbaar. Wie niet kan leven met louter achterwielaandrijving, kan ook voor vierwielaandrijving kiezen. Op transmissiegebied is er geen keus: eerdergenoemde automaat is standaard.
Het interieur oogt op de eerste afbeelding die ervan is afgegeven behoorlijk hoogwaardig. Leer tot op het dashboard draagt daar stevig aan bij, maar ook de hoge middentunnel en de ronde ventilatieroosters maken duidelijk dat dit niet zomaar een Kia is. Een grote hoeveelheid elektronische veiligheidshulpjes én bijzondere voorzieningen als een surround-systeem zorgen dat ervoor dat ook de uitrusting op peil is met de 'premium' concurrentie.
Opvallend is dat Kia de Stinger niet alleen in Amerikaanse, maar ook meteen in de Europese uitvoering presenteert (Foto 11 en 12). Moeten we die witte kentekenplaten als een waarschuwing voor de veelal Duitse concurrentie zien?
Bron: AutoWeek
Het is niet gek als 'Stinger' een belletje bij je doet rinkelen, want deze naam verscheen drie jaar geleden op een Concept-coupé. Deze productie-auto is van een heel ander slag, en vindt z'n roots juist in de GT Concept, die alweer uit 2011 stamt. Dat veel van de lijnen van die showauto behouden zijn gebleven, is wat ons betreft goed nieuws. De langgerekte daklijn eindigt in een zeer korte 'kont' met bijzonder gelijnde achterlichtunits. De lijn boven de achterruit geeft weg dat het hier niet om een sedan, maar om een 'vijfdeurs coupé' gaat. De achterruit scharniert dus, net als bij bijvoorbeeld de BMW 4-serie coupé, mee omhoog. Aan de voorzijde zorgen de hoog gepositioneerde lichtunits en brede grille voor een overduidelijk sportief karakter.
Die uitstraling maakt de Stinger op papier ook waar. Deze grote vijfdeurs krijgt in beginsel namelijk een 3.3-liter V6 mee die via een achttraps-automaat maar liefst 365 pk en ruim 500 Nm koppel naar de achterwielen brengt. Dat zou goed moeten zijn voor een 0-100 tijd in iets meer dan 5 seconden. Daaronder komt een eveneens geblazen 2.0-viercilinder met 255 pk en 350 Nm beschikbaar. Wie niet kan leven met louter achterwielaandrijving, kan ook voor vierwielaandrijving kiezen. Op transmissiegebied is er geen keus: eerdergenoemde automaat is standaard.
Het interieur oogt op de eerste afbeelding die ervan is afgegeven behoorlijk hoogwaardig. Leer tot op het dashboard draagt daar stevig aan bij, maar ook de hoge middentunnel en de ronde ventilatieroosters maken duidelijk dat dit niet zomaar een Kia is. Een grote hoeveelheid elektronische veiligheidshulpjes én bijzondere voorzieningen als een surround-systeem zorgen dat ervoor dat ook de uitrusting op peil is met de 'premium' concurrentie.
Opvallend is dat Kia de Stinger niet alleen in Amerikaanse, maar ook meteen in de Europese uitvoering presenteert (Foto 11 en 12). Moeten we die witte kentekenplaten als een waarschuwing voor de veelal Duitse concurrentie zien?
Bron: AutoWeek
Comment